DXracer stol med tiltproblem?

Permalänk

DXracer stol med tiltproblem?

Hej som rubriken lyder, har tilt problem med min dxracer. Den sitter inte fast när jag drar ner spaken utan måste göra flera försök för att få den att stanna. Men den går av rätt lätt också.

https://www.youtube.com/watch?v=30Th5s47CaM

Videon förklarar ungefär vad jag menar annars.
Vad är felet? HUR LÖSER JAG DET?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Vilken DXracer stol har du?
Har du skruvat ihop den på rätt sätt?
Hur länge har du ägt den?

Permalänk
Skrivet av r0bz:

Vilken DXracer stol har du?
Har du skruvat ihop den på rätt sätt?
Hur länge har du ägt den?

ca 4år. Vart skulle den kunna vart felskruvad isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer:

4år säger sitt saker förslits helt enkelt

men det ska gå å köpa lösa delar till DXracer stolar så du kan byta ut.
tror typ maxgaming kan ha delar.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

@OldSchoolGamer:

4år säger sitt saker förslits helt enkelt

men det ska gå å köpa lösa delar till DXracer stolar så du kan byta ut.
tror typ maxgaming kan ha delar.

Är det så låg kvalitet på dessa stolar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Nej det tror jag inte.

men bara för saker slits ut behöver inte det betyda att det är utav dålig kvalité bror ju helt
enkelt på användandet också.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

@OldSchoolGamer:

4år säger sitt saker förslits helt enkelt

men det ska gå å köpa lösa delar till DXracer stolar så du kan byta ut.
tror typ maxgaming kan ha delar.

Vilken del är det som gör tilt? kan inget om stolar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

@jOnÄTÄn:

Nej det tror jag inte.

men bara för saker slits ut behöver inte det betyda att det är utav dålig kvalité bror ju helt
enkelt på användandet också.

När du skrev "4år säger sitt saker förslits helt enkelt" så antog jag att 4 år var vad som förväntas av en DX stol. Själv "kör" jag en stol tillverkad mars 2002 och där är det bara tyg och armstödsytorna som är slitet funktionsmässigt är allt bra.
Jag väger oftast 100-120kg beroende på när du frågar så jag bör ju slita på stolen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det så låg kvalitet på dessa stolar?

Detta problem har jag haft i ca 1år. Men ignorerat det. Man tycker ju att stolen borde hålla felfri i minst 5 år. Jag har ju king eller maxseries tror jag det hette, en dyrare version

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

När du skrev "4år säger sitt saker förslits helt enkelt" så antog jag att 4 år var vad som förväntas av en DX stol.

haft detta problem i 1år, men agerade nu, eftersomd et var tröttsamt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När du skrev "4år säger sitt saker förslits helt enkelt" så antog jag att 4 år var vad som förväntas av en DX stol. Själv "kör" jag en stol tillverkad mars 2002 och där är det bara tyg och armstödsytorna som är slitet funktionsmässigt är allt bra.
Jag väger oftast 100-120kg beroende på när du frågar så jag bör ju slita på stolen.

Har haft min DxRacer i 5 år utan problem, gillar den starkt Ska dock byta till kinnarps snart, då de är i en annan klass, tyvärr också en annan prisklass.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När du skrev "4år säger sitt saker förslits helt enkelt" så antog jag att 4 år var vad som förväntas av en DX stol. Själv kör jag en stol tillverkad mars 2002 och där är det bara tyg och armstödsytorna som är slitet funktionsmässigt är allt bra.

Nej mena bara på att 4 år kan mycket hända på.

har själv en DXracer stol som är snart inne på 5året men den fungerar tiptop förutom mitt högra armstöd som börja spricka upp

men ordna till det

Skrivet av OldSchoolGamer:

Detta problem har jag haft i ca 1år. Men ignorerat det. Man tycker ju att stolen borde hålla felfri i minst 5 år. Jag har ju king eller maxseries tror jag det hette, en dyrare version

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt vart du har köpt din stol, men då jag köpte min på Maxgaming så tog jag kontakt med dom
när lädret hade spruckit i mitt högra armstöd å köpte hem ett nytt.

och vet även att det går att få tag på delar "utbytes delar" till DXracer stolar.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Har haft min DxRacer i 5 år utan problem, gillar den starkt Ska dock byta till kinnarps snart, då de är i en annan klass, tyvärr också en annan prisklass.

