Klona utgång på förstärkare, Fulskarv

Permalänk

Klona utgång på förstärkare, Fulskarv

Hej alla Swedenclockers,
Jag sitter med en "standard" 5.1 förstärkare där jag kör med 5 ST högtalare. Skulle det fungera att bara förgrenings skarva 2 högtalare för att få ljud i kök och wc, eller blir det att skaffa en 7.1 förstärkare?
Ha det bra och ha koll på temp1!

Permalänk
Medlem

Om du med skarva menar parallellkoppla 2st högtalare på en utgång på förstärkare så måste den förstärkare du har klara den lasten.

Om du har 2st 8ohm högtalare och parallellkopplar dem så blir det en last på 4ohm, detta klarar de flesta. Men tar du 2st 4ohm så blir lasten 2ohm och detta klarar inte de flesta hem-HiFi (dock vanligt i PA och Bil-mono bas förstärkare)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Teknik_rokker:

Hej alla Swedenclockers,
Jag sitter med en "standard" 5.1 förstärkare

Beroende på modell går det att göra på lite olika sätt. Kan du vara mer precis?

Skrivet av Teknik_rokker:

där jag kör med 5 ST högtalare. Skulle det fungera att bara förgrenings skarva 2 högtalare för att få ljud i kök och wc, eller blir det att skaffa en 7.1 förstärkare?

Det beror på förstärkaren och högtalarna. Återigen: Tillverkare och modell? En annan förstärkare kan hjälpa dig, men den behöver inte nödvändigtvis ha 7.1 kanaler. Dessutom finns det 7.1-förstärkare som inte löser ditt problem.

Permalänk
Medlem

Skaffa en högtalarswitch.
Kanske blir jobbigt om du alltid har ljud i köket och på muggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Skaffa en högtalarswitch.
Kanske blir jobbigt om du alltid har ljud i köket och på muggen

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart, därför jag sätter en enkel strömbrytare jag har liggandes över kabeln🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik_rokker:

Helt klart, därför jag sätter en enkel strömbrytare jag har liggandes över kabeln🤗

Tänk på att du bör bryta anslutningen till den andra högtalaren då (om stärkaren inte klarar impedansen/driva två/flera högtalare).

Skickades från m.sweclockers.com