Permalänk
Medlem

Grafikkort eller nätagg trasigt?

Sedan den 11 Juli har min dator börjat total hänga sig efter e sprakande ljud, sen fryser bilden och datorn är helt låst, de uppenbarar sig lättare i spel som kräver tyngre belastning på gfxkortet. De enda jag kan göra är att starta om den på knappen. Ibland så när jag försöker RS'a den på knappen så försöker den starta sig, men stänger av sig direkt, och så gör den så ett antal gånger tills att den tillslut kommer igång utan att jag rör något alls. Vilken komponent är mest trolig till att vara paj/skadad?

Såhär ser de ut och låter:

Jag har kollat temp, voltage, klockning och inget spikar på varken cpu, gpu eller mobo vad jag kan se :/

Detta har jag fått kanske 3 gånger av alla 20+ krasher, även när inget är klockat:

Spec's

Intel i5 8600K (turbomode enabled/disabled spelar ingen roll)
MSI Z370 SLI PLUS
HyperX Predator 3000mhz CL15
Kingston 240gb systemdisk SSD
Seagate FireCuda 1TB SSHD
2st vanliga HD's på 500gb & 1 TB
CX600M nätagg (4 år gammalt)
MSI GTX 970 (4 år gammalt) (har kört lite smått överklockat i 10 månader med samma spec utan probs med temp eller krasher, kör default clock nu men är likadant)

Snäll hjälp. Är sjukt fattig som de är ju nu, och världens sämsta timing på att något ska ha gått sönder då jag precis lagat min bil för många tusenlappar

MVH Pierre

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

För att få reda på lite mer info ladda ner/kör en bsod viewer https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och kolla igenom vilka STOP koder du fått vid krascherna.
Du ser STOP koderna som du ska leta efter på den andra bilden på länken (dvs det blåa fältet).

Rent generellt så låter det som klockningen inte är 100% stabil då moderkortet drar ner den.
Sen orsaken till ostabiliteten kan vara många.
Med tanke på att du får default klockningen då o då så är det stor risk att datorn kraschar av olika anledningar, vilket leder mig till ostabil ström från nätagget vilket kan ge alla möjliga o omöjliga fel.
Tex kan man få felkoder som pekar på ssd/hd/cpu/gpu/minne/osv/osv fel när det istället handlar om dålig stöm från nätagget.

Även att det krävs tyngre spel för att det ska krascha är även det ett tecken på nätaggs problem dvs cpu/gpu drar mer ström nätagget orkar inte med då och skickar ut för hög/låg volt/rippel/osv som kan leda till instabilitet.
Tex ena gången är det cpu som kraschar andra gången gpu, tredje ssd/osv/osv.

Och sen den största anledningen till min misstanke har namnet Corsair CX!
Vilket är ett skit nätagg som är ganska vanligt att dom dör efter 2år dvs 2år är vad man kan räkna med av denna dynga, du har ju dock fått dubbel valuta för pengarna och skiten har hållt i 4år.
Och JA nätagg åldras och då främst skräp kondingar (som CX använder) som åldras/tappar orken vilket i sin tur leder till att agget i sig tappar orken.

Mitt råd prova (låna/köp) ett annat nätagg och se om det hjälper.
Du kan givetvis (om du är modig) prova ditt skitagg i annan dator MEN se till att den du provar i kommer dra lika mycket heller mer som din gör annars så är det 100% meningslöst då några få watt mindre kan göra att det fungar felfritt.
Då det i din burk troligen ligger på strax över gränsen för vad det orkar med kan även vara att det orkar med när det är kallt men inte när det är varmt.

JAG skulle dock stänga av datorn plocka ur skitagget så fort det går även om det fortfarande är felfritt då det KOMMER att dö frågan är bara NÄR.
Skulle ej heller provat det i nån annan dator!
Detta för att JAG har inte råd att byta ut en del/alla komponenter som cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/etc i nån burk.
Och då CX/CS serien är ganska välkända att dö runt 2års ålder (som du fått dubbelt livstid på redan) och främst för att det inte är direkt ovanligt att andra komponenter skadas/dör NÄR skiten inte orkar med/dör och skickar ut skadlig ström.
Mest risk är när det dör helt o hållet dock men även när det är på gränsen att ej orka med så kan det skada/döda annat i burken.