Jo Kinnarps är bra grejer. Stolen jag använder nu är en kinnarps från 2002 fick den gratis pga att tyget på sittdynan var slitet så personen som använde den skulle slänga den. Visst ser den sliten ut men jag är inte så kräsen med design, kanske klär om den i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Nej mena bara på att 4 år kan mycket hända på.

har själv en DXracer stol som är snart inne på 5året men den fungerar tiptop förutom mitt högra armstöd som börja spricka upp

men ordna till det

Vet inte riktigt vart du har köpt din stol, men då jag köpte min på Maxgaming så tog jag kontakt med dom
när lädret hade spruckit i mitt högra armstöd å köpte hem ett nytt.

och vet även att det går att få tag på delar "utbytes delar" till DXracer stolar.

köpte det där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

Hur som helst, tycker att vi det börjar gå åt fel riktning här, jag söker bara problemlösning (inget illa menat), uppskattar gärna hjälp, tack tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer: Du kan lätt köpa nya delar till din stol. Du kanske även har garanti kvar på stolen så kan du kanske få en ny del gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

köpte det där med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en bild på underredet på stolen å använd paint eller nått program å ringa in
vilken del som är trasig.

å skicka bild å samt namn på stolen å fråga maxgaming så kommer det nog lösa sig.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av OldSchoolGamer:

Ingen som kan hjälpa mig :/ ? behöver verkligen lösa detta. Tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av OldSchoolGamer:

Hur som helst, tycker att vi det börjar gå åt fel riktning här, jag söker bara problemlösning (inget illa menat), uppskattar gärna hjälp, tack tack

Skickades från m.sweclockers.com

Till att börja med skulle jag kontakta tillverkaren eller återförsäljaren. Har du gjort detta?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Ta en bild på underredet på stolen å använd paint eller nått program å ringa in
vilken del som är trasig.

å skicka bild å samt namn på stolen å fråga maxgaming så kommer det nog lösa sig.

Det är det jag inte heller vet, vet ej vilken del som är kass!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Till att börja med skulle jag kontakta tillverkaren eller återförsäljaren. Har du gjort detta?

Borde nog göra det, har inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

@OldSchoolGamer:
Nej, jag tänkte bara att det var något så enkelt som att den var felmonterad.
Behöver givetvis inte vara så, men du skulle möjligtvis kunna montera ner den och sen ihop igen, för att se att alla delar stämmer, samt att du inte har slitageskador. Gäller garantin fortfarande?
Annars skulle jag rekommendera att olja upp den rejält. Kanske kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte helt 100 här, men jag tror att problemet är att själva tiltmekanismen sitter inuti ”en del” av stolen som redan kommer monterad.
Det är därför ej trivialt för TS att montera isär och undersöka vad som eventuellt gått sönder.

https://www.dvsgaming.org/wp-content/uploads/2016/12/20161027...
Delen till höger i bild med ”spakarna” som stucker ut är ju själva ”basen” av sitsen som även innehåller tilten. Oklart vilken modell detta är men alla jag sett har funkat likadant.

Självfallet så kan ju säkert den händige montera isär och felsöka detta, men kräver förmodligen mer än att bara ”reversera” monteringen...

Ontopic: spaken är ju inte mer än en låsning av tillåten. Videon ts länkar visar ju uppenbarligen att den även för denne person slutat fungera. Är ju inte direkt raketforskning, förmodligen så är kvalitén / kvalitetskontrollen såpass dålig i denna prisklass av stol att prylarna helt enkelt efter ett par år, i vissa fall av otur, blir sneda och således slutar fungera.

Tyvärr är väl garanti och reklamationsrätt bägge utgångna?

En idé om man kan leva med att förlora tilten är ju att ta stolen till närmsta verkstad / vän med svets. Borde vara extremt simpelt att ”steloperera” stolen.
Har själv en DXRacer och finner tilten helt meningslös, eftersom den till skillnad från dyrare kontorsstolar inte går att låsa i en viss tilt, utan det är gungstols-läge hela tiden.

Permalänk

har sett det där problemet tidigare på någon stol inte DX men typ samma med den där vippan man låser/låser upp gungningen och har för mig att på denne var det så enkelt att det var en mutter på insidan i tilten som lossnat så att det inte drog åt ordentligt när man låste.

mitt svar är vänd stolen uppåt ner över en bordskant och kolla vad det är du gör när du ändrar spaken men troliga är att den ska dra åt runt en/några metallskenor och att muttern på insidan behöver efterdras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows