Samsung SmartThings V2 Hub (UK)

Permalänk
Relik 📜

Samsung SmartThings V2 Hub (UK)

Säljer min SmartThings V2-hub då jag gått över till ett annat system. Komplett i originalkartong, inköpt från UK via Amazon i maj 2017. Skickar med en UK -> EU-adapter för strömpluggen.

Ser helst avhämtning i Solna/Järvastaden. Skicka fungerar också, i så fall tillkommer frakt enligt överenskommelse. Betalning via Swish, vid möte eller i förskott. Heads up för att leverans kan dra ut på tiden till slutet av nästa vecka.

https://www.samsung.com/uk/smartthings/hub-f-hub-uk-v2/

All kommunikation i kommentarerna, PM först när affären är i hamn. Jag kommer inte svara på privata meddelanden innan dess. Jag förbehåller mig rätten att i slutänden sälja till den jag vill och som krånglar minst.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad, undrar dock vad du tänkt byta till och varför?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av gkod:

Jag är intresserad, undrar dock vad du tänkt byta till och varför?

Tar mig friheten att köra copypaste från där jag svarade på samma fråga.

Citat:

Har gått över till ett system som heter Hubitat. Skapat av personer "trötta" på SmartThings, med stort fokus på att allt ska rulla lokalt utan behov av anslutning mot nätet (jmfrt med ST där en hel del rullar i molnet).

Fördelen är väl främst det, allt rullar lokalt och jag är "oberoende" av vad som händer med plattformen. Värsta som kan hända är att de slutar uppdatera, och då fortsätter allt rulla med senaste version så att säga. "Sidoeffekt" är att saker exekveras snabbare när molnet aldrig behöver blandas in.

Nackdelen kan sammanfattas i "av nördar, för nördar" kanske. Det är betydligt mindre polerat och svårare att få en överblick, blir mycket att ta hjälp av andra i forum för den som inte vill gräva ned sig i regelhanteringen.

I efterhand skulle jag kanske satsat på något annat - oklart! Nu har jag dock Hubitat och allt rullar, så är väldigt nöjd. Tog dock några månaders migration från SmartThings med väntan på att alla (nödvändiga) funktioner skulle komma över..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Okej, jag har inte haft någon hub förut, passar denna mitt syfte?
Hade främst tänkt logga temp, luftfuktighet och elmätaren med givare och få överskådliga historiska grafer på värdena.
Har ju läst att Smartthings ska vara bra men vet ju inte hur det är med grafer osv då den datan ligger i molnet?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av gkod:

Okej, jag har inte haft någon hub förut, passar denna mitt syfte?
Hade främst tänkt logga temp, luftfuktighet och elmätaren med givare och få överskådliga historiska grafer på värdena.
Har ju läst att Smartthings ska vara bra men vet ju inte hur det är med grafer osv då den datan ligger i molnet?

Det beror helt på vad du har för sensorer och huruvida de kan prata med SmartThings. Antingen direkt, eller via drivrutiner från tredje part. Sistnämnda kräver dock en del pill för att få igång. Grafer finns det inget inbyggt stöd för, utan där är du hänvisad till appar från tredje part. Det går, men åter - lite pill!

Spontant skulle jag nog inte rekommendera SmartThings om primära syftet är loggande. Det är mera en hubb riktad mot styrning och regler i ett smart hem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S