Permalänk

1600x - första gången jag överklockar

Hej! Jag ska bygga ihop min dator om en vecka och undrar ungefär hur långt jag kommer kunna klocka min 1600x.
Moderkort: MSI B350 PC MATE
Kylare: be quiet! Pure rock

Har två fläktar i fronten och en där bak.
Vet att olika Cpu:er klockar olika bra men jag undrar mest ifall kylaren eller moderkortet uppenbart kommer bottlenecka. Är 4ghz en möjliget? Ljudnivå spelar ingen roll

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Jag ska bygga ihop min dator om en vecka och undrar ungefär hur långt jag kommer kunna klocka min 1600x.
Moderkort: MSI B350 PC MATE
Kylare: be quiet! Pure rock

Har två fläktar i fronten och en där bak.
Vet att olika Cpu:er klockar olika bra men jag undrar mest ifall kylaren eller moderkortet uppenbart kommer bottlenecka. Är 4ghz en möjliget? Ljudnivå spelar ingen roll

Ärligt talat så verkar det vara smartast att låta CPU'n sköta det själv via XFR.
XFR verkar vara väldigt bra på att boosta kärnor som behöver en bump långt över vad du själv kan få stabilt.
Finns många exempel på Ryzen OC som ger sämre prestanda framförallt i spel
Och spendera all tid på att tweaka minnena istället, vilket kan göra en rejäl skillnad !

Permalänk

3,9-4,1 är väl det spannet de flesta med Ryzen 1000 serien hamnar.
Min r5 1600 kör jag i 4.1ghz men ska försöka nå 4.2 när jag orkat montera min andra radiator. Inte för att det kommer ge så mycket men kul om det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ärligt talat så verkar det vara smartast att låta CPU'n sköta det själv via XFR.
XFR verkar vara väldigt bra på att boosta kärnor som behöver en bump långt över vad du själv kan få stabilt.
Finns många exempel på Ryzen OC som ger sämre prestanda framförallt i spel
Och spendera all tid på att tweaka minnena istället, vilket kan göra en rejäl skillnad !

Då gör jag det eftersom jag mestadels kommer använda datorn till spel. Är det svårt att få 3200mhz på minnena? Har hört att vissa Ryzen-cpuer har svårt för högpresterande minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

3,9-4,1 är väl det spannet de flesta med Ryzen 1000 serien hamnar.
Min r5 1600 kör jag i 4.1ghz men ska försöka nå 4.2 när jag orkat montera min andra radiator. Inte för att det kommer ge så mycket men kul om det fungerar.

Hur varm blir den vid 4.1? Jag ska ju köra en lite mindre luftkylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Då gör jag det eftersom jag mestadels kommer använda datorn till spel. Är det svårt att få 3200mhz på minnena? Har hört att vissa Ryzen-cpuer har svårt för högpresterande minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag inte svara på.
Beror ju på vilka minnen du har, hur din CPU är och såklart moderkortet.

Permalänk
Skrivet av MisterPlow2:

Hur varm blir den vid 4.1? Jag ska ju köra en lite mindre luftkylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Det varierar ju med vilka inställningar du lyckas köra den i 4,1 med. Var ett tag sedan jag provade temp men vet att jag körde OCCT i typ en timme och hade temperaturer runt 75-80c och så mycket belastar man normalt inte en processor om den används till spel osv. (kör Fractal celsius s24. ) Höjde jag till 4,15 rusade temp iväg direkt därför jag nöjer mig med 4,1 till jag fått monterat ytterligare en radiator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det varierar ju med vilka inställningar du lyckas köra den i 4,1 med. Var ett tag sedan jag provade temp men vet att jag körde OCCT i typ en timme och hade temperaturer runt 75-80c och så mycket belastar man normalt inte en processor om den används till spel osv. (kör Fractal celsius s24. ) Höjde jag till 4,15 rusade temp iväg direkt därför jag nöjer mig med 4,1 till jag fått monterat ytterligare en radiator.

Hur varmt blev vattentemperaturen med dom siffrorna?

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Hur varmt blev vattentemperaturen med dom siffrorna?

Har ingen sensor som mäter vattentemp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb