Söker ett minimalt mATX-chassi av schysst kvalisort

Permalänk
Medlem

Söker ett minimalt mATX-chassi av schysst kvalisort

Hej!

Jag ska bygga en ny burk till sambon, med fokus på storlek. Den ska vara liten,
och gärna tyst och snygg.... men framför allt liten.

Behöver inte kunna klara spel mer avancerade än Minecraft.
Har tittat på ITX-lösningar men det blir dyrt om man vill ha schysst prestanda.

Så det jag behöver plats för är ett mATX-kort, en SSD, kanske ett enkelt
grafikkort om det inbyggda inte fixar Minecraft... och så en platt kylare,
inget sånt där monster...

Nuvarande burk är :
HÖJD BREDD DJUP
42.5 20.5 47

Tycker det borde gå att komma ner rätt ordentligt i storlek,
men jag har svårt att hitta rätt i djungeln. Websidorna har ju
inte sökfilter på storlek tyvärr...

Har ni något tips?

Permalänk
Medlem

Ja du, budget?
Har ingen egen erfarenhet av denna men liten är den till ett ännu mindre pris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3625510

Själv gick jag på storleken större och köpte två Chieftec Cube i förrgår https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4157207

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har du kollat Inwin 30,1? Byggde en burk åt barnen med den. Rätt liten utan att det suger alltför mycket att bygga i den.

Permalänk
Medlem

Liten mATX burk är ju Silverstone SG10.
https://www.webhallen.com/se/product/183320-Silverstone-Sugo-...

I den får du plats med allt möjligt. Jag har en Noctua NH-D14 i min och ett Sapphire R9-Fury Nitro kort som precis får plats på längden. En SSD och en HDD.
Lite speciellt chassi att kyla men litet är det!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Hmm Mini ATX? Vad kan jag få in för moderkort/cpu i den burken? Chieftec-lådan var ju riktigt snygg, och Chieftec associerar jag med kvalitet...

Edit: Det står ju där ser jag nu: "Micro-ATX boards up to 22.6cm x 18cm" nice!

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Den ser klart trevlig ut. Smart lösning med placeringen av PSU:n. I like it.

Permalänk

Det finns ju en hel del micro-atx chassin med liten volym (19-25 liter) som saluförs av computersalg.se för en billig peng.
Bland annat :

Inter-Tech MC-02
Inter-Tech MA-03

Aerocool QS-182
Aerocool CS-102

Tacens Anima AC016

Någon testat nåt av de?

Är det något att ha tror ni?

Permalänk
Medlem

Beroende på budget så säger jag Jonsbo UMX3 som förvisso ligger lite över dom andra i pris.
Men fasiken va snyggt det är! Planerar själv ett framtida bygge i det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De har bra pris på NZXT H400i på komplett

https://www.komplett.se/product/955234/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
CS-mästare
Skrivet av UnkeN:

Liten mATX burk är ju Silverstone SG10.
https://www.webhallen.com/se/product/183320-Silverstone-Sugo-...

I den får du plats med allt möjligt. Jag har en Noctua NH-D14 i min och ett Sapphire R9-Fury Nitro kort som precis får plats på längden. En SSD och en HDD.
Lite speciellt chassi att kyla men litet är det!

Har också detta chassi och är supernöjd, dock kan det bli en del merkostnad att köpa in extra fläktar, själv köpte jag till 4 st noctua t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

@Opatagio: Hmm Mini ATX? Vad kan jag få in för moderkort/cpu i den burken? Chieftec-lådan var ju riktigt snygg, och Chieftec associerar jag med kvalitet...

Edit: Det står ju där ser jag nu: "Micro-ATX boards up to 22.6cm x 18cm" nice!

Bra fångat! OBS att väldigt få Micro ATX moderkort är så små! (finns det ens något?)
Det är nästan falsk marknadsföring att skriva mATX kompatibilitet på en sån låda tycker jag... Inget mATX moderkort med fyra slottar lär väl få plats?
...

Skrivet av m0nster:

Ingen av dem är väl mATX?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Har också detta chassi och är supernöjd, dock kan det bli en del merkostnad att köpa in extra fläktar, själv köpte jag till 4 st noctua t.ex.

Precis! Jag har laborerat lite med kylningen för att bli nöjd, det är ju som sagt lite speciellt. Men jag är väldigt nöjd med chassit nu. Har haft det sen SG09 kom ut. Är så grymt smidigt med ett litet chassi fast stora komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Det är ovanligt med lådor som går ner ordentligt i djup.
Skillnaden mellan de flesta mATX och ATX brukar mest vara i höjden.

Datorchassin för självbyggare är överlag inte designade för en slimmad konfiguration utan för enthusiaster som vill kunna stoppa in massor av grejer i dem.
Till min morsa för fyra år sedan köpte jag istället en liten kontorsdator från Lenovo på rea och bytte ut HD'n mot en SSD, och stoppade in dammfilter och dämpande "gummiskruvar" för inluftsfläkten. Klart!
Den hade den minsta mATX-lådan jag kunde hitta och den råkade vara billigare än att plocka delar och bygga själv. Men den har inte mycket prestanda, funktioner på moderkortet eller expansionsmöjligheter.

