Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Har sett mängder med recept på Facebook och överallt där de använder kondenserad mjölk och det ser alltid så gott ut, så när jag för en tid sedan var i affären och råkade snubbla på en burk så köpte jag hem den för att utforska.

Satte mig och googlade och hittade ett recept på glass med kondenserad mjölk så gav det ett försök nu i veckan och herrej***ar vad gott det blev! Smaksatte med kakao men tänker prova färska blåbär nästa gång.

Här kommer receptet:

1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Blanda kondenserad mjölk och smaksättning (vispa inte, rör bara samma ingredienserna). Vispa grädden fluffig och rör sedan samman alltsammans i en bunke. Häll över i en brödform (eller annan lämplig form) och frys minst 6 timmar.

Klart! Så enkelt men grymt gott och riktigt härlig konsistens.

// Peter

Får tacka för receptet, gjorde en glass med kakao, sylt (röda/svarta vinbär och krusbär) och riven choklad samt en med körsbärssylt och krossad maräng garnerad med citronmelissblad. Bilderna på formerna är tagna innan glassen fryst, väl på tallriken är konsistensen perfekt!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Var hitta du movenpick glassen? Hittar den inte i en enda mataffär.

Hemglass hade den förr, så nu har jag inte sett den på ett tag. Ringde till Triumf, som tog över importen, och frågade vart dom säljer, men verkar som att dem har svårt att få affärerna och ta in glassen. Den finns/fanns i både ICA och Coops sortiment, men på hemsidan står Hemköp och City gross.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Glass i stora lass!
Jag stor förespråkare för vaniljglass och själv köper jag helst Gute Glass Vanilj.
Men har en glassmaskin som går kall den här tiden om året, där gillar jag att testa lite olika smaker och kombinationer. Men inget slår en god vanilj!

Lust att dela med dig av något favoritrecept?

Skrivet av snajk:

Äkta italiensk glass görs aldrig på grädde, i alla fall inte enligt min glassbok, utan på mjölk (och smör) vilket är vad som ger den dess speciella karaktär.

Letar febrilt efter ett recept på en bra italiensk glass, du sitter inte på ett sådant möjligen..?

Skrivet av Wizook:

Lidls Glass är sjukt GOD och sjukt bra pris på. men har funderat på att köpa en glass maskin. typ denna https://www.prisjakt.no/product.php?p=1367818

Det som man undrar är. Hur stor skillnad är det? länge sen jag åt hemmagjord glass

Köp den - lätt värt pengarna. Sitter själv på XL-modellen av samma maskin, skillnaden är 0,5 liter större behållare. En bra hemgjord glass slår allt. Utan tvekan. Däremot kan smaklökar som tror att GB BigPack Vanilj är en ok vaniljglass och att GBs gräddglass är riktigt premium bli lite tveksamma inför en hemmagjord vaniljglass - den är inte kritvit utan mer grå (om man kör vaniljpulver) eller grågul (vanlijstång ger inte lika mycket färg som vaniljpulver och då slår det gula från äggulorna igenom) och den smakar mycket mer vanilj.

I min frys just finns just nu dessa hemmagjorda glassar:

  • Vaniljglass - fantastisk med en god hemkokt chokladsås

  • Hallonglass - sagolikt bra

  • Mangosorbet - läskande i värmen

  • Nutella Rocky Road - familjens favorit just nu (recept nedan)

Nutella Rocky Road-recept:

  • 200 g mörk choklad 70% (har kört med Lindt och det har funkat bra)

  • 130 g äggula (ca 7 st)

  • 180 g strösocker

  • 500 g mjölk 3%

  • 300 g vispgrädde 40%

  • 3 g salt

  • 100 g nutella

  • minimarshmallows och salta jordnötter efter behag

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Vispa ihop äggulor och lite av sockret i en annan bunke. Koka upp resten av sockret, salt, mjölk och grädde. Ta av från värmen och häll lite i taget över äggulorna medan du vispar. Du vill inte värma ägget för mycket så det blir äggröra... Häll tillbaka allt i kastrullen och värm upp till 85 grader under konstant vispning. Passera 85 grader och ägget koagulerar.
Häll den varma glassmeten över chokladen och låt stå några minuter, tillsätt nutella och kör med en stavmixer till en slät smet. Häll smeten genom en sil ner i en ren bunke. Låt svalna i kylen och vila över natten. Kör i glassmaskin och varva den färdiga glassen med jordnötter och minimarshmallows. Frys in i minst två timmar.

