Permalänk

Vilken Macbook till dottern?

Gokväll

Har själv bara kört Windows och Linux, men nu pratas det om datorköp här hemma och dottern (10 år) vill ha en Macbook.
Jag är som sagt oerfaren på Mac-fronten, och det enda jag vet är att de är "dyra" (dvs mycket pengar givet ren hårdvaruspec. Produkten som helhet kan ju vara väl så bra för det, det handlar ju vilken nytta/upplevelse man får ur hårdvaran)

Tittar jag på Prisjakt så ligger ju Macbook Air i topp, vilket jag gissar beror på att den är "billig" (9500:-).
Specen är ju också därefter ser jag. Framförallt skärmupplösningen på 1440x900 känns ju sådär.
Men, det kanske går? Är det en ok dator? Går det exempelvis att spela något på den? (Hon kör nu lite Minecraft och Sims 4)
Ett bättre alternativ kanske är en Macbook Pro för 13800? Eller ja, det är klart att den är bättre, men är det snudd på nödvändigt?

Bägge dessa är med 8Gb ram och 128 Gb SSD. Räcker det? Bara Sims 4 via Origin ligger på runt 20Gb på min Windows-burk.

Budgeten är väl inte helt skriven i sten, men de ca 14000:- som nämnda Macbook Pro kostar vore trevligt att inte spräcka?
(Priset ska gärna matcha en hygglig gamingdator som är på G till sonen, vilket väl landar någonstans 10-15k tänker jag)

Så, ni som är lite insatta. Vilken Macbook måste man upp i för att vara nöjd i några år med lite lätt spelande, men nog främst surf, youtube, kanske lite bild- och videoredigering (på enkel nivå)?

Tacksam för input.

/GC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Gokväll

Har själv bara kört Windows och Linux, men nu pratas det om datorköp här hemma och dottern (10 år) vill ha en Macbook.
Jag är som sagt oerfaren på Mac-fronten, och det enda jag vet är att de är "dyra" (dvs mycket pengar givet ren hårdvaruspec. Produkten som helhet kan ju vara väl så bra för det, det handlar ju vilken nytta/upplevelse man får ur hårdvaran)

Tittar jag på Prisjakt så ligger ju Macbook Air i topp, vilket jag gissar beror på att den är "billig" (9500:-).
Specen är ju också därefter ser jag. Framförallt skärmupplösningen på 1440x900 känns ju sådär.
Men, det kanske går? Är det en ok dator? Går det exempelvis att spela något på den? (Hon kör nu lite Minecraft och Sims 4)
Ett bättre alternativ kanske är en Macbook Pro för 13800? Eller ja, det är klart att den är bättre, men är det snudd på nödvändigt?

Bägge dessa är med 8Gb ram och 128 Gb SSD. Räcker det? Bara Sims 4 via Origin ligger på runt 20Gb på min Windows-burk.

Budgeten är väl inte helt skriven i sten, men de ca 14000:- som nämnda Macbook Pro kostar vore trevligt att inte spräcka?
(Priset ska gärna matcha en hygglig gamingdator som är på G till sonen, vilket väl landar någonstans 10-15k tänker jag)

Så, ni som är lite insatta. Vilken Macbook måste man upp i för att vara nöjd i några år med lite lätt spelande, men nog främst surf, youtube, kanske lite bild- och videoredigering (på enkel nivå)?

Tacksam för input.

/GC

Jag hade köpt en Air till henne. Rakt av.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa var datorerna ligger i deras cykler. Det kanske inte spelar så stor roll i det här fallet, men ett tips.
https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Inaktiv

Grundproblemet är att Apple har blivit ett statuspryl med priser därefter och inom vissa kretsar så ska det vara en Apple dator eller inget. Om din dotter är i såna kretsar och hennes vänner kör Apple, så har du ett riktigt tufft jobba att få henne att välja något annat, betydligt enklare är att göra lite mer övertid på jobbet och istället köpa en Apple.

Nå 120GB ssd är bäddad för problem, 1440x900 upplösning har inga nyare datorer idag. Att Air har det beror på att Air är en gammal modell som ej har blivit uppdaterat.
Macbook är bättre men den är också utdaterad, kör fortfarande 7 gen Intel cpu etc. Det finns mer folk som ej rekommenderar den gamla Air här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482729-macbook-air-el...

De dyrare Pro modellerna är uppdaterad, men den billigaste nya kostar 21000kr.

