Permalänk
Medlem

Ont i ögon/Huvudvärk - BenQ XL2411Z

Fick köpa denna av en polare för en billig peng men får så otroligt ont i ögonen.. (Min Asus 144hz pajjade nyss)

Funkar bra med Blur Reduction + 1500VT trick men vill ha 144hz vanilla.. Testat alla möjliga saker, googlat och testat saker i ett par dagar nu men inget verkar funka.

Tack på förhand.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

pröva öka/minska "low blue light" inställningen på skärmen. kanske misstar mig men det kan nog hjälpa

Visa signatur

7700k @4.5ghz - Asus Z270H - Asus Gtx 1080ti oc - Samsung 860 500gb - Corsair Vengeance 2x8gb @2666mhz - NH-D15 cpu kylare - Define R5 svart - Corsair RM750x psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakken:

pröva öka/minska "low blue light" inställningen på skärmen. kanske misstar mig men det kan nog hjälpa

Tack för svar!

Testat med full (10) + Flux och 0 + Flux samt bara 10 men ingen verkar hjälpa direkt mycket.

Det är som att skärmen "pulserar" hela tiden fast vääääldigt lite men tillräckligt för att det ska göra ont liksom.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Testat stänga av BenQ Blur Reduction? Du kanske är en av de 3% eller vad det nu är som får huvudvärk av flimret även om de flesta inte borde alls ha något som helst problem med flimret i 144 Hz men vi är alla olika känsliga.

Sen olika "VT" inställningar gör att det flimrar mera snabbare/långsammare, vet inte hur 1500 beter sig precis då jag inte har erfarenhet av dessa men kan ju vara att den flimrar långsammare då och då blir det desto större risk att du får huvudvärk också. På min 240Hz kör jag också med 144Hz Blur Reduction (dock inga extra knep, utan standard VT för den skärmen) och för mig kan jag inte uppfatta alls något flimmer men jag körde ju länge med 100Hz på CRT också så vet att jag inte är speciellt känslig för flimmer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Testat stänga av BenQ Blur Reduction? Du kanske är en av de 3% eller vad det nu är som får huvudvärk av flimret även om de flesta inte borde alls ha något som helst problem med flimret i 144 Hz men vi är alla olika känsliga.

Sen olika "VT" inställningar gör att det flimrar mera snabbare/långsammare, vet inte hur 1500 beter sig precis då jag inte har erfarenhet av dessa men kan ju vara att den flimrar långsammare då och då blir det desto större risk att du får huvudvärk också.

Som sagt, funkar MED Blur Reduction. Problem utan.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantasy:

Som sagt, funkar MED Blur Reduction. Problem utan.

OK, nu har jag inte googlat ännu men kan det va så att den modellen inte var "flicker free", dvs desto lägre brightness du kör med desto mera flimmer (för på äldre modeller var det vanligt att man reglerade ljusstyrkan på det sättet), eftersom när det försvinner med Blur Reduction och du säkert ställer in brightness högre då skärmen blir betydligt mörkare med Blur Reduction.

Får man fråga varför du vill ha "vanilla 144Hz" och inte köra med Blur Reduction, är ju dag och natt skillnad i responstid, blir ju som på CRT tiden i motion smoothness med Blur Reduction.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

OK, nu har jag inte googlat ännu men kan det va så att den modellen inte var "flicker free", dvs desto lägre brightness du kör med desto mera flimmer (för på äldre modeller var det vanligt att man reglerade ljusstyrkan på det sättet), eftersom när det försvinner med Blur Reduction och du säkert ställer in brightness högre då skärmen blir betydligt mörkare med Blur Reduction.

Får man fråga varför du vill ha "vanilla 144Hz" och inte köra med Blur Reduction, är ju dag och natt skillnad i responstid, blir ju som på CRT tiden i motion smoothness med Blur Reduction.

Jaaaaaaaaaha. Så kan det nog vara..

Nej tycker bara helt enkelt att det blir alldeles för mörkt. Men får väl spela med BR

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

@Fantasy: Vad kör du för ljusstyrka på skärmen? De flesta "spelskärmar" har på tok för hög ljusstyrka som standard, se denna Sweclockers-artikel för en liten genomgång. Baserat på denna recension ser det ut som att en ljusstyrka på ~20% skulle vara lagomt i ett "normalt" upplyst rum.

Omgivningens belysning kan också vara värd att tänka på, lite belysning bakom skärmen kan t.ex. hjälpa så att det inte blir lika ansträngande för ögonen. Men att ställa in skärmen korrekt är förstås det första man bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantasy:

Jaaaaaaaaaha. Så kan det nog vara..

Nej tycker bara helt enkelt att det blir alldeles för mörkt. Men får väl spela med BR

Har du testat olika inställningar med Strobe Utility för att höja ljusstyrkan med BR för att se att inställningarna i verktyget ger resultat det borde ge, dvs mörkare eller ljusare?

Annars kan det va värt att kolla inlägg #4 här om du skulle ha samma bekymmer (att din VT1500 tweak inte fungerar som det ska) https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=4&t=2763

Vet ej hur det är på den skärmen men många skärmar blir ljusare om man kör med "Custom temp" och ställer in R G B till 100

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional