Köpa Mac för att göra musik med - era tips och råd? 2018, juli.

Permalänk

Köpa Mac för att göra musik med - era tips och råd? 2018, juli.

Funderar seriöst på att köpa en MacBook Pro av följande skäl:

Jag gjorde en gång i tiden musik med analoga synthar, rullbandare och sådant, och har aldrig kommit vidare i PC-världen med sin jungel av programvaror och fixar för än det ena, än det andra. Jag är helt enkelt inte någon hackare eller datornörd. Detta trots att jag beundrar datornördar. Flera personer (som jag knappt känner och som inte utövar något grupptryck på mig) har givit mig rådet att skaffa en MacBook Pro.

Vad behöver jag tänka på? Säg vad ni tycker. Ni behöver inte hålla er till frågorna nedan. Om ni tycker att jag ska köpa en annan modell från Mac så ange era skäl till det, osv.

*13" eller 15"? Fungerar bägge lika bra ihop med GarageBand och Logic Pro? Spontant är 13" attraktivt för mig pga att den är lättare att ta med sig och tar mindre plats. Men jag vill inte göra ett köp som jag kommer att ångra.

*Lagringskapaciteten verkar påverka priset väldigt mycket. Är det svårt att skaffa mer lagringskapacitet till en Mac med 128 GB eller? Förstår inte riktigt detta.

*Finns det olika versioner av t ex MacBook Pro ute på marknaden så att man måste vara vaksam på specifikationerna för att inte ro hem någon utdaterad variant? (Det finns så klart varianter med olika tillval, t ex TouchBar, men nu pratar jag istället om datorns grundläggande prestanda.)

*Övriga synpunkter?

*Priser. Mac är ju känt för att vara dyrt. För mig som inte förstår datorer så kan det vara värt det förutsatt att jag verkligen får något som passar mig bättre än PC. Hur är det med underhåll, support och kringutrustning - är Mac en bra affär eller inte - vad tycker du? Spelar det någon roll var jag köper min MacBook?

*Låt säga att du ser Mac som ett gott alternativ men inte tycker att den är bra till musik. Om du inte tror att den skulle passa mig, vad är då dina skäl till det?

Redigerad: OBS ytterligare en sak: Är Macs processorer också känsliga för det märkliga lagg som drabbat så många datorer nyligen och i så fall, kan jag gardera eller skydda mig mot detta? När Sweclockers skrev om detta för några månader sedan noterade jag att min nuvarande laptop har en av de processorer som nämndes och mycket riktigt verkar den ha blivit påverkad. Muspekaren fryser till på ett sätt som den inte gjort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

*Lagringskapaciteten verkar påverka priset väldigt mycket. Är det svårt att skaffa mer lagringskapacitet till en Mac med 128 GB eller? Förstår inte riktigt detta.

*Finns det olika versioner av t ex MacBook Pro ute på marknaden så att man måste vara vaksam på specifikationerna för att inte ro hem någon utdaterad variant? (Det finns så klart varianter med olika tillval, t ex TouchBar, men nu pratar jag istället om datorns grundläggande prestanda.)

Du kan lätt plugga in externa diskar / minneskort, men internt är värre.
Även om det går skulle jag rekommendera att skaffa mer än 128GB från start.

Ja, shoppar du från elgiganten etc kan det vara äldre modeller så var lite vaken.
Senaste modellernas pris brukar inte skilja sig nämnvärt från att köpa direkt av apple.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du kan lätt plugga in externa diskar / minneskort, men internt är värre.
Även om det går skulle jag rekommendera att skaffa mer än 128GB från start.

Ja, shoppar du från elgiganten etc kan det vara äldre modeller så var lite vaken.
Senaste modellernas pris brukar inte skilja sig nämnvärt från att köpa direkt av apple.

Tack för bra info om minnen. Netonnet säljer Mac ca 2000 kr billigare än Apple, och jag ser ingen skillnad i spec:

256 GB:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MPX...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-13-tum/a...

Ger Apple lika bra support och underhåll oavsett?

128 GB:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MPX...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-13-tum/a...

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska öppna plånboken så kostar ju inte en mbp med touch bar och senaste generationen cpus så mkt mer än den gamla varianten utan touch bar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Tack för bra info om minnen. Netonnet säljer Mac ca 2000 kr billigare än Apple, och jag ser ingen skillnad i spec:

256 GB:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MPX...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-13-tum/a...

