Western Digital stänger ned en av tre hårddiskfabriker – satsar på SSD

Permalänk
Melding Plague

Western Digital stänger ned en av tre hårddiskfabriker – satsar på SSD

Flashbaserad lagring ersätter traditionella hårddiskar i allt större utsträckning, och nu stänger Western Digital ned sin tredje hårddiskfabrik för att kunna satsa mer på SSD-marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att efterfrågan minskas, men hårddiskar lär finnas kvar länge.

Det som har hänt på senare tid är att utvecklingen går emot att folk skaffar en liten ssd och sedan använder molntjänster, dessa molntjänster använder ofta hdd än idag, men det vet inte användarna om. Och molntjänster sparar utrymme, förr skulle många ungdomar ha 100 tals filmer lokalt hemma och tiotusentals musiklåtar. Nu idag kan vi dela på utrymmet, då varje individ inte behöver ha ett eget exemplar.

Angående hhd i hemmet så kommer jag fortsätta med detta i minst 5år till, ssd är för dyrt. De som säger ssd nu är billigt och man ej behöver hdd har oftast nästan ingen lagrad data alls.
Min totala ssd lagring, systemdisk, usb ssd etc idag ligger på runt 30TB.

Angående hdd prestanda så har jag blivit positiv överraskad flera gånger vid småfiler tack vare cachen. Men så fort cachen tar slut så blir det tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Kan man få se bra priser då?

Och så länge Samsung, SK Hynix och Infeneon har en kartell med olaglig prisfixering lär inte så ske.

Permalänk
Inaktiv

Översvämning i de två kvarvarande 1,2,3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte konstigt att efterfrågan minskas, men hårddiskar lär finnas kvar länge.

Det som har hänt på senare tid är att utvecklingen går emot att folk skaffar en liten ssd och sedan använder molntjänster, dessa molntjänster använder ofta hdd än idag, men det vet inte användarna om. Och molntjänster sparar utrymme, förr skulle många ungdomar ha 100 tals filmer lokalt hemma och tiotusentals musiklåtar. Nu idag kan vi dela på utrymmet, då varje individ inte behöver ha ett eget exemplar.

Angående hhd i hemmet så kommer jag fortsätta med detta i minst 5år till, ssd är för dyrt. De som säger ssd nu är billigt och man ej behöver hdd har oftast nästan ingen lagrad data alls.
Min totala ssd lagring, systemdisk, usb ssd etc idag ligger på runt 30TB.

Angående hdd prestanda så har jag blivit positiv överraskad flera gånger vid småfiler tack vare cachen. Men så fort cachen tar slut så blir det tråkigt.

Vanligt folk behöver inte mycket lagring på sin hemdator
Många har inte ens en hemdator längre utan använder endast surfplatta/smartphone

De flesta färdiga datorer man köper idag innehåller bara SSD

Endast företag som tillgodser molntjänster behöver HDD till sina servrar och speciellt folk som har behov av mycket utrymme

Allt annat körs på SSD

Permalänk
Avstängd

De stänger alltså ned?
Fabriken brinner inte ned då?
Vilken tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man få se bra priser då?

Och så länge Samsung, SK Hynix och Infeneon har en kartell med olaglig prisfixering lär inte så ske.

Tror du tänker på RAM minne... inte NAND.

NAND spottar både Intel och WD/Toshiba ut till massor med 3:e part. Känns som det kommer en ny "tillverkare" av SSD varje vecka som har något av dessa och säljer en SSD.
Ta denna tex: https://www.tweaktown.com/articles/8676/inland-professional-s...
Det är en väldigt lågt prissatt SSD, som bygger på en kontroller som tidigare satt i Trion 150 (i modifierad form av Toshiba). Och Toshiba har nu gått och certifierat om denna kontroller (på gott och ont) för att använda WD/Toshibas BiCS gen 3.

Intel/Micron öser ju ut sin Gen 1 (och lite Gen 2) till 3:e part tillverkare också.

Lägg till att både Phison, Silicon motion och Marvell har kontrollers som är 3:e part "plug N Play" nästan, så har vi faktiskt vad som behövs för att få frisk konkurrens på SSD marknaden. Men det tar ju tid... som allt annat. Dock ser man att priserna börjat falla igen.

Så WD gör nog rätt beslut här. Hårddisk är något som kommer användas mindre och mindre. Även google/facebook mm vill ju gå över till att använda stora QLC SSDer som kall-lagring och har skrikit efter dem ett bra tag nu.

Det som kommer ske är ju att en HDDs pris kommer till slut att börja stiga / GB. Där är liksom inte mycket vinst i att sälja en 1-2-3TB HDD idag, och du får tag i samtliga för under 1000kr. Kan de istället satsat på mer volym produktion av NAND så kanske 1-2TB SSD kan ersätta detta behov till rimligt pris istället. För tittat på disken ovan, med $75 för ca 500GB, är ju inte direkt så farligt.

Och nya maskiner kommer med SSD på laptops, inte HDDs, så mycket nytt som säljs saknar HDD. Samma med kontorsmaskinerna.

Det lämnar ju bara större typ 4-6-8+ TB HDDs för lagring/backup, och detta är liten mängd och skala. Lägg till att alla vettiga hypade tekniker som skulle ge oss 25TB HDDs redan "igår" aldrig blir av, så känns det som att HDDn redan är döende.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om det ledde till lägre ssd-priser, kör bara på dom för att få ner ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

WD vet att om det blir översvämningar i Thailand så kan dem höja priserna på hårddiskarna därmed göra ännu mer vinst hahaha.

Permalänk
Medlem

Hur bra till ligger deras SSD diskar, är det nåt ett hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Drömmen när ens NAS kan gå från att vara ~25x25cm stora till att vara dryga 10x5cm utan att kosta en årslön

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Det finns redan 4TB SSD på 2.5 (8TB på väg) och även en 60TB+ 3.5 SSD.

Så jag skulle vilja se "lågpresterande" SSD i 3.5 för datalagring.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur bra till ligger deras SSD diskar, är det nåt ett hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

WD Black NVMe (generation 2 tror jag?) är helt klart OK, skulle säga ish samma klass som 960 EVO om jag inte är ute och cyklar.

Permalänk
Avstängd

WD har varit sega i omställningen det dröjde fram tills 3dnand innan dem hade bra SSDer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

6TB WD Red kostade 2500 kronor i September 2014.

6TB WD Red kostar 2000 kronor i Juli 2018.

Stänger som ner en fabrik så lär vi få sen en ännu långsammare prisutveckling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Drömmen när ens NAS kan gå från att vara ~25x25cm stora till att vara dryga 10x5cm utan att kosta en årslön

Så... du behöver löneförhöjning mao?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det finns redan 4TB SSD på 2.5 (8TB på väg) och även en 60TB+ 3.5 SSD.

Så jag skulle vilja se "lågpresterande" SSD i 3.5 för datalagring.

Problemet med dessa är ju att kontrollern kostar, NANDet kostar och du har ingen direkt nytta av 3,5". Faktum är att du kan lätt få plats med 2 kretskort i en 2,5" med 20TB+ om du så "ville". Fysiska platsen är inte "problemet". Men alla som har stora kontrollers har ju egenutvecklade kontrollers för det (vilket kostar).

Problemet är en SSD kontroller som kan hantera mer än 2TB SSD kostar. (Nästan alla budget kontrollers hanterar bara 2TB). Ofta i en kombi av 512Gbit x 8 kanaler x 4 enable pins (stackade moduler/eller fler chip). 512/8 = 64GB -> 64*8*4 = 2048.

Och NAND kostar typ samma per GB oavsett om du gör en 2TB vs en 20TB.... då de inte köper in för att göra 100 diskar direkt, utan allt är i stora volymer ändå.

Är ju som DRAMlösa SSDer som skulle bli så mycket billigare. Trots vansinniga RAM priser så är de ändå dyra som tusan, och sega som tusan (oftast).

Med det sagt... jag har sett udda RAID lösningar som kanske blir vad de får göra. Dvs de tar 2/4 st "vanliga" SATA SSDer, och pluggar på en RAID kontroller på disken direkt och du får 4-8TB... "prisvärt". Detta känns dock som du kan göra själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man få se bra priser då?

Och så länge Samsung, SK Hynix och Infeneon har en kartell med olaglig prisfixering lär inte så ske.

Priserna på SSDs är ändå hyfsat rimliga sett i relevans till Ram.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

WD Black NVMe (generation 2 tror jag?) är helt klart OK, skulle säga ish samma klass som 960 EVO om jag inte är ute och cyklar.

Då så, med rätt pris kanske dom kan vara ett alternativ till nästa burk. Vill minnas att dom första serierna dom släppte inte fick så bejublade recensioner och omdömen, typ samma som Kingston V200 eller vad deras dyra men dåligt presterande modell hette för några år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om någon reporter följer upp vad som händer med de anställda. "Efter nedstängningen kommer en del av de anställda flyttas runt till andra delar av verksamheten, och en del får vidareutbildning för nya jobb."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... du behöver löneförhöjning mao?

För att matcha min nuvarande NAS behöver jag 4st av denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447088
så visst, kanske inte en årslön. men en halv årslön iaf.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

off topic
-m... they/them=de/dem (funkar oftast).

"innan dem hade bra SSDer."
before them had good ... THEY! de...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Problemet med dessa är ju att kontrollern kostar, NANDet kostar och du har ingen direkt nytta av 3,5". Faktum är att du kan lätt få plats med 2 kretskort i en 2,5" med 20TB+ om du så "ville". Fysiska platsen är inte "problemet". Men alla som har stora kontrollers har ju egenutvecklade kontrollers för det (vilket kostar).

Problemet är en SSD kontroller som kan hantera mer än 2TB SSD kostar. (Nästan alla budget kontrollers hanterar bara 2TB). Ofta i en kombi av 512Gbit x 8 kanaler x 4 enable pins (stackade moduler/eller fler chip). 512/8 = 64GB -> 64*8*4 = 2048.

Och NAND kostar typ samma per GB oavsett om du gör en 2TB vs en 20TB.... då de inte köper in för att göra 100 diskar direkt, utan allt är i stora volymer ändå.

Är ju som DRAMlösa SSDer som skulle bli så mycket billigare. Trots vansinniga RAM priser så är de ändå dyra som tusan, och sega som tusan (oftast).

Med det sagt... jag har sett udda RAID lösningar som kanske blir vad de får göra. Dvs de tar 2/4 st "vanliga" SATA SSDer, och pluggar på en RAID kontroller på disken direkt och du får 4-8TB... "prisvärt". Detta känns dock som du kan göra själv...

Nu är det så att plats är en faktor.
Det finns redan 60TB SSD i 3.5 tums, men största mekaniska disken är i nuläget 12TB.
Vi har redan M.2 SSD med 2TB, och de slår mekaniska diskar till GB/storlek+hastighet+responstid.
Och det med kontroller som klarar 2TB, med en 3.5 formfaktor så är det logiska att göra det till ett slutet RAID system.
Sänk skrivhastigheten till 200-400MB/s istället för 3500MB/s så får du ner temperaturen med.

Visst 2.5 är populärt eftersom alla sitter på bärbara, men det är inte där man söker efter 10TB+ utrymme per disk än.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

För att matcha min nuvarande NAS behöver jag 4st av denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447088
så visst, kanske inte en årslön. men en halv årslön iaf.

To be fair ganska kasst exempel. Du skulle kunna komma undan med halva priset/GB med mindre diskar, vilket skulle låta dig köra på 1-2 RAID6 konfigurationer istället. Ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4411939 i två RAID6 (6+2)

Blir "bara" ~74 000 för disken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Stänger som ner en fabrik så lär vi få sen en ännu långsammare prisutveckling...

Det har nog snarare mer att göra med att dels behöver folk i allmänhet inte ens 6TB lagringsutrymme, än mindre mer än det, och sedan även också att mekaniska hårddiskar blir svårare att bygga ju tätare data packas i dem. Så det finns en skarpt definierad nedre gräns för hur billiga det är sannolikt att de går att tillverka. Så sammantaget så blir det kvickt olönsamt att prissänka en storlek av disk när det inte finns något marknadssug efter större modeller av diskar. Så därför ligger priserna relativt stilla.

Permalänk
Medlem

Jag prioriterar mängden utrymme och pris före läs-/skriv-prestanda.

Permalänk
Medlem

Använd dem fel du dem.

https://www.youtube.com/watch?v=9o8qf7anq0g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Nu är det så att plats är en faktor.
Det finns redan 60TB SSD i 3.5 tums, men största mekaniska disken är i nuläget 12TB.
Vi har redan M.2 SSD med 2TB, och de slår mekaniska diskar till GB/storlek+hastighet+responstid.
Och det med kontroller som klarar 2TB, med en 3.5 formfaktor så är det logiska att göra det till ett slutet RAID system.
Sänk skrivhastigheten till 200-400MB/s istället för 3500MB/s så får du ner temperaturen med.

Visst 2.5 är populärt eftersom alla sitter på bärbara, men det är inte där man söker efter 10TB+ utrymme per disk än.

Det låter dock fortfarande som du inte inser "problemet".

Titta på billigaste kr/GB på prisjakt nu och du ser ca 2kr/GB.
Även om du kunde halvera detta (vilket du inte kan så enkelt)... så 1kr/GB, 10TB... = 10000kr.
I verkligheten blir det ca 20kkr med RAID chip, dagens bästa priser och ingen annan höjning (aka bästa fall).

Så oavsett 200MB/s skrivning, eller 3500MB/s skrivning... kommer disken kosta minst 5x priset på vad en HDD gör. Och du har svårt nog att övertyga personer att ens lägga 1500kr på en vettig SSD idag... hur ska du få dem att lägga priset på en komplett spel-maskin med skärm, diskar, GPU, CPU, RAM, moderkort och allt... på en lagrings SSD? (Och jag säger detta som en som lagt säkert 30kkr på SSD, där jag nog är en av de få om inte den enda).

Så problemet i sig är väl inte "att göra den"... utan problemet är att göra den prisvärd nog att den ska sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter dock fortfarande som du inte inser "problemet".

Titta på billigaste kr/GB på prisjakt nu och du ser ca 2kr/GB.
Även om du kunde halvera detta (vilket du inte kan så enkelt)... så 1kr/GB, 10TB... = 10000kr.
I verkligheten blir det ca 20kkr med RAID chip, dagens bästa priser och ingen annan höjning (aka bästa fall).

Så oavsett 200MB/s skrivning, eller 3500MB/s skrivning... kommer disken kosta minst 5x priset på vad en HDD gör. Och du har svårt nog att övertyga personer att ens lägga 1500kr på en vettig SSD idag... hur ska du få dem att lägga priset på en komplett spel-maskin med skärm, diskar, GPU, CPU, RAM, moderkort och allt... på en lagrings SSD? (Och jag säger detta som en som lagt säkert 30kkr på SSD, där jag nog är en av de få om inte den enda).

Så problemet i sig är väl inte "att göra den"... utan problemet är att göra den prisvärd nog att den ska sälja.

Många SSD har ju också problem med kvalite och samtidig "total prestanda" tex är det ju lite sjukt att min vanliga hårdiskar ibland är snabbare på att skriva filer än en min en av mina 500 GB SSD's sedan så är ju listade sekventiella topfarter på uppåt 500 MB/s nästan omöjligt under vanlig användning, och även 4k random kommer man sällan upp i pga dålig filsystem och operativsystem integrering för samtidiga skriv och läsoperationer, förvänta dig 5-10 gånger långsammare SSD under kraftig användning om du inte har Enterprise klassad SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Många SSD har ju också problem med kvalite och samtidig "total prestanda" tex är det ju lite sjukt att min vanliga hårdiskar ibland är snabbare på att skriva filer än en min en av mina 500 GB SSD's sedan så är ju listade sekventiella topfarter på uppåt 500 MB/s nästan omöjligt under vanlig användning, och även 4k random kommer man sällan upp i pga dålig filsystem och operativsystem integrering för samtidiga skriv och läsoperationer, förvänta dig 5-10 gånger långsammare SSD under kraftig användning om du inte har Enterprise klassad SSD.

Det beror väldigt mycket på tekniken, NANDet och storleken på disken dock.
Tex en mindre 250GB SSD kommer idag aldrig kunna hålla 500MB/s.... få 500GB diskar kan det ens. Men är du uppe i 1TB diskar, så finns där en hel del som kan göra det väldigt långt tid (typ tills du får slut på utrymme iaf).

Sen ja... filsystemet NTFS är... hemskt. Det är som att "veva igång bilen" teknik. Tyvärr är vi fast med det stenålders filsystemet ett tag till. Därför lönar det sig väldigt mycket att faktiskt defragmentera filsystemet, även på SSD, då du gör om en hel del slumpmässiga IOPs till sekventiella sådana. Win 10/8 gör redan detta per default. Finns 3:e part program som kan det också med speciella boot miljöer.

Sen är största problemet med "up till" enorma IOPS värden på SSD att de mäts på nivåer vi normalt inte jobbar/använder dem. Företag med stora databaser.. kanske. Men vi hemma ser sällan mer än QueDepth 2-4 på en disk. Ofta är det QD 1-2 som är mest viktigt. Sen har du sättet man testar... med 100% läsning, eller 100% skrivning i benchmarks. Detta säger också sällan vad disken klarar i verkligheten. Men SLC cachen i disken bör dock klara nära dessa upp till sekventiella värden.

Så när man tittar på recensioner föreslår jag att man ignorerar alla upp till 100k+ IOPS och istället tittar på QD1-2 tester, gärna med mixed random på allt mellan 90/10 till 60/40 (läs/skriv). Burst läsning/skrivning och latenstider (svarstider) är också intressanta. Spikar diskens latens märker du det som den "hänger dig" kortvarigt.

Det finns siter som tex PC Perspective som faktiskt testat väldigt mycket på just klient sidan av SSDer. De har även mer sällsynta tester som TRIM hastighet och en multitask-sits, något så enkelt som simulerande att du laddar ner filer, och samtidigt startar ett tyngre program/spel också.

Sen behöver ju inte alla personer värsting diskar heller. Om det tar 1 sekund eller 2 sekunder är lite skit samma för de flesta, där enda man kan reagera på är när det är "plötsligt" segt. Ofta är detta pga folk tenderar att fylla sina SSDer till brimmen... normalt ska man inte gå över ca 75% fyllnadsgrad, om man inte vill öka slitaget och sänka prestandan.

Skillnaden mellan klient/enterprise här är att Ent. redan har typ 25% overhead plats redan. Därför får du 400GB diskar istället för 480/500/512GB, då de tar dessa 112GB för detta ändamål.