FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Avstängd

FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Tjabba! Det blir nästan 30 grader varmt inomhus just nu och även på sidan där solen aldrig ligger och smeker så blir det ändå rätt varmt inne. Ni som klockar och kyler processorer med fläktar, vad kan ni erbjuda för knep och trix med att kunna hålla vissa rum svala, typ där man arbetar och där man sover?

På ena sidan där jag bor i min lägenhet som är mot där (kan ej väderstrecken med solen i Sverige) solen aldrig ligger och värmer så har jag ett rum som är 11,9 kvm stort och sovrummet 9 kvm stort, båda med stängbara dörrar. Fönster finns utåt mot sidan där solen alltså aldrig ligger och värmer. Det är således alltid lite svalare i dessa rum men ändå för varmt. Jag är en person som måste ha svalt för att kunna sova bäst.

Vad för slags fläktar och hur kan jag placera fläktarna i respektive rum för att få svalare rum där? I mitt fall så finns det inga alternativ att installera något fräckt och dyrt AC-system i hela lägenheten utan bara några smarta knep med rätt slags fläktar, rätt slags luftflöde med dem för att flytta luften så att jag blir sval där jag sitter vid datorn och arbetar och när jag sover i sängen i sovrummet.

Päronen har någon slags vertikal stående maskin i sitt sovrum med en slang som går ut via det öppnade sovrumsfönstret vilket kanske är någon slags portabel AC-maskin? Deras rum är iaf svalt när de ska sova och de har sovrummet mot där solen ligger och värmer dygnet runt på grund av hur huset är byggt bland väderstrecken i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Fläkt som blåser mot en kyld påse is eller liknande i ett rum kan hjälpa mot temperaturen lite. Kan dock även öka luftfuktigheten så vet ej hur pass bra det är mot bl.a. datorer, men de har iaf hjälpt mig överleva kvällarna i min etta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Dyson AM07 Golvfläkt Vit

Blåser en hel del luft och låter inte för mycket på de lägre nivåerna, har även fixat så jag kan styra den via HomeKit, så när man sitter och lirar och det är för varmt så säger jag bara "Hey Siri, turn on the office fan" polarna som jag sitter på discord med tycker jag är aningen nördig

Permalänk
Medlem

Jag brukar smeta lite ny kylpasta på kudden innan jag går och lägger mig!

Blir nog svårt att kyla ner med bara fläktar, däremot borde du kunna få en svalkande effekt av de när du sitter och jobbar? Blir det inte lite bättre, iaf på förmiddagen, av att köra med öppna fönster hela natten för att sedan stänga när värmen utomhos börjar stiga?

Permalänk
Medlem

Köpte en "portabel" AC häromdagen. Det bästa jag köpt på länge! Vi har den i sovrummet så att vi alltid har ett rum som är svalt och så att vi kan sova svalt. Rekommenderas!

Jag skriver "portabel" då den vägen 33 kg, står på hjul och har en slang som leds ut genom fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AplAy:

köpte denna enhet för ca 3 år sedan och ångrar mig inte en sekund!!
avfuktar samtidigt som den kyler

flyttar den på övervåningen från ''kontoret'' under dagen till sovrummet på kvällen
kör den på ca 20-22 grader i kontoret dagtid och 17-18 grader i sovrummet 1 timme innan man går och lägger sig
blir svalt & bra men känns som ett måste i värme som denna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Lego Master

Luft-luftvärmepump i vardagsrummet med AC-funktion. I uterummet finns en portabel AC från Hedenhös tid, men den ger åtminstone lite kyla. Funderar på att skaffa en till bottenvåningen nu, så man kan få lite svalare innan läggdags, men det är inte prioriterat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I mitt fall så finns det inga alternativ att installera något fräckt och dyrt AC-system i hela lägenheten utan bara några smarta knep med rätt slags fläktar, rätt slags luftflöde med dem för att flytta luften så att jag blir sval där jag sitter

Då du säger att det inte är ett alternativ att lägga ut några större pengar så kanske ett hemma bygge som detta skulle vara något ?
https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Söker du mer på Tuben så hittar du säkert andra varianter.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Gallerikonnässör

Öppnade fönster för drag och fläkt som vevar runt luften, varmt som attans vid datornerna men annars ganska bra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Finns bara ett knep. Ha alla fönster öppna på natten, och stäng dom när solen går upp på morgonen.
Persienner, rullgardiner under dagen.

Finns inte så mycket mer att göra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Öppet så mycket som möjligt när jag är hemma.
Håller mig ute så mycket som möjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Öppna fönster i rummen där solen ej står på, sen en fläkt som suger in kalluft från dessa rum till de varmare rummen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Alla fönster stängda med persienner neddragna när jag inte är hemma, när jag kommer hem öppnar jag på vid gavel på skuggsidan och sen igång med två helt vanliga golvfläktar på stativ.

Igår var det 34 grader i solen enligt termometern, men innanför köksfönstret (på köksbänken, fönstret är i solen) var det 27.

Så lite nytta gör persiennerna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om man inte har någon AC så finns det ju bara ett sätt som gäller:
Stäng alla fönster och dörrar, dra för gardiner och persienner om man har så länge temperaturen inne är lägre än ute.
När sedan temperaturen ute går ner under innetemperaturen, öppna då upp och vädra och ställ gärna en fläkt som blåser in den svalare luften för snabbare avkylning.
Ha fönster på glänt under natten och stäng sedan på morgonen för att behålla kylan så mycket det går över nästa dag.
Över dagen så är det bra att ha en fläkt igång inne som ser till att luften är i rörelse inomhus för att göra livet mer drägligt.

Det är helt klart värt att sätta upp termometrar på alla sidor runt om huset/lägenheten som har öppningsbara fönster och dörrar samt inne på olika ställen (så de inte får sol), så att man kan hålla koll på när det är dags att öppna/stänga.

Skrivet av VadSaDu:

Öppna fönster i rummen där solen ej står på, sen en fläkt som suger in kalluft från dessa rum till de varmare rummen.

Gäller att ha en termometer på skuggsidan, då skulle det vara varmare ute i skuggan än vad det är inne så gör det ju absolut ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Då du säger att det inte är ett alternativ att lägga ut några större pengar så kanske ett hemma bygge som detta skulle vara något ?
https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Söker du mer på Tuben så hittar du säkert andra varianter.

Crazy. Jag stod inte ut att se på videon. Han hade långa jeans på sig. Vidrigt varmt ju.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Har skuggsida på baksidan så fönstren där är öppna och källarvåningen är sval så har dörren öppen från källare till huset så kylan kommer upp och öppnar man ett fönster i källaren får vi korsdrag så det drar kallluft upp genom huset ...fungerar förvånansvärt bra faktiskt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Håll alla fönster stängda när det är varmare ute än inne.
Täck fönstren som ligger mot solen, och gör det på utsidan av fönstret. Det gör en enorm skillnad så här varma dagar.

Vi har två luftvärmepumpar och en portabel AC som pumpar rejält med kyla nu och håller huset svalt. Men den kylan når inte ett av barnens rum tyvärr, så där har vi täckt utsidan av fönstret med ett sånt där reflekterande sol/snö skydd man har till bilens vindruta. Det har sänkt temperatur i hans rum med minst 5 grader.
Ska skaffa en markis där sen men det här får duga så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att hålla det svalt går inte, helt omöjligt.

Har solfilm på fönsterna och tjocka solavvisande gardiner, dom tar väl lite.
Annars har jag 3 fläktar som går typ alltid vid datorn för "svalka" mig.
Men det kyler ju inte ner något

Väntar ut sommaren och längtar till hösten

Permalänk
Medlem

portabel AC, Haft i fyra år. Bästa köp på länge.
Blir en ny nästa år. Hace CB-17

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

Finns bara ett knep. Ha alla fönster öppna på natten, och stäng dom när solen går upp på morgonen.
Persienner, rullgardiner under dagen.

Finns inte så mycket mer att göra.

Du tänkte kanske inte på att en del bor vid bilgator och andra störande moment? Solen går ju också upp vid tre, fyra på natten och såvida man inte jobbar tidigt så hjälper det ju inte särskilt mycket.

Skrivet av Nivity:

Att hålla det svalt går inte, helt omöjligt.

Har solfilm på fönsterna och tjocka solavvisande gardiner, dom tar väl lite.
Annars har jag 3 fläktar som går typ alltid vid datorn för "svalka" mig.
Men det kyler ju inte ner något

Väntar ut sommaren och längtar till hösten

Att sätta solfilm på fönstren är förbjudet och emot reglerna hos de flesta fastighetsbolag.

Permalänk
Medlem

Har en portabel AC, men väntar på att få denna levererad

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har en portabel AC, men väntar på att få denna levererad

Tack, tar och beställer en sådan!

Dom flesta verkar vara gjorda för Usa marknad med deras fönster, dvs om du har ett som du skjuter upp så passar plastpanelen bra och tätar, men vi som har fönster som öppnas från sidan lämnas till vårt öde då nere@uppe är otätt.,

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tintinj:

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Häng en liten skål under, blir ett fint fågelbad.
Kommer inte mycket vatten och vattnet är rent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har en AC (luft/luft-värmepump) per våning i huset så vi har svalt och skönt, men har man inte möjlighet att montera en sådan så är just en portabel AC (som dina föräldrar har) det näst bästa. De kan låta en del dock, specifikt kompressorn, men ett tips om det lever om för mycket för att kunna sova är att köra ned tempen rejält innan sovdags (lägsta temp brukar vara 16 grader) och sedan stänga av den över natten.

Annars är rejäla golvfläktar väl det enklaste. En polare har två i sin lägenhet och kör dem alltid på fullt blås på somrarna, vilket funkar helt ok men det lever om en del förstås.

Skrivet av Nivity:

Annars har jag 3 fläktar som går typ alltid vid datorn för "svalka" mig.
Men det kyler ju inte ner något

Jodå, så länge som luften är svalare än din kroppstemp så kommer en fläkt att kyla dig (via konvektion), plus att det hjälper till med att dunsta bort (förånga) svett (som ju är ett av kroppens primära sätt att kyla ned sig).

Men som du säger så kyler förstås en fläkt inte ned luften i sig.

Skrivet av anon114264:

Att sätta solfilm på fönstren är förbjudet och emot reglerna hos de flesta fastighetsbolag.

Aldrig hört talas om, och kan inte tänka mig någon anledning heller. Källa?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Det droppar inget från slangen, det är varmluft som blåser ut, sen får man dränera ac:n på vatten via speciell ventil (jag har 2st dräneringar på min).

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Som @Robbo säger så har alla portabla AC en inbyggd vattentank som man får tömma ibland, det kommer inte ut något vatten med frånluftsslangen.

Edit: verkar variera, antingen har den vattentank eller så förångas vattnet och skeppas ut med frånluftsslangen (varmluft), men då alltså i ångform, och droppar inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du tänkte kanske inte på att en del bor vid bilgator och andra störande moment? Solen går ju också upp vid tre, fyra på natten och såvida man inte jobbar tidigt så hjälper det ju inte särskilt mycket.

Att sätta solfilm på fönstren är förbjudet och emot reglerna hos de flesta fastighetsbolag.

Varför skulle det vara det.
Dom har inte klagat heller så inte direkt något att bry sig om

Permalänk
Medlem

Har en loft säng som blir väldigt varm, så improviserade en kväll med några stora pappren jag hade, rulla ihop dem till några rör som jag tejpade ihop + en 5v usb fläkt med en iphone laddare adapter + 20 st 500ml frysta vatten flaskor, ser ut som en röra men fungerar.

sen har jag självklart även balkong dörrarna fullt öppen dygnet runt.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

@Patan77: Ghettomod-win med extra stilpoäng till dig!

Visa signatur

5950X, 3090