Hjälp med lösning för att fördela bandbrädd.

Permalänk
Medlem

Hjälp med lösning för att fördela bandbrädd.

Hej Swec!

Länge sedan man skrev här nu men kul att se att forumet fortfarande håller så hög nivå!

Jag har ett litet problem jag undrar om någon kan konsultera mig i.

Just nu är jag på mitt landställe där jag relativt nyligen fixat ADSL uppkoppling då det dröjer hela två år tills vi får fiber.
Då min granne inte har en telefonlina till deras nybyggda hus så har jag gått med på att dra en kabel till deras hus så att de får vara med och låna vårat internet.

Nu till problemet: När alla deras barn etc. är ute så använder de så stor del av linan att det inte finns en chans för mig att spela spel som dota2, starcraft etc. De använder helt enkelt för stor del av kapaciteten. Så min fråga; Går det att köpa någon manick (tänker typ en speciell router eller likande) Där man kan fördela banbredd för de olika portarna? Jag skulle vilja ställa in de att de maximalt kan nyttja hälften av min uppkoppling nämligen.

Tacksam för svar.

Mvh
Feesk

EDIT* Eller finns det någon annan fiffig lösning som skulle lösa problemet och som jag inte tänkte på? Kan man säga åt routern att prioritera en viss ports trafik första eller liknande?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta "bättre" routrar har någon form av trafikprioritering, fungerar inte riktigt som du skriver men de brukar kunna prioritera vissa program, siter eller datorer och det borde funka unta natt du behöver sätta hårda spärrar på en viss bandbredd, en hård spärr är ju inte optimalt då den alltid gäller i stället för att trafiken kontrolleras dynamiskt så att alla får maxbandbredd men det som har högst prio går alltid före om kapaciteten utnyttjas maximalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en ubiquiti edgerouter och googla på "edgerouter traffic shaping", så kan du sätta upp det du är ute efter. (och även då köra olika VLAN, så ni verkligen är på olika nät, du vill väl inte att grannen har möjlighet att snoopa din trafik hur som helst)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Jo nu vet jag inte varför man ska köpa en Edgerouter för det här??

Precis som skribenten mrgaffe skriver så har alla bättre routrar någon form av QoS.

Exempel ASUS
https://www.asus.com/support/FAQ/1010951/

Sen i det här fallet med en tyvärr sunkig ADSL lina så skulle jag nog avbryta "snällheten" med grannen, det blir inte bra hur man än ställer in... ADSL är för klent för dagens trafik!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu vet jag inte varför man ska köpa en Edgerouter för det här??

Precis som skribenten mrgaffe skriver så har alla bättre routrar någon form av QoS.

QoS är enbart trafikprioritering, då går det dåligt för den andre istället, därav traffic shaping, vilket asus o.s.v. saknar, därav tipset om billig utrustning som faktiskt kan fördela bandbredden 50-50 eller vilka önskemål man nu har.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En variant är ju att ställa in klienterna på att dra mindre bandbredd. Går ju tex enkelt att göra i youtubeappen, att sätta upplösningen till 480p istället för i autoläget som försöker maxa wifi med HD...

Permalänk
Medlem

Om din ADSL är snabbare än 10mbit så sätt en gammal 10mbit switch/hub mellan din router och kabeln som går till grannen, på så sätt kan dem aldrig ta mer än 10mbit och du slipper hålla på med QOS/shaping inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

QoS är enbart trafikprioritering, då går det dåligt för den andre istället, därav traffic shaping, vilket asus o.s.v. saknar, därav tipset om billig utrustning som faktiskt kan fördela bandbredden 50-50 eller vilka önskemål man nu har.

Jo men det måste bli "dåligt" för TS granne, det finns linget att dela på egentligen eftersom uploaden hela tiden slår i taket.

Sen traffic shaping eller QoS för en ADSL lina spelar mindre roll, här gäller det för TS att ta för sig om han ska dela med grannen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Hej Swec!

Länge sedan man skrev här nu men kul att se att forumet fortfarande håller så hög nivå!

Jag har ett litet problem jag undrar om någon kan konsultera mig i.

Just nu är jag på mitt landställe där jag relativt nyligen fixat ADSL uppkoppling då det dröjer hela två år tills vi får fiber.
Då min granne inte har en telefonlina till deras nybyggda hus så har jag gått med på att dra en kabel till deras hus så att de får vara med och låna vårat internet.

Nu till problemet: När alla deras barn etc. är ute så använder de så stor del av linan att det inte finns en chans för mig att spela spel som dota2, starcraft etc. De använder helt enkelt för stor del av kapaciteten. Så min fråga; Går det att köpa någon manick (tänker typ en speciell router eller likande) Där man kan fördela banbredd för de olika portarna? Jag skulle vilja ställa in de att de maximalt kan nyttja hälften av min uppkoppling nämligen.

Tacksam för svar.

Mvh
Feesk

EDIT* Eller finns det någon annan fiffig lösning som skulle lösa problemet och som jag inte tänkte på? Kan man säga åt routern att prioritera en viss ports trafik första eller liknande?

Du kan tilldela trafik beroende på portar. Sök på QoS på google.