Ger Apple lika bra support och underhåll oavsett?

128 GB:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MPX...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-13-tum/a...

De är samma ja, men det är den gamla modellen.

Någon annan får svara på hur stor skillnad det är för musikskapande, men de nya är 4-kärniga istället för 2-kärniga och alltså rätt mycket snabbare. Jag hade definitivt lagt till så det är 16GB ram dessutom, det går inte att uppgradera senare.

Japp, apple ger lika bra support oavsett, du kan lämna in den hos deras "premium resellers" och de kollar garanti på serienumret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

För att göra musik så behövs bra av allt utom GPU, typ.
Snabb CPU, eftersom allt körs i realtid. i7 helst, 4 kärnor minst.
Mycket RAM, för att ladda samplingsbibliotek, etc. 16 GB. 32 GB om du ska bygga större produktioner.
Mycket hårddisk, för att få plats med allt. 1 TB iaf. Samplingsbibliotek etc går rätt snabbt upp till 100-tals GB.

Jag har kört Mac för musik i många år, men gick över till PC för ett år sen. Detta för att jag kunde få en Pro-maskin, vilket inte fanns från Apple då.

Är Mac stabilare? Njaeo, det beror ju på. Ex mitt ljudkort (Fast Track C600) tappar ljudet nån gång varannan dag. Jag får dra ut USB-sladden och stoppa in igen. Varje gång så är det 10% chans för BSOD. Något sånt hände aldrig på Mac, t ex. Men om man har stabila drivrutiner så är nog upplevelsen av stabilitet ungefär samma.

Lagg kan hända alla datorer, det beror på processer som blockerar. Har inget med processor eller OS att göra.

Input lagg behöver du inte tänka på så mycket med macOS, eftersom det bara finns en drivrutinstyp för ljud (CoreAudio), och den är låg-latency. D v s, det är väldigt kort tid mellan att du trycker på en tangent, till att det kommer ut motsvarande ljud. Det innebär att du inte behöver köpa något extern ljudkort. Koppla in lurar, gör musik. Om du ska spela in instrument och mikrofoner, eller koppla in ett större ljudsystem så är nog ett externt ljudkort bra dock.

Underhåll och support: Hanteras av Apple eller Macforum i Sverige. Kanske fler, jag vet inte. Jag har lämnat in flera datorer, 4-5 gånger totalt, alltid bra upplevelse. Men jag har även läst om dåliga upplevelser.

Kringutrustning: Allt som funkar på Windows funkar på Mac.

Några andra fördelar är ju att det är plug n play. Du får inte en dator full med massa bloatware från tillverkaren. Det kommer inte vara random strul som man måste hålla på och fixa med.

Alla musikprogram finns inte på Mac, det kan vara bra att veta.

Dessa finns på Mac och Windows:
Ableton, Reaper, Reason, Bitwig, Fruity Loops (osäker på om den är full featured än)

Dessa finns endast på Mac:
Logic

Dessa finns endast på Windows:
Cubase, Sonar

Nya 13" (som släpptes nu precis) har väldigt bra poäng i Geekbench, och har 4 kärnor. Köp en maxad 13" med 16 GB RAM och minst 1 TB disk så kommer du få en kanonupplevelse. Jag ger den datorn min varmaste rekommendation! Och sen hade jag installerat Ableton, men det är en högst personlig preferens

Se till att du har 4 kärnor! 2 är för klent.

Permalänk
Skrivet av mattias800:

För att göra musik så behövs bra av allt utom GPU, typ.
Snabb CPU, eftersom allt körs i realtid. i7 helst, 4 kärnor minst.
Mycket RAM, för att ladda samplingsbibliotek, etc. 16 GB. 32 GB om du ska bygga större produktioner.
Mycket hårddisk, för att få plats med allt. 1 TB iaf. Samplingsbibliotek etc går rätt snabbt upp till 100-tals GB.

Jag har kört Mac för musik i många år, men gick över till PC för ett år sen. Detta för att jag kunde få en Pro-maskin, vilket inte fanns från Apple då.

Är Mac stabilare? Njaeo, det beror ju på. Ex mitt ljudkort (Fast Track C600) tappar ljudet nån gång varannan dag. Jag får dra ut USB-sladden och stoppa in igen. Varje gång så är det 10% chans för BSOD. Något sånt hände aldrig på Mac, t ex. Men om man har stabila drivrutiner så är nog upplevelsen av stabilitet ungefär samma.