Annars är en stor kylare är ofta bättre även för datorer som inte behöver ha jättemycket prestanda.
Ju större kylare desto långsammare behöver fläkten arbeta — och desto tystare blir den.

Skrivet av m0nster:

Som Roger W tidigare påpekat så är ingen av de där mATX, utan mITX.
NCase M1 rymmer dock kort som är stora som mITX + en kortplats — kort som formellt är "mATX" eller "FlexATX" men mindre än normalt för standarden. Men det finns inte många såna kort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Prisjakt har sökfilter för storlek. Detta var bästa lösningen för mig när jag byggde en server(mATX) i så litet chassi som möjligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2244026

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ingen av dem är väl mATX?

Skrivet av Findecanor:

Som Roger W tidigare påpekat så är ingen av de där mATX, utan mITX.
NCase M1 rymmer dock kort som är stora som mITX + en kortplats — kort som formellt är "mATX" eller "FlexATX" men mindre än normalt för standarden. Men det finns inte många såna kort.

Det var jag som läste trådstarten för dåligt. Ni har helt rätt

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av UnkeN:

Precis! Jag har laborerat lite med kylningen för att bli nöjd, det är ju som sagt lite speciellt. Men jag är väldigt nöjd med chassit nu. Har haft det sen SG09 kom ut. Är så grymt smidigt med ett litet chassi fast stora komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, var själv inte helt nöjd med deras rekommenderade fläktkonfiguration utan körde efter eget huvud.
I övrigt är det verkligen ett kanonchassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

@Opatagio: Hmm Mini ATX? Vad kan jag få in för moderkort/cpu i den burken? Chieftec-lådan var ju riktigt snygg, och Chieftec associerar jag med kvalitet...

Edit: Det står ju där ser jag nu: "Micro-ATX boards up to 22.6cm x 18cm" nice!

Hmm, jag har precis satt in ett Asrock Z77M i ena Chieftec-lådan och ett Asus Z77M mATX i den andra lådan. Båda passade utan problem. Notera också att Asus Z77 har fyra minnesplatser.

Asrock Z77M https://www.inet.se/produkt/1902247/asrock-z77m-matx
Asus https://www.inet.se/produkt/1902259/asus-p8z77-m-pro

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Gigante:

Hej!

Jag ska bygga en ny burk till sambon, med fokus på storlek. Den ska vara liten,
och gärna tyst och snygg.... men framför allt liten.

Behöver inte kunna klara spel mer avancerade än Minecraft.
Har tittat på ITX-lösningar men det blir dyrt om man vill ha schysst prestanda.

Så det jag behöver plats för är ett mATX-kort, en SSD, kanske ett enkelt
grafikkort om det inbyggda inte fixar Minecraft... och så en platt kylare,
inget sånt där monster...

Nuvarande burk är :
HÖJD BREDD DJUP
42.5 20.5 47

Tycker det borde gå att komma ner rätt ordentligt i storlek,
men jag har svårt att hitta rätt i djungeln. Websidorna har ju
inte sökfilter på storlek tyvärr...

Har ni något tips?

Jag har ett alternativt ute på marknaden, Raijintek Styx oanvänt i rött. Kommer lägga ut ett silverstone sugo sg10 också. Styxen ligger även ute på Tradera och sannolikt kommer Silverstonechassit läggas ut där. Blir billigare fraktkostnad för otympliga paket genom Schenker och Tradera. Håller på se över om det möjligen läggs ut flera chassin där eller möjligen här på sweclockers. En del moderkort ska iväg också, i alla fall ett Gigabyte mATX Gigabyte GA-Z170mx-Gaming 5 (socket 1151) och ett Asus mITX (socket 1151) samt DDR4-minnen och en del cpukylare. Tar bara lite tid att dividera hur allt ska säljas. Raijintekchassit är i alla fall ett lämpligt altyernativ beträffande volymen som tveklöst är bland de mindre mATX-chassina på marknaden.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Design Node 304 och där får man rum med oväntat mycket, t.ex. en Cryorig Ultimate H5 för processorn eller varför inte en Corsair H100i v2 och fortfarande ha plats med insug, SSD och 3.5" HDD.
Kunde inte varit mer nöjd.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Chimera Industries Cerberus.

http://www.sliger.com/products/cases/cerberus/

Har själv Cerberus X och det är bästa chassit jag ägt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/u-series/92/u3

Det har jag själv, dock lite krångligt att få tag på nu. Finns garanterat på typ Aliexperess, kan finnas i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/u-series/92/u3

Det har jag själv, dock lite krångligt att få tag på nu. Finns garanterat på typ Aliexperess, kan finnas i Tyskland.

Har själv ett Jonsbo VR2 som är okej. Skulle nog låta mindre vid krävande spel, om man hade ett gfx med lövblåsarfläkt.

Bortsett från det, så är jag nöjd med chassiet. Kommer dock att byta ut det iaf, billigare att byta chassi än gfx

Tog kontakt med Webhallen och kollade om de kunde ta hem chassiet från Cooltek.
Nu har de tre versioner som går att beställa från dem.