Permalänk
Medlem

Ramminnen

Jag sitter på 2133mhz 2x8 gb ramminnen från corsair då jag blev rekommenderad detta istället för en högre frekvens på 2400mhz. Jag har en intel core i7 7700k och msi z270 gaming m5 med ett msi gtx 1070.

Jag undrar om man förlorar mycket fps på att använda 2133mhz jämfört med 2400mhz.

Permalänk

Nope inte med Intel...
Kanske kan du klocka dina minnen till 2400

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

@Fidel Castro: jag har aldrig testat eftersom jag är rädd för att göra något fel.

Permalänk

@Henrik3:
Gå bara in i bios...ändra hastighet på minnena.
Save changes...funkar garanterat. .nästan alla minnen går att klocka åtminstone en hastighet upp tex från 2133mhz till 2400mhz...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Hål nu inte på att ändra så mycket i bios om du inte är van.
Jag har kollat du har

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...

XMP 2.0 på dessa minne. Gå in i bios och kolla om du kan hitta den inställningen och sätt den på XMP. Du behöver inte röra något alls annat i bios.
Kolla vad du får för någon hastighet. inte säker att du får någon annan. Om man nu kollar på deras hemsida. På deras hemsida så står det 2133Mhz som de är testade på men sen är det samma på SPD speed som standar heter. ser skumt ut.

Jag har kör med DDR4 som är 2133Mhz som standar och sen har jag ändrar i bios så jag kör dem 3600Mhz

Permalänk
Medlem

@Bananen12: Jag provade att ändra från 2133mhz till 2400mhz och det fungerade. Finns det några risker med detta?

Permalänk
Medlem

Så länge spänningen (1.2v) är samma ska det inte vara någon risk att döda någon komponent. Men risken är att datorn kraschar om minnena inte är stabila under långvarig belastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik3:

@Bananen12: Jag provade att ändra från 2133mhz till 2400mhz och det fungerade. Finns det några risker med detta?

Är det då XMP du satt dem på så går det bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik3:

Jag sitter på 2133mhz 2x8 gb ramminnen från corsair då jag blev rekommenderad detta istället för en högre frekvens på 2400mhz. Jag har en intel core i7 7700k och msi z270 gaming m5 med ett msi gtx 1070.

Jag undrar om man förlorar mycket fps på att använda 2133mhz jämfört med 2400mhz.

Först: Man ska undvika rekommendationer från folk som ger dumma råd. Vill man ha ett pålitligt system så är det Xeon + Ecc som gäller, typ ingen annan idag väljer 2133Mhz, speciellt inte till en 7700K.

Angående risker vid överklock så korrupt ramminne ett av de vanligaste hårdvarufelen till att man får korrupta filer, där man aldrig någonsin ens behöver upptäcka att man har ett fel i en fil. Det är bara det att den beräkning man gjorde och använder till något viktigt beslut kan vara felaktigt.

Men om du enbart använder datorn till spel så är det ej så farligt.

Att höja minnena till 2400Mhz så borde windows starta, men du bör köra diverse testprogram som:
https://www.memtest86.com/
https://benchmarks.ul.com/pcmark10
Etc för att se att datorn inte är instabil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Först: Man ska undvika rekommendationer från folk som ger dumma råd. Vill man ha ett pålitligt system så är det Xeon + Ecc som gäller, typ ingen annan idag väljer 2133Mhz, speciellt inte till en 7700K.

Angående risker vid överklock så korrupt ramminne ett av de vanligaste hårdvarufelen till att man får korrupta filer, där man aldrig någonsin ens behöver upptäcka att man har ett fel i en fil. Det är bara det att den beräkning man gjorde och använder till något viktigt beslut kan vara felaktigt.

Men om du enbart använder datorn till spel så är det ej så farligt.

Att höja minnena till 2400Mhz så borde windows starta, men du bör köra diverse testprogram som:
https://www.memtest86.com/
https://benchmarks.ul.com/pcmark10
Etc för att se att datorn inte är instabil.

Jaså vi är dumma och du är bäst. Vad jag ser av de som har skrivit så är ingen som är dum.

Om du kan lite om datorer så vet ALLA att XMP är redan testade från fabrik. Man behöver inte sitta och hålla på med olika tester.
Tycker du ska sluta hoppa på personer. Nä jag tog inte illa upp. men skriv lite trevligare inlägg eller skriv inte alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bananen12:

Jaså vi är dumma och du är bäst. Vad jag ser av de som har skrivit så är ingen som är dum.

Om du kan lite om datorer så vet ALLA att XMP är redan testade från fabrik. Man behöver inte sitta och hålla på med olika tester.
Tycker du ska sluta hoppa på personer. Nä jag tog inte illa upp. men skriv lite trevligare inlägg eller skriv inte alls.

Slutsats: Man får inte kalla någons råd att köpa 2133Mhz minne till 7700K för dumt, för då blir helt andra individer som inte alls gav detta råd kränkta.
Nå som du kan se i mitt inlägg så har jag inte kritiserat vad någon i tråden skrev, utan snarare att TS inte ställde frågan t.ex. här på forumet innan. Dessa lokala hobbyexperter som finns lite överallt ska man passa sig för, ställer man frågan på ett stort forum så blir det en massa hobbyexperter plus riktiga som kommenterar och man får ett bra resultat.

Sedan är ditt påstående kring tester av ram helt felaktigt. Självklart är ramminnen och det mesta man köper idag testat, däremot är det testat med ett visst moderkort, nätdel och cpu.

Man själv har inte samma hårdvara som tillverkaren hade, även om man så hade exakt samma modeller så bör man köra tester efter ett datormontage, man kan diskutera hur ofta och exakt när man bör köra tester. Det beror helt på vad man använder datorn till, men om man ska köra ramminne i högre klockfrekvenser än vad tillverkaren har märkt dem för så bör man absolut köra tester.

*edit*
Om man läste snabbt så skulle man kunna tolka som jag syftade på någon i tråden, men det enda råd jag kritikserade var 2133Mhz minne till en 7700K.
Jag själv är mycket för stabila system, skulle aldrig falla mig in att överklocka. Men att köra 2133Mhz minne till en 7700K är extremt som ytterst få rekommenderar, de som är på gränsfallet till att göra detta förespråkar garanterat en xeon + ECC istället som jag skrev.