Lagg kan hända alla datorer, det beror på processer som blockerar. Har inget med processor eller OS att göra.

Input lagg behöver du inte tänka på så mycket med macOS, eftersom det bara finns en drivrutinstyp för ljud (CoreAudio), och den är låg-latency. D v s, det är väldigt kort tid mellan att du trycker på en tangent, till att det kommer ut motsvarande ljud. Det innebär att du inte behöver köpa något extern ljudkort. Koppla in lurar, gör musik. Om du ska spela in instrument och mikrofoner, eller koppla in ett större ljudsystem så är nog ett externt ljudkort bra dock.

Underhåll och support: Hanteras av Apple eller Macforum i Sverige. Kanske fler, jag vet inte. Jag har lämnat in flera datorer, 4-5 gånger totalt, alltid bra upplevelse. Men jag har även läst om dåliga upplevelser.

Kringutrustning: Allt som funkar på Windows funkar på Mac.

Några andra fördelar är ju att det är plug n play. Du får inte en dator full med massa bloatware från tillverkaren. Det kommer inte vara random strul som man måste hålla på och fixa med.

Alla musikprogram finns inte på Mac, det kan vara bra att veta.

Dessa finns på Mac och Windows:
Ableton, Reaper, Reason, Bitwig, Fruity Loops (osäker på om den är full featured än)

Dessa finns endast på Mac:
Logic

Dessa finns endast på Windows:
Cubase, Sonar

Nya 13" (som släpptes nu precis) har väldigt bra poäng i Geekbench, och har 4 kärnor. Köp en maxad 13" med 16 GB RAM och minst 1 TB disk så kommer du få en kanonupplevelse. Jag ger den datorn min varmaste rekommendation! Och sen hade jag installerat Ableton, men det är en högst personlig preferens

Se till att du har 4 kärnor! 2 är för klent.

BSOD verkar allvarligt. Som sagt fattar jag inte mycket om datorer men det verkar inte så positivt. Sedan detta med fixar och mjukvara som nog är främsta skälet till att jag inte har kommit någon vart. Om Mac-köpet blir av så är planen att börja med GarageBand och när jag har bemästrat det så kan jag ju skaffa Logic. Har du prövat dem och vad tycker du?

Har du någon länk till den nysläppta datorn du rekommenderar? Jag har inte hittat den i handeln. Den finns med en bit ned på den här sidan om jag inte misstar mig: https://www.macrumors.com/2018/07/15/2018-macbook-pro-geekben... (MacBook Pro 13" mid-2018).

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Om man ändå ska öppna plånboken så kostar ju inte en mbp med touch bar och senaste generationen cpus så mkt mer än den gamla varianten utan touch bar.

Skickades från m.sweclockers.com

Beskriv för mig hur TouchBar har förbättrat din datoranvändning så att jag kan förstå vad du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Beskriv för mig hur TouchBar har förbättrat din datoranvändning så att jag kan förstå vad du pratar om?

Ptjaeee, jag har ingen macbook pro så kan tyvärr inte ge något svar då. Var väl bara en känsla att det är "tråkigt" att köpa snikvarianten av en modell som släpptes för snart två år sedan. Tror dock inte det är någon större skillnad på prestandan mellan motsvarande MBP med touch bar och den utan. Även om processorn är en generation nyare...

Dock som många andra sagt så kanske det är vettigare att satsa på något med mer RAM och hårddiskutrymme än att köpa det allra billigaste. Och när du kommer upp i de summorna så känns det ju spontant lite segt att köpa något som släpptes som "budget"-alternativ för snart två år sedan, än att köpa något som släpptes i förra veckan. Men även instegsmodellerna känns ju lite segt att betala så mkt pengar och ändå få något halvgammalt, även om prestandan nog räcker.

Här är en tråd om touchbaren, https://www.99.se/forum/t/321830-ar-touchbar-nagot-att-ha
Dock rätt gammal. Kan tänka mig att flera program har fått stöd för den nu.

Här kan du bedöma om det ser lockande ut för Logic pro: https://www.youtube.com/watch?v=gy18zrJkxmg

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ptjaeee, jag har ingen macbook pro så kan tyvärr inte ge något svar då. Var väl bara en känsla att det är "tråkigt" att köpa snikvarianten av en modell som släpptes för snart två år sedan. Tror dock inte det är någon större skillnad på prestandan mellan motsvarande MBP med touch bar och den utan. Även om processorn är en generation nyare...

