Permalänk

Döda pixlar hur vanligt?

Hej
Sitter på en många år gammal skärm på 22" 1680x1050 eller nått sånt som jag fick ett billigt visningsex av, var dock 100 på att den inte hade några döda pixlar.
Nu funderar jag på en acer xb271hu, men lite orolig lägga 7papp på något som ev har döda pixlar.:-)
Så hur vanligt är det ? 1 på 100, 1 på 10 eller var å varannan?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

@kallebunka: kan inte svara på den frågan men bara så du vet har du rätt till 14dagars öppet köp så om det skulle visa,sig vara en död pixel så lämnar du bara tillbaka den o köp en likadan igen, alt en annan modell. edit:måste tillägga att jag menade det ifall du handlar i butik. det gäller ej begagnat av privatpersoner.

samt så skulle jag kunna anta att hur vanligt det är med döda pixlar är olika beroende på vilken panel typ man har.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Vare sig det är 1 på 10 eller 1 på 100 så hade jag aldrig köpt annat än på distans så du kan kolla genom den i lugn och ro utan att behöva oroa dig. Är du intresserad av en kvalificerad gissning skulle jag säga 1 på 15-20 av den där paneltypen om man räknar alla sorters pixelfel.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Ok så oavsätt pixelgarantier å skit så har man minsta lilla och känner sig missnöjd så skall det vara helt ok att skicka tbx den och få en ny?
1 på 15 eller 20 så alltså 5-6% av alla har någon pixeldefekt, låter ju rätt bra onekligen, fått för mig att var och varannan har fått med pixelfel.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Ok så oavsätt pixelgarantier å skit så har man minsta lilla och känner sig missnöjd så skall det vara helt ok att skicka tbx den och få en ny?
1 på 15 eller 20 så alltså 5-6% av alla har någon pixeldefekt, låter ju rätt bra onekligen, fått för mig att var och varannan har fått med pixelfel.

Om du handlar online så kan du alltid nyttja distansköplagens 14 dagars ångertid oberoende av anledning, förutsatt att du skickar tillbaka den komplett med allt den kom med och förstås inte har skadat den på något vis - den måste vara i fullt säljbart skick. Returfrakten måste du dock betala själv (om inte butiken har någon specialdeal).

Handlar du i lokal butik så är villkoren sämre - då måste du i så fall först komma överens med butiken (och helst skriftligt för att vara säker) om att få lämna tillbaka den om det finns pixelfel som inte täcks av garantin. Notera även att öppet köp är helt frivilligt, butiken behöver inte erbjuda det om de inte vill.

Själv har jag råkat ut för ett fåtal döda pixlar på en skärm och ett fåtal röda permanentlysande subpixlar på en annan, men det är ingenting med tanke på hur många skärmar jag haft eller sett över åren (hemma och på jobbet). Det var för få pixlar för att täckas av någon pixelgaranti i båda fallen, men det gjorde inget då det ändå inte märktes om man inte letade efter det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte alldeles nyligen två stycken XB271HU och har inga döda pixlar. Precis som andra har sagt är det bara att skicka tillbaka skärmen om den skulle råka ha döda pixlar eller väldigt mkt IPS-glow/back light bleed.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ångerrätten på 14 dagar är bra om man inte har otur som jag hade. När min skärm som jag hade förut var 15 dagar gammal så uppstod hux flux 6st svarta döda pixlar i panelen. Som tur var så gick detta på garantin men utbytesskärmen som skickades ut kom fram transportskadad och det hela drog ut en del på tiden. Asus hade just då inga likadana skärmar att skicka så blev erbjuden en annan bättre modell, men tyvärr så kom även denna med några döda pixlar. Valde senare att sälja den.

Jag rekommenderar att handla från någon som erbjuder längre än den lagstadgade distansköpslagen, ex Netonnet eller Komplett. Tror Komplett har 60 dagar och Netonnet 90 dagar om man är medlem i deras kundklubb, gäller även öppnade produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Acer xb271hu finns ej på de. Dock elgiganten som verkar ha 30 dagar. Asus pg279q hur är den i jämförelse annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

@kallebunka:
Det sitter samma panel i den och likadant i AOC AG 271QG, du kan förvänta dig likvärdig prestanda och kvalité på alla tre.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag köpte alldeles nyligen två stycken XB271HU och har inga döda pixlar. Precis som andra har sagt är det bara att skicka tillbaka skärmen om den skulle råka ha döda pixlar eller väldigt mkt IPS-glow/back light bleed.

Detta gjorde jag också (fast 3x) och det var inte heller några döda pixlar. Lämnade tillbaka dem av andra anledningar, och köpte 3x MG279Q istället. Inte heller där var det några döda pixlar.

Ingen statistisk grund precis men det kan inte vara särskilt vanligt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallebunka:

Acer xb271hu finns ej på de. Dock elgiganten som verkar ha 30 dagar. Asus pg279q hur är den i jämförelse annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen har också 60 dagar öppet köp.

XB271HU och PG279Q är samma panel i olika kläder.
XB271HU klämmer inte åt panelen lika hårt som PG279Q så bör ha mindre risk för blödning i nedre Högra hörn.

Permalänk

Så det är lite samma lika de två alltså, bra att veta. Ska checka webhallen senare idag.
Hoppas man har lite flyt med sig och slipper problem, ska bli intressant att se hur pass stor skillnad det kommer bli.
22" 1680x1050 60hz och sen gå till 27" 2560 x 1440 165hz

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Jag gör så här:

Handlar jag i butik är det alltid Elgiganten som gäller, de accepterar retur även fast förpackningen är bruten inom 30 dagar i butik!

Annars handalr jag på nätet och skickar tillbaka det inom 14 dagar ifall något är fel på produkten. Dock finns det oseriösa företag som inte följer lagen och då måste man bråka med dem...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Var faktiskt elgiganten jag köpte nuvarande skärm, då hade de bara visningsexet kvar, men han som sålde den tycker att jag kunde ta den om jag kände det var ok med lite fingeravtryck. Fick en bra rabatt också minns jag, för att det just var ett ex som stått framme och folk fingrat på.
Men var ju garanterad ett bra ex utan defekter, till ett lägre pris och några drag med trasan hemma så var den ju som ny.
Kanske smiter in på elgiganten i helgen och tar en titt.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Börjat kolla på breda skärmar också, hur är de breda kurvade att spela på?
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-predator-x34p-g-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Jag har plockat hem och köpt otaliga LCD-skärmar sedan 2003 (var tidigare VD vid en ÅF så det var enkelt att plocka hem skärmar vid behov). Ingen av alla dessa skärmar hade pixelfel, en skärm hade andra problem. Det verkar som pixelfel är överhypat i tråder på nätet.

Någon i tråden refererade till 14-dagars ångerrätt i butik men det finns inte. Bästa är att köpa på nätet då har du alltid har 14 dagar ångerrätt, något sådant finns inte i fysiska butiker. Vad som gäller i butik är upp till företaget. Flera andra butiker har mycket längre ångerrätter, se tidigare inlägg.

Jag har givetvis bara anekdotiska berättelser men något säger mig att kassa pixlar är inte lika vanliga som folk tror. Dessutom, ju högre upplösning skärmen/TV:n har ju mindre chans att se problemet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Har haft en del skärmar genom åren och aldrig råkat ut för en död pixel, däremot en tänd subpixel.
Jag har faktiskt aldrig sett nån skärm med en död pixel i verkligheten eller ens hört nån vän som sagt att de haft nån.
Jar inte heller sett något typ av pixelefel på "jobbskärmarna"och jag har varit i kontakt med säkerligen över 1000 skärmar totalt.
Pixelfel är nog ovanligt men ojämn ljusstyrka, dålig svärta, felaktiga färger och andra saker som ger direkt dålig bild är däremot ganska vanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan endast stämma in här. Jag letar aldrig direkt efter trasiga pixlar men synar så gott som alla skärmar och andra typer av bildvisare på sådant sätt att trasiga pixlar ofta synliggörs. Har inte fört statistik men jag ser fenomenet kanske en gång om året där jag kan träffa på kanske 100-tals skärmar under ett år.

Permalänk

Låter ju onekligen som väldens om man råkar ut för det, vara hoppas man klarar sig. Men det är mer vanligt med backlightbleed och sådant alltså. Hur är det i dagsläget med 21:9 support? Vart lite sugen på en såndär curvad ultrawide.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Låter ju onekligen som väldens om man råkar ut för det, vara hoppas man klarar sig. Men det är mer vanligt med backlightbleed och sådant alltså. Hur är det i dagsläget med 21:9 support? Vart lite sugen på en såndär curvad ultrawide.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla IPS paneler lider av back light bleed, vissa mer än andra. Det verkar som om Asus har mer problem med det än Acer. I slutändan beror det mycket på hur du personligen stör dig på fenomenet, själv märker jag inte av det alls fast det garanterat finns där.

Angående 21:9 så är det nog främst AAA-titlar som har stöd för det i dagsläget, men eftersom att jag inte äger en sådan skärm själv så vet jag faktiskt inte hur utbrett det är. Antagligen finns det någon/några andra här som kan svara på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Hej
Sitter på en många år gammal skärm på 22" 1680x1050 eller nått sånt som jag fick ett billigt visningsex av, var dock 100 på att den inte hade några döda pixlar.
Nu funderar jag på en acer xb271hu, men lite orolig lägga 7papp på något som ev har döda pixlar.:-)
Så hur vanligt är det ? 1 på 100, 1 på 10 eller var å varannan?

Har kört med LCD skärmar i minst 15 år nu och har bara haft en panel med en död pixel.
En Acer Ferrari 3000 laptop (2003'ish), och död pixel är lite fel då det var en "stuck on".
Men jag köper å andra sidan inte de billigaste skärmarna heller, gillar bra kvalitet och support.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är dock följande: Även om du som konsument har möjlighet att använda 14 dagars ångerrätt, så är det inget som säger att butiken måste står för frakten. Tvärtom är det du som konsument som får göra det. Många butiker (inet, komplett, webhallen är dom jag vet på rak arm) skickar ut fraktsedel, men räkna inte med att det är standard.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Funtar annars net on net eller elgiganten, verkar gälla i fysiska butikerna med, 30 dar för net on net. Bor 5 min bil från elgiganten och 10 min från net on net.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Ser att acerxb 271hu är på kampanj nu, vad tror ni kan de va läge för ett köp?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Ser att acerxb 271hu är på kampanj nu, vad tror ni kan de va läge för ett köp?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Skickades från m.sweclockers.com

Typiskt... Jag satt och velade när den var på rea sist (en månad sedan ungefär). Då kostade den lite under 6k och när jag väl hade bestämt mig var den tillbaka till ursprungspriset på 7500:-. Jaja, det är ju bara pengar

Jag kan varmt rekommendera skärmen, speciellt till kampanjpris!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

Verkar riktigt nice den skärmen så är jäkla sugen. Tänkte dock inte bygga någon ny dator förens i höat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Japp verkar va en jäkla nice skärm så är riktigt sugen. Tänkte dock inte bygga ny dator förens i höst men vill nog ha ny skärm före det ändå. hmm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Lyckats få döda pixlar på allt, hade på min förra telefon, förra laptop (lämnade in p.g.a. döda pixlar), har på min nuvarande TV, fanns några döda pixlar på min nuvarande skärm (som jag lyckades massera till liv). Får verkligen ångest när jag behöver köpa nya föremål som innehåller en skärm.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Hahaha de måste ju va maximal otur, du vinner sällan på lotto antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Lyckats få döda pixlar på allt, hade på min förra telefon, förra laptop (lämnade in p.g.a. döda pixlar), har på min nuvarande TV, fanns några döda pixlar på min nuvarande skärm (som jag lyckades massera till liv). Får verkligen ångest när jag behöver köpa nya föremål som innehåller en skärm.

Samma här! Åtminstone när det gäller just datorskärmar, tv, telefoner och andra prylar har jag haft tur med. Men datorskärmar... Ångest varje gång man packar upp en ny och startar den för första gången 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |