Chrome använder mer minne efter åtgärder mot Spectre

Permalänk
Melding Plague

Chrome använder mer minne efter åtgärder mot Spectre

Efter att Google implementerat åtgärder för den ökända säkerhetsbristen Spectre ökar nu minnesanvändningen med drygt tio procent i webbläsaren Chrome.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir samma sak i Chromium va? Vad jag förstår är Chromium en debrandad version av chrome men ändå "samma" grund. Utvecklas Chromium och sen bygger Google på den efter?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Är det här patchat i nyare processorer eller?

Fast det kanske drar mer minne ändå för att mjukvaran är samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För Chrome behöver ju absolut något som gör att det äter mer RAM.
😫😫😫

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Sitter med 64GB ram och det räckte knappt till vanlig användning innan, det är sjukt vad rambehovet ökas för varje år. Jag minns så väl när jag hade 2MB ram och hade kamrater som hade 4MB ram och folk kallade de dumma, då de själva kunde multitaska med både notepad och calculaton på 2MB ram, tyngre laster än dessa applikationer finns ju inte till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter med 64GB ram och det räckte knappt till vanlig användning innan, det är sjukt vad rambehovet ökas för varje år. Jag minns så väl när jag hade 2MB ram och hade kamrater som hade 4MB ram och folk kallade de dumma, då de själva kunde multitaska med både notepad och calculaton på 2MB ram, tyngre laster än dessa applikationer finns ju inte till pc.

Vad är vanlig användning om inte 64GB räcker? Har 16GB och räcker gott och väl.

Tycker inte att minnesbehovet ökat så mycket som det gjorde förr. Gick från 1GB till 2 till 4 till 8 med ca 2-3 år mellan max men haft 16 i 6 år eller nått sånt. Med priserna som de är nu är 32GB knappt värt det ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter med 64GB ram och det räckte knappt till vanlig användning innan, det är sjukt vad rambehovet ökas för varje år. Jag minns så väl när jag hade 2MB ram och hade kamrater som hade 4MB ram och folk kallade de dumma, då de själva kunde multitaska med både notepad och calculaton på 2MB ram, tyngre laster än dessa applikationer finns ju inte till pc.

Vad tusan gör du med din dator? Jag har sett i andra trådar att du gillar ram, men till vad? Jag har typ en webbläsare, någon terminal, steam oftast, läser in några cad-filer ibland, mejl klient, musik, och en video i bakgrunden med en ibland 1-2 virtuella maskiner. Vad tusan kräver 64gb för vanlig användning? Det kanske är vanligt för dig, men har svårt att se behovet för hemanvändare.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Det blir samma sak i Chromium va? Vad jag förstår är Chromium en debrandad version av chrome men ändå "samma" grund. Utvecklas Chromium och sen bygger Google på den efter?

Chromium är helt fri och open source, medan Chrome är Chromium + proprietära komponenter från Google som inte finns i Chromium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Chromium är helt fri och open source, medan Chrome är Chromium + proprietära komponenter från Google som inte finns i Chromium.

Så långt är jag med, men det som egentligen blir frågan är isånafall om denna patch kommer till Chromium?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Så långt är jag med, men det som egentligen blir frågan är isånafall om denna patch kommer till Chromium?

Nästan helt säker på att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad tusan gör du med din dator? Jag har sett i andra trådar att du gillar ram, men till vad? Jag har typ en webbläsare, någon terminal, steam oftast, läser in några cad-filer ibland, mejl klient, musik, och en video i bakgrunden med en ibland 1-2 virtuella maskiner. Vad tusan kräver 64gb för vanlig användning? Det kanske är vanligt för dig, men har svårt att se behovet för hemanvändare.

Antagligen sitter han med otroligt många flikar öppna på Chrome.

Men jo, 64GB låter lite väl overkill.

Om han inte studerar och typ använder CAD för något projekt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Vad tusan gör du med din dator? Jag har sett i andra trådar att du gillar ram, men till vad? Jag har typ en webbläsare, någon terminal, steam oftast, läser in några cad-filer ibland, mejl klient, musik, och en video i bakgrunden med en ibland 1-2 virtuella maskiner. Vad tusan kräver 64gb för vanlig användning? Det kanske är vanligt för dig, men har svårt att se behovet för hemanvändare.

Vad tusan gör du med mer än 2MB ram? Jag gjorde nästan allt en vanlig användare gjorde 1993 och det räckte fint.

