Speldator som funkar helt okej(Hjälp)

Permalänk

Speldator som funkar helt okej(Hjälp)

Hej!

Nu är det såhär att jag sitter på en iMac från mitten av 2011 och har på något sätt kunnat spela de spel jag vill på denna men idag så funkar den inte längre till att spela WoW - Battle for Azeroth som kommer om några veckor. Detta gjorde mig väldigt besviken eftersom jag ändå haft WoW på 60fps(saknade någon 3D sak). Men som sagt behöver nu en ny dator. Spelar också spel som CS:GO och lite andra steamspel, alltså det behöver inte vara en värstingdator men den ska funka fint till spel som WoW och CS kanske även lite mer högpresterande spel som Battlefield men inget måste! Jag tänkte mig en så låg summa som möjligt fast med möjlighet att sedan uppgradera.

Max 6000 (Edit: Eller något som är så pressat i pris som möjligt men ändå håller)

Exkludera: Mus, Tangentbord, Headset och skärm. Men ge gärna tips på en bra skärm! Windows ska självklart vara med i priset + WiFi sändare

Permalänk
Medlem

Windows 10 Home kostar ju runt en tusenlapp, alltså 5000kr till all hårdvara? Blir svårt att hitta något bra då... T.ex. tänker man GPU skulle man hellre vilja ha ett GTX 1060 framför ett 1050, och då kostar ett 1060 runt 2500-3000kr.

2000kr kvar för CPU, kylare, PSU, chassi, moderkort, RAM, SSD/HDD... och då ska även moderkortet ha WiFi-sändare alternativt ett separat WLAN-kort.

Tror på riktigt att du måste öka din budget en del för att kunna nå upp till någon datorspecifikation som du skulle kunna bli nöjd med. Kanske närmare 7500kr (exkl. Windows 10).

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Windows 10 Home kostar ju runt en tusenlapp, alltså 5000kr till all hårdvara? Blir svårt att hitta något bra då... T.ex. tänker man GPU skulle man hellre vilja ha ett GTX 1060 framför ett 1050, och då kostar ett 1060 runt 2500-3000kr.

2000kr kvar för CPU, kylare, PSU, chassi, moderkort, RAM, SSD/HDD... och då ska även moderkortet ha WiFi-sändare alternativt ett separat WLAN-kort.

Tror på riktigt att du måste öka din budget en del för att kunna nå upp till någon datorspecifikation som du skulle kunna bli nöjd med. Kanske närmare 7500kr (exkl. Windows 10).

Finns det inget billigare Windows som ändå funkar bra? Är Windows 7 fortfarande något att ha? Sökte Windows 10 Home och såg ett för 400?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Hej!

Nu är det såhär att jag sitter på en iMac från mitten av 2011 och har på något sätt kunnat spela de spel jag vill på denna men idag så funkar den inte längre till att spela WoW - Battle for Azeroth som kommer om några veckor. Detta gjorde mig väldigt besviken eftersom jag ändå haft WoW på 60fps(saknade någon 3D sak). Men som sagt behöver nu en ny dator. Spelar också spel som CS:GO och lite andra steamspel, alltså det behöver inte vara en värstingdator men den ska funka fint till spel som WoW och CS kanske även lite mer högpresterande spel som Battlefield men inget måste! Jag tänkte mig en så låg summa som möjligt fast med möjlighet att sedan uppgradera.

Max 6000

Exkludera: Mus, Tangentbord, Headset och skärm. Men ge gärna tips på en bra skärm! Windows ska självklart vara med i priset + WiFi sändare

Tjena,

Din budget måste upp 6000 kr räcker inte om den ska ha lite kräm. Räkna mer runt 9000kr.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Din budget måste upp 6000 kr räcker inte om den ska ha lite kräm. Räkna mer runt 9000kr.

Jag ska inte ha en så bra dator, borde ju verkligen gå med ett lägre pris.

Om jag klarat spela dessa spel innan med 60-120fps med dessa specs

2,5 GHz Intel Core i5
4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6750M 512 MB

Så kan jag väl inte behöva betala 9000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Finns det inget billigare Windows som ändå funkar bra? Är Windows 7 fortfarande något att ha? Sökte Windows 10 Home och såg ett för 400?

Skickades från m.sweclockers.com

Win7 är absolut något att ha, då man kan uppgradera det gratis till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Jag ska inte ha en så bra dator, borde ju verkligen gå med ett lägre pris.

Om jag klarat spela dessa spel innan med 60-120fps med dessa specs

2,5 GHz Intel Core i5
4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6750M 512 MB

Så kan jag väl inte behöva betala 9000?

Du vill väl att den ska hålla ett tag framöver utan att du ska behöva tänka på uppgradering, hellre lite mer cash. Bättre i längden.
Väldigt svårt att du ska få ihop något annars utan att gå ner för mycket i komponenter.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Du vill väl att den ska hålla ett tag framöver utan att du ska behöva tänka på uppgradering, hellre lite mer cash. Bättre i längden.
Väldigt svårt att du ska få ihop något annars utan att gå ner för mycket i komponenter.

Självklart ska kunna hålla något år framöver. Vill du sätta ihop en dator och försöka pressa priset men ändå så den håller, så vill jag gärna se hur mycket det blir

Annars kanske begagnad är ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Självklart ska kunna hålla något år framöver. Vill du sätta ihop en dator och försöka pressa priset men ändå så den håller, så vill jag gärna se hur mycket det blir

Annars kanske begagnad är ett alternativ?

Begagnat kan absolut vara ett alternativ, ta en titt här på forumet. Finns en egen Marknads avdelning.
Kan kasta ihop en när jag får lite tid över.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Begagnat kan absolut vara ett alternativ, ta en titt här på forumet. Finns en egen Marknads avdelning.
Kan kasta ihop en när jag får lite tid över.

Hur bra är denna? Vad är denna värd?

cpu: amd fx6300 3.6ghz 6 kärnor
8gb ram 1666mhz
powersupply: 500watt
hårddisk på 1000gb
grafikkort: gtx 960 windforce g1 gaming 4gb
moderkort gigabyter gaming
kyllare cpu:n be quiet pure rock 3
chassi: phantek enthoo pro
nzxt fläktstyrning: upp till 5 fläktar att installera

Permalänk

För att förtydliga så kan datorn antingen vara redan färdigbyggt från exempelvis Elgiganten eller ihopsatt från Inet. Om någon är villig så är det bara att länka en data med så lågt pris som möjligt, fast som ändå funkar till det jag vill ha den till. Vill även ha råd om förgående post om den begagnade datorn och vad den kan vara värd.

https://eu.battle.net/support/en/article/137431

Här är även lite information om minimum requirements och recommended till WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Hur bra är denna? Vad är denna värd?

cpu: amd fx6300 3.6ghz 6 kärnor
8gb ram 1666mhz
powersupply: 500watt
hårddisk på 1000gb
grafikkort: gtx 960 windforce g1 gaming 4gb
moderkort gigabyter gaming
kyllare cpu:n be quiet pure rock 3
chassi: phantek enthoo pro
nzxt fläktstyrning: upp till 5 fläktar att installera

Den lär väl sälja för runt 3000-4000kr, processorn är ingen massiv höjdare (den var ingen massiv höjdare redan när den släpptes).

Vad du får tänka på är att spelen du använder som referens är ganska gamla. Så vill du bara ha en dator som löser dessa spelen "bättre" så kan du definitivt hitta/bygga något inom din budget.

Men ska du ha något som har lite hästkrafter att köra spel som för närvarande ligger vid horisonten så håller jag med de andra att du får gå upp lite i budget.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Den lär väl sälja för runt 3000-4000kr, processorn är ingen massiv höjdare (den var ingen massiv höjdare redan när den släpptes).

Vad du får tänka på är att spelen du använder som referens är ganska gamla. Så vill du bara ha en dator som löser dessa spelen "bättre" så kan du definitivt hitta/bygga något inom din budget.

Men ska du ha något som har lite hästkrafter att köra spel som för närvarande ligger vid horisonten så håller jag med de andra att du får gå upp lite i budget.

Vad tänker du för spel i horisonten? Om jag kan uppgradera vissa komponenter i framtiden så är det bra, Men i nuläget har jag inte så mycket att röra mig på och därför kommer jag förmodligen ändå hålla mig till dessa spel och sedan uppgradera datorn längre fram. Jag förväntar mig absolut inte någon data som ska klara nya battlefield på bra grafik utan något som man klarar sig helt okej/bra på i nuläget för dessa spel jag nämnt. Kanske vill du hjälpa mig sätta ihop en data för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Vad tänker du för spel i horisonten? Om jag kan uppgradera vissa komponenter i framtiden så är det bra, Men i nuläget har jag inte så mycket att röra mig på och därför kommer jag förmodligen ändå hålla mig till dessa spel och sedan uppgradera datorn längre fram. Jag förväntar mig absolut inte någon data som ska klara nya battlefield på bra grafik utan något som man klarar sig helt okej/bra på i nuläget för dessa spel jag nämnt. Kanske vill du hjälpa mig sätta ihop en data för det priset?

Jag förstår inte varför du tycker det känns värt att släppa 6000kr på en dator bara för att få lite mer prestanda i de äldre titlar du redan spelar med relativt okej fps? (Men visst, jag förstår om kommande WoW-expansionen inte har stöd på din burk så är det lite annorlunda läge)
Personligen kan jag inte slänga ihop ett bygge på Inet som håller sig inom budget. I alla fall inte något som jag med gott samvete hade kunnat säga "det här är ett bra köp för gaming" om.

