Nya Macbook Pros (8th Gen CPU, 32GB RAM, True tone)

Permalänk
Medlem

Nya Macbook Pros (8th Gen CPU, 32GB RAM, True tone)

https://www.apple.com/newsroom/2018/07/apple-updates-macbook-...

Från länk:
15-Inch MacBook Pro Highlights
6-core Intel Core i7 and Core i9 processors up to 2.9 GHz with Turbo Boost up to 4.8 GHz
Up to 32GB of DDR4 memory
Powerful Radeon Pro discrete graphics with 4GB of video memory in every configuration
Up to 4TB of SSD storage2
True Tone display technology
Apple T2 Chip
Touch Bar and Touch ID

13-Inch MacBook Pro Highlights
Quad-core Intel Core i5 and i7 processors up to 2.7 GHz with Turbo Boost up to 4.5 GHz and double the eDRAM
Intel Iris Plus integrated graphics 655 with 128MB of eDRAM
Up to 2TB of SSD storage2
True Tone display technology
Apple T2 Chip
Touch Bar and Touch ID

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Så en prislapp på... 90 tusen eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Blir ju 8750H och 8950K då i MacBook precis som Windows premiumsegment i år.

Med tanke på att dell/Asus börjar på 20 000kr upp till 28 000kr för dessa specs så lär ju Apple lätt börja på 25 upp till 40-45 000kr skapligt man måste punga ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var inte gratis att välja största SSD-alternativet...

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske dags att byta in min 12" Macbook från 2016 mot en 13" MBP nu. Får se hur länge jag orkar hålla mig

EDIT: Det höll till efter middagen, en 13" med 16 GB minne på väg.

Permalänk
Medlem

För 13 tummaren....

Ska man jämföra med motsvarande Windows, dvs Xps/ZenBook pro så är det 15 tummaren. Och den börjar tydligen på 28 000kr enligt din länk. börjar

Permalänk
Medlem

Hoppas apple sett till kylningen då. 8de gen har förvisso samma tdp som 7de men de verkar rulla något varmare ändå och då apple inte är direkt kända för att ha en kraftfull kylning så får man hoppas att de kan hålla prestandan uppe.
Hoppas de kör de högre tdp nivåerna på 13 tummaren. Annars kommer den lätt halka efter i premiumsegmentet förutsatt att de kan kyla den)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kör en maxad 15 för att få det så prisvärt som möjligt, endast 80 papp.

Permalänk
Medlem

Funderar faktiskt på om jag skall offra lite flyttbarhet och köra en 15" istället... Svåra val här i livet

Permalänk
Medlem

Värt att köpa den billigaste 13tummaren nu då? Eller kommer det en uppdatering till den med snart?

Permalänk
Inaktiv

Inte fel grejer, men när den "vettiga modellen" går på 33 000kr och den ändå bara stöder 32GB så känns det fel. 32GB ram kanske går att jobba med idag, men en laptop för över 30 000kr vill de flesta ha i många år.

Angående den billigaste 21 000kr för en laptop med 8GB ram, ja det känns lite Lenovo konfig över detta, hade det varit helt Lenovopriser så hade det varit en mekanisk hdd för detta pris.

Permalänk
Medlem

20 853,76 kr för en 13" med 16GB... Kliar mycket i köptarmen nu, min MBA mid-2013 fyller 5 år i september så det är bara en tidsfråga innan den ska bytas ut.

Nice med BackToSchool-kampanjen i samma veva också.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

20 853,76 kr för en 13" med 16GB... Kliar mycket i köptarmen nu, min MBA mid-2013 fyller 5 år i september så det är bara en tidsfråga innan den ska bytas ut.

Nice med BackToSchool-kampanjen i samma veva också.

Var ser du det priset?
Jag kollar hi länken nedanför är och där kostar den nya 13" från 20 995,00 kr och då är det endast 8GB ram. https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro
16GB ram och 500GB ssd är vad vanliga användare vill ha för en smidig problemfri dator och då blir det dyrt. -Visst om man använder mycket NAS, cloud och liknande klarar sig de flesta med 256GB ssd.

Jag själv skulle supergärna vilja ha en macbook pro och många andra dyrare laptops, de är inte på något sätt dåliga, mer än att de är dyra.

Permalänk
Medlem

32gb ram lockar, trodde inte det skulle komma nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Var ser du det priset?
Jag kollar hi länken nedanför är och där kostar den nya 13" från 20 995,00 kr och då är det endast 8GB ram. https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro
16GB ram och 500GB ssd är vad vanliga användare vill ha för en smidig problemfri dator och då blir det dyrt. -Visst om man använder mycket NAS, cloud och liknande klarar sig de flesta med 256GB ssd.

Jag själv skulle supergärna vilja ha en macbook pro och många andra dyrare laptops, de är inte på något sätt dåliga, mer än att de är dyra.

Det är priset för studenter via Mecenat som då även omfattas av BackToSchool-kampanjen.