Handla ett BRA agg denna gång!
Budget skräpagg är inte till för dom fattiga då risk för skadade/döda komponenter är för hög samt att det är STOR risk att det dör tidigt och du behöver handla 2-5 skräp agg istället för ett bra för användning under samma tid.
Så nån/några hundra mer (om ens det i en del fall) för ett bra agg kostar i längden mindre (även om man skulle ge det dubbla) och då tas ej skadade/döda komponenter med i beräkningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

bara en tanke, du tror inte det kan vara hdd som är sönder? har flertal gånger sett samma beteende när det varit hdd som spökat, observera att det inte behöver vara c disken utan kan vara en annan.
har du flera hdd, skulle jag testat att koppla ur dom först. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Dålig hd har jag haft ett par.
Det har då alltid varit att windows helt enkelt fryser sig men ljud fortsätter enda unantaget var när det var en ljudfil/video som låg på ett dåligt område på hd då stannade givetvis ljud upp.
MEN det handlade då alltid om att det bara vart tyst (och windows fryst).

Man kunde då vänta och windows kom för heller senare tillbaks, när jag kopierade en halv viktig fil från ett dåligt ställe så var windows fortfarande låst efter en natt men efter en frukost så hade filen slutat kopierats och win var tillbaks (hände två gånger med samma jävla fil med 2-3års mellanrum och den var felfri efteråt).
Ja jag vet backup men var fattig, ung o korkad en gång i tiden och andra gången var från backupen (lös hd då usb slutat att fungera tidigare) då jag råkat ta bort den i datorn.

Två gånger har jag haft samma problem med C: och båda var det systemfiler inblandat vilket ledde till windows krasch MEN en så pass snabb krasch att ingen bsod kom upp och inga bsod filer sparades.

Så tror inte det är TS problem!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

För att få reda på lite mer info ladda ner/kör en bsod viewer https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och kolla igenom vilka STOP koder du fått vid krascherna.
Du ser STOP koderna som du ska leta efter på den andra bilden på länken (dvs det blåa fältet).

Helt tomt för mig, har heller inte haft ett enda problem med BSOD.

Skrivet av grizzly666:

Så nån/några hundra mer (om ens det i en del fall) för ett bra agg kostar i längden mindre

Ja, alltså jag känner ju själv att nätagget skulle kunna vara boven i problemet. Men efter all sökning så verkar gfx och nätagg kunna ha många gemensamma problem, så man är ju inte säker. Vad skulle du kunna rekommendera för nätagg då? Om du kollar min spec, och sen tänker på något som kanske håller 4-5år till framöver?

Tack för ditt långa och detaljrika svar. Äntligen någon som försöker hjälpa till!

Permalänk
Medlem

@dstroyr: De här är bra, EVGA har 7 års garanti och de andra 10 år, https://www.inet.se/kundvagn/visa/11651524/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@dstroyr: Om du tycker att de 3 var för dyra för din budget så kan jag rekommendera detta agg som har 5 års garanti. Det låter lite mer dB vid hög belastning, men har ändå OK skydd om något skulle skita sig (OVP/OCP/SCP)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11651533/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

detta kan hända när datorn inte klarar överklockning så högt.
sänk överklocken.

jag körde min 5820 @ 4.6ghz 1.3v under 2 år.
idag kan inte köra mera än 4.4Ghz med samma volt. utan hänga sig i spel eller belastning.
kör AIO kylning.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@dstroyr: Om du tycker att de 3 var för dyra för din budget så kan jag rekommendera detta agg som har 5 års garanti. Det låter lite mer dB vid hög belastning, men har ändå OK skydd om något skulle skita sig (OVP/OCP/SCP)

Ja den är ju mer lagom i priset eftersom jag redan är luspank. Men vad tror du, efter att ha läst de som skett mig. Verkar de som att nätagget är boven? Tror du att jag skulle få en fungerande dator igen med detta? Sen tänker jag även lite framtidsmässigt, nu när nya generationens gfx kommer, klarar man sig på ett 550w PSU då tros?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

detta kan hända när datorn inte klarar överklockning så högt.
sänk överklocken.

jag körde min 5820 @ 4.6ghz 1.3v under 2 år.
idag kan inte köra mera än 4.4Ghz med samma volt. utan hänga sig i spel eller belastning.
kör AIO kylning.