Mitt råd är inom Apple att man ska köpa dessa när de har uppdaterat sina datorer, köper du en Air/vanlig precis när de har uppdaterat får du nog den bästa dator som din dotter vill ha.
Sedan är 14000kr en låg budget inom Apple. Det är framförallt 120GB ssd som sätter stopp, det går väl fint om hon bara surfar, men börjar hon filma etc så blir det problem. En lösning kan dock vara att komplettera med en Nas.

Apples prissättning fungerar såhär:
De uppdaterar sällan sina datorer, säg vartannat år. Precis när en ny dator släpps så klagar många på priset och det blir en livlig diskussion om detta pris, nå vill man ha en Apple så är en Apple ändå rätt val.
Men allteftersom tiden går blir hårdvaran i datorerna mer förlegade, priserna står dock kvar precis som när de vara schyssta, detta leder till att precis innan Apples uppdaterar sina datorer så blir de ett dåligt köp. -För de som måste ha apple, så är ett bra köp att vänta in nästa generation. Frågan alla ställer sig är när kommer nästa generation, men det vill Apple ej avslöja i förväg för då avvaktar fler med deras köp tills denna kommer.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Grundproblemet är att Apple har blivit ett statuspryl med priser därefter och inom vissa kretsar så ska det vara en Apple dator eller inget. Om din dotter är i såna kretsar och hennes vänner kör Apple, så har du ett riktigt tufft jobba att få henne att välja något annat, betydligt enklare är att göra lite mer övertid på jobbet och istället köpa en Apple.

Nå 120GB ssd är bäddad för problem, 1440x900 upplösning har inga nyare datorer idag. Att Air har det beror på att Air är en gammal modell som ej har blivit uppdaterat.
Macbook är bättre men den är också utdaterad, kör fortfarande 7 gen Intel cpu etc. Det finns mer folk som ej rekommenderar den gamla Air här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482729-macbook-air-el...

De dyrare Pro modellerna är uppdaterad, men den billigaste nya kostar 21000kr.

Mitt råd är inom Apple att man ska köpa dessa när de har uppdaterat sina datorer, köper du en Air/vanlig precis när de har uppdaterat får du nog den bästa dator som din dotter vill ha.
Sedan är 14000kr en låg budget inom Apple. Det är framförallt 120GB ssd som sätter stopp, det går väl fint om hon bara surfar, men börjar hon filma etc så blir det problem.
En lösning kan dock vara att komplettera med en nas.

Ja, att det är status i många kretsar har inte undgått mig.
Och det är egentligen inga prblem med pengarna som sådana. Jag vill däremot få maximal valuta för de pengar jag spenderar.
Att gå så långt som till de precis uppdaterade Macbook Pro modellerna tror jag inte jag vill, utan i så fall den "gamla". Det handlar trots allt om en dator till en 10-åring.

Hur är det i Mac-världen, är en 7:e gen Intel att betrakta som "utdaterad"? Ja, 8:e gen har funnits ett tag men just processorn har jag altrig serr som "problemet" här. Datorn jag skriver på nu har en i5-750, dvs första generationens i5:a. Funkar finfint. Men visst, jag skulle ju inte köpa en så gammal nu...

Mmm, tycker också 128Gb låter lite. Hoppades att det var mer gångbrt i Mac-världen än i Windows-världen. Är det mest data i form av bilder och video man lagrar kvittar det såklart, men tänkte (hoppades) os och program var "snålare" på Mac.
Nas finns, så de eventuella 128Gb behöver inte räcka som lagring i all framtid i så fall, men som "arbetsdisk".

Hur som, tack för input.

/GC

Permalänk
Medlem

@GeorgeCostanza:
Om du absolut inte måste ha Apple, så kolla på asus zenbooks. Betydligt mer för pengarna.
Apple kan vara bra om man har alla andra prylar av Apple också. Sen om hennes kompisar har massa Apple produkter också. Men bortsett ifrån allt annat utom dator så får ni betydligt mer för pengarna. En laptop med 960 pixlar i y-axel är inte roligt att surfa med.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@GeorgeCostanza:
Om du absolut inte måste ha Apple, så kolla på asus zenbooks. Betydligt mer för pengarna.
Apple kan vara bra om man har alla andra prylar av Apple också. Sen om hennes kompisar har massa Apple produkter också. Men bortsett ifrån allt annat utom dator så får ni betydligt mer för pengarna. En laptop med 960 pixlar i y-axel är inte roligt att surfa med.