Personligen har jag inget behov av 512GB SSD, har klarat mig på 128GB i alla år med ~40GB ledigt. Frågan är ju om man orkar dras med TouchBar:en eller inte, vet inte om man orkar vänta ett år eller två på att nTB får quad core.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

När tror ni att nya macbook air släpps? Behöver egentligen en dator till skolstart i september...

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

När tror ni att nya macbook air släpps? Behöver egentligen en dator till skolstart i september...

Ja macbook air känns som en avslutad produkt men av någon märklig anledning ligger kvar. MacBook är väl egentligen efterträdaren.

Skulle inte rekommendera någon att köpa airen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja macbook air känns som en avslutad produkt men av någon märklig anledning ligger kvar. MacBook är väl egentligen efterträdaren.

Skulle inte rekommendera någon att köpa airen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte appropå de rykten om när nya Macbook Air släpps, inte på den som finns i handeln nu.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var inte gratis att välja största SSD-alternativet...

4tb NVMe är inte helt gratis...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4793201

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hur är det med de nya modellerna? Är de fortfarande "obrukbara" med skärmen/locket nedfällt?

Funderar på att byta ut min 2013-modell mot en nyare. Tycker också det är f-a synd att Apple är enda tillverkaren av bärbara med god kvalité. Är väl också därför de kan ta sådana extrema priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur är det med de nya modellerna? Är de fortfarande "obrukbara" med skärmen/locket nedfällt?

Vad har jag missat?

https://support.apple.com/en-us/ht201834

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Länken fungerar inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Use your Mac notebook computer in closed-display mode with an external display
Learn how to use an external display with your Mac notebook while its built-in display is closed.

You can use an external display or projector with a Mac notebook while its built-in display is closed. This is known as closed-clamshell or closed-display mode.
Requirements for closed-display mode
To use closed-display mode with your Mac notebook, you need:
An AC power adapter
An external keyboard and mouse or trackpad, either USB or wireless
A USB-C to USB adapter if you're using a USB mouse or keyboard with MacBook (2015 and later) or MacBook Pro (2016 and later)
An external display or projector

Permalänk
Medlem

@Ario_Nuke: Fungerar för mig i 3 olika webbläsare både på jobb och hemifrån.

Tack @cracko för att du klippte ut en del från sidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Use your Mac notebook computer in closed-display mode with an external display
Learn how to use an external display with your Mac notebook while its built-in display is closed.

You can use an external display or projector with a Mac notebook while its built-in display is closed. This is known as closed-clamshell or closed-display mode.
Requirements for closed-display mode
To use closed-display mode with your Mac notebook, you need:
An AC power adapter
An external keyboard and mouse or trackpad, either USB or wireless
A USB-C to USB adapter if you're using a USB mouse or keyboard with MacBook (2015 and later) or MacBook Pro (2016 and later)
An external display or projector

Skrivet av iller:

@Ario_Nuke: Fungerar för mig i 3 olika webbläsare både på jobb och hemifrån.

Tack @cracko för att du klippte ut en del från sidan.

Tackar. Så det ska fungera alltså. Jag har ju faktiskt inte provat nu sedan jag skaffade den 2013. Men vill minnas att det inte var möjligt då. Eller så gjorde jag bara inte rätt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tackar. Så det ska fungera alltså. Jag har ju faktiskt inte provat nu sedan jag skaffade den 2013. Men vill minnas att det inte var möjligt då. Eller så gjorde jag bara inte rätt då.

Du gjorde inte rätt då. Har fungerat för mig med MacBook Pro modell 2011 och 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tackar. Så det ska fungera alltså. Jag har ju faktiskt inte provat nu sedan jag skaffade den 2013. Men vill minnas att det inte var möjligt då. Eller så gjorde jag bara inte rätt då.

Det som en del missar är att man behöver ha strömkabeln isatt. Det behöver du inte med Windowsmaskiner. På gott och ont. Men ja, du har säkert gjort något fel eftersom det har fungerat i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du gjorde inte rätt då. Har fungerat för mig med MacBook Pro modell 2011 och 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Thekai:

Det som en del missar är att man behöver ha strömkabeln isatt. Det behöver du inte med Windowsmaskiner. På gott och ont. Men ja, du har säkert gjort något fel eftersom det har fungerat i åratal.

Antar att jag tänkte på hur jag använde min bärbara Windowsdator jag hade vid den tidpunkten. Brukade använda den för presentationer med en sådan där bluetooth-fjärr. Fanns inget krav på vare sig mus, tangentbord eller strömadapter. Kunde ansluta den till projektorn, fälla igen locket och styra presentationen med fjärren.

För exakt det användandet fanns det en 3:e-parts applikation till Macbook som löste problemet. Antar att det finns även till nya OSX, har inte kikat efter det ännu.

Egentligen är det väl endast vid "dockning" man behöver kunna använda datorn med nedfällt lock. Fast det kan ju givetvis vara trevligt att kunna fälla ned locket vid exempelvis filmvisning på extern skärm.

Permalänk
Medlem

Turbo boost upp till 4.5ghz! Fan vad najs.

Edit: i 5 minuter tills den throttlar ner till 3ghz

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C