Köpråd (och allmänna frågor) till NAS

Permalänk

Köpråd (och allmänna frågor) till NAS

Hej hej Dags för en relativt dåligt insatt medlem att ställa lite frågor.

Jag är ute efter ett NAS att ha hemma och behöver lite hjälp. Kan börja med lite allmän info om användning m.m. och tar mina funderingar efteråt.

1. NAS:et kommer främst att användas som backup.
2. Det får gärna ha HDMI-uttag så man kan koppla in till TV vid behov.
(Har dock apple TV, så kommer nog köra streamingtjänster via den)
3. Ett tyst NAS är ett bra NAS. Jag vet inte hur högt NAS brukar surra, men ju mindre desto bättre.
4. Snart dags för första lönen efter examen och har lite andra saker som behöver uppdateras, så snällt mot plånboken är ett plus.

Ok, så till mina allmänna funderingar. (Fortsätter numreringen så att det blir lättare att svara på enskilda punkter ifall ni vill).

5. Hur fungerar egentligen filhanteringen med NAS? När man kör med t.ex. Google Drive så behöver man ju ladda ner filerna till datorns hårddisk om man vill arbeta med dem (om man inte kör t.ex. google docs via webinterfacet). Jag förstår att det t.ex. inte är särskilt gångbart att installera spel på sitt NAS och förvänta sig att de ska flyta, men kan man arbeta med t.ex. word-dokument utan att behöva dubblera? Tänker att det ändå är något "lokalare" än t.ex. Google Drive.

6. Hur fungerar syncning till NAS rent generellt? Skiljer det sig markant mellan olika tillverkare? Kopplat till förra funderingen, brukar det finnas någon automatisk sync/backup?

Tacksam för tips och svar på funderingarna! Säg till om något behöver förtydligas

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

1. NAS:et kommer främst att användas som backup.

Som backup-lösning är det nog både enklare och billigare att köpa vanliga externa hårddiskar som du sprider ut på olika platser (typ hemma hos olika familjemedlemmar, så att du försäkrar dig mot brand och inbrott).

Skrivet av PigPillow:

2. Det får gärna ha HDMI-uttag så man kan koppla in till TV vid behov.
(Har dock apple TV, så kommer nog köra streamingtjänster via den)

Vet att QNAP nischar sig mot TV-bänken med sina enheter, d.v.s. HDMI-utgång och kraftfull processor för att spela upp media. Andra, t.ex. Synology, skippar det spåret på flera av sina modeller med syftet att du ska konsumera innehållet via nätverket.

Min lösning är att köra Kodi på en Raspberry Pi, då får jag ett mediacenter som skapar ett bibliotek av innehållet på min NAS. Behövs därmed ingen serverbaserad streamingtjänst installerad på min NAS. Jag tror att Kodi finns även till Apple TV.

Skrivet av PigPillow:

3. Ett tyst NAS är ett bra NAS. Jag vet inte hur högt NAS brukar surra, men ju mindre desto bättre.

Enligt min erfarenhet är det främst vibrationerna som låter, inte fläktarna. Så god isolering mot vibrationer + "tysta" diskar tror jag att man kommer långt med.

Skrivet av PigPillow:

5. Hur fungerar egentligen filhanteringen med NAS? När man kör med t.ex. Google Drive så behöver man ju ladda ner filerna till datorns hårddisk om man vill arbeta med dem (om man inte kör t.ex. google docs via webinterfacet). Jag förstår att det t.ex. inte är särskilt gångbart att installera spel på sitt NAS och förvänta sig att de ska flyta, men kan man arbeta med t.ex. word-dokument utan att behöva dubblera? Tänker att det ändå är något "lokalare" än t.ex. Google Drive.

Jag har alla mina foton på min NAS. De lagras i RAW-format och när jag sitter i Lightroom på min dator så jobbar jag direkt över nätverket mot de filerna. Det går slöare än att filerna lokalt, men det är ändå genomförbart.

Skrivet av PigPillow:

6. Hur fungerar syncning till NAS rent generellt? Skiljer det sig markant mellan olika tillverkare? Kopplat till förra funderingen, brukar det finnas någon automatisk sync/backup?

