Tips på ljudkort och hörlurar

Permalänk
Medlem

Surroundljud i hörlurar är bluff och båg, välj ett par lurar som inte har för mycket bas utan ett välbalanserat ljud. Kommer bli lättare att höra fotsteg och liknande.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Personligen föredrar jag simpla och robusta lösningar utan trams likt Beyerdynamic - bra skit helt enkelt. Sen är ljudet hos tyskarna en vattendelare. Det är en annan femma...

Sant, Beyerdynamic är snyggare håller jag med om. Tyskarna är ju riktigt duktiga på kvalité och ljud tanke på Sennheiser och andra också.

Tack för tipset, ska läsa igen båda nu!

Skrivet av joppe:

Har dom där lurarna med Behringer U-Phoria UMC22 och är extremt nöjd! Techsource rekommenderar även denna AMP fast versionen utan instrumentingång!

Där ser man, har faktiskt Behringer U-Phoria UM2 nu med Shure SM58 mikrofon. Dock är det ett billigt ljudkort och tror inte den skulle pressa ut ett bra ljud i lurarna.

Skrivet av Lunilu:

Välj Beyerdynamic DT880 över DT770, 990 då de inte har lika kraftig bas, nackdelen med kraftig bas är att den döljer andra frekvenser ganska bra och därför kommer fotsteg som är i det övre mellanregistret bli svårare att höra.

Jaha okej det visste jag inte, tack för tipset!

Skrivet av Yooriitzz:

Surroundljud i hörlurar är bluff och båg, välj ett par lurar som inte har för mycket bas utan ett välbalanserat ljud. Kommer bli lättare att höra fotsteg och liknande.

Det har du rätt i! Ska göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Välj Beyerdynamic DT880 över DT770, 990 då de inte har lika kraftig bas, nackdelen med kraftig bas är att den döljer andra frekvenser ganska bra och därför kommer fotsteg som är i det övre mellanregistret bli svårare att höra.

Kan bara tala för DT 880 vs Beyers custom studio (DT 770), Ljudmässigt slår DT 880 "custom studio" på fingrarna. Nackdelen med DT 880 i pangare är positionering av ljud (skottsalvor, fotsteg etc). Där finns det mer att önska. Custom studio-lurarna levererar bättre när det kommer till positionering av skottsalvor etc.
Körde en sittning PUBG ikväll med DT 880-lurarna enbart pga ljudupplevelsen. Visst blir man lite frustrerad ibland när man får svårt att lokalisera fienden.

Edit: Har personligen inte testat DT 990, dom lär vara vassast av Beyer´s lurar när det kommer till pang-pang-lir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Kan bara tala för DT 880 vs Beyers custom studio (DT 770), Ljudmässigt slår DT 880 "custom studio" på fingrarna. Nackdelen med DT 880 i pangare är positionering av ljud (skottsalvor, fotsteg etc). Där finns det mer att önska. Custom studio-lurarna levererar bättre när det kommer till positionering av skottsalvor etc.
Körde en sittning PUBG ikväll med DT 880-lurarna enbart pga ljudupplevelsen. Visst blir man lite frustrerad ibland när man får svårt att lokalisera fienden.

Edit: Har personligen inte testat DT 990, dom lär vara vassast av Beyer´s lurar när det kommer till pang-pang-lir.

Låter ju som att DT 990 kan vara något då med antingen Audient iD4 eller iD14. Finns dock så mycket att välja mellan, så blir väldigt förvirrad över alla val man har. Får gå till 4Sound och lyssna lite på olika. Men tror inte de kopplar med just Audient ljudkort, men skulle vara bra om de gjorde det, så får man höra exakt hur det låter.

Permalänk
Medlem

Blir nog Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm och Audient iD14 eller iD4.

Tycker ni det låter bra eller ska man köpa 600 Ohm versionen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Audient iD14 eller iD4

Du väljer ju hur du vill spendera dina pengar såklart, men ska du huvudsakligen ska använda ljudkortet för gaming och uppspelning av musik så är det ett Soundblaster du vill ha. Det här snacket om att man behöver externa enheter för maximal ljudkvalité är en sanning med kraftig modifikation. I princip alla som säger det har antingen referenser från 90-talet, eller har haft några icke-Soundblaster-ljudkort (t.ex. Asus Xonar) sedan dess.

Sen är det ju inte alla anläggningar det går att höra skillnad på olika inkällor heller, men det är tydligt hörbar skillnad när man har en bättre anläggning. Jag har "bara" ett Soundblaster Zx just nu, men nya X är såvitt jag vet överlägset på samtliga punkter bl.a. med sin 32-bitars/384 KHz DAC, inbyggd hörlursförstärkare m.m.