Dold text

Receptet kommer från Roy Fares bok Sweet spots of New York. Boken rekommenderas varmt då den förutom recept på en massa fina bakverk innehåller några av de bästa glassrecept jag testat.

Köpeglass jag gillar då? Bosses i Linköping - den är riktigt bra. Häagen-Dazs Salted Caramel duger också. Sia vaniljglass i brist på annat...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Gallerikonnässör

@[SH]:

Jag kan rekommendera allt från Lomelinos Glass. Riktigt bra recept med varierande smaker och en hel del tillbehör och glasstårtor osv.
Har för mig att hon skriver att alla recept kan göras utan glassmaskin, men att resultatet blir bättre med en.

Här är en länk till ett par av hennes recept, bland annat hennes extra lyxiga vanilj som är guuuuld.

edit: jag har hört gott om glassmaskinen du länkade till, har själv en Cuisinart som jag är nöjd med, även om den låter mycket och man måste frysa skålen typ 24h innan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Letar febrilt efter ett recept på en bra italiensk glass, du sitter inte på ett sådant möjligen..?

Ett bra recept på italiensk choklad (som visserligen innehåller lite grädde ):

  • 500 ml fetmjölk

  • 160 g socker

  • 150 ml vispgrädde

  • 50 g kakaopulver

  • 120 g (ca 6 st.) äggulor

  • 15 g glukos

  • (5 g carob om du får tag i det)

  1. En skål med sockret och eventuellt carob. Häll i äggula och vispa tills det blir ljust med elvisp.

  2. Värm mjölk, grädde och glukos i en gryta, inte för varmt. Ta sen av från värmen.

  3. Häll i äggblandningen långsamt under vispning, fortsätt vispa tills allt är blandat.

  4. Tillbaka på plattan och värm, under ständig omrörning, till 85 grader. För varmt så blir det äggröra.

  5. Ta bort från värmen och blanda i kakao väl. Ställ sen kastrullen på snabbkylning i isbad eller liknande.

  6. Kylen minst två timmar.

  7. I glassmaskinen. Frys sen helst ett par timmar, det går att äta direkt men den är förstås ganska lös som all glassmaskinglass.

Carob är ett förtjockningsmedel som också ger en viss smak, lite kolaliknande. Jag har ett annat recept som är lite mer komplicerat med apelsin och så, men hittar inte det just nu. Det ovan blir väldigt gott i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Vad F*n hände med en hederlig gammal "vaniljpuck"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Får tacka för receptet, gjorde en glass med kakao, sylt (röda/svarta vinbär och krusbär) och riven choklad samt en med körsbärssylt och krossad maräng garnerad med citronmelissblad. Bilderna på formerna är tagna innan glassen fryst, väl på tallriken är konsistensen perfekt!

https://i.imgur.com/lyFDbqs.jpg

https://i.imgur.com/PIIZLBM.jpg

https://i.imgur.com/yEn5sOg.jpg

Det där såg ju riktigt gott ut. Var det svårt/jobbigt att göra? Och hur är det att få till bra smak, konsistens, o.s.v.?

Väldigt fina bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Det där såg ju riktigt gott ut. Var det svårt/jobbigt att göra? Och hur är det att få till bra smak, konsistens, o.s.v.?

Väldigt fina bilder!

Inget svårt alls, Lythelius instruktioner fungerade bra. Ett tips kan vara att ta två snåla matskedar kakao, tyckte kakaosmaken blev lite väl tydlig. Skippade vaniljen pga allergi, det kanske vanligtvis kompenserar. Med min elvisp är de sista 30 sekunderna avgörande för grädden, då går den från krämig - fluffig - stel. Det får man vara uppmärksam på, vet dock inte hur mycket det påverkar i slutändan Jag rörde även ner extra sylt efter att smeten hällts i formarna för att bilda fina klumpar/strängar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Desk Master

Ja gillar italiensk glass barsglass. Typ stracciatella😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Forever Piggelajn löver!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

@Biermann: Den där salted caramel är så jävla god!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Här sitter jag och längtar tillbaka till Japan! Sluta!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@Biermann: Aldrig kollat om den finns i city gross då den inte finns i närheten men ska ta en titt på Hemköp. Var brukar/brukade du köpa den ifrån? Deras Maple walnut pinnglass är riktigt god.

Permalänk
Medlem

@finally: Nä, det var ett tag sen jag såg den. Vet att jag har sett glassbyttorna i någon affär i Göteborg för ett tag sen, kommer inte ihåg vilken tyvärr. Får fråga Triumfglass om dom vet någon handlare som tagit in den.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Avstängd

@Biermann: Triumfs egna butiker runt Göteborg har den ibland, dock varierar ju utbudet där hela tiden.

Ett helt annat tips, som visserligen ligger rätt nära triumfbutiken i Järnbrott, är US Ice Cream. Ekologisk, närproducerad osv. De verkar inte ha någon egen hemsida men deras facebook är aktiv i alla fall. Väldigt bra glass, inte så mysigt att sitta där och äta dock.

Permalänk
Medlem

Stora Glasstråden

Sommaren nalkas och vi behöver lite mindre allvarliga inslag under 2020.

Här delar vi med oss av erfarenheter, åsikter, och recensioner gällande glass. Sällsynta sorter premieras, och foton eller skärmdumpar är välkomna. Det finns inga särskilda regler, så var nu inte så petiga gällande vad som kan anses godkänt eller ej. Hittar vi något gott eller ovanligt och kul vinner alla. 👍

Trådskaparen börjar givetvis:

Den här saken, ICAs Fikaglass, är förmodligen det absolut vämjeligaste jag någonsin smakat i glassväg. Jag borde ha anat oråd redan när bägaren kändes underligt lätt och mjuk.

För att summera:

  • Den luktar hostmedicin, på riktigt. Den typen av medicin man fick som barn och aldrig någonsin ville komma nära igen.

  • Blåbärssylten smakar fullständigt syntetisk smörja.

  • Glassen själv är i princip smaklös.

  • Muffinsbitarna är som att tugga papper.

Summerat är detta den absolut sämsta glass jag någonsin smakat. Jag kommer tyvärr kasta resten av bägaren.

0/10

---

Sen kommer en liten fråga: Kan Magnum Classic vara den perfekta pinnglassen?

Permalänk
Medlem

Testade denna vecka två byttor med ’Guteglass’ då jag nyligen flyttat till Öjn. Resultatet är isigt, stark (mörk) chokladsmak på de två smakerna vi testade.

Dom gick ner, men inte mer än så. 3/10

Permalänk
Hedersmedlem

@Yonie Trådar sammanfogade (§2)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Sommaren nalkas och vi behöver lite mindre allvarliga inslag under 2020.

Här delar vi med oss av erfarenheter, åsikter, och recensioner gällande glass. Sällsynta sorter premieras, och foton eller skärmdumpar är välkomna. Det finns inga särskilda regler, så var nu inte så petiga gällande vad som kan anses godkänt eller ej. Hittar vi något gott eller ovanligt och kul vinner alla. 👍

Trådskaparen börjar givetvis:

https://assets.icanet.se/t_product_large_v1,f_auto/8711327384422.jpg

Den här saken, ICAs Fikaglass, är förmodligen det absolut vämjeligaste jag någonsin smakat i glassväg. Jag borde ha anat oråd redan när bägaren kändes underligt lätt och mjuk.

För att summera:

  • Den luktar hostmedicin, på riktigt. Den typen av medicin man fick som barn och aldrig någonsin ville komma nära igen.

  • Blåbärssylten smakar fullständigt syntetisk smörja.

  • Glassen själv är i princip smaklös.

  • Muffinsbitarna är som att tugga papper.

Summerat är detta den absolut sämsta glass jag någonsin smakat. Jag kommer tyvärr kasta resten av bägaren.

0/10

---

Sen kommer en liten fråga: Kan Magnum Classic vara den perfekta pinnglassen?

Kan inte annat än instämma. Jag prövade både den du recenserade och Äpplepaj. Likvärdiga resultat. Mycket luft, mycket E-nummerkänsla. Inte alls glass.

Nu skall sägas att jag inte är ett stort fan av GB Glace i största allmänhet. Har svårt att komma på en enda glass från det märket som är värd ett andra köp.

Som kontrast kan jag säga att märket "3 Vänner" initialt har varit en positiv överraskning, om man nu är ute efter att pröva nytt i kategorin 0,5l bägare. Jag är vanligtvis måttligt förtjust i glasshipster startups - oftast blir man så gruvligt besviken - men de verkar ha som måtto att inte ha luft i glassen. Med tanke på hur vanligt det är med luftinjicerad glass nuförtiden var det skäl nog för mig att vilja pröva.

Permalänk
Medlem

Jag har ofta varit lite skeptisk till Häagen-Dazs och lagt den i liknande kategori som Ben & Jerry's; sötsliskigt med många finurliga såser och andra bitar. Men deras glasskvalitet och smak är verkligen topp.