Jo, jag vet. Men ibland vill man göra sina barn till viljes. Och vi har iPad och hon har iPhone, så lite Apple finns här.
Jag själv däremot håller mig nog till Linux/Windows.

/GC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ja, att det är status i många kretsar har inte undgått mig.
Och det är egentligen inga prblem med pengarna som sådana. Jag vill däremot få maximal valuta för de pengar jag spenderar.
Att gå så långt som till de precis uppdaterade Macbook Pro modellerna tror jag inte jag vill, utan i så fall den "gamla". Det handlar trots allt om en dator till en 10-åring.

Hur är det i Mac-världen, är en 7:e gen Intel att betrakta som "utdaterad"? Ja, 8:e gen har funnits ett tag men just processorn har jag altrig serr som "problemet" här. Datorn jag skriver på nu har en i5-750, dvs första generationens i5:a. Funkar finfint. Men visst, jag skulle ju inte köpa en så gamma nu...

Hur som, tack för input.

/GC

7 gen är inte utdaterad inom Apple världen, Intel gen 8 är mer energisnål där U (den energisnåla versionen) har tagit ett riktigt stort kliv framåt. Köper du en sådan cpu till henne så lär cpun räcka länge, nu gör väl 7 gen också detta med de spel du nämnde.

Men det är en fråga om pris, köper man en dator för runt 8000kr så är det inte så farligt med 7 gen. Ger man dock 15 000kr, så förväntar man sig mer.

Angående att vänta så väntar jag och typ hälften av alla medlemmar här på Nvidas 1180Ti kort, för 8 månader skulle de snart komma sa dem och detta snart vet vi ej idag när det är..
Så det kan bli att vänta länge, men min gissning är som sagt att det blir en riktigt schysst dator för henne då.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Men det är en fråga om pris, köper man en dator för runt 8000kr så är det inte så farligt med 7 gen. Ger man dock 15 000kr, så förväntar man sig mer.

Angående att vänta så väntar jag och typ hälften av alla medlemmar här på Nvidas 1180Ti kort, för 8 månader skulle de snart komma sa dem och detta snart vet vi ej idag när det är..
Så det kan bli att vänta länge, men min gissning är som sagt att det blir en riktigt schysst dator för henne då.

Visst är det så. Betalar man premiumpris vill man ha premiumprodukter.

Ja, det där "waiting game" är förbannat svårt. Och det finns ju dessutom alltid något nytt runt hörnet.
Vet inte hur länge jag kan övertyga dottern om att det är kul att vänta, men en modern instegsmodell som ligger en bit under priset för nya Macbook Pro vore ju fint.

/GC

Permalänk
Medlem

Köpa en macbook till en tioåring, sjukt enligt mig

Permalänk
Medlem

Köp en gammal MBP ala 2011 och framåt. "gamla tjocka" för ett par tusenlappar. Min är 2011 funkar för det jag använder den till.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Jo, jag vet. Men ibland vill man göra sina barn till viljes. Och vi har iPad och hon har iPhone, så lite Apple finns här.
Jag själv däremot håller mig nog till Linux/Windows.

/GC

Hehe jo de e väl klart. I den åldern och kommande år så är det ju mycket runt omkring som är viktigt och inte själv prylen enbart.
En 10 åring och en dator för över 10k? Det känns väl lite risky dock :D. Men är hon rädd om sakerna så är det kanske bättre att köpa en dyrare direkt som håller nått år längre? Beror ju också på vad hon gör på den, samt vad hon kan tänkas göra framöver. Om hon spelar sims 4 och mc nu så kanske det ändras om 2 år. Då är det inte så kul med en dator för 10k som kanske inte funkar. Då hade det kanske varit bättre att köpt en dyrare. Dock är specsen på Sims 4 väldigt höga! Speciellt med lite expansioner och om man vill kunna Spela det dvs. Så om sims 4 är viktigt för henne köp den dyrare modellen.
Alternativet är en billig beggad för 5-7k? Och sedan köpa den dyrare modellen om 2-3 år när hon är lite äldre och har andra/mer krav? Hade nog jag gjort iaf. När min dotter ska ha dator så blir det Linux från start oh något billigt då det säkert kommer gå sönder.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En air med 250GB hårddisk låter väl rimligt för mig, inte så mycket extra i pris. Klart skärmen lider lite, men det är nog inget som hon kommer märka så mycket av egentligen.

Annars finns de vanliga Macbooksen som blev uppdaterade för inte så länge sedan, visserligen i 12tum med nya minimala tangentbodet som jag vet många inte tycker om, men hon kan få den i ROSA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Köp en gammal MBP ala 2011 och framåt. "gamla tjocka" för ett par tusenlappar. Min är 2011 funkar för det jag använder den till.

Instämmer om det är till en 10-åring.
Begagnade macar är inte heller billiga, men billigare än nya iaf

Däremot skulle jag kika på lite nyare än 2011, 1280x800 / 1440x900 är inga roliga upplösningar.

Såg begagnade, hyggligt nya macbooks (12” alltså) till relativt vettiga priser när jag valde mellan en sån och en iPad Pro förra året.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

En air med 250GB hårddisk låter väl rimligt för mig, inte så mycket extra i pris. Klart skärmen lider lite, men det är nog inget som hon kommer märka så mycket av egentligen.

Annars finns de vanliga Macbooksen som blev uppdaterade för inte så länge sedan, visserligen i 12tum med nya minimala tangentbodet som jag vet många inte tycker om, men hon kan få den i ROSA!

12-tums Macbook lär inte funka till Minecraft/Sims då den har en fläktlös Y-processor (de som tidigare hette Core M).

Ärligt talat, en mac som klarar spel (även enklare) några år framöver och har en del minne är skitdyr. Lär dottern att statusprylar är fel. Sonen klarar sig gott på en enklare ny eller begagnad speldator för säg 7000. Om dottern tvunget ska ha mac, köp begagnat så blir det billigare att byta om tex mer prestanda behövs senare då begagnat inte tappar lika snabbt i värde, speciellt om det är lite äldre grejor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@GeorgeCostanza: Undvik Macs med Butterfly tangentbord modellerna från 2016 och 2017 modellerna då det inte krävs mycket för att de ska sluta fungerar räcker med vanligt använde och lite smuts.

2018 modellerna ska ha ett något bättre skydd men de är fortfarande nya så problemen har kanske bara inte dykt upp än.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag har en macBook Air från 2014. Jag fick den som studentpresent för framtida studier. Har använt den till allt sedan dess. Jag har även en stationär PC och jag måste säga att jag föredrar OSX ur mer eller mindre alla aspekter.

Jag använder datorn till programmering, AutoCad, photoshop, film, slösurf etc och allt funkar bra. Den största utmaningen är att inte fylla hårddisken. Jag har löst det genom att spara all media på google drive.

Dator har fungerat felfritt sedan jag fick den.

Visst, de är dyrare än motsvarande PC men det ger också en del förmåner att skaffa en macbook. En sådan är att försäkringsbolagen har en egen avskrivningstabell för MacBooks, i alla fall trygg-hansa. Detta innebär att du får mer tillbaka om din dator skulle bli stulen eller om du skulle råka ta sönder den, förutsatt att du har en drulleförsäkring.

Jag fick välja mellan macbook pro och macbook air, jag valde air pga vikten och storleken.

Att det är lägre upplösning visste jag inte ens förrän jag läste denna tråden. Det är verkligen inget jag har tänkt på. Allt ser lika skarpt ut på min macbook som min stationära dator med full 1080x1920

Permalänk
Medlem

@Calleuss: Pixel densitet är högre på din Macbook Air jämfört med en 1080p 24 tum skärm.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Angående upplösning så är det framförallt problem med menyer som man brukar upptäcka, allt idag är gjort för minst fullhd. Det blir med andra ord jobbigt att jobba på en sådan dator, att pixeltätheten inte är lika hög är en bagatell i sammanhanget.

Men om hon bara ska spela de spel som nämnts och bara vanlig surfning går det bra ändå. Det är nog inte så komplicerade program som hon startar.

Flera i tråden har rekommenderat begagnade Appledatorer och det tycker jag är en mycket bra ide, för 256GB ssd + fullhd anser jag ett minimum på en dator som man betalar mycket för och vill att den ska hålla ett tag.

Permalänk
Medlem

Problem med menyer eller likande pga upplösningen är i alla fall inget jag upplevt under 5 år av frekvent användande av datorn. Tror inte din dotter kommer märka några problem med det heller.

Däremot vad jag glömde skriva i förra inlägget: Om det inte läggs någon större vikt vid portabilitet så satsa Istället på en MacBook Pro eller liknande. Då kommer den lätt hålla kommande 10 år.

Skickades från m.sweclockers.com