Jag tycker det är enklast att lägga till min NAS som nätverksdisk på min dator. Då kan jag jobba mot den precis som vilken disk som helst. Backuplösningar på din kan då fungera som vanligt (d.v.s. att du kan skriva till din NAS som vilken disk som helst). Det är nog ganska standard att de vanliga NAS-märkena har en medföljande mjukvara som gör att du kan göra backup på det som ligger på enheten (d.v.s. att du kan kopiera filer från din NAS till någonting annat, till exempel en USB-ansluten disk).

Permalänk
Medlem

Att tillägga är att en NAS måste också ha en backup på all data som lagras på dess diskar och att denna körs regelbundet med externa USB-diskar - som kopplas ur och läggs undan mellan varje backup - detta är viktigt, allt som är inkopplat via nätverks-sladd, USB-sladd, väggvårta - kan slås ut helt av en åsknedslag i närheten. Att NAS har redudanta diskar mm. har ingen som helst betydelse i dom här lägena, och NAS skyddar heller inte mot användarmisstag som att man av misstag raderade hela filträn med foton/data...

Permalänk
Medlem

Angående backup av NAS så kan Backblaze 5$ (45 kr) unlimited backup vara ett billigare och säkrare alternative än lokal offline-backup beroende på hur mycket data du har och hur snabbt din uppkoppling är. För 45 kr i månaden så får du ladda upp hur mycket data du vill. Nackdelen är att den maximala ned och uppladdnings-hastigheten är begränsad. Fördelen är att backuppen är offsite, alltså utanför ditt hus, vilket innebär att det även skyddar mot t.ex. inbrott och brand till skillnad från en lokal backup till t.ex. en extern hårddisk. Det här är ett säkrare och även billigare alternativ om du har mycket data då du slipper köpa dyra hårddiskar.

Länk till Backblaze hemsida: https://www.backblaze.com/cloud-backup.html

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Jag byggde egen NAS med FreeNAS. Testat QNAP och Synology innan. FreeNAS är överlägset för mina behov. Under FreeNAS kör jag plex som en VM, och låter AppleTV streama innehåll från den. Sitter jag vid datorn monterar jag NASen via CIFS eller liknande protokoll och därmed kan man jobba med dokument rätt enkelt, förutsatt att dom inte är riktigt stora.

Min NAS är tyst, det man hör är diskarna som snurrar men då får man lägga örat mer eller mindre mot chassit.

På tal om molntjänster hittade jag jottacloud. Ej testat men låter intressant. Lagring i Norge, krypterat med AES256, 5 GB gratis och oändlig lagring för $7.5/mån.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Angående backup över molntjänst så styrs det mycket av hur snabb lina man har och man bör ändå ha en lokal backup oavsett och se molntjänsten som den andra backuppen för den dagen det har skitigt sig rejält på hemmaplan.

När det gäller kryptering så bör man använda backupklient som sköter det lokalt i datorn och innan det sänds iväg över internet samt inte har koppling (och helst med öppen källkod) till använda molntjänst.

Amerikanska staten (via NSA mfl.) pressar de amerikanska dataföretagen att införa försvagningar på strategiska ställen (som använda slumptalsgenerator, nyckel-adminstration mm.) för att lättare kunna bryta kryptering när de anser sig behöva det - därför kan man aldrig lita på amerikanska företag hur mycket företagen än försäkrar sig att produkterna är säkra ifrån insyn - amerikansk-registrerade företagen har nämligen inte mycket att välja på i frågan och alternativet är oftast att ta ned skylten...

Samma sak gäller även produkter från israeliska företag (som är rätt starka på olika typer av säkerhetsprodukter, både militära men också i civila produkter som sedan används av andra olika företag i sina produkter) och från öst, där respektive nation försöker få in sina kofötter i de använda krypterade produkterna.

Permalänk
Medlem

har en synology funkar fint med deras cloud och sync appar, täcker mina behov, vill man ha mer funktioner så skulle jag nog köra en freenas bygge
hdmi är inget man behöver egentligen, om man har tv och nasen inkopplat på samma nätverk, då kan man streama direkt till tv över linan..funkar fint med min ds416play

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en Synology, visst HDMI finns inte men det är inget som behövs i ett hemmanätverk. Du kan streama 4K över nätverket och gränssnittet och det enkla OS'et gör det värt. Gick i dina tankebanor tidigare men är glad och jag valde Synology till slut. I princip Plug and play, så användarvänligt.