Pixel 2 skickad på lagning av skärm

Permalänk
Medlem

Pixel 2 skickad på lagning av skärm

Hej,

Min 5 månader gamla pixel 2 hade råkat ut för möte med asfalten. Detta resulterade i en krossad skärm där även skärmen sakta gav upp. Ringde mitt försäkringsbolag och rapporterade skadan (drulle) och de gav min info hur jag skulle gå tillväga för att skicka in denna. Skickar in mobilen till det valda serviceställen försäkringsbolaget gav mig. Enligt dem är målsättningen att antingen reparera min mobil eller ge mig en utbytesenhet (gissar dessa också börjat använda iPhones sätt att reparera) dock kunde de inte garantera jag får samma färg.

Cirka 3 veckor in i reparationen (efter de mottagit telefonen) ser jag att ingen ny info gällande statusen har uppdaterats på serviceställets hemsida. Väljer att kontakta dem i början på denna veckan för att ta reda på hur det går. Idag får jag svaret de inte kunde laga denna och att jag skulle kontakta försäkringsbolaget för att erhålla ersättning. Ringer då min försäkring och de börjar samtalet med att säga mer eller mindre "Ge mig era kontouppgifter så kommer vi betala ut er ersättning, vilken landar på cirka 5 020 kr efter självrisk och 25% avdrag". I mina öron går detta inte ihop, och får svaret att de ska ringa servicestället för att få mer info varför de inte kunnat reparera min telefon. Jag vill inte ha pengar för min telefon, jag vill få den lagad eller ersätt med liknande.

Nu väntar jag på att de ska ringa upp mig igen. Min fråga är då är det någon som varit med om liknande eller VET vilka möjligheter jag har?

Permalänk
Medlem

Det som styr är naturligtvis de försäkringsvillkor som gäller för det bolag och den typ av försäkring du har.
Du får börja med att kika där, och förse oss andra med dessa detaljer om vi skall kunna hjälpa till mer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Det som står är att om kostnaden för reperation överstiger kostnadsramen som försäkringen tillhandahållet kommer en utbetalning gällande deras regler. Vilket är då självrisken minus den procent som avser åldern på telefonen vilket är 25 %. Min fråga är då om jag kan begära tillbaka telefonen och reparerar skärmen själv? En ny OEM skärm ligger runt 800 kr (ex. frakt), så ser inte hur reparationen kunde överstiga kostnadsramen. Om det är så då väljer jag att ta tillbaka mobilen och reparera den själv. Ser inte hur de har rätt att avgöra om den ska lagas eller inte ifall de anser det överstiger kostnadsramen. Ifall det är andra saker som också är sönder så förstår jag inte varför de inte har uppdaterat det under mina sidor på deras hemsida.

Är lite irriterad att dom bara säger det inte går att reparera, ok om dom skriver att de undersökt den och ytterligare saker behöver bytas ut och listar vilka fel dom hittat. Att jag som konsument bara ska tro på deras ord att en skärm inte går att reparera och att de inte heller kan byta ut telefonen mot en ersättningstelefon som dom tidigare nämnt. Förstår inte.

Permalänk
Medlem

25% åldersavdrag på en 5 månader gammal telefon låter för mycket, är du säkert att det är vad som står i dina villkor? De flesta verkar ha 6 månader med full ersättning.

Permalänk
Medlem

23 november 2017 köpte jag telefonen från UK, den 21 juni anmälde jag skadan. Så inte riktigt 6 månader (ber om ursäkt för det) lite över 6 månader.

Ringde försäkringsbolaget runt kl 2 idag och de skulle ringa servicestället för att ta reda på anledningen till varför den inte kunde lagas sen återkomma till mig. Vilket de inte gjort än, undrar verkligen vad mer som kan vara fel på telefonen. För att beställa en ny skärm går det att göra för under tusen lappen. (btw kontaktade andra serviceställen i USA, UK och Australien och alla gav mig en offert på runt 4-5000 svenska kr för att reparera skärmen). Så för mig handlar detta om en ren kostnadsfråga, kan bara inte förstå hur det kan kosta så mycket att byta ut skärmen.

Permalänk
Medlem

Vilket försäkringsbolag rör det sig om ?

Permalänk
Medlem

@Tehlamah: Länsförsäkring Skåne, inget svar från dem ännu. Vet inte om jag ska ringa dem igen eller bara invänta deras kontakt då personen sa hon skulle återkomma till mig.

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolagen räknar ju på totaljostnad och inte vad en skärm kostar för dig...

1. Försäkringsbolaget anlitar en "verkstad".
2. "Verkstaden" är ju ettföretag med anställda och de skall gå med vinst. Verkstaden kanske är bunden att göra upphanflingar/inköp via specifika leverantörer. Här kan priserna skilja massor!
Antingen så kan "verkstaden" inte köpa in skärmen och uppdaterar försäkringsbolaget om läget. Eller så berättar de att en reparation är möjlig och anger pris. Priset är du för material, frakter/leverans samt utfört arbete (inköpspriset kan vara markant dyrare än det du kan hitta skärmen för). Verkstanden måste ju hitta material med garatier samt kunna garantera sitt arbete. Så säg 1000:- för skärmen, ett par timmars arbete, div leverans och faktureringsavgifter så är vi uppe i ganska stora summor. Vad utländska företag vill ha översatt till svenska kronor är irellevant OM du inte räknar med svensk moms osv.

Försäkringsbolag kan vara knepiga men är mam bara trevlig så brukar det gå bra! Fråga om du inte kan få reparera den själv och få kompensation för detta (om fu nu vill/kan det).
Bifoga vad material kostar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SuperNova: Låter som försäkringsbolagen ger en för tight ram till serviceställen för dessa diverse lagningar. I vissa fall (Nokia 3310) får dom säkert super betalt långt över vad reparationen kostar alt. iPhone's där de kan husa med stora lager utan att oroa sig för förlust (eftersom det finns så många användare). Men så snabbt det kommer in en udda smartphone så "kan dom inte laga den/vill inte laga den" för att dom inte tjänar tillräckligt på det. Som du nämner, köpa in en skärm de inte har, betala frakt, moms, plus extra timmar för att läsa in sig på hur denna nya telefonen ska lagas. I mina öron patetiskt, så snabbt servicestället fick reda på att det var en Pixel 2 kunde dom lika bra neka den så jag slapp skicka in den och sitta hemma och vänta på en lagning som aldrig skulle ske. Har väntat i 3 veckor som sagt, utan någon som helst status uppdatering på deras sidor. Men gissar dom inte får neka reperationer annars hade försäkringen valt någon annan att jobba med.

Gillar hur det verkar som du försvarar dom, men det värsta är att deras ovilja att komma bättre överens endast skadar konsumenterna. Nästa gång kan de bara säga nej, vi "kan" inte laga den telefonen, hade sparat mycket huvudvärk. Försök själv vara utan en smartphone i en månad i dagens samhälle med räkningar o div. att betala (vet att jag är lite irriterad, inget personligt mot någon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aneell:

@SuperNova: Låter som försäkringsbolagen ger en för tight ram till serviceställen för dessa diverse lagningar. I vissa fall (Nokia 3310) får dom säkert super betalt långt över vad reparationen kostar alt. iPhone's där de kan husa med stora lager utan att oroa sig för förlust (eftersom det finns så många användare). Men så snabbt det kommer in en udda smartphone så "kan dom inte laga den/vill inte laga den" för att dom inte tjänar tillräckligt på det. Som du nämner, köpa in en skärm de inte har, betala frakt, moms, plus extra timmar för att läsa in sig på hur denna nya telefonen ska lagas. I mina öron patetiskt, så snabbt servicestället fick reda på att det var en Pixel 2 kunde dom lika bra neka den så jag slapp skicka in den och sitta hemma och vänta på en lagning som aldrig skulle ske. Har väntat i 3 veckor som sagt, utan någon som helst status uppdatering på deras sidor. Men gissar dom inte får neka reperationer annars hade försäkringen valt någon annan att jobba med.

Gillar hur det verkar som du försvarar dom, men det värsta är att deras ovilja att komma bättre överens endast skadar konsumenterna. Nästa gång kan de bara säga nej, vi "kan" inte laga den telefonen, hade sparat mycket huvudvärk. Försök själv vara utan en smartphone i en månad i dagens samhälle med räkningar o div. att betala (vet att jag är lite irriterad, inget personligt mot någon).

