Permalänk
Medlem

Söker ny kontorsstol, några tips?

Tjena!

Jag letar efter en vettig stol att använda mig av. Jag sitter ganska så ofta på den, så jag känner att jag är redo att vilja lägga en slant på den. Jag har researchat lite, och det känns som att Kinnarps 8000 modell kan vara den rätta. Men jag har även kollat på en stol som heter KAB.

Jag använde mig av en gammal tråd som hjälpte mig lite, men jag känner att den är lite outdated: (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...)
Har kollat på R4 logic också, men den verkar inte vara min grej.

Vill säga att min budget ligger runt 3000. Men jag kan gå upp till 10000~

All hjälp uppskattas
Tu-de-lu~

P.S. Har redan en "gaming" stol som fäller en massa då den är använd i ca 3 år och är inte ute efter en till

Permalänk
Medlem

malmstolen

Permalänk
Medlem

Letar också!

@Ad4m: Letar också efter en stol as we speak men har inte gått in i närheten av något så avancerat som det där... sitter just nu i en (nypris 12.000) stol vars skumgummi hade förvandlats till pulver, skulle öppna upp ziplåset och skruva fast någonting, var tvungen att nämna, lite kul. Bara rann ur liksom haha...

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Medlem

@Newlund: Kinnarps?

Permalänk
Medlem

Köpte en Kinnarps 9000 och är helnöjd...
https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/90...

Köper man en ny (då hamnar du runt 10k), så kan man specialbeställa med de grejer man vill ha.
Jag gick in till en Kinnarps-butik och testade olika stolar innan jag bestämde mig.
Sen var det typ av tyg, nackstöd, justerbara saker hit och dit.. etc.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för AKRacing Onyx Deluxe, lite mer än en gamingstol och bättre kvalité, riktigt läder. Stor sittyta dock, vilket kan vara både negativt och positivt beroende vad du är ute efter.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har haft både en gamingstol för 4k och numer två Kinnarpsstolar. Väljer du en Kinnarpsstol behöver du inte köpa ny stol på 15 år.

Edit: Kom på jag borde förtydliga lite. Jag köpte förut en gamingstol typ DX Racer King eller något sådant skit. Det var en pissdålig stol. Nu har jag två Kinnarpsstolar. En på var ställe jag brukar befinna mig på. Ena är en 9000 som är skitbra och den andra är en 8000 som också är typ lika bra. Hade tur med den andra stolen då den var splitter ny men de hade någon kund som ångrade sig angående färgvalet och därmed var den över och jag fick den för bara 3k med nackstöd, armstöd och allt, vilket är supernice. Det är nog det bästa fyndet jag gjort hittills i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten? Kinnarps, undvik att kika efter gaming or whatever.
Du får en stol som i bästa fall håller en halv livstid eller mer om du sköter den rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Slår ett slag för AKRacing Onyx Deluxe, lite mer än en gamingstol och bättre kvalité, riktigt läder. Stor sittyta dock, vilket kan vara både negativt och positivt beroende vad du är ute efter.

Har en sådan som bara vek sig vid höger sida där spaken är, tydligen rätt vanligt. För 5400:- så hade jag lite förväntningar, men blir en Kinnarps här med nu. Min Markus från IKEA för 1495:- klarade sig bättre.....tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Leta upp en affär som säljer gamla kontorsmöbler, de brukar ha Kinnarpsstolar till salu.

Har själv en Kinnarps 9000, fullutrustad.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har en sådan som bara vek sig vid höger sida där spaken är, tydligen rätt vanligt. För 5400:- så hade jag lite förväntningar, men blir en Kinnarps här med nu. Min Markus från IKEA för 1495:- klarade sig bättre.....tyvärr.

Hur menar du vek sig? Gick spärren sönder? Tack för invändningen iallafall, det är nog bra att ha i åtanke

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Malmstolen. Trodde förr att Kinnarps var "the shit" men testade sedan Malmstolen på jobbet och tycker den är mycket bekvämare.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

@FZL: Spärren och allting bara vred sig nedåt. Såsom något stag som gett sig, kanske i en svets, jag vet inte. Redig slagsida åt höger>>nedåt.

*edit*
Inte ens Bicycle Repairman kan göra något, då är det fan illa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Precis som spannet för en kontorsstol kan vara stort i kvalité så är fallet likadant för vad man titulerar "gamingstol". Köper du den billigaste IKEA stolen och jämför med en schysst kontorsstol så är skillnaden enorm, men samma sak gäller i segmentet gamingstolar. Oftast (men inte alltid!) så får man vad man betalar för.

Är man ute efter en kontorsstol, typ Kinnarp, så kan det vara värt å köpa begagnat.

Permalänk
Medlem

@Bitfenix: Köpte den begagnad på "Kontorsstolar" i Karlstad, fick den och en annan billigare skitstol för 1500 totalt.

https://imgur.com/TmTgq2p en sådan är det. Ignorera gärna örngottet och nackvärmaren jag har liggandes, den är helt nedsutten med massa hål i.

