Permalänk

Memtest Error 5

Tjenare!

Har under en längre tid fått BSOD sedan jag byte RAM-minnen. Efter mycket om och men har jag nu genomfört Memtest på båda mina minnen och fick fram totalt 1 error. Jag vet att det inte är något som jag kan fixa men skulle man kunna få en förklaring på vad som kan ha hänt?

"Test: 5 Addr: 1D7D8CC00 Expected: 69CCC6B3 Actual: 6DCCC6B3 CPU: 4"

Jag vet inte om felkoden säger er något men skulle verkligen uppskattas om det går att få en förklaring

Tack på förhand kära Sweclockare!

Permalänk
Medlem

Hejhej,
Det felmeddelandet visar är att det är fel värde än vad som förväntas på minnesplatsen.

Googlade lite snabbt om det, det kan vara volt relaterat och eller bios som strular.
Kör den vanliga minnes uteslutning och ta ut det ena minnet och kör det andra och så vidare.

Google på "memtest error test 5" så finns det lite svar om det hela

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

@DeGreeZ: Okej, får porva att googla vidare själv. Tänkte om ni på SC hade någon information om det nu direkt.
Tack för en snabb respons.

Btw, om det är VOLT/BIOS relaterat, tror du det går att fixa själv eller är det kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinneomegga:

@DeGreeZ: Okej, får porva att googla vidare själv. Tänkte om ni på SC hade någon information om det nu direkt.
Tack för en snabb respons.

Btw, om det är VOLT/BIOS relaterat, tror du det går att fixa själv eller är det kört?

Det går ju oftast ställa in spänningarna i BIOS/UEFI. Sen om du har överklockat minnet så kan du behöva ta bort eller minska överklockningen.

Sen så kan memtest bara tala om att det är fel på minnet, inte att det är OK. Har haft minnen som gått igenom dygn av memtest men ändå ger BSOD vid tex 3DMARK.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Det går ju oftast ställa in spänningarna i BIOS/UEFI. Sen om du har överklockat minnet så kan du behöva ta bort eller minska överklockningen.

Sen så kan memtest bara tala om att det är fel på minnet, inte att det är OK. Har haft minnen som gått igenom dygn av memtest men ändå ger BSOD vid tex 3DMARK.

Okej, jag provar att kika där! Tusen tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hej

Det går att instruera Windows via BCD att aldrig använda trasiga 4k segment av minnet.
Men om du har garanti av något slag använd den.

Permalänk
Skrivet av Dack3:

Hej

Det går att instruera Windows via BCD att aldrig använda trasiga 4k segment av minnet.
Men om du har garanti av något slag använd den.

Du får ursäkta mig, BCD? Är det ett program? Har inte så värst bra koll på detta, men jag har en polare som har bättre koll (han tipsade om Memtest)

Har garanti kvar på minnena

Permalänk
Medlem

@Sinneomegga: Använd din garanti is så fall om du ser att minnesmodulen är trasig!

(BCD är konfigdatabasen som lagrar saker som gör att Windows kan starta. Inte rekommenderat att ändra i den om du inte vet hur.)