Permalänk
Medlem

Laptop för student

Hej!

Skulle behöva hjälp att hitta en bra laptop. Ska plugga Datateknik med inriktning mjukvaruutveckling och mobila plattformar, i Jönköping.
Kravet är väl egentligen att den ska klara vad jag behöver att den ska klara, ha bra batteritid, inte väga för mycket samt minst 1920x1080, men gärna högre. Minst 250gb SSD!
Har kollat lite på denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011020189/zenbook-3-deluxe...

Men finns det bättre alternativ? Ju billigare desto bättre om man säger så

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp en Lenovo: Thinkpad T4**, X2**, eller en X1 Carbon, så kommer du ta dig igenom hela studieperioden. Blocket, konkursbon, m.fl. säljer dem oftast billigt. Min T450s är fantastisk på alla sätt.

Edit: Innebär mobila plattformar att du kommer koda iOS? För isf är väl macOS ett måste?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Köp en Lenovo: Thinkpad T4**, X2**, eller en X1 Carbon, så kommer du ta dig igenom hela studieperioden. Blocket, konkursbon, m.fl. säljer dem oftast billigt. Min T450s är fantastisk på alla sätt.

Edit: Innebär mobila plattformar att du kommer koda iOS? För isf är väl macOS ett måste?

Ska kika, tack

Jag vet att vi bland annat ska koda för iOS ja, kanske måste ha MacOS då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Ska kika, tack

Jag vet att vi bland annat ska koda för iOS ja, kanske måste ha MacOS då?

Jag vet inte. Har bara för mig att jag hört det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vet inte. Har bara för mig att jag hört det.

I värsta fall gör det väl köra virtual machine med iOS

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Letar själv efter en ny laptop till studier med liknande krav/önskemål. Har inga konkreta förslag i din prisklass, men datorn du länkade verkar ha en gen 7-CPU, jag hade satsat på gen 8. Ganska stor prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Letar själv efter en ny laptop till studier med liknande krav/önskemål. Har inga konkreta förslag i din prisklass, men datorn du länkade verkar ha en gen 7-CPU, jag hade satsat på gen 8. Ganska stor prestandaskillnad.

Problemet är väl främst att de flesta med 8e generationen kostar betydligt mer..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Problemet är väl främst att de flesta med 8e generationen kostar betydligt mer..

Själv köpte jag denna till liknande behov. Börjar Systemutveckling nu till hösten och jag tror på denna dator.

Nya generationen kände jag var så pass stor upgrade så ville ha det. Den är nedsatt till 9000:- just för tillfället (samma pris som jag köpte den för).

Har fungerat fint i VIsual Studios än så länge iaf men jag gör iofs inte jättekrävande saker än så länge!

Denna månad jag använt den är jag mycket nöjd iaf. Men jag håller med ovan talare som försöker få dig att köpa nya generationen eftersom det är RIKTIGT stort skillnad i multitrådade applikationer med tanke på ökningen av kärnor samt trådar.

Edit: Vad är skillnaden som gör den du länkade så dyr egentligen? Jag kan ha missat något men jag förstår faktiskt inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Själv köpte jag denna till liknande behov. Börjar Systemutveckling nu till hösten och jag tror på denna dator.

Nya generationen kände jag var så pass stor upgrade så ville ha det. Den är nedsatt till 9000:- just för tillfället (samma pris som jag köpte den för).

Har fungerat fint i VIsual Studios än så länge iaf men jag gör iofs inte jättekrävande saker än så länge!

Denna månad jag använt den är jag mycket nöjd iaf. Men jag håller med ovan talare som försöker få dig att köpa nya generationen eftersom det är RIKTIGT stort skillnad i multitrådade applikationer med tanke på ökningen av kärnor samt trådar.

Edit: Vad är skillnaden som gör den du länkade så dyr egentligen? Jag kan ha missat något men jag förstår faktiskt inte!

Vilken dator menar du nu?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: Haha, den jag glömde länka för att klockan var för mycket!

https://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux430uar-pure5x-p4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

@ZyntaaX: Haha, den jag glömde länka för att klockan var för mycket!

https://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux430uar-pure5x-p4...

Haha jo, svårt att veta vad du pratar om utan att ha en länk eller så.. Men när jag ser den där vet jag faktiskt inte riktigt varför den jag länkade var så dyr.. Men den där funkar bra för dig eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Haha jo, svårt att veta vad du pratar om utan att ha en länk eller så.. Men när jag ser den där vet jag faktiskt inte riktigt varför den jag länkade var så dyr.. Men den där funkar bra för dig eller?

Än så länge är jag absolut supernöjd med den! Fungerar fint i Visual Studios. Men jag har ju inte börjat att studera ännu så vet inte heller hur mycket mer krävande det blir om ett år exempelvis!

Men jag tror fortfarande den här datorn kommer hålla prestandamässigt med tanke på 8e Generationen Intel CPU. Även byggkvalitén känns fin (därför jag siktade in på Zenbooken för den såg välbyggd ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Än så länge är jag absolut supernöjd med den! Fungerar fint i Visual Studios. Men jag har ju inte börjat att studera ännu så vet inte heller hur mycket mer krävande det blir om ett år exempelvis!

Men jag tror fortfarande den här datorn kommer hålla prestandamässigt med tanke på 8e Generationen Intel CPU. Även byggkvalitén känns fin (därför jag siktade in på Zenbooken för den såg välbyggd ut).

Nä är väl klart, är svårt att veta i förväg

Jo men precis! Den är ju sjukt snygg också, vilket inte borde göra någon skillnad, men påverkar ju faktiskt lite också

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!