Ser ut att bli (tropiskt) varmt nästa vecka :D

Permalänk
Avstängd

@Nioreh83: Sjövatten mitt i centrala V-ås?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD: Förutsatt att du inte bor i en kommun som lider av vattenbrist är väl detta inget problem? Mig veterligen råder det inte akut vattenbrist i hela Sverige - bara vissa regioner.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Börjar längta till det "normala" ~20C nu, är precis lagom temp för min smak

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@Nioreh83: Sjövatten mitt i centrala V-ås?

Västerås kommun har väl inte infört bevattningsförbud?
Jag har då inte kunnat hitta något om det trotts flera sökningar under sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kokkelimokk: Samma här. Hallstahammar har infört, men inte Västerås.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

@Gorian: Så sant så sant...men vad skapar vattenbrist? onödigt vatten på en redan gul gräsmatta? Eller menar du kör på tills alla brunnar är torra?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@Multithread: Det som gör mig bekymrad är när jag ser en granne ha sina vattenspridare på hela dagarna för att hålla sin gräsmatta grön. Vem bryr dom sig om förutom sig själva. Fy fan för sånt folk.

Beror ju på var han bor.
Finns ingen vattenbrist så finns det väl ingen anledning att snåla på vattnet bara för att det är brist på andra ställen?
Bevattningsförbudet blev upphävt här för ett bra tag sen och har inte kommit tillbaka.
Enda anledning till att det ens blev ett förbud var pga kapaciteten i vattenledningarna, inte att det skulle vara brist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@kokkelimokk: Nej det är inget vattningsförbud i Västerås men hjälper vi resten av landet när bränner allt krut bara för vi får det? Se helheten.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD: Det är väl de lokala vattenverken + ledningarna som sätter stopp - inte någon form av nationsvidd brist på vatten? I Västerås (exempelvis) får vi ju vattnet från Mälaren, och jag kan lova att det finns gott om plask kvar i den sjön.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

@Json_81: Nä precis sköt dig själv och skit i alla andra! Kanske vårt vatten kan släcka någon skogsbrand i slutänden...Pengar och egoism är vårt gissel.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Äh vad folk gnäller :P. Äntligen en ordentlig sommar säger jag! Verkligen på tiden med tanke på att förra årets sommar aldrig ens kom. Seriöst, det var inte 25 grader eller över en enda dag under hela 2017 där jag bor.

Iskall vinter i år och het sommar, då borde väl de flesta vara nöjda? Personligen hade jag gärna tagit både en varm vinter och sommar för jag avskyr snö, kyla, och mörker och älskar sol och värme men man kan väl inte få allt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@kokkelimokk: Nej det är inget vattningsförbud i Västerås men hjälper vi resten av landet när bränner allt krut bara för vi får det? Se helheten.

Nu vattnar jag inte gräsmattan utan bara lite odlingar.
Men hur hjälper det resten av landet att vi sparar på vattnet? Får dom mer vatten då?
I dom flesta fallen kommer ett bevattningsförbud pga. att deras vattenverken går nära max och då hjälper det nog inte att andra områden med vattenverk med kapacitet kvar sparar på vattnet. Vårt sparade vatten hamnar inte hos dom ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@hg: Håller med dig senast vi hade en sån här sommar var 1994 vi gräver guld i usa klockan 14.09 på midsommarafton så öppnade sig himlen och det var sol till september. Men då var grundvattennivåerna på en helt annan nivå.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

+31.5C som värst idag, var ut och fiskade i havet (Obbola) med en polare och trots värmen, många badgäster, vattenskotrar och racerbåtar högg det förvånansvärt bra. Ungefär som i förrgår när vi fick 17 aborrar och några mörtar i en sjö. Efter havsfisket plaskade vi en stund i havsbadet och sen lite hemmalagad kall kycklingsallad.

Gräsmattan gulnade för några veckor sen men kommer ta sig så fort det regnar så jag låter den vara och sköta sig själv, fördelen är att man slipper klippa, nackdelen är att en grön gräsmatta ser trevligare ut.

Det verkar även vara akut brist på isglass i Umeå, just nu har jag bara några pinnar kvar på ett paket kalasglass men funderar på göra iskuber av saft eller läsk.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag gav med mig och lyckades knipa den sista portabla ACn jag kunde hitta i lager inom 30 mils radie. Så åkte till Uppsala och plockade upp den igår från Elgiganten, har stått på mer eller mindre konstant förutom när vi sovit sedan dess. Nu har de ju skjutit fram tidpunkten då det skall bli svalare hela tiden så då känns det extra bra. Monterade medföljande ventil i täckplast som jag satte upp över en springa i balkongdörren så allt leds ut där och är mer eller mindre lufttätt.

Permalänk
Medlem

Tycker det gnälls för mycket här. Passa på och njut istället, så länge det varar.

28-32 grader om man har fläkt hemma är bara skönt, precis som i Thailand. Gäller bara att fylla kylen med drickbart. Björnebrygd t ex eller Leo (Thailand).
Var på dagskryss till Åland igår, 31-2 grader här iland men de sålda två flak DoppelBock för 33:- på båten. Rekommenderas.

I ett regnigt, fuktigt Bangkok med 35-40 grader däremot, då kan man börja gnälla och köra AC. 33+ grader här i nästa vecka, om det nu blir av, kan också bli lite väl mycket.

Det är 10 grader på Island annars...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

I värmen kan det bli heta diskussioner, för vissa blir det lite väl hett. Det är helt ok att oroa sig för vattenbrist etc men det ger ingen fribiljett till personangrepp och onödigt ovårdat språk.

Nu: glass *smälter till en pöl och rinner iväg till frysen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju att svensktkött kommer att bli svindyrt nästa år, och med lite otur så blir det brist på diverse meijeri produkter. Alltid tråkigt att måsta köpa en massa importerat.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Citrona: går ju alltid att köpa billigt kött i år och frysa ner ^^.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Det tråkiga är ju att svensktkött kommer att bli svindyrt nästa år, och med lite otur så blir det brist på diverse meijeri produkter. Alltid tråkigt att måsta köpa en massa importerat.

Du måste ju inte köpa importerat kött, du kan ju äta alternativ till kött, vegansk mat eller fisk osv.

Permalänk

iofs så har jag väl kanske lite damm i datorn, men datorn min har hängt sig typ xx gånger denna veckan pga överhettning, det är helt hopplöst att dra igång ett tungdrivet spel, bara igår så hängde den sig 4 gånger. det är brutal värme här, har nog aldrig varit med om en sådan hetta förut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer