Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

Permalänk
Melding Plague

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, ännu en typ av USB-C Alt mode. Enda skillnaden mot redan existerande Displayport är att USB 2.0 -pinnarna nu kan överföra i USB 3.1 hastigheter. Detta kräver nya kablar som kan leverera renare signal på dessa pinnar (man har tidigare kunnat spara in på detta).

Kunde inte detta varit med i USB-C-specifikationen från början...?

Permalänk
Medlem

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR? Om man sedan kör med tio-bitars färgdjup så är man ju rökt?
Plingar @Laxpudding

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR? Om man sedan kör med tio-bitars färgdjup så är man ju rökt?
Plingar @Laxpudding

Gen 2 förutsätts väl mer eller mindre ha ögonspårning och foveated rendering, det vill säga att kvalitén bara är hög precis där du tittar. Gissar att detta är något som kan sänka kraven på bandbredd.

Permalänk
Medlem

VR och kabel = fail

Permalänk
Medlem

VR är så jäkla sweet. Men återkom när det är utan sladdar.

Eller ja.. en sak jag kan tänka mig är smala lätta sladdar (kanske en bred platt?) som går till ett bälte? som har all mottagning, batteri osv som gör att vi får ett väldigt lätt, litet och från ens person till datorn trådlöst VR set.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

VR och kabel = fail

Ja ett VR-headset bör i sig vara trådlöst men mellan den trådlösa sändaren/mottagaren måste det gå en kabel till datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Gen 2 förutsätts väl mer eller mindre ha ögonspårning och foveated rendering, det vill säga att kvalitén bara är hög precis där du tittar. Gissar att detta är något som kan sänka kraven på bandbredd.

Borde inte foveated rendering fortfarande skicka ut samma bandbredd som "full-fat resolution"? Jag spelar PUBG med render scale på 120%, så spelet renderas i 1440p*1,2 - men grafikkortet skickar fortfarande ut 1440p till bildskärmen. Lite samma princip som det? Så borde det inte krävas samma bandbredd även om man kör foveated rendering?
Detta är bara en gissning från min sida, jag har inte läst upp om det alls.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hoppas att de tänker på ett bra sätt att förlänga kablarna på, möjlighet till 15 meter skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på thunderbolt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det för fel på thunderbolt?

Främst Intels licensavgifter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

VR och kabel = fail

Ärligt talat har aldrig kabeln varit ett problem för mig med min HTC vive. Det som är problemet är att skärmen är lågupplöst vilket ställer till det när man kör ex flygspel där man behöver kunna avgöra om det är en 109 eller p51 på långt avstånd vilket blir svårt med så låg upplösning. Racing spel fungerar dock utmärkt för där är det inte så noga med detaljerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Främst Intels licensavgifter.

Har inte Intel slopat licensavgiften? Förra året var det i alla fall snack om att de skulle göra det.

Skrivet av Intel:

next year Intel plans to make the Thunderbolt protocol specification available to the industry under a nonexclusive, royalty-free license.

https://newsroom.intel.com/editorials/envision-world-thunderb...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Väntar på Santa Cruz istället!!!!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att splitta kabeln i ena änden och koppla in den i en USB port på moderkortet?
Tänker på effekten som grafikkorten redan kräver.

Kommer inte dröja länge i så fall innan man behöver koppla in tre strömsladdar till grafikkortet.
Visst, som jag förstått det så ska det egentligen räcka med en strömsladd även till top korten. Men för att vara på den säkra och stabila sidan så bör man köra med två sladdar så det splittar effekten mellan portarna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zetruz:

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR?

Begränsningen är ännu snävare än så, nämligen 4K i 120 Hz eller två 4K-skärmar i 60 Hz. Du har nog missat att ta hänsyn till 8b/10b-kodningen som DisplayPort använder.

För den intresserade: Den absolut minsta totala bandbredden som krävs för 4K i 120 Hz är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 24 bitar/pixel × 120 frames/s × 10 bitar/8 bitar
= 29 859 840 000 bit/s
≈ 29,86 Gbit/s

(att jämföra med DP 1.3 som specar 32,4 Gbit/s).

Den absolut minsta effektiva bandbredden (utan 8b/10b-overhead) som krävs är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 24 bitar/pixel × 120 frames/s
= 23 887 872 000 bit/s
≈ 23,89 Gbit/s

(där DP 1.3 klarar 25,92 Gbit/s).

Den absolut minsta pixelklockan som krävs är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 120 frames/s × 1/pixel
= 995 328 000 Hz
≈ 995 MHz

(där 1080 MHz är max för DP 1.3).

I verkligheten tillkommer dessutom några procent i form av blanking (exakt hur mycket varierar mellan olika skärmar); ovanstående är som sagt teoretiska minimivärden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mer usb-c åt folket?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att de försöker skapa en standard, det gynnar iaf alla på sikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Alling: Tackar för den!
Resultatet blir ju att denna standard kommer behöva ersättas med nästa DisplayPort-generation å det snaraste. VESA ämnar publicera nästa DisplayPort-generation senast juli 2019 som då minst ska fördubbla bandbredden jämfört med 1.3. Jag har sett VR-entusiaster påstå att andra generationens VR börjar "på riktigt" cirkus 2020, så det känns som att de gärna får skynda på med sin nästa DisplayPort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

VR kan definitivt utvecklas, högre upplösning och trådlöst och det kommer bli extremt fett men för att vara vad det är där vi är idag med både Oculus och Vive så måste jag säga att det är förbannat coolt alltså. Sed spel some Lone Echo, Echo Arena, Rec Room, Beatsaber m.m. är jag verkligen inte besviken på att man inhandlade en Rift när de säkte priset och gjorde en bundle av det.

Många av de som "klagar" har säkert inte ens provat VR än.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord