Spegla datornskärm - tv trådlöst

Permalänk

Spegla datornskärm - tv trådlöst

Hej,

Har nyligen flyttat till ett större boende så att ha en kabel mellan min dator och tv är inte det bästa alternativet. Börjat titta på de olika alternativen jag har om jag väljer att gå trådlöst och wow, det finns flera alternativ där ute så jag letar efter lite råd så jag kan köpa det som passar mig bäst.

Miradisplay https://cdon.se/hushallsapparater/miradisplay-wifi-hdmi-displ...
Anycast 1 https://cdon.se/hushallsapparater/anycast-wifi-tv-miracast-ai...
Anycast 2 https://cdon.se/hushallsapparater/tradlos-hdmi-sandare-medias...
Chromecast https://cdon.se/hemelektronik/google-chromecast-2nd-generatio...
Steamlink https://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Jag vet att chromecast är lite mer avancerad än de flesta andra eftersom den kan ta emot videoklipp från telefonen men ärligt så är det inte en viktig faktor för mig. Har använt en hdmi från datorn under de senaste 8-10 åren har jag aldrig känt att man behöver använda något annat än spegelfunktionen men vem vet, jag kan använda andra funktioner när jag faktiskt kan.

Men i grund och botten vill jag bara kunna strömma 1080p mellan datorn till tv:n på ett smidigt sätt. VLC, webbläsare, youtube, spotify, netflix och HBO Nordic går alla smidigt att köra via mirrorfunktionen så de är därför jag främst är inställd på att vilja ha den.

Några råd?

Permalänk
Avstängd

Kolla vilken tv du har. Googla om den har miracast stöd. Windows 10 har det iaf

Permalänk
Skrivet av RokoTech:

Kolla vilken tv du har. Googla om den har miracast stöd. Windows 10 har det iaf

en fråga du verkar ju lite insatt.

måste datorn i fråga vara ansluten till wifi för att ha miracast stöd?

försökte få igång det här om dan men i menyn säger den bara att hårdvaran inte är kompatibel så kan inte äns aktivera det.

eller är det något att 4790 och nvidia 970 inte är kompatibla?

visserligen var det jag försökte göra att ansluta min androidplatta till min pc så jag kunde strömma från plattan till min skärm.

DXdiag säger "Miracast: Available, with HDCP"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en fråga du verkar ju lite insatt.

måste datorn i fråga vara ansluten till wifi för att ha miracast stöd?

försökte få igång det här om dan men i menyn säger den bara att hårdvaran inte är kompatibel så kan inte äns aktivera det.

eller är det något att 4790 och nvidia 970 inte är kompatibla?

visserligen var det jag försökte göra att ansluta min androidplatta till min pc så jag kunde strömma från plattan till min skärm.

Nej Miracast sätter upp ett WiFi-Direkt nätverk mellan sändare och mottagare, men ditt WiFi-kort måste ha stöd för miracast och WiFi-Direkt för att det ska fungera.

Skrivet av osterlichtenich:

Men i grund och botten vill jag bara kunna strömma 1080p mellan datorn till tv:n på ett smidigt sätt. VLC, webbläsare, youtube, spotify, netflix och HBO Nordic går alla smidigt att köra via mirrorfunktionen så de är därför jag främst är inställd på att vilja ha den.

Även om Chromecast kan spegla skärm så måste du göra det genom Chrome och kvalitén blir ganska dålig när det är mycket rörelser i min egen erfarenhet, även när man kör trådat.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Nej Miracast sätter upp ett WiFi-Direkt nätverk mellan sändare och mottagare, men ditt WiFi-kort måste ha stöd för miracast och WiFi-Direkt för att det ska fungera.

var det jag misstänkte.

sitter på trådat så då vet jag iaf vad det är som strejkar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lite halvt OT men jag upptäckte bara för någon timma sedan att både min TV som jag köpte i november en LG 65" B7 OLED och min halvgamla Surface Pro 4 båda stödjer Miracast och det funkar helt ok. Om man jämför bilden på datorn med TV:n så kan man se att det är en liten fördröjning men annars funkar det fint.

Har aldrig brytt mig om att testa innan då jag har min Surface Pro 4 kopplad till en dockning och en kabelkoppling för bild och ljud direkt till förstärkaren. Dessutom har jag gått över till att nästan bara köra TV:ns appar istället för HTPC, men HBO Nordic finns inte till LG:s OS vilket är ett stort skämt...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte att öppna Playtjänst i webbläsaren Chrome på PC:n och sedan "casta" det till en Chromecast som sitter i TV:n..? Jag ville minnas att det fungerade oavsett eventuellt Mira-stöd via något google hokus pokus.

Annars kanske det går att fixa så att det fungerar med något PCI-e/USB trådlöst kort för ett antal hundringar..?

Använder själv Microsoft Wireless Display Adapter. Om TV:n inte kommer upp via "Anslut" eller att alternativet "Lägg till en trådlös bildskärm" saknas vid Win+P (i Win10) kan man stoppa i en sådan. Det fungerar riktigt bra och ger tillgång till Win+P där man kan välja hur det skall fungera; exempelvis "Utvidga" så att man kan slänga över Playtjänst till TV:n men fortsätta pilla med saker vid PC:n. Smidigt om man är flera om få enheter. Men som sagt, "sändaren" måste ha Mira-tjohej-stöd för denna ordning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Hur stort är ditt behov att verkligen spegla skrivbordet till tvn? Är det mest pga gammal vana att kolla video så?
Tittar man bara på dina behov så löser du allt annars smidigast via ChromeCast, alla appar i mobilen/datorn (HBO, Twitch, SVT Play, Spotify, Cmore, Viaplay, Youtube, Telia Play mfl) har ChromeCast-stöd. Själva videoströmmen går rent tekniskt direkt från videotjänsten till ChromeCasten.
Senaste VLC har också ChromeCast stöd om jag minns rätt och då strömmas videon alltså från datorn till tvn. Finns även andra videoprogram med ChromeCast-stöd.
Det är egentligen bara webbläsare->tv som kan va lite so-so med ChromeCast, men det funkar helt OK.

Skickades från m.sweclockers.com