Vad jag gör med min desktop är vanligt arbete, det blir lite chrome, cad, word, excel, pdf etc, inget direkt speciellt, mer än att jag har öppet mycket samtidigt och har 3 skärmar. Virtuella VM kör jag på en server, annars skulle jag behöva ha minst 500GB ram på min maskin.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Du blandar inte ihop RAM och HDD? Jag är ingen expert, men 500GB RAM låter rätt vilt för... typ vad som helst jag kan komma på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heeiman:

@Johan86c: Du blandar inte ihop RAM och HDD? Jag är ingen expert, men 500GB RAM låter rätt vilt för... typ vad som helst jag kan komma på.

Självklart inte. 500GB ram är för tekniker som kör en drös hemma som hela produktionsanläggningar som företag har, detta för att kunna förbättra dem.
Man jobbar nämligen inte på skarp server.
Varje i min värld stor sqlserver ska minimum ha 16GB ram, 4st och det är 64GB ram enbart åt hemma. (sedan finns det extema databaser för den som jobbar med sånt)

*edit*
Ni som tycker 64GB ram är mycket, tänk bara bakåt och inse att 16GB ram var hutlöst mycket för ett kort tag sedan. Min inse att ni förr jobbade med mindre saker och om ni själva om några år kanske kommer jobba med större arbetsfiler och göra fler saker samtidigt.

Nå det är skit att chrome äter mer ram då den är en ramslukare utan dess like.

Permalänk
Avstängd

ånej inte undra på varför ram priserna går upp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart inte. 500GB ram är för tekniker som kör en drös hemma som hela produktionsanläggningar som företag har, detta för att kunna förbättra dem.
Man jobbar nämligen inte på skarp server.
Varje i min värld stor sqlserver ska minimum ha 16GB ram, 4st och det är 64GB ram enbart åt hemma. (sedan finns det extema databaser för den som jobbar med sånt)

*edit*
Ni som tycker 64GB ram är mycket, tänk bara bakåt och inse att 16GB ram var hutlöst mycket för ett kort tag sedan. Min inse att ni förr jobbade med mindre saker och om ni själva om några år kanske kommer jobba med större arbetsfiler och göra fler saker samtidigt.

Nå det är skit att chrome äter mer ram då den är en ramslukare utan dess like.

Fast du har en ”workstation” hemma. För en normal dödlig räcker 16GB fint. Köra 4 VM samtidigt är knappast något folk gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart inte. 500GB ram är för tekniker som kör en drös hemma som hela produktionsanläggningar som företag har, detta för att kunna förbättra dem.
Man jobbar nämligen inte på skarp server.
Varje i min värld stor sqlserver ska minimum ha 16GB ram, 4st och det är 64GB ram enbart åt hemma. (sedan finns det extema databaser för den som jobbar med sånt)

*edit*
Ni som tycker 64GB ram är mycket, tänk bara bakåt och inse att 16GB ram var hutlöst mycket för ett kort tag sedan. Min inse att ni förr jobbade med mindre saker och om ni själva om några år kanske kommer jobba med större arbetsfiler och göra fler saker samtidigt.

Nå det är skit att chrome äter mer ram då den är en ramslukare utan dess like.

Anledningen till att jag stannade vid 32GB var priset..Inte kul att slänga ut 10 000 kr på ram minne som inte används fullt ut och som dessutom snart är omsprunget av DDR5

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Antagligen sitter han med otroligt många flikar öppna på Chrome.

Men jo, 64GB låter lite väl overkill.

Om han inte studerar och typ använder CAD för något projekt.

Jag kör 32 GB då det var billigt just när jag byggde den här maskinen. Har väll i praktiken sällan använt mer än hälften av det, ligger oftast på mellan 12 och 14GB usage, oavsett vad jag gör.

Till server/Workstation känns det mer rimligt. De 16GB jag har i servern är lite av en begränsning, men det gör den knappast oanvändbar. Snarare HDD-prestanda som begränsar den.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter med 64GB ram och det räckte knappt till vanlig användning innan, det är sjukt vad rambehovet ökas för varje år. Jag minns så väl när jag hade 2MB ram och hade kamrater som hade 4MB ram och folk kallade de dumma, då de själva kunde multitaska med både notepad och calculaton på 2MB ram, tyngre laster än dessa applikationer finns ju inte till pc.

Går sällan över 8GB vid "vanligt användande" på hemdatorn.

