Ljudkort till gitarrspelande

Permalänk
Medlem

Ljudkort till gitarrspelande

Hej!

Fick hem ett Behringer U-Phoria UMC22 ljudkort för några dagar sen men är inte nöjd. Det visar sig att det inte finns drivrutiner till det utan bara ett program som kalla "ASIO4ALL". Detta program blockerar allt annat ljud om man kopplar in gitarren i ljudkortet och spelar lite i en PC-amplifier (använde Bias AMP 2). Dessutom måste man konfigurera några inställningar VARJE GÅNG man ska spela. Kommer snart returnera ljudkortet.

Vad jag letar efter är ett sätt att koppla in min gitarr i ett ljudkort så att jag kan använda något PC-amp/inspelningsprogram så jag kan lyssna på gitarren SAMTIDIGT som jag hör allt annat ljud i datorn. Något som faktiskt har drivrutiner tillgängliga till just det ljudkortet.

Det är också väldigt viktigt att latency är så låg som möjligt samt att det är väldigt enkelt att börja spela. Det ska helst vara så nära; koppla in gitarren, öppna PC-amp programmet och börja spela.

Sen hade det varit bra om man kunde "skicka" ljudet till ens mikrofon så andra kan höra både min röst och gitarren i Discord, men det antar jag att man kan fixa m.h.a. ett program (tipsa gärna!).

Pris: < 1000 kr, men hittar ni bara över så länka ändå.

Tacksam för all hjälp!

//Eophex

Permalänk

Tja,

Jag skulle rekommendera Focusrite Scarlett serien. Jag kör personligen med 6i6 versionen. Driver två aktiva JBL 305s och stoppar i guran ibland för att spela in. Rekommenderar varmt deras kort. Väldigt bra pre-amps som ger ett bra och klart ljud. Tyvärr kostar de dock över 1000kr. Deras billigaste går för 1200kr. https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_2nd_gen.htm?...
Drivs av usb ström och har TRS utgångar. Du kan även köra in en XLR-mick om du vill.
Bara skriva på om du har frågor

Permalänk
Medlem

@mrz1360100:

Känner igen det ljudkortet. Tittade faktiskt nyss på "Solo" versionen" och det verkar vara ett som inte har två ingångar utan bara ett (behöver ju bara ett). För tillfället lutar det mot detta, men kom gärna med fler tips!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eophex:

@mrz1360100:

Känner igen det ljudkortet. Tittade faktiskt nyss på "Solo" versionen" och det verkar vara ett som inte har två ingångar utan bara ett (behöver ju bara ett). För tillfället lutar det mot detta, men kom gärna med fler tips!

Solo har 2st ingångar, en tele-plugg samt en XLR.

Permalänk
Medlem

@anon12433:

Joo det har du rätt i... Tänkte mer på denna skillnad:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eophex:

@veckans:

Joo det har du rätt i... Tänkte mer på denna skillnad:

https://i.imgur.com/ogJPSGP.png

https://i.imgur.com/34GkMbN.png

Stämmer, vill du kunna köra 2st tele eller 2st XLR så är det 2i2 som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrz1360100:

Hur är det med "plug and play"? Är det bara att starta programmet och koppla in gitarren? Vilket program använder du?

Permalänk

Jag har ett Native Instruments Komplete Audio 6 av precis samma anledning som dig. Funkar svinbra. Valde det pga. drivrutinerna som är i en helt annat klass än Scarlett (när det gäller multi-client ASIO, latency och stabilitet). Men ska du bara plugga in en gura och köra diverse amp sims så kommer vilket interface som helst att fungera.

Vad jag vet så stöder inga "billiga" interface internal routing så det kommer krävas lite meck för att få in processat ljud till micken.

Jag använder ReValver 4 till guran. Relativt billigt och låter bra. Har det alltid igång och hänger således bara på mig guran, vrider på volymen så har jag ljud. Det är enkelt och gör det lättare att spontan-öva/spela.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem

Jag körde med en Behringer - UCG102 Guitar Link ett tag och den funkade hyfsat. Men det var just lite input lag på den.
Det blev lite bättre när jag körde Audacity med ASIO-läge genom att kompilera in det själv (fanns bra guider).

Jag skaffade dock billiga aktiva monitorer som datorhögtalare och dessa hade egen ljudkrets iom USB-interfacet till datorn samt ingång för gitarren direkt, så jag gav bort Behringern till lillebror.

Mic plus gitarr m.m. brukade väl finnas i någon "stereo mix" eller liknande ljudström som kan gå att välja som input i discord kanske.

Jag kollade just upp hur man gör i Windows 10 dock och de verkar ha tagit bort den funktionen, eller så stöds den bara av vissa ljudkort/ljudkretsar:
https://mediarealm.com.au/articles/stereo-mix-setup-windows-10/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

Jag har ett Native Instruments Komplete Audio 6 av precis samma anledning som dig. Funkar svinbra. Valde det pga. drivrutinerna som är i en helt annat klass än Scarlett (när det gäller multi-client ASIO, latency och stabilitet). Men ska du bara plugga in en gura och köra diverse amp sims så kommer vilket interface som helst att fungera.

Det jag hade för tillfället (har returnerat den) fungerade och lät hyfsat vilket man bör få på vilket ljudkort som helst. Vad jag verkligen vill se till att ha är att ljudkortet/ampen inte blockerar allt annat ljud. Om jag skaffar mig en Focusrite Scarlett Solo 2nd gen istället för den som du har, vad går jag miste om?

Permalänk
Medlem

jag har ett scarlett 2i2 och det funkar utmärkt! rekommenderas varmt. Använder reaper ( http://reaper.fm/ ) för plugins och dyligt. Jag tror https://www.vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm kan vara en lämplig mixer, har inte använt det själv dock.

Permalänk
Medlem

@Hothep:

Och du kan höra allt annat på datorn när du spelar?

Permalänk
Medlem

Kan spela upp youtube/whatever samtidigt som jag kör asio via amplitube med mitt Focusrite Scarlett Solo. Dock har jag problem med att ljudkortet krashar titt som tätt. Även saknar jag 2i2ans möjlighet till 2 individuella ljud ut nivåer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong:

Tack för hjälpen, en Focusrite Scarlett Solo 2nd gen är beställd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

@hulkenstrong:

Tack för hjälpen, en Focusrite Scarlett Solo 2nd gen är beställd!

Ställ in din asio applikation och windows mixer till samma Hz/bit depth för minsta strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske ha en vanlig hederlig mixer, de löser så mycket proble m som ljudkorten inte klarar och det är trevligt med fysiska reglage, gott om anslutningar och ingen latens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Eophex:

Det jag hade för tillfället (har returnerat den) fungerade och lät hyfsat vilket man bör få på vilket ljudkort som helst. Vad jag verkligen vill se till att ha är att ljudkortet/ampen inte blockerar allt annat ljud. Om jag skaffar mig en Focusrite Scarlett Solo 2nd gen istället för den som du har, vad går jag miste om?

Det du går miste om är stabila drivrutiner och vad som kallas för "true multi-client support" för ASIO, dvs. att fler än ett program kan använda densamme samtidigt utan konstigheter. Alltså inte YouTube och GuitarAmp (Detta fixar alla interface), utan t.ex två instanser av valfri DAW. Men, jag ska vara helt ärlig med att säga att jag faktiskt inte är helt hundra på hur det här funkar och det är möjligt att detta funkar på Scarletten också. Det var viktigt för mig att jag kunde spela både MIDI-keyboard och guran via ASIO samtidigt helt smärtfritt, därför valde jag Komplete Audio 6.

Något jag saknar är att kunna loopa tillbaka output-ljudet internt till datorn för att enkelt kunna spela in processade gitarrer/keyboard i typ Audacity eller något annat enkelt program. Rätt drygt att behöva starta Ableton/Reaper/whatever varje gång med allt vad det innebär bara för att spela in en trudelutt.

Tror du kommer bli svinnöjd med Scarletten.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med att få den o fungera... Drivrutinerna är installerade, den är inkopplad och den lyser när jag spelar på gitarren men jag kan inte höra något i lurarna. Än så länge har jag testat Bias Amp 2 och Amplitube 4 och jag kan välja ASIO och sen Focusrite USB ASIO men det verkar som att sound output är låst till Focusrite USB ASIO, vilket jag tror betyder att ljudet bara "skickas" till headsetjacket på själva ljudkortet. I Amplitube 4 kan "Output Device" bara vara Focusrite USB ASIO eller ASIO4ALL v2, inte mitt headset (RIG 800HD). Hur löser jag detta problem?

Permalänk

Kör visserligen bara mitt 2i2, äldre gen, genom min Mac och Bias,men om du kör på Windows så dubbelkolla även inställningarna där först och starta om.
Sen förstår jag inte riktigt det du menar med hörlurarna? De är kopplade till ljudkortet hoppas jag? Hörlurarna ska inte synas som outputdevice.

EDIT* hmm återkommer, ser nu att du har en speciallare när det gällde hörlurarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Sen förstår jag inte riktigt det du menar med hörlurarna? De är kopplade till ljudkortet hoppas jag? Hörlurarna ska inte synas som outputdevice.

EDIT* hmm återkommer, ser nu att du har en speciallare när det gällde hörlurarna...

Ja... Det är ett trådlöst headset som är kopplad till datorn, inte till ljudkortet. Går det att "styra om ljudet" så att jag hör det i mina lurar?

Permalänk
Skrivet av Eophex:

Ja... Det är ett trådlöst headset som är kopplad till datorn, inte till ljudkortet. Går det att "styra om ljudet" så att jag hör det i mina lurar?

Tror att det är svårt, om inte helt omöjligt att styra om ljudet och ha båda ljudkortet igång samtidigt och dessutom få ut det till lurarna genom USB och du skulle troligen få massor av fördröjning i ljudet den vägen med. Tror bästa alternativet är att köra med ett par trådade hörlurar i ljudkortet. Lite omständigt såklart om du även tänkt köra spel med headset men jag har ingen annan lösning tyvärr.

Permalänk
Medlem

CrazyBanana har helt rätt, i inspelningsvärlden gäller trådade lurar. Trådlöst går att ordna på andra sätt, men USB-lurar är bara att glömma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Tror att det är svårt, om inte helt omöjligt att styra om ljudet och ha båda ljudkortet igång samtidigt och dessutom få ut det till lurarna genom USB och du skulle troligen få massor av fördröjning i ljudet den vägen med. Tror bästa alternativet är att köra med ett par trådade hörlurar i ljudkortet. Lite omständigt såklart om du även tänkt köra spel med headset men jag har ingen annan lösning tyvärr.

Jahoppp då blir de returnering... Hela anledningen till att skaffa ett ljudkort specifikt till gitarren var att kunna höra den trådlöst genom datorn, och om jag ville lyssna på den i trådat headset kan jag lika väl koppla in ett par direkt i min förstärkare och lyssna på det viset. Jag har ändå inga planer på att spela in ljudet heller.

Det här var ju synd, men jag vill ändå tacka alla för er hjälp även om det inte blev som jag hade hoppats.

Permalänk

Det var kanske lika bra det. Trådlösa lurar går inte att spela med pga. hög latency.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

Det var kanske lika bra det. Trådlösa lurar går inte att spela med pga. hög latency.

Det är inte det som är problemet. ASIO4ALL fungerar bra med låg latency, däremot kan jag bara höra gitarren i Windows om jag har ASIO4ALL uppe. Detta ville jag fixa genom att köpa en dyrare (Focusrite Solo) men då hörde jag inte gitarren överhuvudtaget i Windows. ASIO4ALL gör att man kan välja in- och output; jag kunde alltså välja mina trådlösa lurar, vilket jag inte kunde göra med Focusrite Solon.