Hjälp! Problem med fläkt, nödlösning fungerar inte längre/datorn stängs av

Permalänk
Medlem

Hjälp! Problem med fläkt, nödlösning fungerar inte längre/datorn stängs av

Hej!
Till och börja med ska jag säga att jag är precis värdelös på datorer, vilket ni kommer att se.
Datorn är en ASUS CG8270 och grafikkortet är en nvidia geforce gtx 660.

För något år sen så flög fläkten som kylde ner (grafikkortet?) bort och det gick inte att sätta dit den igen då den var fastlimmad eller något. Jag googlade lite då på vad jag kunde göra och fick tips om att jag kunde ta en "onödig" fläkt i datorn och använda den. Jag tog bort fläkten som är till vänster på bilden och liksom "lade" den på saken där den röda cirkeln är (bild) där fläktpropellen satt och det har funkat nu i ett år ungefär.

Jag städade datorn nu och när jag skulle sätta tillbaks den så flyger fläkten omkring, propellern skakar för mycket, och jag vet inte exakt hur jag satte den för ett år sen så att den funkade.

Nu vill jag ha hjälp med vad jag skulle ha gjort för ett år sen, nämligen veta en bättre lösning på mitt problem.

Det verkar inte som att det går att få tag i en sån propeller hur som helst och även om jag skulle det så går det ju inte att sätta dit en sån igen.

Ursäkta en väldigt luddig, konstig tråd men jag behöver verkligen hjälp så att jag kan spela igen, eller göra någonting på datorn utan att den stängs av nu när det är så varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prblrt:

Hej!
Till och börja med ska jag säga att jag är precis värdelös på datorer, vilket ni kommer att se.
Datorn är en ASUS CG8270 och grafikkortet är en nvidia geforce gtx 660.

För något år sen så flög fläkten som kylde ner (grafikkortet?) bort och det gick inte att sätta dit den igen då den var fastlimmad eller något. Jag googlade lite då på vad jag kunde göra och fick tips om att jag kunde ta en "onödig" fläkt i datorn och använda den. Jag tog bort fläkten som är till vänster på bilden och liksom "lade" den på saken där den röda cirkeln är (bild) där fläktpropellen satt och det har funkat nu i ett år ungefär.

Jag städade datorn nu och när jag skulle sätta tillbaks den så flyger fläkten omkring, propellern skakar för mycket, och jag vet inte exakt hur jag satte den för ett år sen så att den funkade.

Nu vill jag ha hjälp med vad jag skulle ha gjort för ett år sen, nämligen veta en bättre lösning på mitt problem.

Det verkar inte som att det går att få tag i en sån propeller hur som helst och även om jag skulle det så går det ju inte att sätta dit en sån igen.

Ursäkta en väldigt luddig, konstig tråd men jag behöver verkligen hjälp så att jag kan spela igen, eller göra någonting på datorn utan att den stängs av nu när det är så varmt.

En gtx 660 har två fläktar som jobbar samtidigt. Om den satt fastlimmad så har den nog inte jobbat på ett optimalt sätt.

Om fläkten inte jobbar som den ska kan det skapas stora problem om det blir för varmt.
Jag själv skulle aldrig ge mig på en komponent som grafikkortet och limma fläkten.

Jag råder i detta fall köpa ett nytt.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon:

Det är bara en sak som propellern roterade på, så det kanske inte alls är grafikkortet? Jag vet inte hur jag ska ta reda på vad det är isåfall, och den satt inte fastlimmad utan på något annat sätt, men den gick inte att sätta dit igen så den satt fast ordentligt med något iallafall och gick inte att sätta dit igen.

Liknande sånhär liten propeller satt fast på den runda saken som roterar https://ibb.co/c9QkRy

Vet du vad jag ska leta efter för kort isåfall (kan absolut ingenting) och är det för krångligt för en total amatör så jag borde lämna in datorn så proffs får byta?

Det står på enhetshanteraren under bildskärmskort att den heter gtx 660 men det var bara en propeller på en roterande sak.

Ursäkta för dumma frågor, men vet och kan absolut ingenting om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prblrt:

@edroon:

Det är bara en sak som propellern roterade på, så det kanske inte alls är grafikkortet? Jag vet inte hur jag ska ta reda på vad det är isåfall, och den satt inte fastlimmad utan på något annat sätt, men den gick inte att sätta dit igen så den satt fast ordentligt med något iallafall och gick inte att sätta dit igen.

Liknande sånhär liten propeller satt fast på den runda saken som roterar https://ibb.co/c9QkRy

Vet du vad jag ska leta efter för kort isåfall (kan absolut ingenting) och är det för krångligt för en total amatör så jag borde lämna in datorn så proffs får byta?

Det står på enhetshanteraren under bildskärmskort att den heter gtx 660 men det var bara en propeller på en roterande sak.

