Permalänk
Medlem

@elklazor: Jag har sökt runt lite och kollat de här två:

https://edition.cnn.com/2017/03/07/health/soy-foods-history-c...

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320472.php

För att summera verkar det som att soja innehåller ett ämne som agerar som östrogen i kroppen. Artikeln i CNN förklarar dock att det finns två typer av östrogen, Alpha och Beta. Alpha är den dåliga (ökad risk för bröstcancer för den för bröstceller att växa). Beta är den bra och har motsatt effekt, så minskad tillväxt för bröstceller tolkar jag det som. Enligt artikeln binder sig det östrogenliknande ämnet helst till beta-receptorer i kroppen. Sluteffekten verkar vara du får något minskad risk för bröstcancer.
Medical news today säger att det är hälsosamt att äta soja i lagom mängder. Deras exempel är 7 dl sojamjölk om dagen. I större mängder kan det leda till problem med sköldkörteln i främst kvinnor. Det rekommenderas att inte äta sojaprodukter inom 4h efter man tagit medicin som påverkar sköldkörteln i så fall.

Slutsats: Ät soja, det är lugnt. Finns till och med bevis för minskad risk för åtminstone bröstcancer för personer som äter det minst någon gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ingen som uppmärksammat Coops egna Dulce de Leche? Fantastiskt god, bättre än många av de dyra varianterna i min mening.
30 kr för 0.9 L, mot Häagen-Dazs som kostar 57 kr för 0.5 L.
Rekommenderas!

https://www.coop.se/handla-online/varor/frys/glass-frukt-bar/...

Ja Coop glassen är säkert god men jämför innehållsförteckningen så ser du varför Häagen-Dazs är dyrare
Häagen-Dazs är en av dom få märkena som har äkta vara stämpeln, dom flesta verkar numera innehålla glukosfruktossirap antagligen för att det är billigare.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Kan inte hitta en endaste källa på det, kan du hjälpa mig?

Skrivet av NisseG91:

Finns diverse källor från, som du säger, skumma ställen. Man ska konsumera fruktansvärt stora mängder soja för att det ska stämma. Allt annat är antivegan-snack som typ att man får proteinbrist osv.

Skrivet av heeiman:

Slutsats: Ät soja, det är lugnt. Finns till och med bevis för minskad risk för åtminstone bröstcancer för personer som äter det minst någon gång i veckan.

Finns ett flertal studier som korrelerar soja med diverse problem för män.

Skrivet av https://academic.oup.com/humrep/article/23/11/2584/2913898:

[...]we found an inverse association between consumption of soy foods and sperm concentration[...]

Skrivet av http://cebp.aacrjournals.org/content/5/10/785.short:

These findings are suggestive of an estrogenic stimulus from the isoflavones[...]

Skrivet av https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21353476:

[...] healthy man with sudden onset of loss of libido and erectile dysfunction after the ingestion of large quantities of soy-based products in a vegan-style diet.

Skrivet av https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735098:

In conclusion, soy protein, regardless of isoflavone content, decreased DHT and DHT/testosterone with minor effects on other hormones [...]

Har ingen om hur bra studierna är gjorda, skummade igenom dem lite snabbt bara men vet inte vad som är normala testosteron/sädnivå, men det kan vara intressant läsning eftersom ni undrade!

OnT: 88:an, Daimstrutar, Glassbåtar och Sandwich är de bästa. Maraboustruten slinker väl ner med ibland.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robbo:

Ja Coop glassen är säkert god men jämför innehållsförteckningen så ser du varför Häagen-Dazs är dyrare
Häagen-Dazs är en av dom få märkena som har äkta vara stämpeln, dom flesta verkar numera innehålla glukosfruktossirap antagligen för att det är billigare.

Vet inte om jag hade orkat bry mig så mycket om just glukosfruktossirap eftersom vanligt strösocker (sackaros) är en disackarid som består av just glukos och fruktos. Det är en glukossirap som är behandlad så att en del av glukosen omvandlats till fruktos men som namnet antyder innehåller den mer glukos än fruktos.

Så vet inte om jag hade dragit gränsen mellan äkta och oäkta vid olika behandlat socker. Rent strikt behövs inte glukos i gräddglass och ska du göra egen lär du inte ha något men tydligen är det ok för det finns även i Häagen-Dazs. Som jag nämnde tidigare i tråden beror det på att glukosen förhindrar kristallbildning vilket ger bättre konsistens. Det används även i andra produkter med mycket socker av samma anledning.

Gräddglass består av grädde, mjölk, socker, äggula och vaniljstång. Lite förvånad att äkta vara skulle acceptera både glukos, pektin och sojalecitin. På tal om billigare så lär det vara därför du hittar kokosfett i Häagen-Dazs, för att det är ett billigt sätt att få upp fetthalten. Även där är jag lite förvånad att äkta vara godkänner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Höstregn:

Finns ett flertal studier som korrelerar soja med diverse problem för män.
Har ingen om hur bra studierna är gjorda, skummade igenom dem lite snabbt bara men vet inte vad som är normala testosteron/sädnivå, men det kan vara intressant läsning eftersom ni undrade!

OnT: 88:an, Daimstrutar, Glassbåtar och Sandwich är de bästa. Maraboustruten slinker väl ner med ibland.

Det finns inga studier som bevisar att soja har någon negativ effekt på män. Det är en tramsig konspirationsteori som senast fått nytt liv för att ärkefoliehatten Alex Jones ska kunna sälja mer verkningslösa kosttillskott. Soyboy som inlägget nämner är vad alt-right och andra foliehattar kallar konspirationen. Tydligen försöker vänstern i USA lura alla att äta soja som därmed ska göra alla manliga män mer feminina och därmed mer vänster eller något sådant. Även Redpill och "seduction community"-tomtarna har hakat på för det passar i deras skeva världsbild av alfa- och beta-män. Finns ett rätt stort överlapp där för övrigt. Det är tämligen säkert att helt ignorera alla som använder termen Soyboy oironiskt för det är bara massa konspiratoriskt trams.

Alex Jones är annars mest känd för att påstå att Sandy Hook med flera skolskjutningar i USA är fejkade och att alla inblandade är skådespelare för att Obama/Clinton ska kunna stjäla allas vapen. Andra dumheter från herr Jones är att månlandningen är fejk, både Oklahoma City och 9/11 var insiderjobb, Obama är född i Afrika, USA har hemliga vädervapen såklart finns det någon sorts hemlig Illuminati deep state som styr allt och så var han en drivande del i Pizzagate.

En annan drivande kraft är Paul Joseph Watson som är känd för att vara en ha spektakulärt fel om exakt allt och för att livnära sig på att sprida Alex Jones trams och kränga hans så kallade kosttillskott.

Citat:

RESULT(S): No significant effects of soy protein or isoflavone intake on T, SHBG, free T, or FAI were detected regardless of statistical model.

CONCLUSION(S): The results of this meta-analysis suggest that neither soy foods nor isoflavone supplements alter measures of bioavailable T concentrations in men."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224

Finns för övrigt studier som eventuellt visar att soja kan skydda kvinnor mot bröstcancer men även det är omstritt och på inget sätt bevisat. På det stora hela finns det inga direkta bevis för att phytoöstrogen i allmänhet och isoflavon i synnerhet skulle ha någon effekt på människor.

Det hela kommer från en gammal studie på får som visade att det inte var bra för dem att äta för mycket av en viss klöverart som innehåller mycket phytoöstrogen. Dock är människor och får tämligen olika och inga sådana effekter har kunnat bevisats än. Om det nu fanns en tydlig koppling kan man tycka att det borde synts rätt tydligt i de delar av världen som äter mycket soja. Syns det inte där lär inte den lilla mängden soja som glass kan innehålla vara några problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bosses glassbar i Linköping sjukt god mjukglass älskar den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

kommer ihåg när man var liten på 80-talet och en piggelin kostade 2kr
sen gillade jag nån glass jag inte vet vad den heter men glasspinnen var ett tuggummi så man fick både glass och tuggummi

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vet inte om jag hade orkat bry mig så mycket om just glukosfruktossirap eftersom vanligt strösocker (sackaros) är en disackarid som består av just glukos och fruktos. Det är en glukossirap som är behandlad så att en del av glukosen omvandlats till fruktos men som namnet antyder innehåller den mer glukos än fruktos.

Så vet inte om jag hade dragit gränsen mellan äkta och oäkta vid olika behandlat socker. Rent strikt behövs inte glukos i gräddglass och ska du göra egen lär du inte ha något men tydligen är det ok för det finns även i Häagen-Dazs. Som jag nämnde tidigare i tråden beror det på att glukosen förhindrar kristallbildning vilket ger bättre konsistens. Det används även i andra produkter med mycket socker av samma anledning.

Gräddglass består av grädde, mjölk, socker, äggula och vaniljstång. Lite förvånad att äkta vara skulle acceptera både glukos, pektin och sojalecitin. På tal om billigare så lär det vara därför du hittar kokosfett i Häagen-Dazs, för att det är ett billigt sätt att få upp fetthalten. Även där är jag lite förvånad att äkta vara godkänner.

Blev väl lite off topic, glukosfruktossirap innehåller 55% fruktos och 42% glykos men är antagligen lika dåligt som vanligt socker bara billigare att framställa.

Häagen-Dazs vanilj har inte kokosfett utan grädde, äkta vara stämplen är väl att det inte ska vara några tillsatser, kolla deras vaniljglasstest. Vaniljglasstest 2018

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Droppar några av mina favoriter i sommar:

Sia Dessertglass (chokladtryffel och lemon curd gillade jag bäst, men alla smaker är bra)
Tre Vänner - Lakrits
Wermdö Glassmakeri - Äppelpaj & Kanel

Har provat sjukt mycket mer men kan inte komma ihåg tillverkarna. Något som aldrig slår fel är ju ett besök på Scarfo eller FRYST i Stockholm.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

När jag väl vill ha glass så får det allt bli ett besök hos en riktig glassmakare.

Äkta glass av en äkta italienare

Finns även ett glasscafé inne i centrum i samma familjs regi

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag börjar bli gubbe så jag är okej med det
https://www.hemglass.se/media/1183/sundborn_punsch_2.png

Detta är bästa glassen! Brukar köpa minst 4-5 paket och de räcker kanske i två veckor

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem

Åker ni igenom Mariestad/Skövde med omnejd så ska ni gå förbi GB boxen och leta i Klings-frysen. Personlig favorit är M400 men madeiratop går också bra. Eller pop74 om mam gillar isglass.

Tillägg: Grädde ligger på första plats i ingredienslistan även om det är en del annat också
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robbo:

Blev väl lite off topic, glukosfruktossirap innehåller 55% fruktos och 42% glykos men är antagligen lika dåligt som vanligt socker bara billigare att framställa.

Häagen-Dazs vanilj har inte kokosfett utan grädde, äkta vara stämplen är väl att det inte ska vara några tillsatser, kolla deras vaniljglasstest. Vaniljglasstest 2018

Halten varierar kraftigt, finns ingen strikt definition mer än att det är någonstans mellan 51 och 95 % glukos och resten fruktos. Är det mer fruktos än glukos heter det fruktosglukossirap. Den sockarart som det finns mest av står först i namnet. Är det mer än 95 % glukos får det kallas glukossirap men den kan fortfarande innehålla fruktos.

Läser man innehållsförteckningen står det både sojalecitin, pektin och kokosnötolja på Häagen-Dazs.

Citat:

Grädde, kondenserad skummjölk, socker, kondenserad helmjölk, äggula, glukossirap, kokosnötolja, salt, naturlig vaniljarom, geleringsmedel: pektin, emulgeringsmedel: sojalecitin.

https://haagen-dazs.se/produkter/dulce-de-leche-ice-cream-pin...

Deras vaniljglass verkar dock renare med bara grädde, kondenserad skummjölk, äggula och vaniljarom. Kan det vara så att du tittade på en produkt och sedan bara utgick från att det gällde alla?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Coolish Hade inte sagt nej till en lakritspuck dock.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Hittade sommarens bästa erbjudande härom dagen, 1 daim strut för 25 eller 3 för 30 kr

Min favorit också.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

kommer ihåg när man var liten på 80-talet och en piggelin kostade 2kr
sen gillade jag nån glass jag inte vet vad den heter men glasspinnen var ett tuggummi så man fick både glass och tuggummi

haha!

det där minns jag faktist ifrån 90 talet!
samt att när jag gick högstadiet så fanns det en litet café som också sålde piggelin för 2kr styck!

verkar inte att gå att köpa "otto's" glass här i stockholms området, läser man någon artikel inte så länge sedan så skriver herren att han inte vill bli större än halva sverige.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

sen gillade jag nån glass jag inte vet vad den heter men glasspinnen var ett tuggummi så man fick både glass och tuggummi

Lollipop från 1984? Jag älskade den!

Permalänk
Avstängd

Ikeas mjukglass, god, inte sämre kvalité än mångdubbelt dyrare mjukglassar, lagom stor, bara 5 kronor.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag gillar Wermdö Glass / Österhagenglass (med flera) är just innehållet.

Innehållsdeklaration från Wermdös Vanilj Bourbon:
MJÖLK, GRÄDDE, socker, ÄGGULA, honung, vanilj (thaiti vaniljstång) och bourbon.

Innehållsdeklaration från Tre Vänners Vanilj:
Mjölk, grädde, mjölkpulver, socker, glukossirap, druvsocker, ägg, naturligt vaniljextrakt, fruktkärnmjöl, vaniljfrön.

Kastar även in Sia Vaniljglass innehållsdeklaration:
Skummjölk, grädde (24%)*, glukossirap, socker, vasslepulver (av mjölk), druvsocker, vaniljarom, vaniljmärg, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av veg fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl). *Grädde med 40% fetthalt.

Nu är Tre Vänners glass jävligt fin den med (speciellt lakritsen som är värd en bild), men jämför man innehållen så känns det ju trevligare (för mig iaf) att köpa Wermdö istället. Den kostar iofs ganska mycket mer också.

Jag är inte så petig egentligen, men ibland vill man unna sig något "finare"

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inga studier som bevisar att soja har någon negativ effekt på män. Det är en tramsig konspirationsteori som senast fått nytt liv för att ärkefoliehatten Alex Jones ska kunna sälja mer verkningslösa kosttillskott. Soyboy som inlägget nämner är vad alt-right och andra foliehattar kallar konspirationen. Tydligen försöker vänstern i USA lura alla att äta soja som därmed ska göra alla manliga män mer feminina och därmed mer vänster eller något sådant. Även Redpill och "seduction community"-tomtarna har hakat på för det passar i deras skeva världsbild av alfa- och beta-män. Finns ett rätt stort överlapp där för övrigt. Det är tämligen säkert att helt ignorera alla som använder termen Soyboy oironiskt för det är bara massa konspiratoriskt trams.

Alex Jones är annars mest känd för att påstå att Sandy Hook med flera skolskjutningar i USA är fejkade och att alla inblandade är skådespelare för att Obama/Clinton ska kunna stjäla allas vapen. Andra dumheter från herr Jones är att månlandningen är fejk, både Oklahoma City och 9/11 var insiderjobb, Obama är född i Afrika, USA har hemliga vädervapen såklart finns det någon sorts hemlig Illuminati deep state som styr allt och så var han en drivande del i Pizzagate.

En annan drivande kraft är Paul Joseph Watson som är känd för att vara en ha spektakulärt fel om exakt allt och för att livnära sig på att sprida Alex Jones trams och kränga hans så kallade kosttillskott.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224

Finns för övrigt studier som eventuellt visar att soja kan skydda kvinnor mot bröstcancer men även det är omstritt och på inget sätt bevisat. På det stora hela finns det inga direkta bevis för att phytoöstrogen i allmänhet och isoflavon i synnerhet skulle ha någon effekt på människor.

Det hela kommer från en gammal studie på får som visade att det inte var bra för dem att äta för mycket av en viss klöverart som innehåller mycket phytoöstrogen. Dock är människor och får tämligen olika och inga sådana effekter har kunnat bevisats än. Om det nu fanns en tydlig koppling kan man tycka att det borde synts rätt tydligt i de delar av världen som äter mycket soja. Syns det inte där lär inte den lilla mängden soja som glass kan innehålla vara några problem.

Så de studierna jag länkade är icke-existerande, bra att veta. Det finns forskning på råttor med liknande resultat, och inte enbart klövdjur. Det finns också studier på råttor som inte påvisar någon särskild påverkan av isoflavon. De jag citerade i mitt förra inlägg hade letat efter studier som visade någon sorts korrelation, så jag gav dem länkar till studier. Jag antar att de är intelligenta nog för att komma fram till en egen slutsats utan att försöka "förgifta brunnen" (för att använda ett engelskt uttryck) med Infowars. De har säkert försökt profitera från fenomenet, men det har inget att göra med Infowars - det är bara en fuktig mejmej för att skitbreva. Precis som alla andra mejmejs kommer den från 4chan och syftar enbart till att beskriva män på vänsterkanten. Såvitt jag vet populariserades den på /fit/ och /pol/.

Majoriteten av folk som använder den tror inte att big-soy försöker göra männen feminina, utan det är enbart för att driva med män som aldrig gymmat, de män som inte kan öppna sin egen soylent samt de män som tar selfies med öppen mun när de fick en nintendo switch av sin frus pojkvän. Soyboy är bara cuck v2.0, och är inte mer konspiratoriskt än vänsterns gnäll om giftig manlighet och patriarkatet som förtrycker alla kvinnor.

OnT: Har inte hittat en magnum double peanut butter i år, någon som vet vad som hänt med den?

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag saknar Magnum White (tror inte den finns atm va?). Jag brukar oftast ta Strawberry White nu för tiden men vill gärna ha vaniljglass istället.

Magnum White (fast i Tysk version) finns på Lidl.
Kostar 25 kronor för 6 glassar. De har även "magnum" mandel osv osv.
Ibland har de kampanj 6+2 (8) glasser för 25 kronor.

Billigt att äta glass jämfört med GB där man får 1 för 25.

Skrivet av alatan:

De få gångerna jag äter glass blir det uteslutande en sandwich. Chockeras dock över priset varje år, i min värld kostar en sandwich 8 kronor. Sist fick jag betala hela 21 riksdaler

Samma svar till dig, på lidl får du 6 sandwich för typ 25 kronor!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@kwame: Tack! Ska kolla in det direkt!

Permalänk

Jag gör min egna glass, 3dl grädde, 3 bananer, 1dl hallon, 1dl jordgubbar. Mixar ihop de. Sen blanda ner smarties och häll de i glasspinne formar

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av RVX:

Jo, men dom säljs så vitt endast jag kan se styckvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Hos mitt lokala Ica har vi Strawberry White i förpackningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Hos mitt lokala Ica har vi Strawberry White i förpackningar.

What? Måste dubbelkolla min lokala ICA first thing tomorrow

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alvesta har några laktosfria som jag har testat några gånger då den vanliga var slut, hur bra som helst. Bland annat en Chokladbomb som är riktigt bra och Hallon/Lakrits om man gillar sånt.

Oj har helt missat det märket. får ta o söka upp nån butik som har det. Ser verkligen gott ut. Tack för tipset

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Var hitta du movenpick glassen? Hittar den inte i en enda mataffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

What? Måste dubbelkolla min lokala ICA first thing tomorrow

Skickades från m.sweclockers.com

Här kan jag bara stämma in! Lidl har givetvis inte glass som mäter sig med fin handgjord men jämfört med GB så känner inte jag någon skillnad och priset är så mycket bättre. Deras magnum-kopior är bra och kan även tipsa om deras paket glass "premium choklad" 1L förpackning för dryga 20-lappen men med grym smak.
Gillar man apelsin-isglass så har de calipo-kopior som är helt ok för bra pris.

Vill man ha finare glass är en utflykt till marinmuseum i Karlskrona (roligt museum med gratis inträde) värt besväret, restaurangen säljer Karlskronaglass som är grymt goda.

Permalänk
Medlem

Min favorit: Valfri glass, typ vanilj tillsammans med en klick saltat jordnötssmör eller Nutella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Magnum White (fast i Tysk version) finns på Lidl.
Kostar 25 kronor för 6 glassar. De har även "magnum" mandel osv osv.
Ibland har de kampanj 6+2 (8) glasser för 25 kronor.

Billigt att äta glass jämfört med GB där man får 1 för 25.

Samma svar till dig, på lidl får du 6 sandwich för typ 25 kronor!

Ja, GB är ganska dyra och smakar oftast inte särskilt bra ändå.