Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Får inte ut 144hz

Tjenare!

Så för ett par veckor sen köpte jag en ny skärm vid namn AOC G2460F som ska kunna få upp till 144hz. Jag har läst andra trådar på detta forumet angående samma problem och varje tråd har alltid nämnt att jag behöver antingen en Displayport eller en DVI Dual Link sladd då HDMI eller DVI Single link inte var kraftfulla nog för 144hz. Jag köpte då en DVI-D Dual Link sladd men kan fortfarande inte få ut 144hz. När jag är inne på skärmens inställningar dyker bara 59 eller 60hz upp, inte ens 75 eller 120hz. Det fungerar att få upp till 120hz om jag sänker upplösning rejält men då går det knappt att se något på skärmen.

Jag har en Intel Core I3 processor och ett GeForce GTX 970 grafikkort, plus något ''Intel(R) HD Graphics 530''. Jag är inte super bra på datorer men jag försöker ge så mycket info som möjligt. Vet någon hur man fixar detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Du har kanske två stycken DVI portar på ditt GTX 970? Såvitt jag vet brukar det vara oftast en som är DVI-I och en som är DVI-D, pröva testa med den andra också ifall du inte gjort det.

GTX 9xx serien tror jag annars var den sista som ens funkar med dual-link DVI i hög refresh rate, har något minne av att 1xxx serien behöver Displayport (kommer inte ihåg exakta orsaken varför) men 9xx ska ännu funka med Dual Link DVI. Kan va bra att känna till.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av RPGWiZaRD:

Du har kanske två stycken DVI portar på ditt GTX 970? Såvitt jag vet brukar det vara oftast en som är DVI-I och en som är DVI-D, pröva testa med den andra också ifall du inte gjort det.

GTX 9xx serien tror jag annars var den sista som ens funkar med dual-link DVI i hög refresh rate, har något minne av att 1xxx serien behöver Displayport (kommer inte ihåg exakta orsaken varför) men 9xx ska ännu funka med Dual Link DVI. Kan va bra att känna till.

Det fungerade! Tack så mycket för hjälpen, och det ska jag komma ihåg nästa gång jag uppgraderar mitt grafikkort.