Vet inte alls vad den heter, haft den i 6 år nu och alla, inklusive folk med DXracer-stolar tycker att den är skitbekväm. Älskar armstödet som böjer sig sådär och platsen man har att sitta på (jag sitter ofta på ena foten och sådär så plats är viktigt.

*edit* För den som letar stol, rekommenderar starkt att kolla upp ifall ni har en sådan butik där de har gamla kontorsstolar, många företag som gått i konkurs vars stolar hamnar där... och priset på en begagnad 'lite äldre' stol är enormt nedsatt, och det går ofta att pruta.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Medlem

@Newlund: Vad heter stolen du använder? Är det av något känt märke eller?

Permalänk
Medlem

@Zyriak: Jag hade tänkt att köpa en Kinnarps begagnad, men är fortfarande inte helt säker på det. Har några sådana på jobbet nämligen, men jag sitter inte i dem tillräckligt ofta så vet inte om jag gillar dem mer eller mindre än den stol jag har för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ad4m:

@Zyriak: Jag hade tänkt att köpa en Kinnarps begagnad, men är fortfarande inte helt säker på det. Har några sådana på jobbet nämligen, men jag sitter inte i dem tillräckligt ofta så vet inte om jag gillar dem mer eller mindre än den stol jag har för tillfället.

Tänk på att du kan justera in det mesta på en sådan stol, så om den är justerad för någon annan, kanske du tycker att den är det sämsta du suttit i. Men om du justerar den för din kropp och ditt sätt att sitta, kan det vara den skönaste istället...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Det har du defintivt rätt i. Jag brukar ju faktiskt inte anpassa den efter mig själv, men den "funkar" att använda. Du har inte haft några andra stolar att rekommendera / personliga erfarenheter med ngn annan stol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ad4m:

@DaBone: Det har du defintivt rätt i. Jag brukar ju faktiskt inte anpassa den efter mig själv, men den "funkar" att använda. Du har inte haft några andra stolar att rekommendera / personliga erfarenheter med ngn annan stol?

har hört att dem här ska vara av bra kvalité dock så har jag inget att upplyfta mitt argument med men du kan ju alltid googla efter reviews på des olika modeller.
https://needforseat.de/en/shop-maxnomic-basics/pro-gaming-off...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Som sagt, så vet jag inte om jag är så jätte sugen på fler "gaming" stolar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ad4m:

@DaBone: Det har du defintivt rätt i. Jag brukar ju faktiskt inte anpassa den efter mig själv, men den "funkar" att använda. Du har inte haft några andra stolar att rekommendera / personliga erfarenheter med ngn annan stol?

Har kört med billigare Ikea och Jysk-stolar innan och köpte sedan en Kinnarps, då min rygg sa stop.. Sen har jag inte haft något behov av att testa något annat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kinnarps capella är jag själv sugen på, ser lite bättre ut än deras andra modeller:
https://www.kinnarps.se/store/produkt/kontorsmobler/sittmoble...

Permalänk

Jag köpte en renoverad "Herman Miller Aeron B" för ~1 år sedan från Valueshop (danskt företag). Än så länge är jag mycket nöjd med kvaliteten, så den kan jag rekommendera. Priset kanske verkar högt för en renoverad stol, men tänk då på att nypriset för samma modell ligger runt 20 000 kr.

Permalänk
Medlem

Kinnarps begagnad

@Ad4m: Det var visst Kinnarps, hade ingen aning. Hade inte kollat någonstans efter namn, vet inte modell dock.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Medlem

Har haft många kinnarp men betalade en hel del för att köpa en KAB. Det är stor skillnad i kvalitet. KAB gör stolar för opratörsrum som det sitts i 24/7/365. Har haft min nu i 13 år och kommer kanske få byta ut armstöden någon gång men den verkar förövrigt outslitbar.
Köpte den för ryggen men är mycket imponerad av kvaliten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör bara Kinnarps på kontoren på jobbet. 6000, 8000 och Plus 6/8-serierna.
Vi bytte nyligen ut de sämsta mot nya Plus 8. De gamla hade hållt ihop i 24 år, men nu var klädseln lite uschlig

Sambon och jag åkte ner till Kinnarps fabrik och köpte en 6000 och en Plus 6 på outleten för ca 3000kr st för ett par år sedan, då vi provat t.ex. Ikea Markus och liknande stolar och fått ont i ryggen p.g.a. avsaknaden av bra svankstöd.

Ett tips om man köper gamla Kinnarpsstolar är att de kan bli glappa i låsbrickorna, så att ryggstödet åker bakåt när man lutar sig, även om låsspaken är nere. Då går det att lossa en liten skruv och skjuva av sitsen för att komma åt en mutter att dra åt. Det är lite knepigt, men jag har postat om det förut i forumet, med lite bilder, så det bör lösa sig.

Sköter man om klädseln och mekaniken lite så kan de som sagt hålla över 20 år utan problem

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@Automatoaster: Jag har hört om modellen. Själv har jag inte sett den i verkligheten, men den anses vara av hög kvalitét har jag förstått det som! Tack för tipset har inte ens tänkt på att köpa refurbished produkter

Permalänk
Medlem

@Newlund: Aha okej! Tack för tipset

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Bra detalj att ta med ang. Stolen! Tack så mycket för tipset