FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Medlem

"Pizzafläkt" är underskattat! Många gånger räcker det med luftdrag för kyla. Behöver nödvändigtvis inte kyla luften för behagligt klimat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har precis beställt mig en sådan här enkel AC.

https://www.tomtop.com/p-h21450.html?currency=SEK&Warehouse=C...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Det är för sent att köpa några portabla AC - det är slutsålt överallt då du inte är ensam om att vara desperat...

De flesta _vettiga_ portabla AC använder kondensen för att kyla kondensorn på varmsidan och därmed ånga upp kondensen till vattenånga som en del av kondensorns skylning - med andra ord rinner det ingen vatten alls i slangen ut mot utomhus - bara en smula extra uppfuktad hetluft (~50 - 60 grader C)

Se upp för de lite enklare portabla AC där kondensen samlas i en bytta och inte ångar upp kondensen i kondensorn - vid sådana här intensiva körningar som nu kan det bli hinkvis med vatten per dag och har man dränerslang till en hink så kan hinken bli full och översvämning, annars om det bara är den interna byttan som används så stannar kompressorn när den är full.

När vi kommer till rötmånaden och det är lika varmt men luftfuktigheten hög så kan en sådan maskin producera 1-2 liter kondens i timmen - och förångar inte maskinen upp detta själv så kommer du snart att tröttna på att tömma kondens hela tiden...

mao. det är viktig att välja rätt maskin, men dessvärre är det väldigt kryptiskt att läsa ut om portabla AC återanvänder kondensen för sin kylning och det finns många namn och benämningar på detta - dock en ganska god regel är att om det inte står något alls om detta så är det en maskin där man själv måste tämligen ofta tömma på kondensvatten...

I dagsläget runt Mälardalen så är det stort sett omöjligt att köpa portabel AC då det är slut i alla affärer och även i webb-butiker

- det finns folk som kört 30 mil för att hämta om de lyckas paxa/köpa en kvarvarande portabel AC oavsett skick och typ i någon mindre välbesökt gubbdagis i en del av landet som inte här så varm just nu...

De flesta affärer anger att det åter kommer i lager in i Augusti- September men då är det lite sent då folk vill köpa NU...

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på en portabel AC som är vettig för en liten tvåa på 50 kvadrat?
Alla ni länkat är slutsålda

Permalänk

Jag satte ett par Noctua NF-S12A med low-noice adapter i fönstret. Ljudlöst och blir en skön bris genom rummet. Driver dem med ett vanlig 12V nätaggregat från någon extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

helger när man är hemma så duschar man iskallt 4-5 gånger om dagen, stängde av alla element redan i vintras och frös inte överhuvudtaget då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Häng en liten skål under, blir ett fint fågelbad.
Kommer inte mycket vatten och vattnet är rent.

Skrivet av Robbo:

Det droppar inget från slangen, det är varmluft som blåser ut, sen får man dränera ac:n på vatten via speciell ventil (jag har 2st dräneringar på min).

Skrivet av backfeed:

Som @Robbo säger så har alla portabla AC en inbyggd vattentank som man får tömma ibland, det kommer inte ut något vatten med frånluftsslangen.

Edit: verkar variera, antingen har den vattentank eller så förångas vattnet och skeppas ut med frånluftsslangen (varmluft), men då alltså i ångform, och droppar inte.

Tack för svaren, då är jag lite mer på det klara hur det fungerar. Ser på klippsalongen nere på gatan att de har en liten trädgårdsliknande slang som ringlar sig ut från dörren och där är det alltid lite blött och ibland ringlar sig det blöta ut över trottoaren till vägen. Men det kanske är en annan sorts AC då. Får kolla upp det till nästa sommar, blir lätt varmt här med sol från första strålarna på morgonen till 17-18 på eftermiddagen och ingen balkong. Fläktar hjälper i princip inget alls då det bara skiljer ett par grader ute och inne. Just nu 25,6 ute och 27,4 inne. En av de svala dagarna på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Har en loft säng som blir väldigt varm, så improviserade en kväll med några stora pappren jag hade, rulla ihop dem till några rör som jag tejpade ihop + en 5v usb fläkt med en iphone laddare adapter + 20 st 500ml frysta vatten flaskor, ser ut som en röra men fungerar.

sen har jag självklart även balkong dörrarna fullt öppen dygnet runt.

http://www.patan77.com/screenshot/aircon2018.jpg

Hur gör du med all kondens som rinner från flaskorna?