Jo, men som du ser så gör den precis likadant när jag kör på default både på cpu'n & gpu'n :/

Permalänk
Medlem

@grizzly666: hdd kan ge väldigt skumma problem, särskilt om det inte är en c disk, sett detta rätt många gånger under den tiden jag sysslade med reparationer av datorer. inte alls ovanligt att datorn låser sig på detta sätt.
@dstroyr: detta är en sak som tar några minuter att testa och kostar inte en krona så varför inte testa att koppla ur dina extra hdd och se vad som händer?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@dstroyr: detta är en sak som tar några minuter att testa och kostar inte en krona så varför inte testa att koppla ur dina extra hdd och se vad som händer?

Testat, och de gör ingen skillnad. Dessutom så står de ju att de är överklockningsfel ibland, så de känns inte heller som om de skulle vara nån av mina diskar då? :/

Permalänk
Medlem

Jepp dessa är bra agg.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@dstroyr: Om du tycker att de 3 var för dyra för din budget så kan jag rekommendera detta agg som har 5 års garanti. Det låter lite mer dB vid hög belastning, men har ändå OK skydd om något skulle skita sig (OVP/OCP/SCP)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11651533/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11651533/

Nja efter en snabb koll så verkar FSP´s hyper serie använda CapXon kondingar vilka är samma/liknande skräp som i CX/CS serierna.

Har TS otur och det är nätagget så kan det redan ha skadat nåt i burken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har TS otur och det är nätagget så kan det redan ha skadat nåt i burken.

Vad tycker du då, är de värt att jag försöker skaffa ett nytt nätagg och testa ändå, med tanke på att detta är såpass dåligt och nu även gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dstroyr:

Vad tycker du då, är de värt att jag försöker skaffa ett nytt nätagg och testa ändå, med tanke på att detta är såpass dåligt och nu även gammalt?

Du bör byta såna nätagg oavsett vad som gått sönder.

Är felet kvar så är det ändå risk att det var gamla nätagget som sabbade något annat i datorn. Behåller man budget och skräp nätagg så kommer den alltid bli en av sakerna man måste misstänka varje gång datorn får något fel. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när såna nätagg börja bli dålig.

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla efter ett PSU här i marknaden på SweClockers:

https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=185b2632-d58...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du bör byta såna nätagg oavsett vad som gått sönder.

Är felet kvar så är det ändå risk att det var gamla nätagget som sabbade något annat i datorn. Behåller man budget och skräp nätagg så kommer den alltid bli en av sakerna man måste misstänka varje gång datorn får något fel. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när såna nätagg börja bli dålig.

Ja de låter ju vettigt. Bara att en e så jävla fattig haha! Men PSU går la först då.

Skrivet av sp1k3n:

Varför inte kolla efter ett PSU här i marknaden på SweClockers:

https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=185b2632-d58...

Jajjemen, redan lagt bud på 2st olika

Permalänk
Medlem

@dstroyr: det var värt ett försök, Meddelande om överklockning fel får man i stort sett alltid om man klockat och datorn låser sig eller startar om på grund av chrach.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@dstroyr: det var värt ett försök, Meddelande om överklockning fel får man i stort sett alltid om man klockat och datorn låser sig eller startar om på grund av chrach.

Ja, fast de kommer bara ibland konstigt nog. 🤔

Lyckades igårkväll iallafall byta mitt msi gtx 970 gaming 4g mot ett asus strix 1070 8g med lite pengar imellan. Kanske är onödigt så sätt, men han bodde 40min ifrån mig och jag fick det billigt.

Ska beställa ett nätagg snart, åker nämligen iväg imorgon och är inte hemma förens den 6e Augusti.

Skickades från m.sweclockers.com