Personligen gillar jag Sennheisers lurar bäst, de är dessutom en av de få gaminglurarna med en vettig mikrofon och en hjässbygel som inte är gjord för folk med mikrocefali.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Blir nog Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm och Audient iD14 eller iD4.

Tycker ni det låter bra eller ska man köpa 600 Ohm versionen istället?

Jag gissar att 600ohm inte blir optimalt med audient iD14 eller iD4. Ljudkorten kan inte leverera tillräckligt med juice helt enkelt.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du väljer ju hur du vill spendera dina pengar såklart, men ska du huvudsakligen ska använda ljudkortet för gaming och uppspelning av musik så är det ett Soundblaster du vill ha. Det här snacket om att man behöver externa enheter för maximal ljudkvalité är en sanning med kraftig modifikation. I princip alla som säger det har antingen referenser från 90-talet, eller har haft några icke-Soundblaster-ljudkort (t.ex. Asus Xonar) sedan dess.

Sen är det ju inte alla anläggningar det går att höra skillnad på olika inkällor heller, men det är tydligt hörbar skillnad när man har en bättre anläggning. Jag har "bara" ett Soundblaster Zx just nu, men nya X är såvitt jag vet överlägset på samtliga punkter bl.a. med sin 32-bitars/384 KHz DAC, inbyggd hörlursförstärkare m.m.

Personligen gillar jag Sennheisers lurar bäst, de är dessutom en av de få gaminglurarna med en vettig mikrofon och en hjässbygel som inte är gjord för folk med mikrocefali.

Ja precis mitt ändamål är gaming, film, musik och youtube. Där gav du mig en tankeställare om ljudkort.

Om jag förstår dig rätt menar du att externa ljudkort är bäst eller var det tvärtom?
Och jag ska välja Creative Sound BlasterX AE-5 istället kanske?
Men då är frågan om Sennheiser GSX 1000?

Annars så kan jag spara lite pengar och köpa Creative Sound BlasterX AE-5 och Beyerdynamic DT 990 600 Ohm om det ljudkortet klarar av det utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Om jag förstår dig rätt menar du att externa ljudkort är bäst?

Nej, jag menar att de som hävdar att externa ljudkort (idag populärt kallade DAC) per automatik är bättre har fel. Det är ofta samma personer som håller på med guldpläterade digitalkablar eller målar kanterna på CD-skivor med speciella pennor. Allt handlar om hur grejerna är designade. Soundblaster har dessutom ett enormt mjukvarumässigt övertag mot allt annat när det kommer till PC-användning.

Skrivet av GGlucke:

Och jag ska välja Creative Sound BlasterX AE-5 istället kanske?

Kolla åtminstone vilka features det har. Den nya serien har ju fått inbyggd RGB-styrning, som kanske är lite tveksamt om man verkligen behöver, men det är ju antagligen något som säljer till gamers.

Skrivet av GGlucke:

Men då är frågan om Sennheiser GSX 1000 är bättre?

Jag känner inte till GSX 1000 tyvärr, men den funkar säkert. Även ett Soundblaster kör inbyggda hörlursförstärkare som klarar lurar upp till 600 ohm.

När det gäller lurar så tycker jag att du ska satsa på att använda dina egna öron till att avgöra vilka som är bäst, i dubbel bemärkelse. För mig är det väldigt viktigt med komfort i lurarna, och i princip alla slutna går bort därför att bygeln ofta pressar hårt mot öronen och gör att man får ont, samt att man inte hör sig själv när man pratar via Teamspeak (och tar i för mycket) eller omgivningen rent generellt när man spelar/lyssnar på musik.

Skrivet av GGlucke:

Annars så kan jag spara lite pengar och köpa Creative Sound BlasterX AE-5 och Beyerdynamic DT 990 600 Ohm om det ljudkortet klarar av det utan problem?

Jag gillar även Sennheiser för att de verkar ha lite produktutveckling, till skillnad från vissa andra hörlurstillverkare som har modeller som ser exakt likadana ut som för 15 år sedan.

Ett sådant ljudkort lär driva lurarna utan problem, det står t.o.m. i specifikationen att de klarar lurar upp till 600 ohm. Jag skulle råda dig att prova Sennheiser PC373D (luren motsvarar tydligen HD 559) och få en sjukt bra mikrofon på köpet, så att dina polare hör dig.

EDIT: Tog bort oavsiktlig dubbelnegation, la till hörlursinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla åtminstone vilka features det har. Den nya serien har ju fått inbyggd RGB-styrning, som kanske är lite tveksamt om man verkligen behöver, men det är ju antagligen något som säljer till gamers.

Det är lite överdrivet med all bling bling som alla produkter ska ha nu, men AE-5 är ett riktigt bra ljudkort i prisklassen. Creatives drivrutiner är också mycket bling bling, men det finns en funktion som heter "Direct Headphones" som kopplar bort allt och kör rakt. Än bättre blir det om det finns på rea för 1000kr, som den gjort några gånger redan i år.

Såg ett rykte att Creative skulle släppa en highend version längre fram, men frågan är om det blir värt det då den säkert kommer kosta betydligt mer. Jag tycker att går man över 2000kr bör man köpa en extern enhet och det finns bra tips på det i tråden.

Edit: Såg att en sålde sitt AE-5 på marknaden här:
https://www.sweclockers.com/marknad/155628-creative-sound-bla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg ett rykte att Creative skulle släppa en highend version längre fram, men frågan är om det blir värt det då den säkert kommer kosta betydligt mer.

Jag föreställer mig att det blir ungefär samma segmentering som man haft med Z, Zx och ZxR? Jag köpte ett Zx för att jag ville ha den trevliga analoga volymratten för hörlurar att ställa på skrivbordet. Jag växlar ju ofta utkälla mellan hörlurar och högtalare, så det är skönt att ha individuella volymkontroller enkelt nåbara.

Skrivet av Fulci:

Jag tycker att går man över 2000kr bör man köpa en extern enhet och det finns bra tips på det i tråden.

Jag tycker väl att poängen med att köpa externa enheter rent generellt är för att få fler ingångar om man vill koppla in instrument eller liknande med t.ex. XLR-kontakt. Nu hade jag visserligen en väldigt lång RCA-kabel mellan datorn och förstärkaren sist, men skillnaden mellan att köra en CD från en NAD-spelare (med Supra-kablar) jämfört med att köra den från datorn i FLAC var inte astronomisk. Däremot var det lätt att höra hur mycket sämre i princip allt annat lät, och hur förvånansvärt låg ljudkvalité det är på hörlursutgången på en iPhone 6S.

Soundblaster drog på sig en del bad will på X-Fi-tiden när de bl.a. sålde rebrandade Audigy-kort som X-Fi samt stämde en kille som skrivit drivrutiner till deras kort som återaktiverade någon funktion de precis tagit bort. I takt med att de gamla Creative-unika mjukvarustöden övergavs av speltillverkare och det kom andra konkurrenter på marknaden så skärpte sig Creative ganska rejält, vilket framförallt märktes på mjukvarusidan, men även när de släppte SB Z år 2012 i form av att det t.ex. fick EMI/RFI-sköldar och hörlursförstärkare som klarade 600 ohms impedans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, jag menar att de som hävdar att externa ljudkort (idag populärt kallade DAC) per automatik är bättre har fel. Det är ofta samma personer som håller på med guldpläterade digitalkablar eller målar kanterna på CD-skivor med speciella pennor. Allt handlar om hur grejerna är designade. Soundblaster har dessutom ett enormt mjukvarumässigt övertag mot allt annat när det kommer till PC-användning.
Kolla åtminstone vilka features det har. Den nya serien har ju fått inbyggd RGB-styrning, som kanske är lite tveksamt om man verkligen behöver, men det är ju antagligen något som säljer till gamers.
Jag känner inte till GSX 1000 tyvärr, men den funkar säkert. Även ett Soundblaster kör inbyggda hörlursförstärkare som klarar lurar upp till 600 ohm.

När det gäller lurar så tycker jag att du ska satsa på att använda dina egna öron till att avgöra vilka som är bäst, i dubbel bemärkelse. För mig är det väldigt viktigt med komfort i lurarna, och i princip alla slutna går bort därför att bygeln ofta pressar hårt mot öronen och gör att man får ont, samt att man inte hör sig själv när man pratar via Teamspeak (och tar i för mycket) eller omgivningen rent generellt när man spelar/lyssnar på musik.

Jag gillar även Sennheiser för att de verkar ha lite produktutveckling, till skillnad från vissa andra hörlurstillverkare som har modeller som ser exakt likadana ut som för 15 år sedan.

Ett sådant ljudkort lär driva lurarna utan problem, det står t.o.m. i specifikationen att de klarar lurar upp till 600 ohm. Jag skulle råda dig att prova Sennheiser PC373D (luren motsvarar tydligen HD 559) och få en sjukt bra mikrofon på köpet, så att dina polare hör dig.

EDIT: Tog bort oavsiktlig dubbelnegation, la till hörlursinfo.

Tack för alla svar, det var väldigt bra skrivet och förståeligt.

Då förstår jag, då är det tvärtom där att externa är kanske bättre när det kommer över 2000kr. Men under är det interna som är bäst.

Tycker också att RGB-belysningen var lite väl onödig och drar upp priset lite i onödan då jag inte har något fönster på mitt chassi heller.

Precis slutna trycker åt mer om öronen och det gör det oskönt man sitter i flera timmar. Så går hellre för öppna nu när jag tänker till. Är inte så stort problem om det hörs ut lite. Sen att man hör familjen lite stör mig inte så myclet. Känner också att det är konstigt när man inte hör sin egen röst så bra när jag pratar med slutna.

Sennheiser är ju riktigt bra, har faktiskt haft Sennheiser PC360 för 2 år sen ungefär, men med okunskap om ljud och med Astro Mixamp blev det inget bra med ljudet. Så bytte mot annat headset. Dock så har jag ju en Shure SM58, och då behöver jag verkligen inte hörlurar med mikrofon. Men har dock inte kollat så mycket på HD modellerna som är utan mikrofon. Kanske borde göra det.

Precis, såg senare att de kunde driva 600 Ohm hörlurar, så det kanske är värt att gå för det då?

Permalänk
Medlem

Gillar personligen Sennheiser's PX 100 (mod II just nu). Gick för runt 3-400 men tror inte de görs längre, men har sett några i utlandet sälja från gamla lager, antar jag. Utmärkt dynamik som påminner om lurar som kostar tusenlappen eller mer. Bekväma och lätta och klarar även höga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Då förstår jag, då är det tvärtom där att externa är kanske bättre när det kommer över 2000kr. Men under är det interna som är bäst.

Ett Soundblaster slår väldigt mycket annat inklusive ett stort antal externa enheter, så mycket kan jag säga utan att överdriva.

Sen finns det helt säkert seriösa hifi-prylar att hänga på, men då ska man ju matcha dem med lurar osv.

Skrivet av GGlucke:

Tycker också att RGB-belysningen var lite väl onödig och drar upp priset lite i onödan då jag inte har något fönster på mitt chassi heller.

Det vanliga AE-5 är väldigt avskalat, där får man bara med en ensam LED-slinga, och den drar nog inte upp priset något nämnvärt. Jag kommer personligen inte byta ut mitt Zx förrän det kommer någon mer påkostad variant.

Har du läst detta förresten?
https://www.sweclockers.com/testpilot/24445-testpilot-creativ...

Skrivet av GGlucke:

Dock så har jag ju en Shure SM58, och då behöver jag verkligen inte hörlurar med mikrofon.

Hur lyckas du ha den framför munnen när du spelar?

Skrivet av GGlucke:

Men har dock inte kollat så mycket på HD modellerna som är utan mikrofon. Kanske borde göra det.

Du kan ju börja kolla på HD 559 och HD 599, två vanliga modeller ute i handeln.

Skrivet av GGlucke:

Precis, såg senare att de kunde driva 600 Ohm hörlurar, så det kanske är värt att gå för det då?

Det är ju bra att ha alternativet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett Soundblaster slår väldigt mycket annat inklusive ett stort antal externa enheter, så mycket kan jag säga utan att överdriva.

Sen finns det helt säkert seriösa hifi-prylar att hänga på, men då ska man ju matcha dem med lurar osv.
Det vanliga AE-5 är väldigt avskalat, där får man bara med en ensam LED-slinga, och den drar nog inte upp priset något nämnvärt. Jag kommer personligen inte byta ut mitt Zx förrän det kommer någon mer påkostad variant.

Har du läst detta förresten?
https://www.sweclockers.com/testpilot/24445-testpilot-creativ...
Hur lyckas du ha den framför munnen när du spelar?
Du kan ju börja kolla på HD 559 och HD 599, två vanliga modeller ute i handeln.
Det är ju bra att ha alternativet i alla fall.

Det skulle man inte kunna tro men för det priset är det ju väldigt värt isåfall.

Jo det är sant inte så mycket påkostat där.

Läste lite av den, men ska läsa mer nu. Tack för påminnelsen!

Jag använder en mikrofon arm som är väldigt smidig.

Ska börja läsa mer om dessa då, kanske t.o.m är bättre än Beyerdynamic.

Precis, verkar ju vara stabilare i ljudet jämfört med 250 Ohm versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker väl att poängen med att köpa externa enheter rent generellt är för att få fler ingångar om man vill koppla in instrument eller liknande med t.ex. XLR-kontakt. Nu hade jag visserligen en väldigt lång RCA-kabel mellan datorn och förstärkaren sist, men skillnaden mellan att köra en CD från en NAD-spelare (med Supra-kablar) jämfört med att köra den från datorn i FLAC var inte astronomisk. Däremot var det lätt att höra hur mycket sämre i princip allt annat lät, och hur förvånansvärt låg ljudkvalité det är på hörlursutgången på en iPhone 6S.

Ja, det beror på vad man tänkt använda grejerna till. Jag tänker i princip bara på ljudkvalite för hörlurar i mina inlägg.