Min erfarenhet av ett bilköp som gick galet

Permalänk

Jag har en app (Android, ACR call) som är gratis och spelar in alla samtal, både ingående och utgående. Det kan vara väldigt smidigt om bilhandlaren t.ex. sagt över telefon att bilen har detta. Nu fick du ju tag på den cachade annonsen och allt löste sig, men ett tips. Jag skaffade den efter en mycket strulig hyresgäst i min uthyrningsdel. Man vet aldrig när man råkar ut för något och som privatperson får man som jag förstått det alltid spela in samtal utan att behöva fråga motpart.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag har en app (Android, ACR call) som är gratis och spelar in alla samtal, både ingående och utgående. Det kan vara väldigt smidigt om bilhandlaren t.ex. sagt över telefon att bilen har detta. Nu fick du ju tag på den cachade annonsen och allt löste sig, men ett tips. Jag skaffade den efter en mycket strulig hyresgäst i min uthyrningsdel. Man vet aldrig när man råkar ut för något och som privatperson får man som jag förstått det alltid spela in samtal utan att behöva fråga motpart.

Hur funkar det där? :S Är inte så insatt i lagarna, men i sverige är det väl olagligt att spela in folk utan deras vetskap?

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Nej, det är fullt lagligt att spela in de samtal du själv deltager i.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det där? :S Är inte så insatt i lagarna, men i sverige är det väl olagligt att spela in folk utan deras vetskap?

Det är lagligt, så länge du själv medverkar i samtalet du spelar in:
https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-spela-in-ett-s...

Man behöver inte informera motparten eller göra något alls. Därför spelar jag som standard in alla samtal (utom kompisar) numera. Rätt som det är så har man kommit överrens med en snickare om något där det strular i slutändan, eller vid köp av något begagnat osv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag har en app (Android, ACR call) som är gratis och spelar in alla samtal, både ingående och utgående. Det kan vara väldigt smidigt om bilhandlaren t.ex. sagt över telefon att bilen har detta. Nu fick du ju tag på den cachade annonsen och allt löste sig, men ett tips. Jag skaffade den efter en mycket strulig hyresgäst i min uthyrningsdel. Man vet aldrig när man råkar ut för något och som privatperson får man som jag förstått det alltid spela in samtal utan att behöva fråga motpart.

Vet du de värsta av allt var att jag spelade in första samtalet till bilfirman över min nvidia shadowplay :3 men jag GLÖMDE trycka alt+f10 efter samtalet. så jag satt å försökte återskapa inspelningen ifrån temp filen men de visade sig förgäves.....

Men efter det här så går jag nu med en app med namn philips recorder. Jag har alla samtal inspelade från efter att bilköpet "hade gått igenom" om man säger så. men jag kommer alltid ha en telefon i bröstfickan som spelar in i fortsättningen.

Var inne på ÖBAB bil där de säljer nissan i förrgår, där står försäljaren och påstår att hans bensin nissan qashqai drar 0,5 liter milen. I call bullshit å säger högt att nu går jag in på spritmonitor.de (hemsida där människor postar sina förbrukningar) och DÄR säger de att den drar 0,7 eller över!

hans svar "ja men 0,7 är bra det också"
Eftersom jag har ovan inspelat så vågar jag skriva det

Vilka skojare......

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Bra att du delar med dig. Ett annat tips är att alltid spela in samtal innan man gör större inköp och affärer. Om ord står mot ord kan det vara guld värt med ett samtal där säljaren intygar att den minsann har den efterfrågade utrustningen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Hur funkar det där? :S Är inte så insatt i lagarna, men i sverige är det väl olagligt att spela in folk utan deras vetskap?

Helt lagligt, men inte i alla länder. Så ingen garanti att just din mobil har bra stöd tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Man kan kolla upp utrustingen på internet via diverse hemsidor, det enda man behöver är chassinumret.
Gjorde det efter jag köpt min bil och upptäckte bland annat att bilen hade kupévärmare och auto start/stop.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonny Myran:

Bra att du delar med dig. Ett annat tips är att alltid spela in samtal innan man gör större inköp och affärer. Om ord står mot ord kan det vara guld värt med ett samtal där säljaren intygar att den minsann har den efterfrågade utrustningen.

Instämmer.

Det är tur att det gick bra den här gången TS men det är smart att spela in allt som sägs i sammanhang som dessa. Det är fullt lagligt att göra i Sverige så länge du själv medverkar i en konversation. Själv använder jag "Call Recorder - ACR" på Android som ligger i bakgrunden och spelar in samtliga av mina samtal, och den drar inte nämnvärt mycket batteri vad jag har märkt av i alla fall.

Ser dock nu att du var medveten om detta redan vid första samtalet, även om inspelning via Nvidia Shadowplay kanske inte är fullt optimalt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