Behöver hjälp med min NAS/Server

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med min NAS/Server

Hejsan!
För något år sedan fick jag en NAS (tror jag det är iallafall) och en liten genomgång med hur den fungerar. Nu ett tag senare tänkte jag använda den men ingen aning om hur jag ska komma åt den.
Jag har kopplat den till nätverket men hittar den inte, vet inte riktigt var jag ska börja..

Det är från början en fujitsu-siemens scaleo home server men tror den har annan mjukvara än orginal, kan vara synology kanske? Hittar den dock inte med deras söktjänst heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Hejsan!
För något år sedan fick jag en NAS (tror jag det är iallafall) och en liten genomgång med hur den fungerar. Nu ett tag senare tänkte jag använda den men ingen aning om hur jag ska komma åt den.
Jag har kopplat den till nätverket men hittar den inte, vet inte riktigt var jag ska börja..

Det är från början en fujitsu-siemens scaleo home server men tror den har annan mjukvara än orginal, kan vara synology kanske? Hittar den dock inte med deras söktjänst heller.

Om du inte behöver datan på den så ominstallera den? Om det är en pc så kan du ju annars koppla in skärm å dylikt och se där? Tror nog att alla typer NAS -mjukvaror som installeras på egen hårdvara har ip synligt om du bara kopplar in skärmen. Utan någon som helst info mer än att det är en gammal pc hjälper inte oss att hjälpa dig så att säga. Annars kan du ju logga in på routern och dhcp-servern och där ser vilka leases den har gjort. Sen kopplar du in din NAS och ser vilken enhet det är som dyker upp och prova ansluta.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Hejsan!
För något år sedan fick jag en NAS (tror jag det är iallafall) och en liten genomgång med hur den fungerar. Nu ett tag senare tänkte jag använda den men ingen aning om hur jag ska komma åt den.
Jag har kopplat den till nätverket men hittar den inte, vet inte riktigt var jag ska börja..

Det är från början en fujitsu-siemens scaleo home server men tror den har annan mjukvara än orginal, kan vara synology kanske? Hittar den dock inte med deras söktjänst heller.

Tror det är whs den kör. Du borde väl se om den får ett IP i din router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du inte behöver datan på den så ominstallera den? Om det är en pc så kan du ju annars koppla in skärm å dylikt och se där? Tror nog att alla typer NAS -mjukvaror som installeras på egen hårdvara har ip synligt om du bara kopplar in skärmen. Utan någon som helst info mer än att det är en gammal pc hjälper inte oss att hjälpa dig så att säga. Annars kan du ju logga in på routern och dhcp-servern och där ser vilka leases den har gjort. Sen kopplar du in din NAS och ser vilken enhet det är som dyker upp och prova ansluta.

Tack för snabbt svar!
Den har ingen möjlighet att koppla in skärm osv.
Har kikat i routern och försökt komma åt ip adresserna där utan framgång..
Ska kika på att göra en ominstallation då, tror den kör via ett usb minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Hejsan!
För något år sedan fick jag en NAS (tror jag det är iallafall) och en liten genomgång med hur den fungerar. Nu ett tag senare tänkte jag använda den men ingen aning om hur jag ska komma åt den.

Hej

Det kan hända att tidigare ägare har ställt fast ip-adress, men börja genom att kolla din modell, ladda ner användare bok, leta efter återställning av inställningar, om du inte har massa filer på NAS-en, på visa man kan bara återställa nätverks inställningar, utan att rader alla filer på NAS-en. På min till exempel finns 2 nätverkskontakt, en har fast ip adress, den andra dynamisk, så spelar ingen roll på vilken nätverk jag kopplar den, den kommer att fungera. Ett annat alternativ är, om din NAS är tom det finns säkert en återställnings knapp på fram eller baksidan, som återställer NAS-en till fabriks inställningar.

Lycka till.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakuchi:

Hejsan!
För något år sedan fick jag en NAS (tror jag det är iallafall) och en liten genomgång med hur den fungerar. Nu ett tag senare tänkte jag använda den men ingen aning om hur jag ska komma åt den.
Jag har kopplat den till nätverket men hittar den inte, vet inte riktigt var jag ska börja..

Det är från början en fujitsu-siemens scaleo home server men tror den har annan mjukvara än orginal, kan vara synology kanske? Hittar den dock inte med deras söktjänst heller.

Det råkar inte vara en sådan här klenod?

https://www.sweclockers.com/test/6108-fujitsu-siemens-scaleo-home-server-1900

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag hade en likadan NAS Fujitsu Siemens Scaleo Home Server 1900 som jag pensionerade 2013. Se mer i mitt gamla galleri: Galleri med antika saker. Är det samma som du har så lägg ner hela projektet, Windows Homeserver var fantastiska på sin tid men det var mer än fem år sedan. Skaffa nytt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO