Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här datorn ?

Tjena, letar efter en ny och hyggligt bra dator till vettigt pris.
Vad tror ni om den här setupen ?

Har ni råd och tips så dela gärna med er.

Permalänk
Medlem

Ser hygglig ut, men två punkter:

- Z-serie moderkort till icke-K processor, antingen ta 8700K eller ta ett billigare moderkort. (Z-serie chipset tillåter dig att överklocka, men enbart om processorn är en K-modell)
- Nvidia grafikkort till skärm med AMD Freesync, visserligen inte ett problem men då kan du lika gärna ta en skärm utan Freesync och spara några slantar. Eller ta en skärm med G-sync (dyrare), eller ta ett AMD grafikkort till skärmen du valt och kunna nyttja Freesync.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elBenko:

Ser hygglig ut, men två punkter:

- Z-serie moderkort till icke-K processor, antingen ta 8700K eller ta ett billigare moderkort. (Z-serie chipset tillåter dig att överklocka, men enbart om processorn är en K-modell)
- Nvidia grafikkort till skärm med AMD Freesync, visserligen inte ett problem men då kan du lika gärna ta en skärm utan Freesync och spara några slantar. Eller ta en skärm med G-sync (dyrare), eller ta ett AMD grafikkort till skärmen du valt och kunna nyttja Freesync.

Även vattenkylaren är helt meningslös med en icke-överklockingsbar processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även vattenkylaren är helt meningslös med en icke-överklockingsbar processor.

Instämmer, men det var en relativt billig variant. Motsvarande luftkylare ligger bara några hundringar lägre i pris.
Kan finnas estetiska skäl till val av AIO-kylare som vi inte känner till, med tanke på chassivalet

Permalänk
Medlem

GTX 1070 är kanske det minst prisvärda grafikkortet just nu. 1070 ti är i princip ett 1080 fast billigare. 1070 kommer inte i närheten av ti versionen men kostar nästan lika mycket. Så skippa det helt och hållet. Det finns ett ti hos netonnet för 4990:- med eftermarknadskylare.

860 evo 500GB kostar lika mycket som den där m2-varianten och är därmed ett mycket bättre köp.

Som tidigare nämts är det 8700K som gäller om du nu ska ha en premiumkylare.

Gällande chassit så har jag för mig att det har dåligt luftintag i fronten om jag inte missminner mig. Jag hade tagit ett FD meshify C eller define R6.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rörig i huvudet

Så för att summera det hela så ska jag skaffa mig en 8700K istället så jag har möjligheten att överklocka.

Välja en vanlig ssd 500 istället för m.2 varianten.

Ett bättre chassi med bättre luftflöde.

Gå upp till 1070ti istället för vanlig 1070.

Är det värt att vänta in bättre priser så jag kan försöka hitta ett 1080/1080ti istället ?
Är så många varianter av 1070 och 1080 som liknar varandra men skiljer sig extremt i pris.

Skulle ni säga att det är värt att köpa sig en GPU begagnad ?

Bra tips och råd
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingRobb:

Så för att summera det hela så ska jag skaffa mig en 8700K istället så jag har möjligheten att överklocka.

Välja en vanlig ssd 500 istället för m.2 varianten.

Ett bättre chassi med bättre luftflöde.

Gå upp till 1070ti istället för vanlig 1070.

Är det värt att vänta in bättre priser så jag kan försöka hitta ett 1080/1080ti istället ?
Är så många varianter av 1070 och 1080 som liknar varandra men skiljer sig extremt i pris.

Skulle ni säga att det är värt att köpa sig en GPU begagnad ?

Bra tips och råd
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut!

Och om jag hade varit du hade jag dessutom försökt få tag på ett begagnat GTX 1080, och lagt pengarna som du sparar på en lite dyrare skärm med stöd för G-Sync.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,