Det här är min smärtgräns för vad jag kan rekommendera till en med tight budget, och då har jag ändå tummat på rätt mycket, framförallt är grafikkortet ganska klent.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11658414/

Att tumma mer på processorn är dumt, med tanke på att WoW är ett ganska processorintensivt spel. Egentligen vill du ha Intel där, men då blir det ännu dyrare.
Att tumma mer på grafikkortet innebär att du kommer få problem att köra nyare spel i 1080p med vettig framerate, om du inte drar ner allt på lägsta inställningarna.

Bästa hade egentligen varit att hitta något begagnat. Där får du nog bäst valuta för pengarna så som läget med priser på grafikkort och ram-minnen är idag.

Edit: Som nämns nedan, Windows 10-licens köper du från kinguin eller liknande.

Permalänk

OS handlar du från Kinguin för 250kr. Men letar du något mer framtidssäkert (2 år ->) skulle jag sikta på en budget på 10.000kr.

Gedigen build med
- i5
- ok chassi kylning
- eftermarknadskylare för CPU för att behålla boost
- SSD 120gb
- Nätaggregat med bronze cert
- 1050ti (4gb)
- 8 GB DDR4 Ram

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11658450/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Den här bygger på @elbenko's korg, men jag har bytt ut 1050 mot en 1030 och där börjar det faktiskt bli helt menlöst. Jag vet inte om det kortet kan driva något av dom spelen du spelar ens på lägsta med någon vettig fps, men då börjar vi trilla in i din budget.

Jag tog också en mindre SSD som blev lite billigare, men då får du väldigt begränsat med utrymme för spelen. Moderkortet bytte jag mot ett något billigare bara.

Därefter så är det läge för begagnat. Jag ser inte hur vi kan prispressa detta mer, förutom om du handlar enskilda komponenter begagnat och bygger ihop själv men det tar lite tid och kunnande.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11658472/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det finns inget semi-vettigt under 7000:-
Det här ger absolut bäst pris-prestanda i skrivande stund:

Köp inget sämre än i5 8400. Och heller inget sämre än GTX 1060. Defenitivt inte till samma eller högre pris än den burk jag delar.

Windows 10 är gratis om du inte registrerar kopian. Med din budget skulle jag föreslå att du skippar att köpa en kod.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Jag förstår inte varför du tycker det känns värt att släppa 6000kr på en dator bara för att få lite mer prestanda i de äldre titlar du redan spelar med relativt okej fps? (Men visst, jag förstår om kommande WoW-expansionen inte har stöd på din burk så är det lite annorlunda läge)
Personligen kan jag inte slänga ihop ett bygge på Inet som håller sig inom budget. I alla fall inte något som jag med gott samvete hade kunnat säga "det här är ett bra köp för gaming" om.

Det här är min smärtgräns för vad jag kan rekommendera till en med tight budget, och då har jag ändå tummat på rätt mycket, framförallt är grafikkortet ganska klent.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11658414/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11658414/

Att tumma mer på processorn är dumt, med tanke på att WoW är ett ganska processorintensivt spel. Egentligen vill du ha Intel där, men då blir det ännu dyrare.
Att tumma mer på grafikkortet innebär att du kommer få problem att köra nyare spel i 1080p med vettig framerate, om du inte drar ner allt på lägsta inställningarna.

Bästa hade egentligen varit att hitta något begagnat. Där får du nog bäst valuta för pengarna så som läget med priser på grafikkort och ram-minnen är idag.

Edit: Som nämns nedan, Windows 10-licens köper du från kinguin eller liknande.

Tack för hjälpen och ihopbygget! Som sagt datorn jag länkade är en kompis som har och han var villig att sälja tror han ville ha 4000 för den, Men den klarar av det jag önskar tror du? Ifall jag nu ska gå på begangnat. Är inte insatt alls i vad jag behöver så att köpa från någon främling känns riskfyllt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns inget semi-vettigt under 7000:-
Det här ger absolut bäst pris-prestanda i skrivande stund:
https://komponentkoll.se/bild/jsPhC.png

Köp inget sämre än i5 8400. Och heller inget sämre än GTX 1060. Defenitivt inte till samma eller högre pris än den burk jag delar.

Windows 10 är gratis om du inte registrerar kopian. Med din budget skulle jag föreslå att du skippar att köpa en kod.

cpu: amd fx6300 3.6ghz 6 kärnor
8gb ram 1666mhz
powersupply: 500watt
hårddisk på 1000gb
grafikkort: gtx 960 windforce g1 gaming 4gb
moderkort gigabyter gaming
kyllare cpu:n be quiet pure rock 3
chassi: phantek enthoo pro
nzxt fläktstyrning: upp till 5 fläktar att installera

vad säger du om denna begagnade dator då?

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Den här bygger på @elbenko's korg, men jag har bytt ut 1050 mot en 1030 och där börjar det faktiskt bli helt menlöst. Jag vet inte om det kortet kan driva något av dom spelen du spelar ens på lägsta med någon vettig fps, men då börjar vi trilla in i din budget.

Jag tog också en mindre SSD som blev lite billigare, men då får du väldigt begränsat med utrymme för spelen. Moderkortet bytte jag mot ett något billigare bara.

Därefter så är det läge för begagnat. Jag ser inte hur vi kan prispressa detta mer, förutom om du handlar enskilda komponenter begagnat och bygger ihop själv men det tar lite tid och kunnande.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11658472/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11658472/

Tack! Som jag ställt till de andra vad tycker du den begagnade datorn jag länkande med specs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KiwiKillen: Den funkar för vad du behöver den till för stunden, wow och cs. Men det är ingen burk för spel som släpps nu och framåt i tiden. Kan du få ett bra kompispris på den så skulle den kunna funka som temporär burk tills du har råd med något vassare.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@KiwiKillen: Den funkar för vad du behöver den till för stunden, wow och cs. Men det är ingen burk för spel som släpps nu och framåt i tiden. Kan du få ett bra kompispris på den så skulle den kunna funka som temporär burk tills du har råd med något vassare.

Okej! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

Okej! Tack

Hade jag varit du hade jag sparat lite till.
Det som du länkade till som din kompis säljer, sitter på långsamma minnen idag.
Köp nytt så får du snabba minnen 3000Mhz, för 7000kr hittar du en helt ok begagnad som du även kan uppgradera i framtiden, nån enstaka komponent.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Hade jag varit du hade jag sparat lite till.
Det som du länkade till som din kompis säljer, sitter på långsamma minnen idag.
Köp nytt så får du snabba minnen 3000Mhz, för 7000kr hittar du en helt ok begagnad som du även kan uppgradera i framtiden, nån enstaka komponent.

för 7000kr kan jag få en ny bra dator eller för 7000 en ok begagnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

för 7000kr kan jag få en ny bra dator eller för 7000 en ok begagnad?

Du får en bättre begagnad.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiKillen:

för 7000kr kan jag få en ny bra dator eller för 7000 en ok begagnad?

När det gäller värde för pengarna (dvs. prestanda per krona, om man nu kan säga så) så finns det alltid en brytpunkt där begagnat slutar vara mer prisvärt och nyköp blir mer aktuellt. Riktigt var den brytpunkten ligger kan jag inte svara på, det varierar rätt kraftigt.
Men generellt skulle jag nog säga att med en budget runt 6000-7000 så får man, om man hittar rätt säljare, betydligt bättre värde för pengarna än om man köper nytt i butik.
Mycket tack vare att prestandaökningarna mellan generationerna hela tiden går ner. Det enda som egentligen just nu ser bra prestandaökningar över generationsbyten är grafikkorten, men även där kan man se det stagnerat lite.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

När det gäller värde för pengarna (dvs. prestanda per krona, om man nu kan säga så) så finns det alltid en brytpunkt där begagnat slutar vara mer prisvärt och nyköp blir mer aktuellt. Riktigt var den brytpunkten ligger kan jag inte svara på, det varierar rätt kraftigt.
Men generellt skulle jag nog säga att med en budget runt 6000-7000 så får man, om man hittar rätt säljare, betydligt bättre värde för pengarna än om man köper nytt i butik.
Mycket tack vare att prestandaökningarna mellan generationerna hela tiden går ner. Det enda som egentligen just nu ser bra prestandaökningar över generationsbyten är grafikkorten, men även där kan man se det stagnerat lite.

Okej förstår! Men sedan kan det ju vara skönt med garantier för man vet att det som man får är nytt. Antar att om jag ska köpa begagnat rekommenderas Sweclockers.. någon mer sida? Och hur vet jag om en dator är bra? Vilka specs ska den ligga över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KiwiKillen: Ja håller med, garanti är alltid skönt. Är alltid en risk att köpa begagnat (på många vis). Jag hade nog personligen bara rekommenderat marknaden på SweC. Eventuellt Tradera, för lösa komponenter, om du kan bygga ihop maskinen själv.

Hade nog kollat efter något i stil med en maskin byggd på åtminstone Z170 moderkort / intel 6700K / 8-16gb ram / gtx 980 grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Den datorn som @Louwsy Shroom länkade kommer funka till WoW ett 1030 går att spela wow om man googlar lite så såg det ut att flyta helt okej. 😊