Det finns Strawberry Cheesecake, men sen finns denna vinnare:

Möjligen godaste jordgubbssmaken på marknaden? Sen kör man en enkel kombo från barndomen med denna:

Saligt!

Permalänk
Medlem

Gott med glass, men synd att de blivit så dyra.
Brukar köpa när butikerna kör 50% rabatt eller så någon gång under vintern/våren. Då blir det lätt ett större antal för att fylla frysen.

Magnum Strawberry White som flera nämner är helt klart en av favoriterna, men det blir en del olika.
Gillar inte glassar med mint eller kombinationen choklad + apelsin (gillar inte apelsin som godis el så heller, enbart juice el bara som frukt), inte heller blivit någon sockerfri.

Kan tipsa er som gillar isglass om att skaffa egna glassformar och frysa läsk i valfri smak, exempelvis i samma form som Calippo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Att ingen har nämnt den bästa glassen än. Salmiakki av Triumf glass!
https://www.triumfglass.se/uploads/12149001.png

Därefter är det Texas Pecannöt av GB, och Strawberry White också det av GB.

Testade den här för några månader sedan. Aldrig någonsin innan har det hänt att jag ätit en glass, och direkt efter velat ha en till. Sinnessjukt god

Permalänk

@anon193054 förstår dig, ungefär som de små pastill askarna, lycka till att bara ta några stycken.
Otroligt god salmiakk

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt hitta kaffeglass i Ica butiker typ ?

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Lidl har tiramisu glass under vissa veckor (Tror det heter "Italiensk Vecka" men är typ bara en gång varje två månader) som är väldigt god. Kanske inte finns tillräckligt med efterfrågan på kaffeklass, vem vet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är det så svårt hitta kaffeglass i Ica butiker typ ?

Skrivet av J4N50N:

@HazZarD: Lidl har tiramisu glass under vissa veckor (Tror det heter "Italiensk Vecka" men är typ bara en gång varje två månader) som är väldigt god. Kanske inte finns tillräckligt med efterfrågan på kaffeklass, vem vet.

Lidl har faktiskt flera goda glassar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Näst på tur är Trocadero. En isglass i samma format som Calippo.

Veckan har varit riktigt varm, och denna passade väldigt bra efter en lång åktur på en befolkad Stockholmsbuss utan AC. Smakmässigt kunde den haft lite mer essens i sig, men Trocadero känner man definitivt av. Plus i kanten för att den är kalorisnål på 45 kcal per glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Näst på tur är Trocadero. En isglass i samma format som Calippo.

https://res.cloudinary.com/hm7cvv3hp/image/upload/Piraja/uploads/gb-glace-trocadero.png

Veckan har varit riktigt varm, och denna passade väldigt bra efter en lång åktur på en befolkad Stockholmsbuss utan AC. Smakmässigt kunde den haft lite mer essens i sig, men Trocadero känner man definitivt av. Plus i kanten för att den är kalorisnål på 45 kcal per glass.

Den är faktiskt inte så tokig men som du säger den kunde ha smakat mera.

Jag saknar Glassbilens smörkola glass som dem hade för länge sedan, var så sjukt god (kommer inte ihåg vad den hette).

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Fick ett enormt sug efter Daimstrut, och valde att hellre köpa en låda med ministrutar för cirka 40:- än en stor för 25:-

Alltså, den är ju en klassiker av en anledning. Våfflan gör sitt till för att skapa lite mer kontrast både i hur man taktikmässigt anfaller glassen med kakhålet, men även när mattumlaren ska ta in smaker och konsistens. De hårda daimkulorna kan antingen sparas i hamsterhålen på sidorna, medan gräddglassen smälter bort, och sen knapras var för sig i en förlängd stund med njutbar sötchoklad.

Den klassiska chokladen i botten är sen ytterligare en liten kontrast till glassen som helhet, och ger pricken över i.

Jag är kluven till om inte den stora struten ger en bättre upplevelse för en vuxen person. Små strutarna har sin charm och funkar säkert riktigt bra för barn, men känns inte helt fullständiga för en fullvuxen mage med tillfällig glassmani. Daim var ju trots allt nästan som en måltid när man var yngre.

Slutpläderingen säger bara ett ord: mumma.

Permalänk
Medlem

Den överlägset godaste glassen i butik tycker jag är Häagen Dazs. Synd bara att det är svårt att få tag i vissa smaker. I dag ska jag köpa strawberry cream men jag letar fortfarande efter strawberry cheesecake.