Du missförstår mig/jag kanske utryckte mig fel.
Försvarar dem inte jag bara försöker förkkara hur det ser ut i praktiken. De kanske kunde neka det snabbare men de är många steg inblandande, någon skall ta beslut, de ligger i ärendeköer osv osv (vet det är totalt värdelöst!). Jag tror dock att du är inne på rätt spår med att de inte nekar för tidigt då detta skulle kunna tolkas som illvilja från deras sida.

Men som sagt, kolla on du kam få ersättning om du lagar den själv. Annats tycker jag du skall be dem motivera varför och hur de kommer fram till beloppet. Försök påvisa att du inte kan köpa en lika gammal begagnad telefon för de pengarna du få (om det nu är så).

Det är oftast ett jävla stök med försäkringsbolag. Tyvärr är de ofta väldigt fyrkamtiga tills man ber om förtydligande och kräver svar på några varför-frågor. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SuperNova: Nu har försäkringen kontaktat dem och väntar på svar gällande anledning. Skulle de skriva det endast är skärmen som är pensionerad så kommer jag själv ge det ett försök (erfarenhet av skärmbyte på div. enheter). Skulle de däremot skriva att fler komponenter är inblandade (moderkort etc.) då kommer jag helt enkelt ta ersättningen jag erbjuds.
**bort//mod**

Dock kommer jag aldrig köpa en smartphone igen, hoppas bara vi (icke smartphone användare) erbjuds en annan lösning än mobilt bankid för att identifiera oss hos myndigheter

Rensat inlägget i enlighet med §9 //Mod
Permalänk

ja ca 5000:- låter ganska korrekt.

Oavsett försäkringsbolag så kommer de aldrig ersätta en vara på drulle med ny vara då det nästan alltid kostar dem mer än att köpa ut den sålänge de kan göra åldersavdrag enligt avtalet du accepterade när du skaffade försäkringen.

Skrivet av aneell:

Dock kommer jag aldrig köpa en smartphone igen, hoppas bara vi (icke smartphone användare) erbjuds en annan lösning än mobilt bankid för att identifiera oss hos myndigheter

finns ju bankid på fil att använda till PC iaf osäker på Mac.

eller så får du göra som jag leva på kinabudgetmodeller man köper in för 1000-1500:- ingen fara om man skulle råka sopa den i golvet då och man kan skippa betala för drullenförsäkringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av aneell:

@SuperNova: Nu har försäkringen kontaktat dem och väntar på svar gällande anledning. Skulle de skriva det endast är skärmen som är pensionerad så kommer jag själv ge det ett försök (erfarenhet av skärmbyte på div. enheter). Skulle de däremot skriva att fler komponenter är inblandade (moderkort etc.) då kommer jag helt enkelt ta ersättningen jag erbjuds. Skulle någon vara intresserad av att köpa en pixel 2 64gb dm'a mig.

Dock kommer jag aldrig köpa en smartphone igen, hoppas bara vi (icke smartphone användare) erbjuds en annan lösning än mobilt bankid för att identifiera oss hos myndigheter

Hoppas som sagt det löser sig!
Men tänk på att det faktiskt finns bra lurar för betydligt billigare peng. Själv använder jag bara telefonen till att ringa, smsa, surfa lite, kolla några kartor, div identifieringar som ex bankid osv. Krävs inte den senaste modellen för det så man kan komma undan ganska billigt.

En annan sak du kan test, btw, är att fråga om du kan få leta upp en annan verkstad där du godkänner arbetet och om försäkringsbolaget kan ersätta detta. De har fungerat då jag frågat i andra fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pixel 2 är väl IP67-klassad om jag har förstått det rätt, då ställs det väl krav på verkstan att telefonen uppfyller det även efter att den har varit hos dom? Med trycktester och allt vad det innebär... Då drar det förstås iväg i kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag faktiskt blir förvånad när folk inte använder ordentliga skal/skydd till sina tämligen dyra mobiltelefoner.
Det här är inte den första och det blir säkerligen inte den sista tråden där man läser om mobiltelefon och försäkrningsbolag som inte uppfyller ställda förväntningar.

