Personlig vägassistansförsäkring

Permalänk

Personlig vägassistansförsäkring

Har tänkt teckna en vägassistansförsäkring som kan vara bra att ha.
Googlat en hel del och hittar väldigt mycket om det men har även sett
att man kan ha en personlig vägassistansförsäkring.
Dvs att den är kopplad till mig som person oavsett vilken bil jag kör och inte bara ett specifikt fordon.
Har kollat in detta företag som har en sådan : https://assistansbolaget.nu/

Någon som har något liknande som kan ge sina åsikter eller vet andra företag som erbjuder samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Någon som har något liknande som kan ge sina åsikter eller vet andra företag som erbjuder samma sak?

SBM Försäkring Väghjälp Person

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla igenom villkoren om du kör olika bilar som är äldre än 10 år.
Försäkringen som länkas ovan gäller t.ex. inte för bilar äldre än 17 år.

För övrigt så anser jag att för de allra flesta så räcker det med det som ingår i den vanliga försäkringen, om man valt en vettig bilförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Har tänkt teckna en vägassistansförsäkring som kan vara bra att ha.
Googlat en hel del och hittar väldigt mycket om det men har även sett
att man kan ha en personlig vägassistansförsäkring.
Dvs att den är kopplad till mig som person oavsett vilken bil jag kör och inte bara ett specifikt fordon.
Har kollat in detta företag som har en sådan : https://assistansbolaget.nu/

Någon som har något liknande som kan ge sina åsikter eller vet andra företag som erbjuder samma sak?

Får man inte det via sin vanliga bilförsäkring ?
Vet att jag har det på mina bilar i.o.m. att jag servar på märkesverkstad.

Permalänk
Medlem

Det kan skilja en hel del i villkoren mellan olika räddningsförsäkringar.

Alla ger hjälp om till exempel generatorn går sönder, alltså ett haveri. Men man kan råka ut för driftstopp som inte är haverier, som att man kör slut på bränslet, tappar bort eller låser in nyckeln etc. och då brukar inte bilmärkets egna assistans gälla längre. Även punktering kan vara knepigt. Om jag minns rätt så ger min Volkswagen assistans mig rätt till en bärgningsbil som hjälper mig att använda bilens egen punkteringsspray men om hålet i däcket är för stort för sprayen då måste jag bekosta bärgaren själv.

Sen så ingår väl alltid räddning i bilens halvförsäkring, men den har en självrisk på någon tusenlapp. Dock är det bara bilförsäkringens räddning som ger hjälp vid olyckshändelser så om jag krockar så måste jag ringa till försäkringsbolaget för att få hjälp lik förbannat.

Själv så har jag dels Volkswagen assistans som förlängs varje gång jag servar bilen, dels en personlig räddningsförsäkring från SBM för små vardagsolyckor, och sen så har jag även försäkringsbolagets telefonnummer i mobilen för stora olyckshändelser.
Dubbelförsäkrad? Absolut!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Får man inte det via sin vanliga bilförsäkring ?
Vet att jag har det på mina bilar i.o.m. att jag servar på märkesverkstad.

Jo men en självrisk på 1500 kr vill jag helst slippa så en 50 lapp i månaden kan det vara värt

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall lägga pengarna på annat. Som andra säger så brukar de ingå assistans i olika former i vanliga bilförsäkringar.

Jag kör mycket bil och har peppar, peppar aldrigt behövt bärgas. Då ska det tilläggas att har jag pendlat genom stockholm värst traffikerade ställen under lång tid. Har ex stått med läckande kylsystem och motor som går varm i ett ett av de värst kö-drabbade ställena mitt i rusningstraffik osv. Tog mig ändå till jobbet den morgonen.

Om din bil är så trasig att den måste köras hem av en bärgare så har du större problem än att slanta ut några tusenlappar. Du lär förmodligen inte kunna ta bilen till jobbet nästa morgon osv... Du får ju ändå kontakta försäkringsbolag och verkstäder.

Det finns dock andra saker du kan göra för att minimera tiskerna för att bli stående.

1. Reservdäck, domkraft OCH kunskap att använda dessa även under pressade situationer! ÄVEN lite grundläggande underhuven-kunskaper är bra.

Vet att nya bilar oftast har punkteringsspray och kompressor och det fungerar oftast om man nu inte får skador på fälg eller sidväggarna. Man kan ersätta punkteringsspray med vanligt reparationskitt och cyckelpump om man vill men det tar ju längre tid.

2. Ha alltid en reservdunk med bensin! Lär dig köra EXTREMT bränslesnålt under kortare sträckor. Har gått på ångor fler än en gång trots att jag haft dunken med för att slippa stanna vid vägkanten. Haha har gjort saker som är mer än "youtube-värdiga" för att ta en bil i depån... Hahahah...

3. Ha med dig ett par liter vätska. Vatten, spolarvätska, läsk, vad som! Du kanske fastnar i kö och blir törstig? Behöver skölja av något?

Slut på spolarvätska slaskig/"skitig" höstkväll kan bli jävligt jobbigt! Eller som i fall liknande det jag nämde tidigare med läckande kylsystem.

Om du har en läcka kan du svänga av stänga av motorn och kolla under huven. Fyll på systemet med vätska och täta läckan så gott det går. Riv av tröjärmen och knyt runt läcka från tex en slang om du inte har tejp.

Titta upp och låt motorn svalna samtidigt som du letar efter en mack i närheten... Med vätska i systemet kanske du kan ta dig dit? OBS kör aldrig utan/med för låg vätskenivå för då skär motorn!

På macken kan du köpa en ny slangbit samt slangklämmor och fixa felet, om inte annat så för stunden.

Nu fungerar ju bara nämnda exempel på "lättare" problem. Har du stora skador så är vi tillbaka till att du ändå måste kontakta olika stället och vara utan bil. Då kanske det är bättre att lägga pengarna på ex saker som gratis lånebil eller liknande. Att få den trasiga bilen bärgad hem eller kunna ta dig till/från jobbet under närmasta veckan är ju ett dilemma att ha i åtankarna. Vissta kan man betala för båda men men.

Har du fler bilar/sambo/fru/vänner så kan ni ju boxera bilen om det nu inte rör sig om stora skador som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Jo men en självrisk på 1500 kr vill jag helst slippa så en 50 lapp i månaden kan det vara värt

Det beror väl på vilket perspektiv man har. De allra flesta behöver aldrig assistans, vissa någon enstaka gång och behöver man det oftare än så har man rejäl otur.

Om vi räknar på 50kr/mån jämfört med 1.500kr i självrisk skulle du behöva nyttja assistansen minst en gång vartannat år för att slippa gå back. Slår vi ut det över säg tio år har du betalat 6.000kr för något som de allra flesta nästan aldrig behöver.

Däremot kanske dessa extraförsäkringar är mer generösa i vad de täcker osv. vilket kanske kan göra det värt att kosta på i vissa fall men för de allra flesta är det totalt onödigt. Om man oroar sig för att kunna betala en självrisk på 1.500kr har man betydligt värre problem än vilken bilförsäkring man ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz