Datordröm 8-åring som sparat 6500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Garantier gäller vanligtvis endast den ursprungliga köparen även om vissa butiker som t.ex. Komplett överför garantin till den nya ägaren vid begagnatköp.

Är delarna köpta kontant i butik är det så klart inga problem men det mesta beställs via nätet idag och då kan det vara svårt att förklara varför det finns en annan persons kort- och kontaktuppgifter kopplade till köpet. Många skulle nog påstå att man bara kan säga att man fått sakerna i present men dels är det troligtvis olagligt och dessutom genomskådar de flesta tillverkare/ÅF bluffen.

Man kan därför inte räkna med att det går att nyttja garantin på begagnade delar såvida de inte är köpta i en butik som överlåter garantin eller att den man köper delarna av är hjälpsam och erbjuder sig att assistera vid ev. garantiärenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört den "skrönan" förr men aldrig hört om någon som drabbats av det. Har däremot fått saker repareade/bytta på begagnade varor. Skulle personligen bortse från risken och om man inte vill göra det kan man säkert fråga säljaren om han kan hjälpa till vid en sådan situation.

Permalänk
Medlem

Dude, köp ingen beggad sålänge du inte känner personen ifråga. Det är lugnt om man som 30åring torskar på en beggad dator för 7k, men för en 8åring är det inte ok. Särskilt om ni inte kan laga den och inte vet så mkt.

Lägg en tusing eller något och köp nåt från Elgiganten eller liknande, eller möjligen en färdigmonterad från Inet eller Komplett. Utmärkta förslag härifrån tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nackdelen är att datorkomponenter med några få undantag är otroligt känsliga för bl.a. ESD-skador och det skulle vara rätt surt att köpa delar för tusentals kronor bara för att upptäcka att delarna är helt obrukbara och ev. garanti gäller inte heller då det räknas som handhavandefel. Håller dock med om att det är en rätt dålig tid att köpa en ny dator idag men man har inte mycket till val om någon vill ha en dator idag och inte om ett år.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja påstå tvärt om. Så länge man inte har på sig kläder som skapar statisk elektricitet skulle jag påstå att risken är minimal, och då ska man också in i datorn och pilla. TS ville ha en monterad dator.
Jag har en gång försökt döda ett gammalt grafikkort jag inte behövde, laddade upp mig med en fleecetröja och lade in några stötar. Lyckades aldrig skada den.

Ang. "...dålig tid att köpa dator..." Det är i stort sett alltid en dålig tid att köpa en dator. Det enda rådet angående det är att köpa dator när man vill ha en dator. Behöver man inte den så väntar man, det finns alltid bättre komponenter som kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Dude, köp ingen beggad sålänge du inte känner personen ifråga. Det är lugnt om man som 30åring torskar på en beggad dator för 7k, men för en 8åring är det inte ok. Särskilt om ni inte kan laga den och inte vet så mkt.

Lägg en tusing eller något och köp nåt från Elgiganten eller liknande, eller möjligen en färdigmonterad från Inet eller Komplett. Utmärkta förslag härifrån tråden.

Ser ingen anledning till att inte göra det? Varför skulle man torska på det? Och hur?

Permalänk
Medlem

@niXta.08:

Jag har själv köpt mycket beggat, det är inte det. Men du vet inte till 100% vad du får. Grabben har sparat i ÅR, och han vill ha en burk som funkar. Vad händer om det han får för sina pengar är en ex-miningrigg som stått och slaktat 24/7 i ett år på 80 grader, med ett 1060 3Gb som är färdigt att duka under om ett kvartal? Jag är inte cynisk, men begagnatmarknad är vad den är. Du har ingen garanti. Du kommer hem med grejer som kan fucka ur dagen efter du köpt dem.

Jag fick min första "riktiga", egna dator, när jag var 14. Minns den fortfarande idag. Drömde om vilken jag skulle köpa, hur det skulle bli, i år och dar. Är det nån gång man ska lägga lite tid på att det blir bra, så är det när killen är 8 och ska köpa sin första burk.

Med det sagt, har själv sålt ett par burkar som blev "första spelburk" åt p12or. Båda blev mkt nöjda och de rullar såvitt jag vet på fortfarande. Ja, normalt sett är PC-hårdvara pålitligt. Men du vet inte.

Permalänk
Medlem

Köp inte begagnade datorer/komponenter, det mesta är "bitcoin minat" till helvetet.

Känner flera som håller på och "göra sig av" med sina bitcoin burkar, och dom säger till mig "nu är det bråttom att lura på någon annan detta slutkörda dynga hehe"

Visa signatur

XripperX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ågren:

Att lägga 2.000kr på ett 1050 och använda förra generationens CPU känns bara som bortkastade pengar, det kan väl knappt vara någon större skillnad mot den integrerade grafiken?

Gigantisk skillnad mellan HD 630 och GTX 1050.

En av dem går att använda för gaming.

EDIT: Missade klantigt nog att det var Ryzens integrerade grafik som åsyftades.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Köp inte begagnade datorer/komponenter, det mesta är "bitcoin minat" till helvetet.

Känner flera som håller på och "göra sig av" med sina bitcoin burkar, och dom säger till mig "nu är det bråttom att lura på någon annan detta slutkörda dynga hehe"

Så ditt ohederliga umgänge skulle alltså representera en majoritet av marknaden?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Köp inte begagnade datorer/komponenter, det mesta är "bitcoin minat" till helvetet.

Känner flera som håller på och "göra sig av" med sina bitcoin burkar, och dom säger till mig "nu är det bråttom att lura på någon annan detta slutkörda dynga hehe"

Gissar att du inte är så insatt i mining?
Man mine'ar inte bitcoin med GPU och du mina'ar inte bitcoin med en i5-4690k. Det finns lika många människor som matar änder med tusenlappar, och det är ungefär lika effektivt.
Du använder sällan ens vanliga datorer utan mining-riggar och om du skulle mine'a tex ethereum med GPU skulle du inte använda förra generationens grafikkort pga den högre strömförbrukningen hade förstört kalkylen. Så i det här fallet skulle jag kunna säga att det inte finns någon risk för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

@niXta.08:

Jag har själv köpt mycket beggat, det är inte det. Men du vet inte till 100% vad du får. Grabben har sparat i ÅR, och han vill ha en burk som funkar. Vad händer om det han får för sina pengar är en ex-miningrigg som stått och slaktat 24/7 i ett år på 80 grader, med ett 1060 3Gb som är färdigt att duka under om ett kvartal? Jag är inte cynisk, men begagnatmarknad är vad den är. Du har ingen garanti. Du kommer hem med grejer som kan fucka ur dagen efter du köpt dem.

Jag fick min första "riktiga", egna dator, när jag var 14. Minns den fortfarande idag. Drömde om vilken jag skulle köpa, hur det skulle bli, i år och dar. Är det nån gång man ska lägga lite tid på att det blir bra, så är det när killen är 8 och ska köpa sin första burk.

Med det sagt, har själv sålt ett par burkar som blev "första spelburk" åt p12or. Båda blev mkt nöjda och de rullar såvitt jag vet på fortfarande. Ja, normalt sett är PC-hårdvara pålitligt. Men du vet inte.

Läs ovan.
Tror nog han hade varit nöjd att få dubbelt så bra prestanda som andra alternativ här i tråden men nu var den tyvärr såld.
Sen vill jag påminna att det är garanti på komponenter, inte bara kompletta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gigantisk skillnad mellan HD 630 och GTX 1050.

En av dem går att använda för gaming.

Skillnaden är väl i stil med 1080p medium istället för 1080p low? Jag tycker I alla fall att det är totalt bortkastade pengar när man nästan kan få ett begagnat 980ti för samma summa och har man lite tålamod så går det säkert att fynda 1000-serien om ett par månader om man tvunget vill ha sprillans nytt.

2.000kr är en tredjedel av budgeten och jag har svårt att se hur någon kan tycka att ett 1050 är prisvärt I den här situationen eller annars heller för den delen.

Edit: Det var alltså 2400G som åsyftades då det verkade luta åt det förslaget, skillnaden är givetvis större om man jämför 1050 med HD 630.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gigantisk skillnad mellan HD 630 och GTX 1050.

En av dem går att använda för gaming.

Det var en Ryzen han syftade på. Det är en skillnad men tveksamt om den är motiverad.

Permalänk
Medlem

ojojoj vad surt det blev i tråden, när man varnar för att köpa begagnat pga bitcoin mining, verkar vara ett känsligt ämne.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

ojojoj vad surt det blev i tråden, när man varnar för att köpa begagnat pga bitcoin mining, verkar vara ett känsligt ämne.

Surt? Vart då? Jag svarade bara varför det inte är någon risk för det. Det kan ju ha varit en dålig varning också som är det känsliga, varför ska man inte "skjuta ner" dåliga förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niXta.08:

Surt? Vart då? Jag svarade bara varför det inte är någon risk för det. Det kan ju ha varit en dålig varning också som är det känsliga, varför ska man inte "skjuta ner" dåliga förslag?

Min varning gäller begagnat i stort, inte enskild dator i den här tråden, det är en risk att köpa begagnat. oftast ingen garanti och

datorn kan vara hårt bitcoin minad och är pga av detta sliten.

Verkar nog som att detta är ett "känsligt" ämne.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Skillnaden är väl i stil med 1080p medium istället för 1080p low? Jag tycker I alla fall att det är totalt bortkastade pengar när man nästan kan få ett begagnat 980ti för samma summa och har man lite tålamod så går det säkert att fynda 1000-serien om ett par månader om man tvunget vill ha sprillans nytt.

2.000kr är en tredjedel av budgeten och jag har svårt att se hur någon kan tycka att ett 1050 är prisvärt I den här situationen eller annars heller för den delen.

Edit: Det var alltså 2400G som åsyftades då det verkade luta åt det förslaget, skillnaden är givetvis större om man jämför 1050 med HD 630.
Skickades från m.sweclockers.com

Gpun i 2400g är väl bra för att vara integrerad men långt ifrån vad ett 1050 kan prestera. Den i 2400g ligger en bit efter GT 1030 med 2GB GDDR 5 (obs viktigt att inte blanda ihop med 1030 DDR4). Här är ett litet test som visar skillnaden mellan 1030 1050 och 1050 ti. https://www.youtube.com/watch?v=SQZAmCeknmw

RX 560/GTX 1050/GTX 1050 TI fungerar fint i de allra flesta spelen och man kan få de flesta spelen att fungera med 60FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Garantier gäller vanligtvis endast den ursprungliga köparen även om vissa butiker som t.ex. Komplett överför garantin till den nya ägaren vid begagnatköp.

Är delarna köpta kontant i butik är det så klart inga problem men det mesta beställs via nätet idag och då kan det vara svårt att förklara varför det finns en annan persons kort- och kontaktuppgifter kopplade till köpet. Många skulle nog påstå att man bara kan säga att man fått sakerna i present men dels är det troligtvis olagligt och dessutom genomskådar de flesta tillverkare/ÅF bluffen.

Man kan därför inte räkna med att det går att nyttja garantin på begagnade delar såvida de inte är köpta i en butik som överlåter garantin eller att den man köper delarna av är hjälpsam och erbjuder sig att assistera vid ev. garantiärenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Till vissa tillverkare kan man skicka garantiärenden direkt. Har utnyttjat det en gång då butiken som jag köpt i gått i KK. Är dock klart struligare - man får kolla tillverkarens hemsida vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Min varning gäller begagnat i stort, inte enskild dator i den här tråden, det är en risk att köpa begagnat. oftast ingen garanti och

datorn kan vara hårt bitcoin minad och är pga av detta sliten.

Verkar nog som att detta är ett "känsligt" ämne.

Du mine'ar sällan bitcoin med desktop-komponenter och gör du det, gör du det med CPUn. De flesta CPUer kan tugga på 100% utan någon större degradering.
Det man ska "passa sig" för är om man köper en lös GPU som kan ha suttit i en mining rigg som inte mine'ar Bitcoin.
Vad är då risken? Tja, inte särskilt mycket.
Läs mer här: https://www.howtogeek.com/342079/is-it-safe-to-buy-used-gpus-...

Om du vill fortsätta diskutera detta ämne rekommenderar jag dig att starta en ny tråd och sluta skräpa ner denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

ojojoj vad surt det blev i tråden, när man varnar för att köpa begagnat pga bitcoin mining, verkar vara ett känsligt ämne.

Ja, det är ju himla bra att man kan kalla saker "känsliga" när man kommer med grundlösa påståenden med bristande argumentering. Då är det någon annan det är fel på, skönt.

Permalänk
Medlem

Bor ni i Sthlm eller nära och orkar ta er till södra sidan har jag ett chassi nu kan få, det är inte super tjusigt men mitt gamla Cooler Master Elite 430 chassi, en spricka i plexi delen på sidan men annars helt ok. Det kan spara er en slant om ni ska sätta ihop själva, det är faktiskt inte alls så svårt och finns mycket guider och hjälp här m.m. Det spar er runt 1500 om ni inte behöver köpa chassi eller betala för montering vilket gör stor skillnad när man jobbar med en tight budget.

Skulle kör något som detta och köpa Windows online sedan tagit bort chassi windows och montering, du får skjuta till några hundingar men det är en klart godkänd dator för spel i min mening.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Här kommer mitt förslag, jag lyckades klämma in ett gtx 1060, tot 6562kr så något över budget

https://www.komplett.se/wishlist/shared/9c006150-a046-458e-b3...

MSI B360M Pro-VD, Socket-1151 599,00
Intel Core i3-8100 Processor 1.039,00
Ballistix Sport LT DDR4 8GB 990,00
EVGA 500W PSU 529,00
BitFenix Nova Midi Tower 225,00
Gainward GeForce GTX 1060 3GB 2.590,00
Kingston SSDNOW UV500 240GB 2.5" SSD 590,00

Detta är ett bra förslag. Kan lägga till att spara 250 kr genom att köpa cpu här :

https://www.fynxer.com/#!/products/intel-core-i3-8100-36ghz-s...

Har själv gjort det för någon månad sen - gick fint.

Han heter fynxer på sweclockers också, om ni vi skicka honom ett pm.

