Ser ut att bli (tropiskt) varmt nästa vecka :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

I och med värmen överväger jag att skaffa mig en AC.

Väggmonterad eller portabel, vad säger ni? Bor på 51.5 kvadrat. Hur vet jag ens om jag kan ha väggmonterad? Osäker på hur det funkar.

Väggmonterad funkar om du får lov av fastighetsägaren eller har eget hus (Luft/luft-värmepump) med en utomhusdel och en inomhusdel. Annars får du köra portabel.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bästa vädret! Sen är ju luften klar här, jämfört med t ex thailand. Förstår inte att folk klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Kan inte förstå att folk sitter och njuter av det när det är så uppenbart onaturligt. Välkomna till klimatförändringarna.

Då har du kort minne eller är inte tillräckligt gammal för att känna till värmeböljorna som fanns både på 1980-90-talet och 2000-talet

Runt mitten av 1990-talet (1994...) var det en värmebölja som denna sommars värmebölja börja komma i närheten av - dock inte än, för det är inte tillräckligt brunt och nedbränt och träden nära avlövade runt hela mälardalen som det var på 1994 vid den här tiden...

Då var det så jäkla varmt att man inte kunde åka motorcyckel mitt dagtid då man brände sig på luften ovanför vägarna, det var jättesvårt att förmå sig att hoppa in i stället i hettan men det var bättre än att försöka köra i shorts och T-shirt då det kändes som att vara i mynningen av en varmluftspistol när man körde...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det var dock inget rekord eller ens topp-10 på att värmen stannar kvar på nätterna. Det är mer av det idag. (2min luskande på SMHI, så kan ha läst fel).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Som nån skrev tidigare, det är inte riktigt uppe i nivåerna på 80-90-talet än. Sommaren 1994 var ju riktigt extrem. Däremot var sommaren 1995 väldigt blöt så jag antar att det kommer att se likadant ut nästa sommar och då kommer folk att klaga på att det regnar för mycket. Men det är snarare balans, naturen kompenserar en varm och torr sommar med en sval och blöt sommar nästföljande år.

Sen är det bara att passa på att njuta för såhär varmt kommer det inte vara hela juli och sen i augusti när folk börjar jobba igen och det blir svalare och mörkare kommer folk att ha glömt värmen och börja klaga på det usla svenska vädret, på mörkret och på kylan som kommer med höstens intåg.
Sen i vinter när snön faller och mörkret regerar större delen av dagen så kommer ingen ihåg den här fantastiska sommaren utan alla kommer att klaga och längta till nästa sommar, med värme och ljus. Och sedan repeteras det in i oändlighet.
För vi människor är bra på att glömma och bra på att klaga. Den här sommaren är bortglömd hos folket lagom till november.
På gott och ont.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Sen är det bara att passa på att njuta för såhär varmt kommer det inte vara hela juli och sen i augusti när folk börjar jobba igen och det blir svalare och mörkare kommer folk att ha glömt värmen och börja klaga på det usla svenska vädret, på mörkret och på kylan som kommer med höstens intåg.
Sen i vinter när snön faller och mörkret regerar större delen av dagen så kommer ingen ihåg den här fantastiska sommaren utan alla kommer att klaga och längta till nästa sommar, med värme och ljus. Och sedan repeteras det in i oändlighet.
För vi människor är bra på att glömma och bra på att klaga. Den här sommaren är bortglömd hos folket lagom till november.
På gott och ont.

Det där tycker jag är så intressant, folk som bor i Sverige och klagar på att det aldrig är varmt. Ne precis, det är därför man bor här, vill man ha värme bör man flytta till varmare länder. Varför klaga på att det aldrig är varmt i ett land som är rätt kallt?

Permalänk
Medlem

Vi har runt 32 grader i lägenheten konstant med luft som står helt still. Har ett gäng fläktar igång hela tiden men det hjälper ju inte det minsta. Hemskt när man ska försöka sova. Börjar överväga att köpa en AC, men verkar ju vara slut precis överallt om man vill ha hem en inom den närmsta veckan. Någon som har tips på en som fungerar bra (helst under 5 000 kr) och som finns i lager? Börjar bli smått desperat

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

Har haft 29°C-33°C varje dag i en vecka och ser ut att fortsätta flera veckor. Har ju vart typ 25°C sen april dessutom xD
cirka 29-32 i lägenheten dygnet runt med öppna fönster/dörrar/fläktar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Som nån skrev tidigare, det är inte riktigt uppe i nivåerna på 80-90-talet än. Sommaren 1994 var ju riktigt extrem. Däremot var sommaren 1995 väldigt blöt så jag antar att det kommer att se likadant ut nästa sommar och då kommer folk att klaga på att det regnar för mycket. Men det är snarare balans, naturen kompenserar en varm och torr sommar med en sval och blöt sommar nästföljande år.

Sen är det bara att passa på att njuta för såhär varmt kommer det inte vara hela juli och sen i augusti när folk börjar jobba igen och det blir svalare och mörkare kommer folk att ha glömt värmen och börja klaga på det usla svenska vädret, på mörkret och på kylan som kommer med höstens intåg.
Sen i vinter när snön faller och mörkret regerar större delen av dagen så kommer ingen ihåg den här fantastiska sommaren utan alla kommer att klaga och längta till nästa sommar, med värme och ljus. Och sedan repeteras det in i oändlighet.
För vi människor är bra på att glömma och bra på att klaga. Den här sommaren är bortglömd hos folket lagom till november.
På gott och ont.

Ehm, nej.
Jag har aldrig någonsin klagat på en "dålig" sommar, dvs en sval sommar med regn osv.
Jag har aldrig någonsin klagat på vintern förutom typ 1 vinter när det var -20 (det är för kallt för min smak)

Denna sommaren kommer verkligen inte bli bortglömd, då det är en av dom värsta somrarna jag varit med om.
Alla är inte som du skriver vet du, vissa har det jäkligt jobbigt i värmen, precis som vissa kanske har det jobbigt i kyla med värk osv.

Jag är en som mår dåligt av värmen, och har alltid gjort. Så nej verkligen inget att njuta av, jag väntar bara ut dagarna tills jag kan börja fungera som en människa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Usch och fy säger jag

Jag lider i den här värmen, har ett fysiskt tungt jobb utomhus och får ingen lättnad hemma heller då lägenheten och sovrummet har eftermiddags och kvällssol...

Köpte precis en AC idag för att försöka få lite svalare sovrum så förhoppningsvis ger det någon effekt även om lägenheten är så pass stor att övriga rum inte kommer kunna få sänkt temperatur.

Hade 1 ac i vardagsrummet. Men blev tvungen att köpa en till sovrummet idag. 26grader kan jag fan inte somna i. Men köpt 2 ac för 11.000kr denna sommaren :).

Denna ac vardagsrummet ( hace cb17 )
https://m.prisjakt.nu/product/2700837

Sovrummet.
https://m.prisjakt.nu/product/3242115

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Folk som älskar värmen (denna ovanligt stekheta lågtrycket som vi i Skandinavien inte är vana eller ska ha ens) saknar betyg från naturvetenskap bokstavligen!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Köpte en Hace AC för några årsen, ett av dom bästa köp jag gjort.

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Hade 1 ac i vardagsrummet. Men blev tvungen att köpa en till sovrummet idag. 26grader kan jag fan inte somna i. Men köpt 2 ac för 11.000kr denna sommaren :).

Denna ac vardagsrummet ( hace cb17 )
https://m.prisjakt.nu/product/2700837

Sovrummet.
https://m.prisjakt.nu/product/3242115

Funderar också på att skaffa en AC. Men det finns tydligen inte några "portabla" modeller med tilluftslang?

Vill helst inte ha den vanliga modellen som bara suger in mer varm luft. Vi bor i lägenhet så tyvärr är det inte möjligt med en vanlig luftvärmepump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Funderar också på att skaffa en AC. Men det finns tydligen inte några "portabla" modeller med tilluftslang?

Vill helst inte ha den vanliga modellen som bara suger in mer varm luft. Vi bor i lägenhet så tyvärr är det inte möjligt med en vanlig luftvärmepump.

Bägge har släng ut genom fönstret för varmluft samt portabla. Men kräver fönster. Hace tar även ut kondens vattnet. Den har även kondenstank men den har jag aldrig behövt tömma ( används troligen bara vid avfuktning ). Jag ha bara kört kyla. Bara trycka på knappen i snart 1 månad. Så skönt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Folk som älskar värmen (denna ovanligt stekheta lågtrycket som vi i Skandinavien inte är vana eller ska ha ens) saknar betyg från naturvetenskap bokstavligen!

Kan du utveckla? Vad har uppskattande av varmt väder med betyg att göra? Tror inte du förstår hur betyg fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Försöker hitta en AC i hela stockholm men det är helt omöjligt! Håller på att dö här i hettan och är desperat just nu. alla 3 fläktar är på max men det gör ingen skillnad!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna hets efter AC riktigt. Bor i stockholm och klarar mig fint både utan AC och fläktar. Denna värme är ju inget emot den fuktiga värmen??

Enda jag gjort är att jag tagit ur det tunna duntäcket i sängen och kör med endast påslakan.

Eller rör det sig om typ folk som är 60+ som inte klarar värmen?

Edit: Säg att det skulle vara 10 grader till. Då kanske det hafe varit jobbigt de få dagarna. Men ändå inget man åker och köper en AC för anser jag...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan du utveckla? Vad har uppskattande av varmt väder med betyg att göra? Tror inte du förstår hur betyg fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är för varmt just nu för och "behöva" ta upp vad jag just sa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Förstår inte denna hets efter AC riktigt. Bor i stockholm och klarar mig fint både utan AC och fläktar. Denna värme är ju inget emot den fuktiga värmen??

Enda jag gjort är att jag tagit ur det tunna duntäcket i sängen och kör med endast påslakan.

Eller rör det sig om typ folk som är 60+ som inte klarar värmen?

Edit: Säg att det skulle vara 10 grader till. Då kanske det hafe varit jobbigt de få dagarna. Men ändå inget man åker och köper en AC för anser jag...
Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår AC hetsen helt..

Jag klarar mig men hade mer än gärna haft en AC hemma.

Att vara hemma och att försöka sova när det 30 grader i lägenheten är inge vidare kul.
Att ligga i soffan och svettas av att göra ingenting är inge vidare kul det heller.
Hjälper inte att öppna balkongen heller eftersom det är varmare där ute än vad det är inne.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Molntäckt himmel och 30 grader ute, känns inte helt rimligt :/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Bästa vädret! Sen är ju luften klar här, jämfört med t ex thailand. Förstår inte att folk klagar.

Fattar inte varför jag tycker värme i Sverige är mycket jobbigare än i Thailand. I Sverige tycker jag 25+ är för varmt, men i Thailand har jag inte direkt något emot ens 35+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fattar inte varför jag tycker värme i Sverige är mycket jobbigare än i Thailand. I Sverige tycker jag 25+ är för varmt, men i Thailand har jag inte direkt något emot ens 35+

Det beror nog lite på vad man gör. Är man i Thailand 1-2 veckor så kanske man spenderar en stor del av tiden nära havet eller med en kall öl i handen. Om du istället skulle spendera ett halvår eller ett par månader utomlands så tror jag nog att du skulle tycka värmen blev lite jobbig i längden där med. När jag var och backpackade i Asien så var det ett välkommet bryt att vistas några dagar i bergen där det var betydligt lägre temperatur efter 2 månader drygt i värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värmen orsakar massor av problem: här i Hälsingland (och på andra håll i landet) har vi flertalet skogsbränder för tillfället. Det finns tydligen inte resurser för att bekämpa alla dessa optimalt. Det är dessutom, då det ju är torrt i markerna, förbjudet att elda.

Visst, det kan vara skönt med några varma dagar - men måste det vara så extremt?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Folk som älskar värmen (denna ovanligt stekheta lågtrycket som vi i Skandinavien inte är vana eller ska ha ens) saknar betyg från naturvetenskap bokstavligen!

Du också gissar jag om du tror det är ett lågtryck som ligger bakom värmen.

Permalänk
Medlem

Min lägenhet är ett jättestort fönster, och två mindre bredvid, i läge mot solen som får solljus från 13 och framåt, värst vid eftermiddagen men ligger på tills den är borta. Jag får som en bastu hemma, det Går inte att vara i min lägenhet på vanliga sommrar. Som tur är har jag en portabel ac med slang kopplad till en lång list som kilas fast i min ruta och som tätas under@ibland ovan, som skjuter kall sval luft mot den plats där jag sitter i min lägenhet.

Så skönt att alltid få en sval bris :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Skulle man köpt portabel AC så skulle man ha gjort det för några veckor sedan - nu är det rensat överallt och affärerna har väl tömt sina upp till 3-4 år gamla lager av AC inklusive demo-exen då folk är långt förbi läget att bry sig om ev. skavanker på apparaterna - bara det ger kyla...

Skall man hitta något nu så är det att försöka komma över någon icke fungerande som med lite händighet kan sparka igång denna (byte av motorkondensator, fixa/förbikoppla programverk/termostat, nivåbrytare för kondensat-pump - allmän rengöring etc.) - så länge det inte är läcka och kompressorn snurrar så är det för det mesta räddningsbart...

Permalänk
Medlem

Ja

Skrivet av CarlosBananos:

Värmen orsakar massor av problem: här i Hälsingland (och på andra håll i landet) har vi flertalet skogsbränder för tillfället. Det finns tydligen inte resurser för att bekämpa alla dessa optimalt. Det är dessutom, då det ju är torrt i markerna, förbjudet att elda.

Visst, det kan vara skönt med några varma dagar - men måste det vara så extremt?

Ja nog är det illa milt utryckt.

Totalt brinner det i 80st skogar för tillfället.

Fortfarande inget regn och åkermarkerna blir allt torrare. Äldre människor, hundar, sjuka osv har en rejäl provning just nu.

Alla som tänker bortom sig själv förstår problemet av det som sker.

Permalänk
Avstängd

@Multithread: Det som gör mig bekymrad är när jag ser en granne ha sina vattenspridare på hela dagarna för att hålla sin gräsmatta grön. Vem bryr dom sig om förutom sig själva. Fy fan för sånt folk.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Alla bordsfläktar i hela stan är ju slutsålda. Rotade lite i förrådet och hittade 6 stycken 140mm fractal design fläktar jag hade liggandes från diverse byggen. Inga märvärdiga saker men ändå, satte ihop dom till ett sexpack och fläskade på med 12v. Ser förjävligt ut men inte så dumt iaf.

Kanske är dags för "FläktClockers"... vem har bästa fläkten i sommarvärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@Multithread: Det som gör mig bekymrad är när jag ser en granne ha sina vattenspridare på hela dagarna för att hålla sin gräsmatta grön. Vem bryr dom sig om förutom sig själva. Fy fan för sånt folk.

Kanske har sjövatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB