Hur ofta byta kylpasta på laptop gpu?

Permalänk

Hur ofta byta kylpasta på laptop gpu?

Hej!

Min son har en msi laptop med ett 1070 i. För några månader sen (ca ett år efter inköp) så gick gpu upp över 90 grader och clockade ner automatiskt. Jag skruvade isär och bytte kylpasta och då droppade temp och allt fungerade. Nu är det samna sak igen, temp över 95. Vet inte om jag gjorde fel eller om man behöver göra detta så ofta? Hans dator körs mycket...kanske inte pallar så mycket spelande?

Permalänk
Medlem

Kan inget om MSI laptops specifikt, men finns det en risk att trycket mellan GPU och kylning helt enkelt börjar glappa/flexa pga dålig konstruktion? Har sett det på andra laptops, med mer eller mindre fula lösningar som fix.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tack för svar! Får googla vidare och se om det finns någon sorts "fulfix".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är konstruktionen korrekt ska man inte behöva byta kylpasta någonsin, om man inte tar isär delarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Hade en gång i tiden ett grafikkort (ROG Matrix R9 290X tror jag det var) som kylningen fungerade dåligt på och jag fick regelbundet byta kylpasta. Det berodde på att kylaren var konstruerad så det var för lågt tryck emot GPU'n. Normalt har jag aldrig behövt byta kylpasta på några komponenter annars, förutom om jag av någon anledning tagit isär dem.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Karaff:

Är konstruktionen korrekt ska man inte behöva byta kylpasta någonsin, om man inte tar isär delarna.

Kylpastan torkar ut med tiden och tillverkaren kan lika gärna ha en som håller något år, apple har kylpasta som torkar inom ett par månader.

@konfunderad: Kör man med en bra kylpasta ska den hålla ett par år iallafall, prova att blåsa rent kylaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Hej!

Min son har en msi laptop med ett 1070 i. För några månader sen (ca ett år efter inköp) så gick gpu upp över 90 grader och clockade ner automatiskt. Jag skruvade isär och bytte kylpasta och då droppade temp och allt fungerade. Nu är det samna sak igen, temp över 95. Vet inte om jag gjorde fel eller om man behöver göra detta så ofta? Hans dator körs mycket...kanske inte pallar så mycket spelande?

Om inte kylpastan är extremt usel så ska den inte kunna degraderas så snabbt att det gör någon påverkan.

Jag tror snarare att det har med den extrema temperatur vi har i Sverige just nu eller att datorn inte får tillräckligt med luftflöde. Med tillräckligt med luftflöde menar jag att ventilationshålen kan vara blockerade av damm eller blockerade beroende på hur datorn står placerad.

Hos mig är det när solen ligger på runt 28 grader varmt inomhus, den skillnaden i ambient temperatur gör att datorn blir mycket varmare förstås. Och bärbara datorer är desto mer känsliga då speldatorer redan i normal temperatur kan nå upp i 80-90+ grader. Lägg då till 5+ grader extra i omgivningen så förstår man ju då att datorn inte klarar av att hålla sig sval.

Ett tips kan ju vara att köpa en aktiv kylplatta för laptops med fläktar för att ge lite extra skjuts och verkligen se till att datorn underifrån inte blockerar insuget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kylpastan torkar ut med tiden och tillverkaren kan lika gärna ha en som håller något år, apple har kylpasta som torkar inom ett par månader.

@konfunderad: Kör man med en bra kylpasta ska den hålla ett par år iallafall, prova att blåsa rent kylaren.

Men det är ju ingenting annat än väldigt dålig konstruktion och bristande kvalité.

Hade kunnat visa massa elektronik där kylpastan är 20år gammal och det fungerar utmärkt.

Men det är klart, har man dåligt bearbetade ytor där pastan måste bygga tjocka lager och agerar värmeledare istället för utfyllnad av porer och kylpastan är baserad på nått billigt fett som dunstar så kan det degraderas, men att det skulle vara en regel istället för undantag är bara trams.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Testa att lägga en kopparshim mellan GPU och kylare, med kylpasta mellan såklart för att minska gapet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara så att folk missar det faktum att det är en MSI laptop med ett 1070 i... Den BLIR varm utan att det är något konstigt om man spelar tunga spel

Lägg därtill den galna värmeböljan så har man en laptop som kanske throttlar stundtals pga att omgivningen är för varm.

Lägg till en kylplatta så ska ni se att det nog kan hjälpa en del

Permalänk

Tack, ja, värmeböljan verkar köra slut på routern också..när jag bytte plats och ventiation så funkar den bättre.

Skall testa med en extra kylplatta (vad det nu är förnågot:-) Det hände senast i våras när det var så varmt också..men att den gick ner till ca 82 efter att jag bytte pasta till 95 nu igen verkar ändå bero på något annat än värmeböljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Tack, ja, värmeböljan verkar köra slut på routern också..när jag bytte plats och ventiation så funkar den bättre.

Skall testa med en extra kylplatta (vad det nu är förnågot:-) Det hände senast i våras när det var så varmt också..men att den gick ner till ca 82 efter att jag bytte pasta till 95 nu igen verkar ändå bero på något annat än värmeböljan.

Att den gick ner i temperatur kan ha med olika typ av belastning. Har du inte använt samma benchmark när du testat under samma tid och förhållanden runtom så kanske bytet av kylpasta inte haft något med saken att göra. Alternativt om du när du bytte samtidigt tog bort lite damm som kan ha stört.

Som sagt, kylpasta om det inte är extremt dålig sådan blir inte dålig så snabbt att det kommer ha någon påverkan.

Med laptopkylning menade jag exempelvis sånt HÄR.

Permalänk
Medlem

känner inte till någon som byter kylpasta på gpun.
Jag har inte haft några problem med min (samma gpu men asus laptop)

1. kör med kylplatta under laptopen (helst med inbyggda fläktar) vid gaming.

2. testa sätta fan boost på max (eller kolla att ni åtminstone har fläktkurvan på AUTO)

3. kollat damm i fläktar/intag/utblås?

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**