MSI stärker uppgifterna om att AMD släpper tolvkärniga Ryzen nästa år

Permalänk
Medlem

12 kärnor med bra IPC, det låter bra det.

Permalänk
Medlem

Ryzen Threadripper 30 cores....

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av anon159643:

8 kärnor är rimligt för mainstream, men 12 core är för användare som använder datorn till mer än facebook, youtube och liknade. -Jag är ej helt säker på om denna satsning är rätt, samtidigt går det ej höja vare sig IPC eller klockfrekvens så mycket, så alternativet är att enbart göra som Intel och ge någon procent prestanda ökning varje år.

Men 16GB RAM är inte tillräckligt för normalt användande, eller hur var det nu?
Skämt åsido - Det lär finnas kvar 6-cores, eventuelly 4:or med men då måste de deaktivera silikon.
Då det redan finns produkter med enbart en CCX aktiv och det är 2st CCXer i varje Zeppelin die, tycker jag att det är ett rimligt antagande att vi kommer se 6 kärnor utan SMT i alla fall.

Skrivet av Zipparn:

Hoppas även Zen2 kommer vara kompatibelt med alla AM4 moderkort så som Zen och Zen+

Det är garanterat, AM4 skulle stödjas till 2020. Zen2 ska komma nästa sommar har jag för mig.

Skrivet av Kilroy:

Grejen är ju snarare så att dom helt enkelt inte lyckas få upp entrådsprestandan mer och därför kompenserar med flera kärnor.

Precis som det är med processorer överlag, optimalt hade vi ju suttit på typ 2 kärniga maskiner idag, tyvärr har vi inte lyckats pressa upp entrådsprestandan som förr och därför fått kompromissa genom att köra på flera kärnor istället.

Problemet med enkeltrådad prestanda är att vi är begränsade av metallen. Det går inte att skicka ström igenom de logiska grindarna än vad vi gör idag. Mindre transistorer leder också till mer koncentrerad värme. Grafén och kobalt kanske kan få upp frekvenserna högre. Att öka mängden arbete per cykel går nog ytterligare dock - men jag har verkligen inte tillräckligt bra koll på det för att uttala mig egentligen.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Men 16GB RAM är inte tillräckligt för normalt användande, eller hur var det nu?
Skämt åsido - Det lär finnas kvar 6-cores, eventuelly 4:or med men då måste de deaktivera silikon.

Normalt användare och normalanvändaren ser jag som två olika saker.
Normalt användare för en tekniker så 12 core + 32GB är vad som behövs för att endast pyssla med grundläggande saker, där man kör alla större laster på servers.
Normalanvändaren idag klarar sig nästan på en Raspberry Pi och problemet med AMD satsning idag är att de stora pengarna handlar om att få väldigt många att köpa deras produkter.
Alltså cpuerna som sälj i märkesdatorer ger en stor klirr i kassan, speciellt när man räknar med laptops där nästan alla är märkes.

Sedan tycker jag det är märkligt att så många köper mobiltelefoner för 10 000kr, men oj om processorn till deras huvuddator skulle kosta över 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

... AMDs enda utväg ... nu när Intel flåsar dem i hälarna angående antal kärnor. ...

Skrivet av sesese:

Tvivlar på att AMD vill öka med mer än 100-200Mhz/ år då väggen vid 5Ghz är så svår att bryta.

Som det ser ut just nu är AMD väl positionerat att gå både ifatt och förbi Intel på serversidan, både sett till kostnadseffektivitet och till rå prestanda.
Även på konsumentsidan är AMD på väg upp och Intel ut.
Intel kan möjligen komma igen förutsatt att de får fart på sin 10nm produktion (om ~18 månader enligt optimistiska bedömningar) och delar upp sina processorer på fler chip i stil med AMDs CCX.

När AMD släpper nästa generation i 7nm kan man nog tänka sig att frekvenserna skruvas upp en del för processorer med färre kärnor.
Intel kommer inte mycket högre i frekvens med 14nm.

Intressant analys:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som det ser ut just nu är AMD väl positionerat att gå både ifatt och förbi Intel på serversidan, både sett till kostnadseffektivitet och till rå prestanda.
Även på konsumentsidan är AMD på väg upp och Intel ut.
Intel kan möjligen komma igen förutsatt att de får fart på sin 10nm produktion (om ~18 månader enligt optimistiska bedömningar) och delar upp sina processorer på fler chip i stil med AMDs CCX.

När AMD släpper nästa generation i 7nm kan man nog tänka sig att frekvenserna skruvas upp en del för processorer med färre kärnor.
Intel kommer inte mycket högre i frekvens med 14nm.

Intressant analys:
https://www.youtube.com/watch?v=d3RVwLa3EmM

Tyvärr så får inte en billig cpu vara snabbare än dyrare för då blir det som med intel. folk väljer en I3 istället för en I7.

Så AMD kommer inte låta någon billig cpu har högre hastighet (MHz) än dagens 2700X. När 3800X kommer med 12/24 så blir det lika dant där den får snabbast MHz.
Där av så kommer de öka hastigheten på DDR4 för att slippa öka MHz allt för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag vet inte syftet idag med kärnor ska "behövas vara till" eftersom att kärnor har mindre och mindre spelat så lägre roll i Premiere och sådana program.

Nu menar jag såklart inte att det är sådana program som använts av alla, finns väl Cinema 4D och etc..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

6c12t CPUerna kommer nog vara aktuella i flera år framöver för de som främst spelar spel och surfar med datorn. Kan inte se någon antydan till användning av fler kärnor och trådar i kommande spel.
Min 8-kärniga CPU känns väldigt overkill sett till antalet kärnor och trådar. Men för 2990kr vid releasen så skadar det inte att allmänprestandan är toppklass heller.

Permalänk
Medlem

Kul med fler kärnor även på mainstream plattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag tror det här är AMDs enda utväg för att hålla sig relevanta nu när Intel flåsar dem i hälarna angående antal kärnor. Men mer än 8 kärnorna känns väl inte som något iaf jag som gamer behöver de kommande åren men vi kan ju hoppas på spel börjar utvecklas så de kan dra nytta av alla dessa kärnor!

När hände detta? Du menar att Intel i paniken visar upp en överclockade CPU (som var kyld med MEGA-SUPER-ULTRA-kylare och som inte kommer att kunna köpas, men det "glömde" vi att nämna), med färre kärnor för att få bort fokus från AMD?

Det enda Intel har kvar att leva på just nu i konsumentmarknaden, är att fanboys ska fortsätta att sprida okunskap om hur viktigt det är att man får några FPS fler i betydelselösa upplösning/kvalite.
Man spenderar inte 3500SEK på en 8700K för att köra spel i 720p/medium.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle hellre se AMD fokusera på att få prestandan per kärna upp, om de då satsar på högre klockfrekvenser eller att få bättre IPC bättre kvittar bara prestandan per kärna förbättras. Är lite tveksam att man lyckas klämma ut tillräckligt mera i det avseendet om man samtidigt ökar kärnantalet till 12, blir mindre rum för förbättring på den punkten så blir väl endast typ 100MHz högre klock och kanske 5~10% bättre IPC eller något i den stilen.

Skulle behövas ~20% bättre prestanda per kärna som minimum idagsläget att jag skulle välja AMD.

Så i ett hypotetisk IPC-test, Intels CPU ger 131p, medans nya Ryzen ger 132p, så väljer du ändå Intel för att den nya Ryzen inte är 20% bättre än Intels motsvarighet?
Hur tänkte du nu?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

När hände detta? Du menar att Intel i paniken visar upp en överclockade CPU (som var kyld med MEGA-SUPER-ULTRA-kylare och som inte kommer att kunna köpas, men det "glömde" vi att nämna), med färre kärnor för att få bort fokus från AMD?

Det enda Intel har kvar att leva på just nu i konsumentmarknaden, är att fanboys ska fortsätta att sprida okunskap om hur viktigt det är att man får några FPS fler i betydelselösa upplösning/kvalite.
Man spenderar inte 3500SEK på en 8700K för att köra spel i 720p/medium.

Så i ett hypotetisk IPC-test, Intels CPU ger 131p, medans nya Ryzen ger 132p, så väljer du ändå Intel för att den nya Ryzen inte är 20% bättre än Intels motsvarighet?
Hur tänkte du nu?

Varför så aggressiv? Speciellt när du har fel. När FPS är det enda som räknas för mig som gamer är säg 10fps i 1440p ganska så viktiga.

Och snälla sluta upp med det här "fan boy"-snacket. Jag köper den processorn som ger mig flest FPS i spel som de flesta andra gamers som inte gör annat med datorn.

Första bästa YouTube länken med jämförelse mellan 8700k och 2700x.
https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag noterar att jag inte är ensam om att tycka att det är kul med flrr kärnor på mainstream Kan de även öka på klockfrekvensen lite också så blir det väldigt svårt för intel sedan att hävda att deras antal kärnor duger fint. AMD verkar ju verkligen vara ett steg före hela tiden vad gäller antalet kärnor

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Så i ett hypotetisk IPC-test, Intels CPU ger 131p, medans nya Ryzen ger 132p, så väljer du ändå Intel för att den nya Ryzen inte är 20% bättre än Intels motsvarighet?
Hur tänkte du nu?

Om du försöker vinna argument baserat på ett enda test så tycker jag nog argumentet rinner fort ner i sanden. Vi kunde lika bra jämnföra flera singletråd test och se hur det ser ut i medel.

Märkväl så talar jag endast för mitt behov och inte andras, jag har väldigt bra orsak att föredra bra singletråd prestanda över antalet kärnor.

Jag bl.a. kompabilitetstestar spel för emulatorer som brukar oftast vara enkeltrådade eller möjligtvis stöder ett fåtal kärnor och i just emulatorer är skillnaden mellan AMD och Intel processorer ännu större än vid t.ex. 720p PC spel benchmarks för det handlar oftast om 100% CPU flaskhals situationer. Dessutom kör jag med 1080p 240Hz skärm utan GSYNC eller Freesync och det brukar va tydliga skillnader där även när vi talar minimum FPS. På AMD64 tiden så var ju situationen tvärtom, min överklockade AMD Opteron 165 @ 2.8GHz skulle ju motsvarat typ 5.5GHz Intel P4 processor typ i PCSX2 emulatorn t.ex.

Ska komma ihåg "fanboy disclaimer alert" nästa gång jag skriver något i AMD vs Intel tråd. Dumt att sätta massa onödig tid på sånthär trams, far ut och njut av värmen eller nåt. Den enkla sanningen är att folk har olika behov att sällan är en produkt bäst lämpad för alla.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Banco: Det finns en hel del frustration inombords över hur trångsynt folk är, när det kommer till sina favorit märken, vilket är anledningen till att marknaden är så obalanserad.

"Jag köper den processorn som ger mig flest FPS i spel..."

Enligt testresultat från YT-länken du infogade, ger 8700K, 8,2 FPS mer i snitt, i 1440p, än 2700X.
Det är knappast hästlängder och detta är extremscenariot, iom att det är med en GPU som kostar 10k.

Jämför du med Sweclockers tester i fem spel med en G1080 i upplösning 1080p, så får du istället ut 2,9 FPS mer i snitt av 8700K, än en 2700X.

Varför är 2,9-8,2 FPS så avgörande när nästan samtliga spel spottar ut 100+ FPS med en 1080/Ti, i den upplösningen de tänkta för?

Det är stor skillnad mellan 30 och 40 fps men 110-120 fps är ingen skillnad.

Varför insisterar folk med att rekommendera andra att köpa Intel CPU, för ett par FPS extra, som de inte kommer att märka av?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om du försöker vinna argument baserat på ett enda test så tycker jag nog argumentet rinner fort ner i sanden. Vi kunde lika bra jämnföra flera singletråd test och se hur det ser ut i medel.

Nu var inte "testet", i sig, själva poängen.

Du sa, AMD processorer måste vara 20% snabbare än en Intel CPU i enkeltrådiga applikationer för att du ens ska överväga att välja AMD framför Intel.

Så om Ryzen 3700X skulle "bara" vara 5% snabbare i enkeltrådiga applikationer, (det du använder din dator till), än 9700K, så skulle du ändå köpa 9700K?

Vill du, med avsikt, köpa en sämre produkt bara för att undvika AMD?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Bara bra för konsumenter att AMD kan fortsätta konkurrera med Intel. Kul att de satsar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Så i ett hypotetisk IPC-test, Intels CPU ger 131p, medans nya Ryzen ger 132p, så väljer du ändå Intel för att den nya Ryzen inte är 20% bättre än Intels motsvarighet?
Hur tänkte du nu?

Låter snarare som han vill att Ryzen ska var 20% bättre per kärna än Ryzen är idag för att han ska välja den, snarare än att de måste vara 20% bättre än Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Nu var inte "testet", i sig, själva poängen.

Du sa, AMD processorer måste vara 20% snabbare än en Intel CPU i enkeltrådiga applikationer för att du ens ska överväga att välja AMD framför Intel.

Så om Ryzen 3700X skulle "bara" vara 5% snabbare i enkeltrådiga applikationer, (det du använder din dator till), än 9700K, så skulle du ändå köpa 9700K?

Vill du, med avsikt, köpa en sämre produkt bara för att undvika AMD?

Nej, jag menade att 3700X ska ha ungefär 20% snabbare enkeltrådprestanda än 2700X så börjar jag överväga AMD vs Intel, då uppskattar jag ungefär att de vore likvärdiga i prestanda för emulatorer medans det då finns andra saker som då gör att AMD skulle va smartare val som bättre uppgraderingspath.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: OK, då har jag missförstått vad du menade.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

@Banco: Det finns en hel del frustration inombords över hur trångsynt folk är, när det kommer till sina favorit märken, vilket är anledningen till att marknaden är så obalanserad.

"Jag köper den processorn som ger mig flest FPS i spel..."

Enligt testresultat från YT-länken du infogade, ger 8700K, 8,2 FPS mer i snitt, i 1440p, än 2700X.
Det är knappast hästlängder och detta är extremscenariot, iom att det är med en GPU som kostar 10k.

Jämför du med Sweclockers tester i fem spel med en G1080 i upplösning 1080p, så får du istället ut 2,9 FPS mer i snitt av 8700K, än en 2700X.

Varför är 2,9-8,2 FPS så avgörande när nästan samtliga spel spottar ut 100+ FPS med en 1080/Ti, i den upplösningen de tänkta för?

Det är stor skillnad mellan 30 och 40 fps men 110-120 fps är ingen skillnad.

Varför insisterar folk med att rekommendera andra att köpa Intel CPU, för ett par FPS extra, som de inte kommer att märka av?

Du kan få ett TI för 8000kr, det är tillräckligt dyrt finns ingen mening med att överdriva priset. Och det är väl ytterst relevant då en ny generation av grafikkort alldeles strax kommer till marknaden. Där prestandan av ett TI kommer gå för ett mycket lägre pris. Och då är 1080 Ti det självklara grafikkortet att jämföra med idag tycker jag. Så inte ett extremscenario på något vis. Och även om jag tror att spel så småningom kommer utnyttja flera kärnor så kommer det antagligen dröja några år. Och stämmer det så kommer ju en 8700k hålla längre men vem vet.

Och visst är skillnaden inte lika stor på ett 1080 kort men som jag förstår det så används inte en överklockad 8700k i det testet jag tittade på här på Swec. Och där har vi ju en ganska stor skillnad där en 8700k överklockar rätt bra och 2700x inte lika bra. Som vi kan se i länken jag skickade.

Och ja kanske var det 8fps i genomsnitt. Det betyder att i vissa spel var det ingen större skillnad och i andra var det 20fps i skillnad. Och att tacka nej till extra 20fps i vissa spel i 1440p låter i mina öron lite galet. Hade AMD en processor som gav mig extrai 20 FPS i vissa spel kontra Intels processor så hade jag valt den utan att fundera. Så det beror ju lite på hur man ser på saken.

Så självklart finns det anledningar till att rekommendera Intelprocessorer till folk även om det inte passar för allas ändamål. Och ska du välja mellan dem idag för endast gaming så är 8700k att föredra i min åsikt. Hade jag däremot gjort något där jag gynnades av flera kärnor hade jag tagit en 2700x. Är prestandavinsten värd den extra kostnaden som kommer med Intel. Det är väl upp till var och en kan jag känna.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Tror vi redan sett tester på ryzen 10/20 men amd har suddat ut resultatet. Finns ingen annan CPU som kan passa in när man ser resultatstaplen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror vi redan sett tester på ryzen 10/20 men amd har suddat ut resultatet. Finns ingen annan CPU som kan passa in när man ser resultatstaplen.

http://www.bilddump.se/bilder/20180719221637-90.224.176.6.jpg

Ska finnas en bild där det suddade resultatet inte är suddigt. Tror jag såg den på youtube

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror vi redan sett tester på ryzen 10/20 men amd har suddat ut resultatet. Finns ingen annan CPU som kan passa in när man ser resultatstaplen.

http://www.bilddump.se/bilder/20180719221637-90.224.176.6.jpg

Kan mycket väl stämma. Ser ut att ligga på ca 2200? 2700x får 1831 i cinebench. 1831x1,25 blir ca 2288. 10c/20t bör ligga lite lägre i hastighet men kanske 10c/20t 3.7GHz bör resultera i 2200?`

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska finnas en bild där det suddade resultatet inte är suddigt. Tror jag såg den på youtube

källa ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

källa ??

Hittar den inte, men jag tror det var 28 core Intel som var där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

om vi kan vänta oss 8+ kärnor för desktop på AM4 moderkort så kanske vi får se 12+ kärnor i PS5an, med kanske lite HBM2 eller 3/GDDR6 på Navi medium kretsen, med runt 10 Tflops.

mer CPU kraft mer möjligheter, vi kommer nog snart få se väldigt CPU intensiva spel med smartare AI. kanske Singel player spelen blir en rejäl utmaning igen tack vare AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

8 kärnor är rimligt för mainstream, men 12 core är för användare som använder datorn till mer än facebook, youtube och liknade. -Jag är ej helt säker på om denna satsning är rätt, samtidigt går det ej höja vare sig IPC eller klockfrekvens så mycket, så alternativet är att enbart göra som Intel och ge någon procent prestanda ökning varje år.

Självklart går det att höja frekvens och IPC. Bara för intel inte gjort det nämnvärt på 4år gör det inte omöjligt.

Äldre AMD chip var ju 6Ghz stock. Lika så ökade zen+ IPC med 5-7% och det är bara en refinement.

Antalet kärnor mainstream får styrs 100% av servermarknaden. Då man bara har en design och servermarknaden är där de grova pengarna är. (Bara tacka och ta emot )

Men de är ju låsta beroende på modell du köper. Så basic är ju en 4c/4t som erbjuds. Perfekt för surf Svensson.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

8 kärnor är rimligt för mainstream, men 12 core är för användare som använder datorn till mer än facebook, youtube och liknade. -Jag är ej helt säker på om denna satsning är rätt, samtidigt går det ej höja vare sig IPC eller klockfrekvens så mycket, så alternativet är att enbart göra som Intel och ge någon procent prestanda ökning varje år.

Sååååå, när Ryzen kom:

”Ingen behöver mer än 4 kärnor”

Nu när Intel kommer ikapp blir det:

”Ingen behöver mer än 8 kärnor”

I see a pattern here.....

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Sååååå, när Ryzen kom:

”Ingen behöver mer än 4 kärnor”

Nu när Intel kommer ikapp blir det:

”Ingen behöver mer än 8 kärnor”

I see a pattern here.....

Nu har jag aldrig sagt att ingen användare inte har behov av något, jag själv skulle vilja ha ett eget datacenter för 8,7 miljarder som facebook i Luleå. Och jag kan hänvisa till behovet och enbart få Excel eller Word till att få detta datacenter att svettas.

Problemet är inte vad folk har behov av utan vad väldigt stor skara köper, de har Threadripper plattformen just för folk som gör lite mer. Satsning på 12 core kanske är ett enkel lösning, men det är inte för att AMD mainstreamprocessor bara är 8 core som den har så liten marknad hos märkesdatorerna.
Men som sagt höja IPC och klockfrekvenser är inte enkelt, får de in fler kärnor utan att försämra IPS, så är det fler kärnor något de får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Det enda Intel har kvar att leva på just nu i konsumentmarknaden, är att fanboys ska fortsätta att sprida okunskap om hur viktigt det är att man får några FPS fler i betydelselösa upplösning/kvalite.
Man spenderar inte 3500SEK på en 8700K för att köra spel i 720p/medium.

Jag har 2 burkar, en med en 1600 och en med 8700k och 8700k-datorn ger definitivt högre fps än 1600, det är odiskutabelt. Och då spelar jag bara med ett 1080 (testat kortet i båda datorerna) men kör rätt låga inställningar för att få upp fps'en. Jag kan helt ärligt säga att jag inte märker någon större skillnad före och efter bytet i själva flytet med mer fps och i ett blindtest hade jag förmodligen failat, men för någon som verkligen suktar efter den högsta fps'en är 8700k onekligen vägen att gå.

Spelar i 1080p oftast.

Edit: Jag är inte missnöjd med 1600, därav behöll jag den efter många om och men. har en känsla av att den kan vara en seg jävel och hoppas den kommer leva lika länge som min gamla 2500k

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.