Ursäkta för dumma frågor, men vet och kan absolut ingenting om saken.

Kan du inte ta ut grafikkortet och ta en bild? gärna placera vart denna fläkt har suttit.
Om du känner dig osäker så låt blir, bästa är väl om du kan be någon kompis eller kunnig titta på den.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon:

Jag vågar inte riktigt skruva loss hela, men jag tog några dammiga bilder så att du kan se vart fläkten/propellern satt.

Bild 1 Bild 1
Bild 2 Bild 2
Bild 3 Bild 3

Permalänk
Medlem

Ojedamig. Är du måhända rökare?

Ta ut kortet, rengör fläktarna och hela datorn (UTOMHUS!) gärna med komprimerad luft från burk. Dom där grejerna är ett mirakel att dom funkar fortfarande

Permalänk
Medlem

Det var illa, ser ut som om själva fläktbladen har lossnat från axeln, så det kan vara svårt att få tillbaka den gamla fläkten.

Men det går ju alltid att laga:
Ta ut kortet och blås rent med tryckluft.
Skruva loss resterna av den gamla fläkten och även gärna den omgivande plasten runt kylflänsen.
Spänn fast valfri chassifläkt med strategisk placerade buntband runt hela kortet.
Montera tillbaka och koppla in fläkten till ledig plats på moderkortet/direkt mot nätaggregatet.
Profit??

Skadar inte att blåsa ur hela datorn när man ändå håller på, men håll dig borta från dammsugare även om det är frestande.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Okej, tack för svar.
Ja, jag har förstått att det är illa, men inte SÅ illa.
Jag ska storstäda hela datorn idag och köpa en fläkt jag kan fästa på. Går det med vilken fläkt som helst, t.ex Bild en sån liknande.
och sätta på "andra sidan" alltså inte där fläkten satt förut utan bara rakt på kortet bakom med buntband? eller hur rekommenderar du att jag gör?

Blir inte kortet varmt och kan smälta banden? Eller har jag kanske en skev bild av hur den ska fästas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prblrt:

@edroon:

Jag vågar inte riktigt skruva loss hela, men jag tog några dammiga bilder så att du kan se vart fläkten/propellern satt.

Bild 1 Bild 1
Bild 2 Bild 2
Bild 3 Bild 3

Skrivet av prblrt:

@loefet:

Okej, tack för svar.
Ja, jag har förstått att det är illa, men inte SÅ illa.
Jag ska storstäda hela datorn idag och köpa en fläkt jag kan fästa på. Går det med vilken fläkt som helst, t.ex Bild en sån liknande.
och sätta på "andra sidan" alltså inte där fläkten satt förut utan bara rakt på kortet bakom med buntband? eller hur rekommenderar du att jag gör? #17471594

Blir inte kortet varmt och kan smälta banden? Eller har jag kanske en skev bild av hur den ska fästas.

Den fläkten passar inte.
Börja med att damma av, har du tur så kanske det är massan av damm som skapar problem och att du inte kan trycka dit fläkten.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prblrt:

@loefet:
Okej, tack för svar.
Ja, jag har förstått att det är illa, men inte SÅ illa.
Jag ska storstäda hela datorn idag och köpa en fläkt jag kan fästa på. Går det med vilken fläkt som helst, t.ex Bild en sån liknande.
och sätta på "andra sidan" alltså inte där fläkten satt förut utan bara rakt på kortet bakom med buntband? eller hur rekommenderar du att jag gör?

Blir inte kortet varmt och kan smälta banden? Eller har jag kanske en skev bild av hur den ska fästas.

Ja, vilken fläkt som helst skall ju fungera. Visst fläkten du länkat till är riktigt bra och har en själv och rekommenderar den starkt. Men i ditt fall så kanske den är lite stor, samt utan ordentligt styrning så låter den en hel del, kolla på en fläkt som är ca 92 mm stor.

Du sätter den på samma ställe som din ursprungliga fläkt satt, är du osäker så kan du ju titta på denna videon där de gör så jag menar:

Visst du kan skippa delen där de tar loss hela kylflänsen då skruvarna till originalfläkten var lättillgängliga, samt att du sätter buntbanden runt korten, men fläkten skall ju blåsa ner på kylflänsen som original, men det skadar inte att ta bort kåpan för att få dit den bättre och lättare.

Så länge inte buntbanden ligger direkt emot kärnan så är inte värme något problem heller. De jag har liggande här hemma hos mig är specificerade upp till 105°C så det går ju bra. Buntband är optimalt att dra fast fläktar och annat mot kylflänsar, m.m.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Nu är datorn städad och en fläkt är beställd.
Tack så hemskt mycket för utförligt svar med videon med.

Nu ska det här lösas!

Permalänk
Medlem

@prblrt: Hoppas att det löser sig!!