Arbetsdatorn däremot, ja det är en helt annan sak. Där räcker inte 256 GB alltid till som det sitter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart inte. 500GB ram är för tekniker som kör en drös hemma som hela produktionsanläggningar som företag har, detta för att kunna förbättra dem.
Man jobbar nämligen inte på skarp server.
Varje i min värld stor sqlserver ska minimum ha 16GB ram, 4st och det är 64GB ram enbart åt hemma. (sedan finns det extema databaser för den som jobbar med sånt)

*edit*
Ni som tycker 64GB ram är mycket, tänk bara bakåt och inse att 16GB ram var hutlöst mycket för ett kort tag sedan. Min inse att ni förr jobbade med mindre saker och om ni själva om några år kanske kommer jobba med större arbetsfiler och göra fler saker samtidigt.

Nå det är skit att chrome äter mer ram då den är en ramslukare utan dess like.

Zzzz.. jajaja, 64GB är pisslite. Det är väl inte så svårt att inse du är ett extremundantag.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Och jag använder ≈500MB vid normalt användande, därför kan jag inte förstår varför någon annan skulle behöva mer än 1GB — någonsin!

Punkt och därmed pasta.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Zzzz.. jajaja, 64GB är pisslite. Det är väl inte så svårt att inse du är ett extremundantag.

Extremundantag från sverige befolkning på 10 miljoner, men inte extrem i sett till nördar. Min utrustning hemma är vanliga konsumentprylar som nästan varje korvkoisk har i lager. Det enda speciella är ram som just nu är svindyrt.

Men inom datorteknik från den kom till vanligt folk med vic20 och allt, så har det som för den stora skaran varit extremt, endast om några år efter varit det den stora skaran behöver för sitt dagliga arbete. Även om nu utvecklingen har stagnerat på senare år av flera orsaker som att våra datorer allt mer liknar tunna klienter.

Min poäng är att ni som tycker 64GB är mycket idag och ni jobbar inom IT, så kommer ni troligen arbeta i framtiden säg om 10år arbeta med liknande arbetsfiler som vi andra gör idag. Och ni kommer inte på något sätt tycka detta är extremt, men ni kommer än igen (historien upprepas) häpnas över varför vi andra då sitter med säg 500GB ram i våra desktops.
Precis så har utvecklingen inom persondatorer gått sedan 70 talet och jag antar den ej kommer ändras nu, även om som sagt cloudtjänster förflyttar ens systemresursbehov från sin dator i hemmet till någon server.
*edit*
För några år sedan var det exakt samma sak med bredband, vad tusan skulle någon med 10Mbit sa hur många som helst. Det enda de kunde komma på var illegal fildelning.
Nu idag, så finns det många svenssons som får 200Mbit genom sin fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Extremundantag från sverige befolkning på 10 miljoner, men inte extrem i sett till nördar. Min utrustning hemma är vanliga konsumentprylar som nästan varje korvkoisk har i lager. Det enda speciella är ram som just nu är svindyrt.

Men inom datorteknik från den kom till vanligt folk med vic20 och allt, så har det som för den stora skaran varit extremt, endast om några år efter varit det den stora skaran behöver för sitt dagliga arbete. Även om nu utvecklingen har stagnerat på senare år av flera orsaker som att våra datorer allt mer liknar tunna klienter.

Min poäng är att ni som tycker 64GB är mycket idag och ni jobbar inom IT, så kommer ni troligen arbeta i framtiden säg om 10år arbeta med liknande arbetsfiler som vi andra gör idag. Och ni kommer inte på något sätt tycka detta är extremt, men ni kommer än igen (historien upprepas) häpnas över varför vi andra då sitter med säg 500GB ram i våra desktops.
Precis så har utvecklingen inom persondatorer gått sedan 70 talet och jag antar den ej kommer ändras nu, även om som sagt cloudtjänster förflyttar ens systemresursbehov från sin dator i hemmet till någon server.
*edit*
För några år sedan var det exakt samma sak med bredband, vad tusan skulle någon med 10Mbit sa hur många som helst. Det enda de kunde komma på var illegal fildelning.
Nu idag, så finns det många svenssons som får 200Mbit genom sin fiber.

Det går framåt osv, det är inget nytt och det vet vi alla. Men då är då och nu är nu och jag har givetvis ingen data som kan backa upp mitt påstående, men jag vågar påstå att den skara nördar som sitter med +32GB RAM är svinnande liten. Och att /idag/ köpa på sig tokmycket RAM-minne för att vi behöver det om 10 är inte ett resonemang som jag köper.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det går framåt osv, det är inget nytt och det vet vi alla. Men då är då och nu är nu och jag har givetvis ingen data som kan backa upp mitt påstående, men jag vågar påstå att den skara nördar som sitter med +32GB RAM är svinnande liten. Och att /idag/ köpa på sig tokmycket RAM-minne för att vi behöver det om 10 är inte ett resonemang som jag köper.

