Bästa Kreditkortet, hotellkjedja, Tankkortet, mm

Permalänk

Bästa Kreditkortet, hotellkjedja, Tankkortet, mm

Hej Kära Sweclockare

Jag har funderat på att göra detta inlägget ett litet tag.
Jag bytte nyligen jobb och skaffade mig ett nytt kreditkort. Mitt förra kort var knutet till förra jobbet.

Det är en riktig djungel och lite jobbigt att hitta det bästa.

Nu kanske detta forum inte är det bästa för detta inlägget.
Men, Sweclockers är det forum jag använder och jag tänker att det finns säkert en hel del resande.

Jag tänker också att man kan kopiera det här inlägget till flera andra forum om man känner för det.

Tanken är också (med allas hjälp) att hålla det uppdaterat. Jag har inte tid att sitta med det hela tiden och kanske inte uppdaterar så fort som alla önskar. Snälla ha lite överseende med det.

1 Tankkort
Tankkort är ju bra för då får man bättre pris eller andra bonusar. Nu beror det såklart i vilket område man reser. I vissa delar har kanske en station bättre täckning än en annan, och du kanske bor jämte en annan än den som "är bäst"
Sedan är det ju så, att 15% rabatt är sämre en en annan som har 20% lägre bruttopris.

2 Kreditkort.
Här tänker jag först vilken som ger mest rena pengar tillbaka (cash back) Sedan finns det en hel del som ger mycket poäng till specifika ställen man kan spendera på. Vi kan ha med dem också som alternativ 2 och 3.

3 Hotell
Vilken hotellkedja får man mest ifrån. Självklart spelar det stor roll var man brukar befinna sig. Men vi kan ha fler alternativ och försöker hålla det så pedagogiskt som möjligt.

4 Flyg/bonuskort
Här är jag helt novis, då jag inte reser utomlands i tjänsten mer än någon gång per år.

Exempel:

1 Tankkort

1. XXXXXX Fördelar: Gratis, 1% cash back på alla köp, 10% bränslerabatt på bemannade stationer. Nackdelar Cash back bonusen försvinner efter 1 år.

Vi diskuterar först, när vi kommer farma till vilket vi tycker är bäst. Skriver jag in det här.

OBS!
När du lämnar förslag inled då med: Förslag: Kort/Kedja
Vi röstar med gillamarkringen om det känns vettigt.

Förslag på ändringar i första inlägget mottages tacksamt.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Entusiast

Kreditkort är lurigt för det beror helt på vad du är ute efter. Preem har en rätt bra deal med gratis kort och 0,5 % cash back. Det finns kort som ger större bonus men de har också en avgift så huruvida det är värt det beror på hur mycket kortet används. Du får också rabatt på drivmedel på Preems stationer så det fungerar som bensinkort också om det är intressant.

SAS har också ett kreditkort som ger flygpoäng som bonus vilket kan vara intressant om man reser mycket.

I övrigt varierar villkoren och bonusarna en del så det beror på vad du är ute efter. Det finns inget uppenbart bästa val.

Jag valde Preem för att jag får en lite cash back och det är ingen avgift. Detta passade mig för jag använder det mest för nödfall och i jobbet. Gött att en bank ligger ute med pengarna när jag är ute och reser så hinner jag skriva reseräkning och få tillbaks pengarna innan fakturan ska betalas. Alternativet för mig hade varit SEB som jag är kund hos och där ingår ett kreditkort i avgiften. Fast ingen bonus men istället var det längre kredittid och praktiskt att ha allt samlat på ett ställe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade tidigare SAS Mastercard/Visa och det var obefintliga poäng man fick från både flyg och pengar, och flög jävligt mycket i förra jobbet.

Sen så kostar korten med SAS länk mer än de är värda.

Kört Bank Norwegian kreditkort efter det och vanliga inköp över året ger mig 4000-5000 NOK varje år ( flyger nästan inte alls längre ), fast nu har de sänkt cashback från 1% till 0.5% men har ganska bra bonusar på flyg om man flyger mycket med dem, heller inga avgifter på kortet.

Skillnaden med Norwegian och SAS är att Norwegian baserar sin bonus på biljettpris och inte vilket typ av flyg du tar, inrikes/norden ger nästintill ingenting med SAS.

Permalänk
Medlem

SAS AMEX kan vara riktigt bra. Men du måste spendera ganska mycket med det och AMEX fungerar inte överallt. Det som kan göra det väldigt lönt är 2for1 (resor på poäng) kupong. Du får den efter du spenderat 100k kr. Avgiften är dock hög. Det är inte riktigt värt det om du inte flyger mycket med jobbet och kan använda kortet till jobbutgifter.

Permalänk
Medlem

Kör remember more kreditkort, kostar 250kr per år och ger 1% cash-back. Det var bäst för mig när jag skulle välja kreditkort iaf!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kreditkort är lurigt för det beror helt på vad du är ute efter. Preem har en rätt bra deal med gratis kort och 0,5 % cash back. Det finns kort som ger större bonus men de har också en avgift så huruvida det är värt det beror på hur mycket kortet används. Du får också rabatt på drivmedel på Preems stationer så det fungerar som bensinkort också om det är intressant.

SAS har också ett kreditkort som ger flygpoäng som bonus vilket kan vara intressant om man reser mycket.

I övrigt varierar villkoren och bonusarna en del så det beror på vad du är ute efter. Det finns inget uppenbart bästa val.

Jag valde Preem för att jag får en lite cash back och det är ingen avgift. Detta passade mig för jag använder det mest för nödfall och i jobbet. Gött att en bank ligger ute med pengarna när jag är ute och reser så hinner jag skriva reseräkning och få tillbaks pengarna innan fakturan ska betalas. Alternativet för mig hade varit SEB som jag är kund hos och där ingår ett kreditkort i avgiften. Fast ingen bonus men istället var det längre kredittid och praktiskt att ha allt samlat på ett ställe.

Precis, jag tänkte i första hand mest cashback, sedan kanske två andra alternativ. Preems kort verkar ju ganska okej, kanske ska skaffa det själv också. Jag har Norwegian som inte kostar något och som ger 1% fram till hösten, sedan sänker de till 0,5% Känner inte att det finns någon anledning att ha kvar det då. Förvisso har kortet 4% tillbaka på flygresor via Air Norwegian.

Skrivet av GuuFi:

Hade tidigare SAS Mastercard/Visa och det var obefintliga poäng man fick från både flyg och pengar, och flög jävligt mycket i förra jobbet.

Sen så kostar korten med SAS länk mer än de är värda.

Kört Bank Norwegian kreditkort efter det och vanliga inköp över året ger mig 4000-5000 NOK varje år ( flyger nästan inte alls längre ), fast nu har de sänkt cashback från 1% till 0.5% men har ganska bra bonusar på flyg om man flyger mycket med dem, heller inga avgifter på kortet.

Skillnaden med Norwegian och SAS är att Norwegian baserar sin bonus på biljettpris och inte vilket typ av flyg du tar, inrikes/norden ger nästintill ingenting med SAS.

Låter som att SAS eller Norwegian kan va bra om man flyger mycket till ett specifikt ställe med just det bolaget. Flyger man runt mycket blir det nog svårt.

Skrivet av CTH:

SAS AMEX kan vara riktigt bra. Men du måste spendera ganska mycket med det och AMEX fungerar inte överallt. Det som kan göra det väldigt lönt är 2for1 (resor på poäng) kupong. Du får den efter du spenderat 100k kr. Avgiften är dock hög. Det är inte riktigt värt det om du inte flyger mycket med jobbet och kan använda kortet till jobbutgifter.

Låter som att det kan vara bra om man flyger extremt mycket då.

Skrivet av Kakann:

Kör remember more kreditkort, kostar 250kr per år och ger 1% cash-back. Det var bäst för mig när jag skulle välja kreditkort iaf!

Va nära att skaffa det själv förra året. Nu går det inte att skaffa längre.

Borde finnas något kort med 1% cashback fortfarande.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kör Circle K f d Statoils kreditkort. Det är fortfarande 1 % bonus på det givet att man tankar mer än en kubik om året vilket jag gör. Ingen avgift. 15 öres rabatt på bemannade stationer, ibland 25 extra med kuponger på sommarn, gör dock ingen större skillnad i det stora hela. Ihop med Ingo-mackarna är det också den kedja jag upplever har bäst stationstäckning där jag rör mig så därför föll det sig rätt naturligt. Just bensin hos andra kedjor i Sverige är ju undantaget från bonusen.

Utöver just ren bonus finns det en del andra bonusvillkor på många kreditkort. T ex har jag spanat på Skandias där jag ändå är kund eftersom det skulle ge t ex drulle på all hemelektronik man köper och någon form av prisgaranti om jag inte minns helt tokigt. Dock avgift på det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

Everyday card har 1% cashback på matbutiker, bensinstationer och alla köp över 20000, annars är det 0.5%. 195:- årsavgift från år 2. Allrisk på hemelektronik och vitvaror ingår också.

Kör själv på Norwegian ihop med gamla santanderkortet utan växlingspåslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kreditkort- SHell Mastercard, ingen avgift och 0,5% på allt man handlar (Det var 1% till EU bestämde nåt annat, iaf den infon jag fick) oavsett om det är ICA, hemköp eller betala online, men gäller inte på konkurrerande bensinstation och man får värdecheckar att hämta ut till kontanter när det når 50kr eller mer och betalas ut kvartalsvis. Så allt jag handlar får jag 0,5% cashback på utan avgift. Det blir ju några hundra om året man får iaf. Man får även 2% ränta om man sparar på kontot med men maxbeloppet för insättning är 15000kr så det är inga jättesummor det ger. Drivmedelsrabatter, förmåner med äckliga bullar och kaffe mm (dock inte unikt för shell allt färdigbakat smakar skit) men har ingen riktig koll på exakta rabatterna då jag inte tankar på shell då bilen går som en kratta på deras diesel. Överväger andra kort om de nu kan leva upp till 1% cashback (som ska vara EU direktiv satt till 0,5%) så kan ett kort med avgift på några hundra löna sig ändå.

Matbutiker
ICA-medlemskort, Hemköps-medlemskort, Coop-medlemskort utan kredit ger lite värdecheckar och extrapriser i kombination att betala med Shell mastercard 0,5% kickbacken blir det iaf lite. Dock blir man dränkt i reklam. ICA-kortet är iaf skönt med självscanningen, då jag hatar köer speciellt i turistsäsongen.

Tankkort
Volvokortet, upplever att det är bra bensinpriser på Tankastationer och man får värdecheckar tror det är 5000kr ger 50kr värdecheck som man löser in via appen carpay för biltvätt eller tankning.

Har man kreditkort så lär man ha disciplin att hålla koll på hur mkt man handlar så man inte förköper sig. Så man är säker på att kunna betala hela beloppet på fakturan som kommer annars blir det lätt dyrt, en del är lite fula och skickar efakturan med det lägsta månadsbeloppet förskrivet istället för hela beloppet, gick på den niten en gång och fick "lite" ränta.

Lån
Blancolån och billån kan man få med förmångligare ränta om man är medlem i ett fack sk medlemslån.

Försäkring
Länsförsäkringar - Hemförsäkring och fordonsförsäkringar är iaf billigaste alternativet för mig de ger även återbäringar, det brukar bli någon tusenlapp då och då som betalas tillbaka i en utbetalning.
OK backup försäkring täcker upp många självrisker och tankafel osv kan vara lönsamt för vissa?

glömde en sak
Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Om man reser mycket är Coop Mer - Mastercard bra.
Inget valutapåslag eller uttagsavgift (dock ränta på uttag som belastar krediten).
Ger poäng som kan omsättas i deras shop (presentkort, mat etc).
0 kr första året, därefter 348 kr, så inte direkt billigt men jämfört med ett kort som har valutapåslag på 1-2% och uttagsavgift behöver man bara göra en handfull bankomatuttag och spendera 15-30k i utlandet per år för att avgiften ska betala sig.

https://www.coop.se/betalkort-och-bank/vara-betal--och-kredit...

Santander Mitt kort+ erbjuder också 0% påslag, men vad jag kan hitta så kostar bankomatuttag 3 % av uttagsbeloppet, dock lägst 35 kr.

Synd att Re:member More inte kan beställas längre. Det är i mitt tycke bästa allround-kortet då man får 1% cashback utan några andra krav, till en ok årsavgift.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget "bäst på allt" kort. Det hela beror på hur du spenderar dina pengar.

Vart man tankar, vart man handlar, hur mycket man spenderar, hur mycket man reser, hur ofta man bor på hotell, valutaväxlingspåslag, vilka förmåner är viktiga, överskådlighet, mm?

Skulle rent generellt säga om du återvänder till samma företag väldigt ofta så är deras egna medlemsprogram antagligen väldigt förmånligt för dig.

Har man inte en väldigt hög spend på >150k-300k/år så är det troligen max ett par hundralappar du sparar i slutändan jämfört med olika kreditkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john_doe:

Kreditkort- SHell Mastercard, ingen avgift och 0,5% på allt man handlar (Det var 1% till EU bestämde nåt annat, iaf den infon jag fick) oavsett om det är ICA, hemköp eller betala online, men gäller inte på konkurrerande bensinstation och man får värdecheckar att hämta ut till kontanter när det når 50kr eller mer och betalas ut kvartalsvis. Så allt jag handlar får jag 0,5% cashback på utan avgift. Det blir ju några hundra om året man får iaf. Man får även 2% ränta om man sparar på kontot med men maxbeloppet för insättning är 15000kr så det är inga jättesummor det ger. Drivmedelsrabatter, förmåner med äckliga bullar och kaffe mm (dock inte unikt för shell allt färdigbakat smakar skit) men har ingen riktig koll på exakta rabatterna då jag inte tankar på shell då bilen går som en kratta på deras diesel. Överväger andra kort om de nu kan leva upp till 1% cashback (som ska vara EU direktiv satt till 0,5%) så kan ett kort med avgift på några hundra löna sig ändå.

Matbutiker
ICA-medlemskort, Hemköps-medlemskort, Coop-medlemskort utan kredit ger lite värdecheckar och extrapriser i kombination att betala med Shell mastercard 0,5% kickbacken blir det iaf lite. Dock blir man dränkt i reklam. ICA-kortet är iaf skönt med självscanningen, då jag hatar köer speciellt i turistsäsongen.

Tankkort
Volvokortet, upplever att det är bra bensinpriser på Tankastationer och man får värdecheckar tror det är 5000kr ger 50kr värdecheck som man löser in via appen carpay för biltvätt eller tankning.

Har man kreditkort så lär man ha disciplin att hålla koll på hur mkt man handlar så man inte förköper sig. Så man är säker på att kunna betala hela beloppet på fakturan som kommer annars blir det lätt dyrt, en del är lite fula och skickar efakturan med det lägsta månadsbeloppet förskrivet istället för hela beloppet, gick på den niten en gång och fick "lite" ränta.

Lån
Blancolån och billån kan man få med förmångligare ränta om man är medlem i ett fack sk medlemslån.

Försäkring
Länsförsäkringar - Hemförsäkring och fordonsförsäkringar är iaf billigaste alternativet för mig de ger även återbäringar, det brukar bli någon tusenlapp då och då som betalas tillbaka i en utbetalning.
OK backup försäkring täcker upp många självrisker och tankafel osv kan vara lönsamt för vissa?

Det där med lägsta summan är nog mer regel än undantag. Hos santander kan man kontakta kundtjänst och be att få samtliga köp aviserade innan de blir räntebärande, vilket gör räkningen smidigare att betala.
Kanske värt att prova på andra ställen?

Annars kan man ju se till att alltid ha ett överskott på kortet, dvs betala in för mycket och ha så låg kredit som möjligt. Då funkar det mer som ett debitkort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är också på väg att byta kort och hittade Amex Blue cashback. 1,25% cashback på alla köp som jag förstår det. Hade Amex för ett år sedan och det är ju tyvärr långt ifrån alla som tar det men många stora affärer gör ju det.
Vad är haken?

Ni som har Everydaycard, hur räknas om man har handlar för över 20.000:-? Är det per månad? Är det per kategori och halvår eller är det totalt på ett år?

Permalänk
Medlem

Jag har coop av följande anledningar;

1% bonus och vettiga erbjudanden i form av värdekort att handla på i coopbutik eller sfbiljetter osv. Jag har inget emot att ”cashbacken” ges som erbjudande istället för rena pengar så länge det är vettiga erbjudanden som coop har.

Inga avgifter eller valutapåslag. Reser rätt mkt samt handlar mkt online på ebay. Skönt att slippa dessa avgifter då.

Coop är min närmsta butik så är väl trevligt med bonusvaror. Brukar dock mest handla på willys, och har mitt kreditkort kopplat till det också...

Har även ett norwegiankort men kommer avsluta det. Vill ha så få plastkort som möjligt. Vore segt att ha amex då man ändå kommer behöva ett extra kort i plånboken eftersom amex inte funkar överallt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har ni mina motiveringar till de bästa kreditkorten för mat och bensin:

Mat:

Coop MedMera - ICA har sänkt sin bonus brutalt så om du inte BARA handlar på ICA så slår Coops kreditkort detta med hästlängder. Upp till 5% på coop och 0,5% oavsett vart det används. Även ett av få kreditkort utan valutapåslag vilket gör kortet till en given vän på resan.

Tankkort:

Här är det väldigt varierande då det beror helt på vart du tankar. ÄR du en trogen tankare hos en kedja så bör du välja deras kreditkort.
Byter du ofta ställe så hade jag rekommenderat OKQ8 då dem har följande bonus: "2 % på OKQ8 och 0,3 – 0,6 % på övriga inköp."

Permalänk
Medlem

Jag kör Amex SAS Premium samt SAS MC till allt jag handlar, både privat och i jobbet.
Dessa anser jag ger mig mest valuta för pengarna/besväret i slutändan. Med Amexkortet får jag en 2 för 1 kupong om jag handlar för 150kkr per år vilket inte är något problem ens privat då i stort sett all mat jag handlar går på det kortet.
Där dom inte tar Amex kör jag mitt Mastercard. Detta har gjort med lite tur och tanke bakom visa köp ibland att jag har fått ihop ca 140000 EBpoäng på ca 2 år vilket ger mig möjlighet att flyga business class med SAS till Newyork med frugan, biljetter som skulle kosta mig minst 50000:- att köpa cash, medans avgifterna jag betalt för korten ligger på 3300:- för två år. Så gillar man att resa och kan tänka sig att anpassa sitt köpmönster lite så är det väldigt förmånliga kort.

Dessutom handlar jag nästan all mat på Coop och använder deras klubbkort för att samla poäng som jag sedan använder för att omvandla till Eurobonus poäng.

Permalänk
Medlem

Vi hade Norwegian, men bytte de de sänkte från 1% till .5%, sen kunde man inte ha extra kort heller.
Då vi har barn och åker en del på charter så föll valet på Tui, inte gratis (aviavgift) men man kan ha extrakort. Och man får 500kr rabatt på resor (90 dagar innan), så gör man en resa då och då så betalar det sig.

Sen får man 1% cashback att resa för. Funderade först på Amex men insåg att inga ställen jag handlar på tar det (mer eller mindre), så då var valet lätt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med SAS Amex då jag har relativt hög spend i både privata + jobbet med utlägg.
Så det är trevligt med en halva priset-resa lite nu och då och kunna köpa sig en resa med poängen.

Men skulle säkert kunna få ut mer om jag skulle anstränga mig lite med att leta olika kort. Men jag gillar tanken att ha ett kort som 90% av mina utgifter går på (10% tar inte Amex, då blir det ett vanligt VISA som får hantera).

Finns en gammal tråd här på Swec där ett gäng kort diskuterats, men mycket är nog inaktuellt, länkar ändå bara för sakens skull:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1463905-basta-kreditko...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hur är Remembers kreditkort? skulle enbart användas som bensinkort och vill vara flexibel när det gäller mackar.

Vad jag kan se är det fri årsavgift, 1% cashback, 1-2 månader räntefritt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hur är Remembers kreditkort? skulle enbart användas som bensinkort och vill vara flexibel när det gäller mackar.

Vad jag kan se är det fri årsavgift, 1% cashback, 1-2 månader räntefritt

Det går inte längre att skaffa remember more, eller ser jag fel?

Jag är jättenöjd. Använder det i 99% av fallen.
Kör autogirobetalning av hela beloppet från en annan bank, så det sköter sig självt.
Ska höja krediten så snart det går.

Känns som att de är snabba på att upptäcka ovanliga transaktioner. Min fru handlade på en tysk webbshop för 10k+ och då fick jag ett telefonsamtal som frågade om det var riktigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det går inte längre att skaffa remember more, eller ser jag fel?

Jag är jättenöjd. Använder det i 99% av fallen.
Kör autogirobetalning av hela beloppet från en annan bank, så det sköter sig självt.
Ska höja krediten så snart det går.

Känns som att de är snabba på att upptäcka ovanliga transaktioner. Min fru handlade på en tysk webbshop för 10k+ och då fick jag ett telefonsamtal som frågade om det var riktigt.

Så går det när man googlar efter kreditkort, då var det inte lika bra :/

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Jag har börjat fundera på att skaffa ett kreditkort för att utnyttja ekonomiska möjligheterna till max, och som jag förstår det kan det innebära fördelar med kreditkort.

SAS Amex med 0kr årsavgift har jag sneglat mot men förstått att inte alla butiker tar det, och läser jag i den här tråden verkar det inte ge så mycket. Reser inte i jobbet men älskar att flyga och skulle resa mer om möjligheterna fanns. Skulle inte gråta mig till sömns om man kunde samla in poäng hos ett flygbolag för att flyga businessclass med frugan nästa semester liksom. Är det värt att skaffa ett kreditkort om man har en årslön på strax under 500k och använder kort till köp på kanske 50k/år eller blir det en piss i havet? Om man tar dubbla kort men får poäng på samma konto så ligger frugan strax under 400k/år och spenderar nog något mindre än mig på kortet. Så, ni som har koll på detta, vad tror ni? Hur fungerar det här med "cashback"? Får jag kontanter en gång per år beroende på hur mycket jag handlat eller? Är det verkligen ekonomiskt fördelaktigt med kreditkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Jag har börjat fundera på att skaffa ett kreditkort för att utnyttja ekonomiska möjligheterna till max, och som jag förstår det kan det innebära fördelar med kreditkort.

SAS Amex med 0kr årsavgift har jag sneglat mot men förstått att inte alla butiker tar det, och läser jag i den här tråden verkar det inte ge så mycket. Reser inte i jobbet men älskar att flyga och skulle resa mer om möjligheterna fanns. Skulle inte gråta mig till sömns om man kunde samla in poäng hos ett flygbolag för att flyga businessclass med frugan nästa semester liksom. Är det värt att skaffa ett kreditkort om man har en årslön på strax under 500k och använder kort till köp på kanske 50k/år eller blir det en piss i havet? Om man tar dubbla kort men får poäng på samma konto så ligger frugan strax under 400k/år och spenderar nog något mindre än mig på kortet. Så, ni som har koll på detta, vad tror ni? Hur fungerar det här med "cashback"? Får jag kontanter en gång per år beroende på hur mycket jag handlat eller? Är det verkligen ekonomiskt fördelaktigt med kreditkort?

Skulle inte tycka det var värt det med den spenden. Man behöver komma upp iaf 150k per år för att vara vettigt skulle jag säga, så att man får halva priset vouchern med Sas Amex Premium kortet.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Skulle inte tycka det var värt det med den spenden. Man behöver komma upp iaf 150k per år för att vara vettigt skulle jag säga, så att man får halva priset vouchern med Sas Amex Premium kortet.

Okej, inget alternativ som passar den nivån? Har bara antagit att internetköp inte räknas? Då ligger vi lite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Okej, inget alternativ som passar den nivån? Har bara antagit att internetköp inte räknas? Då ligger vi lite högre.

Alla köp på kortet räknas och har knutit mitt till Paypal som fungerar mer eller mindre överallt online också. Tycker att under den nivån får man ju inte direkt ut så mycket att det är värt att välja kort bara därför. Får du vouchern vid 150k så kan man iaf med 100k poäng (1 kr spenderat = 0,15 eurobonuspoäng med Premium kortet) resa 2 till t.ex. USA i business class.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Alla köp på kortet räknas och har knutit mitt till Paypal som fungerar mer eller mindre överallt online också. Tycker att under den nivån får man ju inte direkt ut så mycket att det är värt att välja kort bara därför. Får du vouchern vid 150k så kan man iaf med 100k poäng (1 kr spenderat = 0,15 eurobonuspoäng med Premium kortet) resa 2 till t.ex. USA i business class.

Ok, kommer inte komma upp i 150k/år hur vi än räknar tror jag. Ganska sparsamma typer så kan inte se vad vi skulle börja handla för att nå dom summorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Ok, kommer inte komma upp i 150k/år hur vi än räknar tror jag. Ganska sparsamma typer så kan inte se vad vi skulle börja handla för att nå dom summorna.

Du menar att ni i hushållet inte spenderar 150kkr/år? Jag betalar min hyra med Amex bland annat

Permalänk
Skrivet av Abbs:

Du menar att ni i hushållet inte spenderar 150kkr/år? Jag betalar min hyra med Amex bland annat

Nja alltså hus-/csn-/billån dras ju på autogiro och räkningar betalas i internetbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Nja alltså hus-/csn-/billån dras ju på autogiro och räkningar betalas i internetbanken.

Gör om och gör rätt då Jag betalar alla mina räkningar med Amex via Billhop, blir en 2-4-1 voucher per år ungefär. Är värt avgiften då jag får ihop för en första klass resa till Asien per år. *bort/Mod*

Ref-länkar och liknande är inte tillåtet /mod
Permalänk
Skrivet av Abbs:

Gör om och gör rätt då Jag betalar alla mina räkningar med Amex via Billhop, blir en 2-4-1 voucher per år ungefär. Är värt avgiften då jag får ihop för en första klass resa till Asien per år. *bort/Mod*

Där ser man, ska kollas upp! Med räkningar blir det givet en bra bit över 150k/år så då kanske det skulle vara värt. Vad innebär 2-4-1 voucher?