Permalänk
Medlem

Deckartips?

Jag gillar att kolla på deckare på tv, dock inte pangpang-deckare av Hollywoodtyp, men börjar få lite slut på idéer. Nuvarande favoriter är Shetland, Endeavour ("Unge Morse" på svenska), Sherlock med Benedict Cumberbatch mfl. Midsomer börjar kännas rätt uttjatat så vad har ni för tips på trevliga deckare?

"Vera" var inget för mig, inte heller "Fortitude". "Jack Taylor" var ok men lite stereotypt. Bosch och Broadchurch har fått bra kritik men jag har inte sett dem än.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

True Detective.

Permalänk
Medlem

Elementary?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Elementary?

Röstar på den också.
En annan liknande serie/CSI. Finns på netflix och är rysk: Sniffer. Mer CSI än deckare så sett men helt ok.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Inte deckare men jag gillar
CSI (endast originalen från LV, finns 15 säsonger)
Criminal Minds
Lethal Weapon (humorn är skön)
Lucifer (yes, kommer en s04 som förhoppningsvis blir lite mörkare)
The Mentalist

True detective gillade jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Luther, fantastiskt med Idris Elba från BBC.
The Wire, helt otrolig polisserie med bästa persongalleriet jag sett i någon serie.
River, med Stellan Skarsgård är tung och nästan jobbig att titta på men sjukt bra.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, True Detective har jag hört talas om och tänkt att jag skulle se, även om jag vanligtvis har svårt för McConaughey. Luther och Elementary verkar också sevärda. Lethal Weapon verkar inte riktigt vara vad jag söker men det kan ju vara kul med lite variation också.

CSI är lite för mycket mumbojumbo och fejkad teknik för min smak.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

CSI (endast originalen från LV, finns 15 säsonger)

Skickades från m.sweclockers.com

Är så trött på CSI, csi cyber måste va det värsta nån har producerat

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Homeland

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Bordertown på Netflix

Permalänk
Medlem

Min absoluta favoritgenre, kollar nästan bara deckare och verkar ha liknande smak som dig. Så kolla in nedan, i den ordning jag tycker de är bäst. Sätter poängbetyg också. Har inte inkluderat de som jag tycker förtjänar mindre än 7, vilka t.ex. skulle vara Modern i Midsomer, CSI, Bones, The Mentalist, Lie to me, Paranoid, Vera, Jack Taylor, Criminal Minds osv osv.

- The Killing (10)
- The Fall (10, tog ett tag att komma in i men efter det älskade jag den fullkomligt)
- Sherlock (9.5)
- Manhunt: Unabomber (9)
- Seven seconds (9)
- Unge kommisarie Morse (9)
- True detective (9, bara första säsongen är värd att se enligt mig)
- Broadchurch (9)
- Johan falk (9, första och sista säsongerna bäst)
- Lewis (8, imo som Morden i Midsomer fast bättre med djupare och intressantare karaktärer. Uppföljare till gamla Morse, med Morses sidekick Lewis i huvudroll. Kan vara kul för dig att se både gamla Morse-serien och Lewis eftersom du sett Unge Morse. Samma person spelar Lewis i både gamla och nya serien. Det är kul, eftersom det är typ 20+ år mellan dem.)
- Bron (8, första säsongen bäst sen inte lika sevärt.)
- River (8)
- Mindhunter (8)
- Money heist (8, rätt mycket action men ändå på en seriös, Europeisk nivå )
- Luther (8)
- River (8)
- Elementary (7, inte bäst, men mysig och massor med avsnitt)
- The Inspector Lynley Mysteries (7, skulle satt högre tidigare men börjar bli daterad. Om du inte har något emot 15+ år gammal serie gör det inget.)
- Arne Dahl (7)
- Varg Veum (7)
- Frequency (7, lite amerikansk skräpserie-känsla, men mysig)
- Lucifer (7)

Sen Brooklyn 99 (också 9 poäng, men annan genre) för att bryta upp mörkret med lite polis-humor.

Några av de med högst betyg kan vara svåra att komma in i eftersom de är lite långsamma, men detta gör också att spänningen och relationen till karaktärerna byggs upp på ett mer genuint och gripande sätt. Därför kan de verka tråkiga till en början, men när du väl lär känna karaktärerna och kommer in i handlingen är det bland det bästa du kan se. Skulle säga att The Fall, Seven seconds, Unabomber, Unge Morse, True Detective och Broadchurch hör till denna kategori. Resten är mer direkt spännande och fartfyllda, och du kommer märka rätt snabbt om du gillar dem eller inte.

Kanske uppdaterar denna lista, tog dessa från minnet och har säkert glömt något.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Tack för tipsen! Det var några nya i din lista som jag inte hört om tidigare, skall ta mig en titt på dem.

Själv hittade jag "Strike" häromdagen, den har fått riktigt bra kritik (trots att den är skriven av JK Rowling) så den tänkte jag kolla på någon kväll framöver.

https://www.thetvdb.com/series/cb-strike

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera "Bron/broen.

Skickades från m.sweclockers.com