Sen hur själv försäkrningsärendet hanteras kan ju självklart diskuteras men i slutändan är det ändå upp till Dig som tecknar avtalet med bolaget att ta reda på vad som gäller och ifall det blir förändringar i framtiden.
Lycka till.

@aneell : En sista fråga, kommer du visa ditt missnöje genom att byta bolag eller kommer du fortsätta med samma bolag?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av aneell:

@SuperNova: Låter som försäkringsbolagen ger en för tight ram till serviceställen för dessa diverse lagningar.

Inte alls; de ger dagsvärdet, dvs. nypriset vid skadetillfället för en likadan enhet, eller en likvärdig om en likadan inte säljs längre, minus åldersavdrag enligt den tabell som står i det villkor som du definitivt har läst igenom när du tecknade försäkringen.

Sedan får de återkoppling med huruvida det är värt att reparera den eller ej, varpå de fattar ett beslut om ersättning.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men som sagt, kolla on du kam få ersättning om du lagar den själv. Annats tycker jag du skall be dem motivera varför och hur de kommer fram till beloppet. Försök påvisa att du inte kan köpa en lika gammal begagnad telefon för de pengarna du få (om det nu är så).

Det är oftast ett jävla stök med försäkringsbolag. Tyvärr är de ofta väldigt fyrkamtiga tills man ber om förtydligande och kräver svar på några varför-frågor. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen tycker jag inte uträkningen av värdet är särskilt komplicerat; nypriset vid skadetillfället minus åldersavdrag.

Eftersom vi alla, inklusive du och TS, har läst igenom våra försäkringsvillkor så vet vi ju mycket väl hur åldersavdragen ser ut.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Personligen tycker jag inte uträkningen av värdet är särskilt komplicerat; nypriset vid skadetillfället minus åldersavdrag.

Eftersom vi alla, inklusive du och TS, har läst igenom våra försäkringsvillkor så vet vi ju mycket väl hur åldersavdragen ser ut.

Nej precis så är det och det ju precis det jag menar.
Om försäkringsbolaget anser att reparationen kostar mer än just nypris-åldersavdrag så är det ju klart. Med de sagt så betyder det det ju att försäkringsbolaget betalar ut summan och "behåller" (kasserar) telefonen. Men de finns ju fall där man själv kan reparera eller hitta annan part som gör det och på så sätt får en fungerande telefon tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej precis så är det och det ju precis det jag menar.
Om försäkringsbolaget anser att reparationen kostar mer än just nypris-åldersavdrag så är det ju klart. Med de sagt så betyder det det ju att försäkringsbolaget betalar ut summan och "behåller" (kasserar) telefonen. Men de finns ju fall där man själv kan reparera eller hitta annan part som gör det och på så sätt får en fungerande telefon tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis behåller de telefonen om de ersätter hela värdet på den. Jag förstår inte riktig hur det annars skulle fungera.

Menar du att du borde få utbetalt hela värdet på telefonen, OCH behålla telefonen? För mig låter det som att du gått en bra bit plus på den dealen.

Om din cykel blir stulen och du sedan får ersättning från försäkringsbolaget, vad tycker du ska hända om cykeln återfinns?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

@Skyclaw: Du har rätt, tänkte inte på att den var IP67-klassad. Blir som du säger högre kostnad för att uppfylla kraven igen. Blir nog svårt att be dem göra det, kanske bäst själv men då rykten förmodligen garanti också.

För att svara på @backspace fråga:

Nej jag tror jag har inget och säga till om här. Får helt enkelt släppa den, men annars en helt grym telefon ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Givetvis behåller de telefonen om de ersätter hela värdet på den. Jag förstår inte riktig hur det annars skulle fungera.

Menar du att du borde få utbetalt hela värdet på telefonen, OCH behålla telefonen? För mig låter det som att du gått en bra bit plus på den dealen.

Om din cykel blir stulen och du sedan får ersättning från försäkringsbolaget, vad tycker du ska hända om cykeln återfinns?

Herregud hur är det ens möjligt att missförstå vad jag menar?

1. De ersätter inte hela värdet (eller ja det beror på vad du menar med hela värdet) utan nypris - åldersavdrag osv.
Dvs det finns en chans att ägaren till telefonen inte kan köpa en "ny" begagnad likadan telefon.

2. Genom att ex säga att man kan reparera den själv och att delarna kostar 1000:- finns chansen att försäkribgsbolaget låter än behålla luren plus betalar ut 1000:-. På så sätt tjänar försäkringsbolaget lite pengar och ägaren får en fullt fungerande lur.

Lika så om ägaren kan hitta en lokal reparatör som kanske tar 2000:- men där ingen garanti lämnas. Ägaren kan då dra detta via försäkringsbolaget och säga att denna accepterar att ingen garanti ges och ber om 2000:- i ersättning.

Summorn är bara påhittade i dessa exempel.

Finns inga garantier men chansen finns och enligt mina erfarenheter är det fullt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Herregud hur är det ens möjligt att missförstå vad jag menar?

1. De ersätter inte hela värdet (eller ja det beror på vad du menar med hela värdet) utan nypris - åldersavdrag osv.
Dvs det finns en chans att ägaren till telefonen inte kan köpa en "ny" begagnad likadan telefon.

2. Genom att ex säga att man kan reparera den själv och att delarna kostar 1000:- finns chansen att försäkribgsbolaget låter än behålla luren plus betalar ut 1000:-. På så sätt tjänar försäkringsbolaget lite pengar och ägaren får en fullt fungerande lur.

Lika så om ägaren kan hitta en lokal reparatör som kanske tar 2000:- men där ingen garanti lämnas. Ägaren kan då dra detta via försäkringsbolaget och säga att denna accepterar att ingen garanti ges och ber om 2000:- i ersättning.

Summorn är bara påhittade i dessa exempel.

Finns inga garantier men chansen finns och enligt mina erfarenheter är det fullt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

inte så det funkar tyvärr.

är legit reparatör eller utköp enligt accepterat avtal som är alternativen.

alla andra lösningar utan garantier kan du glömma direkt... för de vill inte att du ska kunna använda drullen igen ett par månader senare för att den nya skärmen utan garanti plötsligt dog t.ex.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så det funkar tyvärr.

är legit reparatör eller utköp enligt accepterat avtal som är alternativen.

alla andra lösningar utan garantier kan du glömma direkt... för de vill inte att du ska kunna använda drullen igen ett par månader senare för att den nya skärmen utan garanti plötsligt dog t.ex.

Men va i hela h-vette, är folk inte läskunniga?!
Jag säger ju klart och tydligt att man i sådana fall själv får godkänna att ingen garati lämnas. Det är ju då HELT UPPENBART att man inte kan lämna in luren igen om den går sönder pga dåligt arbete/dåliga delar. Dvs man friskriver försäkringsbolaget.

Vidare så säger jag ju att jag själv har hanterat ärenden på detta vis, inga konstigheter alls egentligen. Säger inte att alla bolag accepterar detta men jag vet ju, av erfarenhet, att det är möjligt.

Är ju j_ävligt intressant att folk inte ens läser inläggen ordentligt innan man svarar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska försöka lägga upp en bild, fick ett svar precis från försäkringsbolaget. Förstår inte riktigt hur dom har tänkt nu...

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar med svar.

[EDIT] De hade i princip fastställt denna gången att min mobil (google pixel 2) finns att köpa över nätet för 3 990 kr. Efter åldersavdraget och självrisken blir det i princip 1 500 kr utbetalt. Nu bad jag dem att se över detta då detta är en helt annan prissättning även vad jag kan hitta (de hade t.o.m. bifogat screenshot, mobilen och priset på en hemsida, dock inget jag kunde hitta när jag sökte).

felstavning bl.a.
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ptja, CDON säljer telefonen de jämför med (Pixel 128GB) för 3290:-. Du skall nog påpeka för dem att de kollar på fel telefon.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Tror jag med Men förstår nu varför kostnaden skulle vara orimlig, är ju helt plötsligt inte bara en skärm längre. Tror jag kommer köpa den igen, så e det bara ...

Permalänk
Medlem

Så dom lovade dig först utbetalning på lite över 5000:- sen sänker dom det till 1500? Schysst....

Permalänk
Medlem

Undrar om det har med att göra att Pixel2 inte säljs i Sverige förutom gråimport.
Men att ta nypriset på en pixel 1 som jämförelse är rätt lol