Permalänk
Medlem

Kör en portabel ac Coolman 28S i sovrummet

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

En luftrenare och en bordsfläkt. Samt markiser, persienner och mörkläggning.

Funderar varje år på att köpa en portabel ac eller liten luftvärmepump.
MEN med tanke på att vi har typ 3 varma veckor av 52 så känns det inte så motiverat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alla lösningar som innefattar is från frysen är ganska kontraproduktiva. Eftersom frysen inte bara överför värmen från vattnet den fryser ut i luften runtom i lägenheten. Den genererar också extra värme under tiden. För varje grad du kan kyla med is har du just höjt några grader genom frysens värmeväxlare.

Jag skulle säga radiator med kallt vatten är bästa ghettolösningen, nackdelen med det är ju att man slösar vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Köpte en "portabel" AC häromdagen. Det bästa jag köpt på länge! Vi har den i sovrummet så att vi alltid har ett rum som är svalt och så att vi kan sova svalt. Rekommenderas!

Jag skriver "portabel" då den vägen 33 kg, står på hjul och har en slang som leds ut genom fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en sån i sovrummet sen 13år tillbaks... köper en ny samma dag den går sönder!
I v-rummet har vi tyvärr ingen... varit nära att köpa flera ggr, men kör fläktar där, och drar för mörkläggningsgardiner på dagen när vi inte är hemma OCH vevar ner markisen på balkongen... är vi hemma har vi inte mörkläggningsgardinen för, där solen inte ligger på...
Men huvudsaken är att det är svalt när vi ska sova... sover med tjocka fibertäcken nu på sommaren, hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Crazy. Jag stod inte ut att se på videon. Han hade långa jeans på sig. Vidrigt varmt ju.

Hahah tänkte samma. Var även jobbigt se den tjocka mattan

Permalänk
Medlem

@twk: modell?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Chassifläkt jag röck ur en gammal dator, nätaggregat från nån bärbar dator plus ett tändningslås!
Var helt slut på bordsfläktar, så det fick ta och duga..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för svaren, då är jag lite mer på det klara hur det fungerar. Ser på klippsalongen nere på gatan att de har en liten trädgårdsliknande slang som ringlar sig ut från dörren och där är det alltid lite blött och ibland ringlar sig det blöta ut över trottoaren till vägen. Men det kanske är en annan sorts AC då. Får kolla upp det till nästa sommar, blir lätt varmt här med sol från första strålarna på morgonen till 17-18 på eftermiddagen och ingen balkong. Fläktar hjälper i princip inget alls då det bara skiljer ett par grader ute och inne. Just nu 25,6 ute och 27,4 inne. En av de svala dagarna på ett tag

Deras slang är i så fall kondensvattentömning, troligen kopplat direkt till tömningsventilen på vattentanken på en mobil AC, dvs det är inte den frånluftslang (varmluftsutblås) som man hänger ut genom fönstret. Istället för att tömma sin tank då och då så låter de vattnet rinna ut på gatan, men det är alltså inget man måste göra utan det är deras val.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla lösningar som innefattar is från frysen är ganska kontraproduktiva. Eftersom frysen inte bara överför värmen från vattnet den fryser ut i luften runtom i lägenheten. Den genererar också extra värme under tiden. För varje grad du kan kyla med is har du just höjt några grader genom frysens värmeväxlare.

Jag skulle säga radiator med kallt vatten är bästa ghettolösningen, nackdelen med det är ju att man slösar vatten.

Det @Patan77 har gjort funkar bra för lokal kylning bara där det behövs mest, men ja, lägenhetsluften blir ju globalt sett lite varmare pga frysningen. Går förstås även att placera frysboxen utomhus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kom på en helt sjuk grej. Använder vanlig fläkt i spelrummet men blev lite trött på att ha blåst i ansiktet så vände den utåt mot fönstret. Det blev behagligare! Kan inte stämma, tänkte jag, men provade det idag när solen låg på mot rummets fönster och fläskade. Gick upp på eftermiddagen och det annars bastuliknande rummet var svalt.

Jaha gubbar. Står ni inte ut med AC så kör en fläkt att blåsa ut varmluften ur rummet. Fungerar det i ett chassi då fungerar det i ett rum.

Skrivet av tintinj:

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Hade AC för några år sedan. 5 000 kr ner i sjön. Var en liten kopp i botten där vattnet samlades. Fick krypa på alla fyra två gånger om dagen och alla försök att få ur koppen utan att hälften skvalpade ut var omöjligt. Så inte bara i utblåset det kommer fukt. Den ångan droppar inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Hur gör du med all kondens som rinner från flaskorna?

Jag ställer de frysta flaskorna på några tallrikar, fast flaskorna som syns på bilden är bara några som är fyllda med kallt vatten som inte fick plats i frysen så blir inte mycket kondens på dem, men de frysta flaskorna skapar förvånansvärt mycket kondens, tallrikarna blir typ full av vatten över natten, 20 frysta flaskor skapar tillräckligt för att fylla ca två glas vatten, så skulle definitivt inte vara en bra ide att ställa dem rakt på ett trä golv.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Har alltid haft svårt för värme och sneglat på en AC sen i våras men var för snål. Ångrar mig nu, särskilt när ledigheten närmar sig och värmen inte ger med sig.

Ett litet budgettips, som visserligen inte har någonting med fläktar att göra, är att fylla en sprayflaska med kallt vatten och spraya på fejset/kroppen. Nackdelen är att man måste spraya minst var femte minut..

Permalänk
Medlem

Kör med min Hace CB-18inv sedan 7 år tillbaka. 5300W i kyleffekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en plastback, hål i ena sidan av den och ett hål i andra sidan med en 120mm 12V fläkt som drivs av en 1A 12V DC adapter.

Sedan lägger jag 6st petflaskor fyllda med saltlösning (vatten med vanligt salt i) som är djupfrysta över natten.

Det fungerar rätt bra, ungefär +12C är det lägsta den spottat ur sig när det varit runt 30C inne.
Går så klart att förbättra men tror den ksotade mig 40Kr eller nåt

Saltvattnet ger lägre temperatur då vattnet tinar under 0C istället för runt 0C så kondensat som bildas på flaskorna fryser på dom, ser rätt roligt ut med istappar.

Permalänk
Medlem

Dränk en kökshandduk i kallvatten, vrid ur, och lägg den i nacken. Hjälper en hel del. Speciellt när man sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Bitwit gjorde en själv med bl a en större chassifläkt +annat. För den kreative:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Själv använder jag en plastback, hål i ena sidan av den och ett hål i andra sidan med en 120mm 12V fläkt som drivs av en 1A 12V DC adapter.

Sedan lägger jag 6st petflaskor fyllda med saltlösning (vatten med vanligt salt i) som är djupfrysta över natten.

Det fungerar rätt bra, ungefär +12C är det lägsta den spottat ur sig när det varit runt 30C inne.
Går så klart att förbättra men tror den ksotade mig 40Kr eller nåt

Saltvattnet ger lägre temperatur då vattnet tinar under 0C istället för runt 0C så kondensat som bildas på flaskorna fryser på dom, ser rätt roligt ut med istappar.

29 delar vanligt salt till 100 delar vatten ger en eutektisk lösning. När den väl är fryst håller den -21,6 C tills hela salt-isen har tinat. Men man behöver ha lägre än -22 i frysen och gärna -25 C, annars tar det väldigt lång tid at frysa den.

Men vanligt fryst vatten har högre värmekapacitet än salt-isen och därför är det lika bra att bara ha vatten och slippa slabba med saltlösningen.

Permalänk
Medlem

Beställde nu en AC från amazon.de för 210 euro med expressfrakt (ska komma senast tisdag).

https://www.amazon.de/gp/product/B01G5W9IN6/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tvärdrag=problemet löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Källare = Winning

Permalänk
Medlem

I kväll ska jag vara upp sent. Har två fönster (ett stort och ett litet) öppna just nu och en stor golvfläkt som blåser. Det stora fönstret måste jag tyvärr stänga innan jag lägger mig då det är riktat mot ost till syd.

Typ som den här.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p