Windows 10 licensfråga

Permalänk

Windows 10 licensfråga

Tankade Microsofts MediaCreationTool för att skapa ett installationsmedia på USB för en annan dator. När jag installerat Windows på den datorn med USB stickan står det att Windows redan är aktiverat, UTAN att jag behövt ange någon produktnyckel. Hur kommer det sig?

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

För att det sparas i moderkortet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att det sparas i moderkortet.

Nej, licensnyckeln spara inte i moderkortet, licensen är dock knuten till moderkortet. Microsoft skriver dock ett GUID till bios som matchas med en nyckel för att verifiera att Windows är genuint för den hårdvaran som körs.

Windows gör en förfrågan till något API hos Microsoft som svarar att hårdvaran är giltig med den versionen av Windows som körs.

Permalänk

Aha ok! Så datorn använder samma licens den hade då den var ny så att säga? Är det bara att ändra om man vill att den ska använda en annan nyckel?

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Aha ok! Så datorn använder samma licens den hade då den var ny så att säga? Är det bara att ändra om man vill att den ska använda en annan nyckel?

Klart du kan köpa en ny licens av Windows och ändra, vad nu det skulle vara bra för så länge man inte vill uppdatera till t.ex. Windows 10 Pro om du sitter på Windows 10 Home.

Permalänk
Medlem

Du byter nyckel hur du vill men är det aktiverat hade jag inte börjat käfta med den

Permalänk
Medlem

@basse10000: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Och ja, det är bara att ändra om du vill byta av någon anledning.

Permalänk

Det har varit flera versioner av Windows installerade på datorn tidigare. Är det nyckeln som datorn kom levererad med från början som används eller är det nyckeln för den senaste installationen? Eller Windows 10 kanske inte hanterar licenser på det sättet öht? Datorn ska säljas och jag vill vara säker på att det inte blir några problem för den nya ägaren, det var därför jag tänkt återställa den med en ny nyckel.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nej, licensnyckeln spara inte i moderkortet, licensen är dock knuten till moderkortet. Microsoft skriver dock ett GUID till bios som matchas med en nyckel för att verifiera att Windows är genuint för den hårdvaran som körs.

Windows gör en förfrågan till något API hos Microsoft som svarar att hårdvaran är giltig med den versionen av Windows som körs.

Ah, givetvis. Tack för förtydligandet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Det har varit flera versioner av Windows installerade på datorn tidigare. Är det nyckeln som datorn kom levererad med från början som används eller är det nyckeln för den senaste installationen? Eller Windows 10 kanske inte hanterar licenser på det sättet öht? Datorn ska säljas och jag vill vara säker på att det inte blir några problem för den nya ägaren, det var därför jag tänkt återställa den med en ny nyckel.

Om det var windows 7, 8, 10 home osv så användes inte dessa nycklar längre, giltig nyckel är den du för tillfället nu använder, eller rättare sagt giltig licens då Windows 10 inte använder produktnyckel på samma sätt som tidigare (Windows 7 och tidigare)

Kommer inte bli något problem för ny ägare om Windows nu är aktiverad, går även att installera om osv med samma Windowsversion utan problem, finns ingen anledning alls att mata in någon ny nyckel, och skaffar du en billig nyckel på ebay eller liknade kan DET däremot skapa problem för en ny ägare, då sådana kan bli ogiltiga när som helst då de bryter mot Microsofts villkor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett beg modekort + cpu + minnen, och även win 10 som tidigare varit aktiverat på den setupen, hade inga problem, aktiverade sig per automatik.
Så det e bara att köra på

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nej, licensnyckeln spara inte i moderkortet, licensen är dock knuten till moderkortet. Microsoft skriver dock ett GUID till bios som matchas med en nyckel för att verifiera att Windows är genuint för den hårdvaran som körs.

Windows gör en förfrågan till något API hos Microsoft som svarar att hårdvaran är giltig med den versionen av Windows som körs.

Nja, "märkesdatorer" har ju Windowslicensen (allt som oftast) sparad i BIOS/på moderkortet (gäller från Windows 8 och senare).

Sen knyter absolut Microsoft licensen till moderkortet, men som sagt licensen kan redan finnas där.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna låna denna tråden för en kortare fråga som jag inte riktigt blir klok på tyvärr.
Det har lite att göra med trådställaren ursprungliga fråga också.

På min dator just nu har jag Windows 7. Oem.
Den skall säljas. Däremot vill jag formatera datorn först och gärna installera Windows 10.
Om jag köper en OEM Windows 10 och formaterar datorn med USB och det installationsverktyg som Microsoft tillhandahåller via sin hemsida - kommer detta att fungera?

Alltså: Kan jag formatera och installera Windows 10 OEM på en dator som redan har Windows 7 OEM installerat (under förutsättning att jag formaterar datorn helt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Jag hoppas kunna låna denna tråden för en kortare fråga som jag inte riktigt blir klok på tyvärr.
Det har lite att göra med trådställaren ursprungliga fråga också.

På min dator just nu har jag Windows 7. Oem.
Den skall säljas. Däremot vill jag formatera datorn först och gärna installera Windows 10.
Om jag köper en OEM Windows 10 och formaterar datorn med USB och det installationsverktyg som Microsoft tillhandahåller via sin hemsida - kommer detta att fungera?

Alltså: Kan jag formatera och installera Windows 10 OEM på en dator som redan har Windows 7 OEM installerat (under förutsättning att jag formaterar datorn helt)?

Det fungerar utmärkt.