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

eftersom ni antagligen vill köpa nytt med garanti och har inga kunskaper om datorer överhuvudtaget så rekommenderar jag: https://www.dustinhome.se/product/5011043798/620s-03ikl?ssel=...

Det är en välbalanserad dator med så starkt grafikkort som möjligt för pengarna vilket är den viktigaste komponenten för spel.

Uppgraderingsmöjligheterna är få men ganska simpla, finns plats för uppgradering av minne och en extra hårddisk, kan tänka mig att livslängden på denna dator innan er son börjar bli tokig av lagg i spel är max 5 år.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ni har redan fått diverse förslag så ni behöver nog inte fler. Jag skulle kanske rekommendera er att kolla på beg. marknaden här på Sweclockers dock och köpa något som är någon generation eller två gammal. Folk är mindre benägna att sälja slö sk*t här för astronomiska summor utan är rätt bra på att prissätta saker efter vad det levererar.

Om ni kör intel så sikta på en i5-i7 från kanske modellerna kring 4790K och framåt. 8GB ram kan räcka, men om det går så försök få 16BG. Köper ni som ett paket eller färdig dator så vet ni att moderkort osv passar ihop. Grafikkort skulle jag säga att han nog klarar sig ok på exempelvis ett AMD R9 390 eller nyare. Vill man köra Nvidia så ett 780 eller nyare.

Mina ungar har R9 390 i sina maskiner och spelar Fortnite, PUBG, CSGO osv och klagar aldrig. Sedan köper jag ett 1080ti till mig, men det är för att jag är lite dum.

Men vad jag egentligen vill säga är: Fan vad starkt jobbat av killen! Att ha en dröm, som jag antar att det tagit bra med tid för honom att spara ihop till och inte ge upp utan fortsätta. Kudos to him!

Hade jag inte haft egna barn som får ärva mina datorer när jag uppgraderar så hade jag i princip velat skänka en till ungen. Tyvärr har jag tre och den minsta är snart i ålder då han kommer vilja ha dator också

Önskar honom varmt lycka till

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av niXta.08:

Det var en Ryzen han syftade på. Det är en skillnad men tveksamt om den är motiverad.

Aha, tänk vad djupt man fortfarande sitter fast i tänket att det bara finns en tillverkare av CPU:er. Redigerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gpun i 2400g är väl bra för att vara integrerad men långt ifrån vad ett 1050 kan prestera. Den i 2400g ligger en bit efter GT 1030 med 2GB GDDR 5 (obs viktigt att inte blanda ihop med 1030 DDR4). Här är ett litet test som visar skillnaden mellan 1030 1050 och 1050 ti. https://www.youtube.com/watch?v=SQZAmCeknmw

RX 560/GTX 1050/GTX 1050 TI fungerar fint i de allra flesta spelen och man kan få de flesta spelen att fungera med 60FPS.

Ja, baserat på denna och en snabb titt på en annan jämförelse på Youtube verkar det grovt motsvara 1080p medium istället för 1080p low med bibehållen fps. Är det värt en tredjedel av budgeten? Nej skulle jag säga men andra kanske inte håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, baserat på denna och en snabb titt på en annan jämförelse på Youtube verkar det grovt motsvara 1080p medium istället för 1080p low med bibehållen fps. Är det värt en tredjedel av budgeten? Nej skulle jag säga men andra kanske inte håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller 25 fps istället för 60 Fps vid samma inställningar. Är syftet spel så är det ju värt att lägga pengarna på grafikkort och snåla på processor. Då får man överlag en roligare upplevelse fram till man har råd att uppgradera processorn än om man kör bra processor och kass grafik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Hellre än bra" skulle man kunna sammanfatta många av de rekommenderade kundvagnarna här inne.
På en tight budget går det inte att få bättre prestanda än följande:

Bättre psu och chassi än en prebuilt från någon av de större tillverkarna, och som i der här fallet, det man också bör göra avkall på i den här prisklassen vilket jag gjort här. Good enough för i5 8400 och GTX 1060 som båda är strömsnåla och svala. Med GTX 1060 går det att få höga framerates i e-sporttitlar samt att alla spel är spelbara på förhållandevis höga inställningar. i5 8400 ger bäst pris/prestanda utan att ha för få antal kärnor för att vara relevant 2018.

Sammanfattningsvis: köp inte något sämre än i5 8400 och GTX 1060. Köp heller inte 1x8GB utan köp hellre 2x4GB och inte långsammare än DDR4 2666mhz. Köp inte ett moderkort med mindre än 4 dimm-slots om du inte köper 2x8GB på en gång dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av bebbe08:

@huttala: Varifrån har du hämtat priserna/delarna?

Tanken var egentligen inte att det ska spela någon roll. Men jag plocka ihop allt från webhallen!