Dock som många andra sagt så kanske det är vettigare att satsa på något med mer RAM och hårddiskutrymme än att köpa det allra billigaste. Och när du kommer upp i de summorna så känns det ju spontant lite segt att köpa något som släpptes som "budget"-alternativ för snart två år sedan, än att köpa något som släpptes i förra veckan. Men även instegsmodellerna känns ju lite segt att betala så mkt pengar och ändå få något halvgammalt, även om prestandan nog räcker.

Här är en tråd om touchbaren, https://www.99.se/forum/t/321830-ar-touchbar-nagot-att-ha
Dock rätt gammal. Kan tänka mig att flera program har fått stöd för den nu.

Här kan du bedöma om det ser lockande ut för Logic pro: https://www.youtube.com/watch?v=gy18zrJkxmg

Tackar. Tror dock inte att jag kommer lägga ut några tusen till om det inte är avgörande rent prestandamässigt. Jag litar med andra ord på att minst 256 GB, 16 GB RAM och 4 kärnor är att rekommendera men jag är inte övertygad om att TouchBar är så viktigt att ha.

Redigerad: Eller så är det verkligen bra. Har inte bestämt mig än.

Red. 2: Det verkar vara den här som gäller då: https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MR9...

TouchBar ingår. Med 16 GB lpddr3-minne kostar den 23 200 kronor och hittills har jag bara sett den på Apples egen hemsida. Mycket möjligt att jag slår till men får väl fundera lite och se vad mer ni har att säga så fortsätt gärna posta i tråden. Finns även i ytterligare en variant med lite snabbare processor.

Red. 3: På https://www.macrumors.com/2018/07/15/2018-macbook-pro-geekben... står det att den nyaste har lpddr4-minne. Undrar om detta är en variant eller om det står fel på produktsidan i Mac-shoppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

TouchBar ingår.

Precis, det är bara den billigaste äldre modellen som kommer utan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Precis, det är bara den billigaste äldre modellen som kommer utan.

Vad tycker du om processorvalet på den senaste då? Har det stor betydelse? Drygt 3000 kr extra. Över 25 000 kronor allt som allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Vad tycker du om processorvalet på den senaste då? Har det stor betydelse? Drygt 3000 kr extra. Över 25 000 kronor allt som allt.

Två eller fyra kärnor har stor betydelse ja, det kan ju bli upp till dubbel prestanda.
Som sagt får andra uttala sig specifikt om musikproduktion, men låter ju som att det behövs på @mattias800.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

De flesta musikprogram distribuerar ljudkanalerna på kärnorna.

Så säg att du har
#1 Trummor
#2 Bas
#3 Gitarr
#4 Synth
#5 Sång

Så kommer #1 hamna på core 1, #2 på core 2, osv, och #5 på core 1.
Kanske inte exakt, jag vet inte om det är deterministisk round-robin på det sättet i alla DAW:s. Men en kanal är svår att parallellisera (eftersom de olika effekterna körs seriellt), så därför sprider man ut kanalerna över kärnor istället.

Om du bara kör 2 kanaler i musiken så räcker nog två kärnor, men det brukar bli fler än så
Så både fler kärnor och hyper-threading är bra att ha. Hellre i7 än i5 med andra ord.

Permalänk

Hm, verkar vara DDR3 på 13", det hade jag missat.
Det lär inte göra någon skillnad med musikprogram dock. Det är viktigare med snabb processor (för all signalbehandling) och mer RAM (för att lagra alla ljud).

Permalänk

Jag är enormt tacksam för alla svar. Lite nedslående att enda riktigt goda köpet ligger närmare 30 000 kronor men jag gissar att det kan göra stor skillnad för mig jämfört med PC. Jag har alltid önskat mig en dator som jag kan köra igång med lätt istället för en låda med mycket kapacitet som ändå inte fungerar utan många timmars fixande. Jag har inte jämfört men jag skulle även gissa att en PC + fix = ungefär samma pris i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Tackar. Tror dock inte att jag kommer lägga ut några tusen till om det inte är avgörande rent prestandamässigt. Jag litar med andra ord på att minst 256 GB, 16 GB RAM och 4 kärnor är att rekommendera men jag är inte övertygad om att TouchBar är så viktigt att ha.

