Permalänk

2700x osannolik frekvens?

Vad ska man använda när man kollar hastigheten på en 2700x?
Tidigare har jag alltid använt CPU-z eller HWmonitor så man ser realtid och max den nått medans man belastar t.ex. spelar.
Sen jag bytt intel mot ryzen har det inte känts helt 100, har kört 1600, 1700 och nu 2700x, har känts som de visat fel åt båda hållen.
Med 2700x peakar den över 5100MHz på några kärnor. Men ligger oftast runt 4,3-4,5GHz. Ingen manuell OC, endast D.O.C.P.
Har gjort nyinstallation av allt med senaste versioner då jag bytt diskar samtidigt som prollen.

Eller är det vanligt att den stundtals stegrar så?

Tillägg:
Max spänning har då varit 1.475 VDD och 1,469VID

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Ja det låter ju lite ovanligt för Ryzen CPU:er som annars brukar ligga kring 4.0-4.3 GHz som max.

Ryzen Master (AMDs egna mjukvara) är nog kanske att föredra för att se över frekvensen under load.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Det är givetvis någon sort felmätning. Hade den peakat på 5100MHz så hade datorn kraschat. Börja med att kolla att du har senaste BIOS och senaste versionerna av CPU-z och HWmonitor.

Permalänk
Avstängd

Min Peakar 5,5 Ghz Det är bara när XFR leker runt, körs normalt 4,3-4,5 Ghz för mig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Det är givetvis någon sort felmätning. Hade den peakat på 5100MHz så hade datorn kraschat. Börja med att kolla att du har senaste BIOS och senaste versionerna av CPU-z och HWmonitor.

Allt har senaste version inkl bios.

Skrivet av Esseboy:

Min Peakar 5,5 Ghz Det är bara när XFR leker runt, körs normalt 4,3-4,5 Ghz för mig

Låter som svar på frågan, normalt beteende med peakar då kanske...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

Allt har senaste version inkl bios.

Låter som svar på frågan, normalt beteende med peakar då kanske...?

Ja, gissar att XFR leker runt och ser om 5,5 Ghz är stabilt haha, men kör genast ner det (handlar om mikrosekunder men det syns i HWmonitor)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ja, gissar att XFR leker runt och ser om 5,5 Ghz är stabilt haha, men kör genast ner det (handlar om mikrosekunder men det syns i HWmonitor)

Men om den ens skulle vara i faktiska 5.5GHz om så bara en väldigt väldigt kort stund bör det krascha direkt, eller? Det är inte direkt en liten ökning. Nä, känns som felmätning på samma sätt som när min 1600 visade typ 4.5GHz eller något i HWInfo64 och då var det bussklockan eller något som buggade ur.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Även min 2700X gör lite osannolika frekvenser då och då, här är ett snabbt exempel (har även sett den över 5GHz):

Tror det är så enkelt som felmätningar från HWMonitor

Permalänk
Inaktiv

Självklart är det felmätningar. Ni som tror det är XFR har fel eftersom det lyfter upp frekvensen till max 4,3GHz (eller om det är 4,2, minns inte riktigt). I verkligheten går den aldrig högre än så, och allt över det är felmätningar.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Självklart är det felmätningar. Ni som tror det är XFR har fel eftersom det lyfter upp frekvensen till max 4,3GHz (eller om det är 4,2, minns inte riktigt). I verkligheten går den aldrig högre än så, och allt över det är felmätningar.

4350 Mhz för 2700X.

Permalänk
Inaktiv

@JonkenPonken: Tack

Poängen var iallafall att XFR har ett maxtak. Det var någon som nämnde att det kanske "leker runt", men det är inte så det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

@JonkenPonken: Tack

Poängen var iallafall att XFR har ett maxtak. Det var någon som nämnde att det kanske "leker runt", men det är inte så det fungerar.

Var en tysk som kylde sin 2700X till -90C och fick den att boosta till 4,6 Ghz på alla kärnor med allt på stock, det finns inget maxtak, bara normalvärden, hela pointen med XFR är att man inte ska behöva klocka själv, och att den ska boosta mer med bättre kylning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@Esseboy
Intressant, vettigt förslag på on-screen visning av clock/temps?
Kör dubbla 280 radiatorer och 1080 Poseidon så kylning finns i alla fall, skulle vara kul att se hur länge den håller sina toppar innan de dalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Vad ska man använda när man kollar hastigheten på en 2700x?
Tidigare har jag alltid använt CPU-z eller HWmonitor så man ser realtid och max den nått medans man belastar t.ex. spelar.
Sen jag bytt intel mot ryzen har det inte känts helt 100, har kört 1600, 1700 och nu 2700x, har känts som de visat fel åt båda hållen.
Med 2700x peakar den över 5100MHz på några kärnor. Men ligger oftast runt 4,3-4,5GHz. Ingen manuell OC, endast D.O.C.P.
Har gjort nyinstallation av allt med senaste versioner då jag bytt diskar samtidigt som prollen.

Eller är det vanligt att den stundtals stegrar så?

Tillägg:
Max spänning har då varit 1.475 VDD och 1,469VID

Windows hade lite issues med visningen av frekvens efter sleep på gen 1 Ryzen. Säkert något sådant här också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@inquam
Efter sleep? Energispar-funktioner är avstängt om du tänker på det.
Om det varar mer än en tiondels sekund tror jag inte det är särskilt länge men skulle vara kul att se hur det beter sig.
Det kunde man väl förresten se i afterburner i graf eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@inquam
Efter sleep? Energispar-funktioner är avstängt om du tänker på det.
Om det varar mer än en tiondels sekund tror jag inte det är särskilt länge men skulle vara kul att se hur det beter sig.
Det kunde man väl förresten se i afterburner i graf eller minns jag fel?

Något liknande det här är det nog ni råkat ut för skulle jag gissa på:

Citat:

This video looks at the Windows timer bug that tricks benchmarks into achieving higher scores, despite actually maintaining the same clocks. This came about with Ryzen's launch, and has returned now. The trick can cause Ryzen CPUs, including the 2200G and 2400G, to "think" they're at ~4.5GHz after putting Windows to sleep. In reality, this is an issue that'll be fixed by motherboard vendors later.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

AMD kanske råkade skicka iväg experiment CPU:er av misstag haha. Ryzen Gen3 kommer att gå i 5GHz som stock clock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden:
#17472488

Skrivet av Karaya:

Har nu testat med HWInfo & då får jag helt normala värden på max MHz, tydligen är det HWMonitor som inte funkar som det ska.
Case closed

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.