Stationär surfdator 3000-4000 (Morsan)

Permalänk

Stationär surfdator 3000-4000 (Morsan)

Tjena!

Morsan behöver en ny surfdator, och vi tänkte lägga runt 3-4.000. Frågan är: är det värt att bygga en själv, eller är marginalerna på lågpresterande budgetdatorer så låga att det inte finns någon nackdel att köpa färdigbyggt? Datorn används bara till vardaglig surf och kontorsjobb. Ingen redigering, inget krävande. En snabb dator är uppskattat, och jag kommer prioritera en SSD men lagom volym, och en sekundär mekanisk (även om detta kräver eftermontering på färdigbyggda).

Behöver allt nytt, kommer inte att återanvända något från det förra bygget.

Allt gott

Permalänk
Medlem

Exclusive skärm osv?

En NUC med 128 GB SDD och 8 GB RAM kanske?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

varför inte en chromebox?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@Volvo_Viktor: Bygga själv paket 3500 kr

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Pentium G4560 (539 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master Elite 120 (359 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS H110I-PLUS (569 kr hos Komplett)
RAM: Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart (949 kr hos Dustin)
SSD: Kingston A400 240GB 2.5" SATA (SA400S37/240G) (549 kr hos Komplett)
PSU: Corsair CX450M 450W (549 kr hos Komplett)
Summa: 3 514 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Volvo_Viktor: Bygga själv paket 3500 kr

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Pentium G4560 (539 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master Elite 120 (359 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS H110I-PLUS (569 kr hos Komplett)
RAM: Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart (949 kr hos Dustin)
SSD: Kingston A400 240GB 2.5" SATA (SA400S37/240G) (549 kr hos Komplett)
PSU: Corsair CX450M 450W (549 kr hos Komplett)
Summa: 3 514 kr

Det där är en gammal generation. 8e generationens pentium är bättre samt dual channelminnen i 2666mhz, moderkort med 4 dimm-slots och vettigare chipset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@johanruda: Jadå, skärm och kringutrustning finns redan!

Permalänk

@Chris_Kadaver: Den där såg inte helt fel ut! Hur är processorn, den kommer inte flaskhalsa resten?

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Missade att Intel har släppt en ny pentium CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Volvo_Viktor: Allt är relativt. Datorn skulle klart vara snabbare med 4 riktiga kärnor i flertrådade applikationer, typ i3 8100 eller Ryzen 2200G, men blir då också lite dyrare. 2200G är långsammare än G5400 i singeltrådade applikationer dock, men vinner stort i flertrådade. i3 8100 är snabbare både i singel och flertrådade. Men med tanke på användningsområdet så funkar nog vilken som av dessa.

Det jobbiga med 2200G är att om du ska hitta ett billigare moderkort som stöder denna, så är det inte säkert att moderkortet kommer med senaste bios. Sitter det ett äldre bios i, så startar inte datorn med 2200G. Då behöver du få tag i en cpu av första generationens ryzen för att uppdatera bios. Det kan bli rörigt med andra ord.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk

@Chris_Kadaver: Okej, lite som jag trodde! Borde bli ett steg upp om jag behåller resterande komponenter som är utvalda och byter ut mot en i3 8100. Känns som en bra investering? Är ju bara 6-700 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvo_Viktor:

@Chris_Kadaver: Okej, lite som jag trodde! Borde bli ett steg upp om jag behåller resterande komponenter som är utvalda och byter ut mot en i3 8100. Känns som en bra investering? Är ju bara 6-700 ändå.

Ja det räcker nog och blir över ett tag framöver i alla fall om hon inte kör applikationer som drar nytta av en massa trådar.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

kan ju även vara värt att kolla 2200g som kan vara ett prisvärt alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvo_Viktor:

@Chris_Kadaver: Okej, lite som jag trodde! Borde bli ett steg upp om jag behåller resterande komponenter som är utvalda och byter ut mot en i3 8100. Känns som en bra investering? Är ju bara 6-700 ändå.

Jag tror inte det är värt det bara för att surfa. Fast samtidigt vet jag inte vad som vore bättre att lägga pengarna på istället... Behövdes det en mekanisk hårddisk?

Kanske även hade varit intressant att krympa formfaktorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Volvo_Viktor

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det där är en gammal generation. 8e generationens pentium är bättre samt dual channelminnen i 2666mhz, moderkort med 4 dimm-slots och vettigare chipset.

https://komponentkoll.se/bild/mTbfl.png

Bättre att ta ett moderkort med fyra minnesplatser när det ändå inte kostar mer. Blir tråkigt att uppgradera minnet i framtiden annars.
MSI B360M Pro-VDH

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: oj ja... trodde det var det moderkortet jag hade valt. :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: Nja, hon kommer nog mest göra normalt kontorsarbete. Inte så mycket "multitasking". Men eftersom i3:an bara kostar runt 1000-lappen så är det ju ändå ett lyft mot den listade processorn? Som ovan skrev om formfaktor eller storlek så spelar det ingen roll, stor som liten/normal

Permalänk

@Glyph: Formfaktorn spelar ingen större roll. Angående mekanisk så tror jag att det duger med en 240gb SSD eller liknande. Molnlagrar och kopierar allt till externa mekaniska för foto/lagring osv. Så internt behövs det inte

Permalänk
Medlem

Varför inte en bärbar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb