Hjälp med bedrägerianmälan ang. Windows 10 Pro Retail nyckel från Keystore.biz

Permalänk
Medlem

Hjälp med bedrägerianmälan ang. Windows 10 Pro Retail nyckel från Keystore.biz

Lite hjälp på hur och vart man bör rikta sig ang. följande tvist.

Beställde en digital version av Windows 10 Pro Retail edition för 669 kr den 11e Juli från Keystore.biz. Fick direkt efteråt mail om att varan var på baklager (vilket inte på något sätt framkom på hemsidan) så leverans skulle dröja max 24 timmar.

Har nu den 20e Juli ännu inte fått produkten. Har försökt kontakta dem flertal gånger men inget svar. Andra konsumenter på prisjakt.se har anmält om identiska omständigheter de senaste 2 veckorna.

Sedan åtminstone 20e Juli har dessutom Keystore.biz säkerhetslicens gått ut så man kan inte ens få tillgång till deras hemsida.

Har kvitto och beställningsbekräftelser sparade på email. Betalade via paypal så har transaktionsbevis och allt kvar också.

Om jag kommer ihåg rätt så var företaget skriven på en adress i Linköping, svårt att kolla nu när sidan inte är åtkomlig.

Råd?

Permalänk
Medlem

@Catbug: Ringa till banken och anmäl en tvist glöm inte att du måste ha allt dokumenterat och funkar bara ifall du betalt med bank eller kreditkort. Ifall du betalt med direktbetalning eller Swish så är det förmodligen kört.

https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/27/det-okanda-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Efter snabb googling härledde polisen en till konsumenteuropa.se som sen härledde en till hallakonsument.se som hanterar tvister inom Sverige.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/klaga-...

De skriver här att man bör kontakta andra rådgivare innan man går vidare till tvist. Kom fram till att min kommun har kostnadsfri rådgivning på Stadsbiblioteket i stan (Uppsala), så kanske värt att ta sig dit med ärendet?

Permalänk
Medlem

@Catbug: Japp definitivt kommer rådgivare ge dig bättre råd än mig då de jobbar konstant med dessa saker.

Edit Kollade upp företag drivs av en 23 år gamla man som bor vid Linköping företaget är ett enskilt bolag.

https://www.allabolag.se/941022ISJE/verksamhet

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Jo är väl värt ett försök.

Men bara för att vara övertydlig; räknas paypal som direktbetalning? Vad jag hunnit läsa på så är det ju direkt kopplat till en bank eller kreditkort.

Permalänk
Medlem

@Catbug: Du kan öppna ett klagomål genom paypal och räknas inte som direktbetalning har jag för mig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

försiktig bara att backa en kortbetalning som är gjord via Paypal. Har man otur och startar en tvist, så kan Paypal spärra ens konto för all framtid. Det är dom som förlorar pengarna om banken/kortutgivaren gör en chargeback.

Det du måste göra är att prata med Paypal, dom kan resa en tvist mot affären och löses den inte får du pengarna av dom.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Catbug:

@Anders9110: Jo är väl värt ett försök.

Men bara för att vara övertydlig; räknas paypal som direktbetalning? Vad jag hunnit läsa på så är det ju direkt kopplat till en bank eller kreditkort.

I de flesta fall vinner du om det går genom paypal har säkert gjort ett 30 tal krav där. Har även gjort en del kortreklamationer med. Vissa banker kräver polisanmälan andra inte. Polisanmälan behövs för diarienummer och inget annat.

Skrivet av boibo:

försiktig bara att backa en kortbetalning som är gjord via Paypal. Har man otur och startar en tvist, så kan Paypal spärra ens konto för all framtid. Det är dom som förlorar pengarna om banken/kortutgivaren gör en chargeback.

Det du måste göra är att prata med Paypal, dom kan resa en tvist mot affären och löses den inte får du pengarna av dom.

I sista utväg kan man göra en kortreklamation mot paypal men som sagt det är inte populärt. Se bara till att inte ha pengar på kontot de kan spärra det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Verkar som jag kommer pressa vidare med paypal då. Skickade ett meddelande via paypals tjänster till säljaren och ska följa upp det om några dagar då jag till 99% inte kommer få något svar.

Min bank är Swedbank men där måste jag vänta tills 15 dagar efter transaktionen för att anmäla reklamation. :/

Permalänk
Medlem

Gå vidare med Paypal.

Sen kan jag la säga att jag aldrig har sett någon hemsida som slutar på .biz som har vart värd något, alltid skumma som bara den.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Ja denna verksamheten luktar oärlig långa vägar. Någon som lärt sig att köpa stulna nycklar på andra sidor för 200 spänn styck för att sälja vidare dem för det dubbla

Oavsett om det ger något eller ej så pressa vidare på Paypal så de får upp ögonen för denna verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catbug:

Lite hjälp på hur och vart man bör rikta sig ang. följande tvist.

Beställde en digital version av Windows 10 Pro Retail edition för 669 kr den 11e Juli från Keystore.biz. Fick direkt efteråt mail om att varan var på baklager (vilket inte på något sätt framkom på hemsidan) så leverans skulle dröja max 24 timmar.

Har nu den 20e Juli ännu inte fått produkten. Har försökt kontakta dem flertal gånger men inget svar. Andra konsumenter på prisjakt.se har anmält om identiska omständigheter de senaste 2 veckorna.

Sedan åtminstone 20e Juli har dessutom Keystore.biz säkerhetslicens gått ut så man kan inte ens få tillgång till deras hemsida.

Har kvitto och beställningsbekräftelser sparade på email. Betalade via paypal så har transaktionsbevis och allt kvar också.

Om jag kommer ihåg rätt så var företaget skriven på en adress i Linköping, svårt att kolla nu när sidan inte är åtkomlig.

Råd?

669 kr! själv köpte jag en kod på ebay för 100spänn,sen om det är lagligt vet jag ej.Men min nyckel fungerar ännu i alla fall.