I smell... en kommande sweclockers poll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men inom datorteknik från den kom till vanligt folk med vic20 och allt, så har det som för den stora skaran varit extremt, endast om några år efter varit det den stora skaran behöver för sitt dagliga arbete. Även om nu utvecklingen har stagnerat på senare år av flera orsaker som att våra datorer allt mer liknar tunna klienter.

Min poäng är att ni som tycker 64GB är mycket idag och ni jobbar inom IT, så kommer ni troligen arbeta i framtiden säg om 10år arbeta med liknande arbetsfiler som vi andra gör idag. Och ni kommer inte på något sätt tycka detta är extremt, men ni kommer än igen (historien upprepas) häpnas över varför vi andra då sitter med säg 500GB ram i våra desktops.
Precis så har utvecklingen inom persondatorer gått sedan 70 talet och jag antar den ej kommer ändras nu, även om som sagt cloudtjänster förflyttar ens systemresursbehov från sin dator i hemmet till någon server.

Så därför ska normal svensson investera i 64GB+ ram för att om 10 år så sitter vi med det du sitter med idag?
Om 10 år kommer vi ha DDR5 (Kanske 6 eller annan standard) och då spelar det ingen roll hur som helst om vi sitter med 400GB DDR4 minnen.

Folk snackar om idag, inte om 10 år. Du är fortfarande abnormiteten i denna punkten. Av sveriges 10m invånare kanske 5000 pers totalt behöver 64GB+ hemma (utom i eventuella servers) i samma burk.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad är vanlig användning om inte 64GB räcker? Har 16GB och räcker gott och väl.

Tycker inte att minnesbehovet ökat så mycket som det gjorde förr. Gick från 1GB till 2 till 4 till 8 med ca 2-3 år mellan max men haft 16 i 6 år eller nått sånt. Med priserna som de är nu är 32GB knappt värt det ens.

Skickades från m.sweclockers.com

8 st samtidiga pron streamar med 8K UHD, 32 st fönster med FFX på Expressen, några spelsessioner samtidigt...? Du ser, ...hur lätt som helst att förbruka lite minne.

Permalänk
Snusfri

Använder folk fortfarande Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder folk fortfarande Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som är självklart för vissa är inte alltid självklart för andra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad är vanlig användning om inte 64GB räcker? Har 16GB och räcker gott och väl.

Tycker inte att minnesbehovet ökat så mycket som det gjorde förr. Gick från 1GB till 2 till 4 till 8 med ca 2-3 år mellan max men haft 16 i 6 år eller nått sånt. Med priserna som de är nu är 32GB knappt värt det ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer ganska bra om vi håller oss till pc/hemdatorer då. Sen är det en sak vad som faktiskt användes och vad som gick att stoppa i.
Låt oss extrapolera bakåt med dubbling vart annat år från 2012:

nu 2018: 16G
2012: 16G
2010: 8G
2008: 4G
2006: 2G
2004: 1G
2002: 512M
2000: 256M
1998: 128M - 1997: Skaffade Linuxarbetsstation på jobbet, 384M.
1996: 64M - 1995: Windows-95, minimum 4M som snart blev för lite
1994: 32M
1992: 16M
1990: 8M
1988: 4M - Nu blev 386-orna vanliga, 1-4M var vanligt.
1986: 2M
1984: 1M - Apple Macintosh, 128K och 512K versioner
1982: 512K - IBM PC max 640K, men oftast runt 128K
1980: 256K
1976: 128K
1974: 64K - 8080, 6800, 6502, max supportat minne 64K, 1-4K vanligt i början.
1972: 32K - 8008, max 16K, kunde blivit början på persondatorer, men det tog några år till.
1970: 16K

Datorerna före 1972 var inget man ville ha hemma... prisnivån började på runt 1 miljon i dagens penningvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder folk fortfarande Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde Chrome tills jag testade den nya versionen av FF som kom ut och kommer nog inte gå tillbaka. Upplever den här läsaren mycket kvickare men jag vet inte om det bara är i mitt huvud eller om det är en skillnad som kan mätas. Men visst finns det såklart en drös där ute som fortfarande använder Chrome.
https://www.w3schools.com/BROWSERS/default.asp
http://gs.statcounter.com/

Googlade upp dom sidorna när jag läste ditt inlägg och fick en smärre chock hur få som använder FF och hur många som använder Chrome.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.