Redigerad: Eller så är det verkligen bra. Har inte bestämt mig än.

Red. 2: Det verkar vara den här som gäller då: https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MR9...

TouchBar ingår. Med 16 GB lpddr3-minne kostar den 23 200 kronor och hittills har jag bara sett den på Apples egen hemsida. Mycket möjligt att jag slår till men får väl fundera lite och se vad mer ni har att säga så fortsätt gärna posta i tråden. Finns även i ytterligare en variant med lite snabbare processor.

Red. 3: På https://www.macrumors.com/2018/07/15/2018-macbook-pro-geekben... står det att den nyaste har lpddr4-minne. Undrar om detta är en variant eller om det står fel på produktsidan i Mac-shoppen?

Ja du har rätt i att du inte tjänar något direlt prestanda. Är som sagt mee att det knske är tråkigt att lägga 20-25 000 på som är 2 år gammalt. Men inte viktigt egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En fördel att räkna med är andrahandspriset också. De sjunker inte i värde på samma sätt som andra datorer, så du kan sälja den till en bra peng sen.

Men ja, de är dyra som as

Om du ska spara in på något, spara in på SSD och köp till en extern sen när behovet uppstår.

För att förtydliga, den datorn jag beskriver klarar av i princip allt utom 100-spåriga orkesterkompositioner Mina projekt kan bli rätt tunga, många spår och rätt många analoga emuleringar på alla spår och så. De drar 60-70% CPU på en sån dator, så jag börjar närma mig bristningsgränsen (därav att jag bytte till Windows, för att få 10-kärnig i9 som inte fanns på Mac då). Om du ska göra lättare musikprojekt så kan du skala ner på CPU lite. Men det kan vara tråkigt att snåla ifall du märker sen att du ville ha snabbare, eftersom det inte går att uppgradera.

16 GB RAM hade jag inte hoppat över dock.

Lycka till! Om det blir ett köp så kommer du bli supernöjd, det är jag helt övertygad om!

Permalänk
Skrivet av Bonnajävel:

Om Mac-köpet blir av så är planen att börja med GarageBand och när jag har bemästrat det så kan jag ju skaffa Logic. Har du prövat dem och vad tycker du?

Det låter som en jättebra plan!
Garageband är enkelt att använda, men förvånansvärt kraftfullt. Det stöder AU-plugins, så du kan köra olika synthar, osv.

Logic är också ett jättebra val, det är larvigt billigt och man får hur mycket content som helst. Det innehåller i princip allt du behöver, inkl synthar, effekter och ett enormt bibliotek med samplingar.

Personligen föredrar jag Ableton bara för att jag jobbar snabbast i det. Men det finns inget "bäst" program. De är lika på många sätt, och olika på en del sätt. Testa dem, kolla tutorials på nätet, och kör sen på den som gör dig mest produktiv

Permalänk
Skrivet av mattias800:

En fördel att räkna med är andrahandspriset också. De sjunker inte i värde på samma sätt som andra datorer, så du kan sälja den till en bra peng sen.

Men ja, de är dyra som as

Om du ska spara in på något, spara in på SSD och köp till en extern sen när behovet uppstår.

För att förtydliga, den datorn jag beskriver klarar av i princip allt utom 100-spåriga orkesterkompositioner Mina projekt kan bli rätt tunga, många spår och rätt många analoga emuleringar på alla spår och så. De drar 60-70% CPU på en sån dator, så jag börjar närma mig bristningsgränsen (därav att jag bytte till Windows, för att få 10-kärnig i9 som inte fanns på Mac då). Om du ska göra lättare musikprojekt så kan du skala ner på CPU lite. Men det kan vara tråkigt att snåla ifall du märker sen att du ville ha snabbare, eftersom det inte går att uppgradera.

16 GB RAM hade jag inte hoppat över dock.

Lycka till! Om det blir ett köp så kommer du bli supernöjd, det är jag helt övertygad om!

Aha okej, så du menar att stationär dator egentligen är att föredra oavsett om man ska ha PC eller Mac? Jag tolkar det du skrev som att även Mac har 10-kärniga processorer men att det högsta de har till laptop är 4 kärnor.

Skrivet av mattias800:

Det låter som en jättebra plan!
Garageband är enkelt att använda, men förvånansvärt kraftfullt. Det stöder AU-plugins, så du kan köra olika synthar, osv.

Logic är också ett jättebra val, det är larvigt billigt och man får hur mycket content som helst. Det innehåller i princip allt du behöver, inkl synthar, effekter och ett enormt bibliotek med samplingar.

Personligen föredrar jag Ableton bara för att jag jobbar snabbast i det. Men det finns inget "bäst" program. De är lika på många sätt, och olika på en del sätt. Testa dem, kolla tutorials på nätet, och kör sen på den som gör dig mest produktiv

Intressant... Kanske ska jag slå till med Logic direkt då. Visserligen kommer jag förr eller senare att försöka koppla på någon gammal analog maskin, men i första läget vill jag bara ha en dator som är startklar att leka med så att jag kan lära mig programvaran och datorns funktioner.

Permalänk
Skrivet av Bonnajävel:

Aha okej, så du menar att stationär dator egentligen är att föredra oavsett om man ska ha PC eller Mac? Jag tolkar det du skrev som att även Mac har 10-kärniga processorer men att det högsta de har till laptop är 4 kärnor.

Det blir stationärt då, ja. Men alltså, 10 kärnor är mycket Då pratar vi enorma projekt, med stora orkestrar (filmmusik).
4 kärnor räcker gott till alla normala projekt.

Vilket man föredrar beror på hur viktigt det är med en dator som man kan ta med sig
Jag kör en Windows 10-kärnor samt en Macbook Pro med 4 kärnor. Jag har inget projekt som är så stort att Macbooken inte orkar med dem.

För referens, Avicii producerade all (tror jag) sin musik på en MBP.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt datorn hos Apple då deras support och garanti är ganska schysst. Hade ett garantiärende på en trasig iphone köpt direkt av Apple. TNT kom med en ny telefon dagen efter och hämtade den gamla. Bara min erfarenhet

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av mattias800:

Det blir stationärt då, ja. Men alltså, 10 kärnor är mycket Då pratar vi enorma projekt, med stora orkestrar (filmmusik).
4 kärnor räcker gott till alla normala projekt.

Vilket man föredrar beror på hur viktigt det är med en dator som man kan ta med sig
Jag kör en Windows 10-kärnor samt en Macbook Pro med 4 kärnor. Jag har inget projekt som är så stort att Macbooken inte orkar med dem.

För referens, Avicii producerade all (tror jag) sin musik på en MBP.

Jag trodde MacBook Pro med 4 kärnor var en helt nysläppt produkt. Hur länge har du haft den? Motsvarar den alla dina förväntningar?

Vilken snabbhet har processorn, 2,3 eller 2,7 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Jag trodde MacBook Pro med 4 kärnor var en helt nysläppt produkt. Hur länge har du haft den? Motsvarar den alla dina förväntningar?

Vilken snabbhet har processorn, 2,3 eller 2,7 GHz?

15” hade 4 kärnor och har nu 6 kärnor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Jag trodde MacBook Pro med 4 kärnor var en helt nysläppt produkt. Hur länge har du haft den? Motsvarar den alla dina förväntningar?

Vilken snabbhet har processorn, 2,3 eller 2,7 GHz?

Min förra 15" MBP från 2013 hade 4st kärnor... de flesta andra Windows-laptops körde med 2-kärniga i7:or.
Fast är det 13" du menar, så är det nytt med 4-kärnigt.. Dock inget jag rekommenderar, om du inte har en extern skärm också.

Gå in på denna länken och tryck på den blåa knappen "Köp". Sen kan du komponera ihop din egen MBP, som du vill ha den.
https://www.apple.com/se/macbook-pro/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av mattias800:

Det låter som en jättebra plan!
Garageband är enkelt att använda, men förvånansvärt kraftfullt. Det stöder AU-plugins, så du kan köra olika synthar, osv.

Logic är också ett jättebra val, det är larvigt billigt och man får hur mycket content som helst. Det innehåller i princip allt du behöver, inkl synthar, effekter och ett enormt bibliotek med samplingar.

Ingår synthar i GarageBand också? Har GB fördelar över Logic i något avseende? Är det lättare att använda än Logic?

Permalänk

Är de här överhuvudtaget jämförbara med den maxade 13" MBPn?

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...
https://www.dell.com/sv-se/shop/2-in-1-pcs/ny-inspiron-13-700...

Jag gissar att svaret är nej. Processorn är inte lika snabb. Jag har förgäves sökt information om antalet kärnor i processorn. Dells kundtjänst, om de överhuvudtaget har någon, verkar helt reserverad för de som redan har gjort köp. Jag kan inte ens förstå hur jag kan ställa frågor inför köp. Någon som kan hjälpa mig med detta? Jag postar här eftersom det fortfarande handlar om musikdatorköp, och det redan finns relevant bakgrund i den här tråden.

Verkar vara fyrkärnig: https://ark.intel.com/products/122589/Intel-Core-i7-8550U-Pro...

(Processorns namn står bara på söksidan vad jag kan se, men där står det i7-8550U.)

Permalänk

Kan inte acceptera fakta att en sluten produkt som kostar 27000 och som inte går att modifiera ska till. Nu börjar jag läsa om att bygga stationärt istället. Ny laptop får bli en senare fråga. Jag får se vad jag kommer fram till. Mycket värdefulla råd från er fick jag i alla fall. Jag tar med mig dem till byggprojektet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Jag hade nog köpt datorn hos Apple då deras support och garanti är ganska schysst. Hade ett garantiärende på en trasig iphone köpt direkt av Apple. TNT kom med en ny telefon dagen efter och hämtade den gamla. Bara min erfarenhet

Ledsen att förstöra din bubbla men Apple gör detta även på Mac och iPhone köpt hos en återförsäljare.

Skrivet av Bonnajävel:

Är de här överhuvudtaget jämförbara med den maxade 13" MBPn?
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...
https://www.dell.com/sv-se/shop/2-in-1-pcs/ny-inspiron-13-700...
Jag gissar att svaret är nej. Processorn är inte lika snabb. Jag har förgäves sökt information om antalet kärnor i processorn. Dells kundtjänst, om de överhuvudtaget har någon, verkar helt reserverad för de som redan har gjort köp. Jag kan inte ens förstå hur jag kan ställa frågor inför köp. Någon som kan hjälpa mig med detta? Jag postar här eftersom det fortfarande handlar om musikdatorköp, och det redan finns relevant bakgrund i den här tråden.
Verkar vara fyrkärnig: https://ark.intel.com/products/122589/Intel-Core-i7-8550U-Pro...
(Processorns namn står bara på söksidan vad jag kan se, men där står det i7-8550U.)

Skrivet av Bonnajävel:

Kan inte acceptera fakta att en sluten produkt som kostar 27000 och som inte går att modifiera ska till. Nu börjar jag läsa om att bygga stationärt istället. Ny laptop får bli en senare fråga. Jag får se vad jag kommer fram till. Mycket värdefulla råd från er fick jag i alla fall. Jag tar med mig dem till byggprojektet.
Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver ställa dig frågan; vad får jag?

Ja, du får en "sluten" produkt där du inte kan modifiera hårdvaran efter att du har fått din beställning. Därför är det bästa att ta maximalt med ram på direkten, och fundera ut vilken processor som verkligen behövs. I ditt fall så är väl i7 att rekommendera, och sedan om du gör det i en 13" för en tilläggssumma eller om du gör det genom en 15" är väl en smaksak. I alla fall mestadels. Är du i behov att göra något som kräver en bättre grafikkrets så kan du ta 15" som har ett dedikerat grafikkort. Alternativt så kör du ändå på en 13" med i7-processor, och använder en eGPU vid de fåtalet gånger det behövs. Det är min kommande lösning för videoproduktion. Men nåväl, till direkt svar på frågan.

I utbyte mot att få en sluten produkt med få retroaktiva uppgraderingsmöjligheter så får du en maskin med en fantastisk byggkvalitet och ett macOS som presenterar så otroligt mycket bra i exempelvis GarageBand och Logic. Proffsprogramvaror som är 100% optimerade för att dra nytta av alla kraft som din dator och macOS kan leverera.

Lycka till att hitta motsvarande inom Windows-världen. Det finns i stort sett inte.

Permalänk
Medlem

Vore det inte smartare att börja med att göra musik, och sen titta på en ny dator?

Du borde kunna testa någon DAW gratis och sen bestämma dig för hur mycket det är värt att investera. Även om du börjar med att lära dig en annan DAW kommer det inte vara svårt att byta till t.ex. Logic på en Mac.

Har du ingen dator kan du göra det på mobiltelefonen.

Jag menar, det finns ingen mening med att gå från "jag vill göra musik" direkt till att punga ut 30kkr på en dator. Det rimliga vore att börja göra musik med tillbuds stående medel och därefter investera.i utrustning.