Grafikkort (Att uppgradera eller inte uppgradera)

Permalänk
Medlem

Grafikkort (Att uppgradera eller inte uppgradera)

Hej kära Sweclockare!

Jag har börjat få ett visst sug för att påbörja uppgraderingen av min stationära dator men har inte hållit mig så uppdaterad sedan jag satte ihop den nuvarande dumburken för ca 4 år sedan. Jag skulle nu behöva råd från er ifall det är värt att med nuvarande konfiguration köpa ett nytt grafikkort samt vilket kort jag i sådana fall bör köpa.

Datorn används till spelande på casualnivå (än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet) förutom när jag spelar PUBG. Jag har full förståelse för att spelet är ganska dåligt optimerat och att det är svårt att veta exakt var flaskhalsar sitter men jag är trots detta villig att försöka mig på en uppgradering. Om det inte förbättrar prestandan i PUBG kommer det åtminstone höja prestandan eller ge möjligheten att pressa inställningarna i andra spel jag spelar exvis GTA V, Fallout, Skyrim, Stellaris mm. Jag ser det också som en möjlighet att uppdatera grafikkretsen nu och flaska andra komponenter vilka jag sedermera kan byta ut.

Nuvarande konfiguration:
GPU: Sapphire Radeon Vapor-X R9 280X 3GB GDDR5, (OC till core 1100 MHz och minne 1500 MHz. Högre ville den ej)
CPU: I5 4670K @ 4,2GHz + Noctua NH-U14S
MB: Asus Z87-A, socket 1150 LGA
Mem: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHz DDR3 LP
PSU: be quiet! Pure Power L8 630W Modular
Bootd: Samsung SSD 840 EVO

Jag körde ursprungligen CPU:n i stock-clockning (tror 3,4 GHz) men testade peta upp den till 4,2 GHz. Detta gav dock ingen märkbar prestandaförbättring och det var därför jag börjat misstänka att det är GPU:n som är flaskhalsen.

Jag har väl ingen strikt budgetgräns men håller mig gärna under ca 4000 kr eftersom jag inte spelar så ofta.

Edit: Kan tillägga att jag spelar i 1920x1080.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Johan

Permalänk
Medlem

Har du den budgeten så får du kolla efter ett Nvidia 1060 eller efter något begagnat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scrangle:

än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet

Tyckte du svarade på din egna fråga där. Låt inte något enstaka dåligt optimerat spel styra dina beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej kära Sweclockare!

Jag har börjat få ett visst sug för att påbörja uppgraderingen av min stationära dator men har inte hållit mig så uppdaterad sedan jag satte ihop den nuvarande dumburken för ca 4 år sedan. Jag skulle nu behöva råd från er ifall det är värt att med nuvarande konfiguration köpa ett nytt grafikkort samt vilket kort jag i sådana fall bör köpa.

Datorn används till spelande på casualnivå (än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet) förutom när jag spelar PUBG. Jag har full förståelse för att spelet är ganska dåligt optimerat och att det är svårt att veta exakt var flaskhalsar sitter men jag är trots detta villig att försöka mig på en uppgradering. Om det inte förbättrar prestandan i PUBG kommer det åtminstone höja prestandan eller ge möjligheten att pressa inställningarna i andra spel jag spelar exvis GTA V, Fallout, Skyrim, Stellaris mm. Jag ser det också som en möjlighet att uppdatera grafikkretsen nu och flaska andra komponenter vilka jag sedermera kan byta ut.

Nuvarande konfiguration:
GPU: Sapphire Radeon Vapor-X R9 280X 3GB GDDR5, (OC till core 1100 MHz och minne 1500 MHz. Högre ville den ej)
CPU: I5 4670K @ 4,2GHz + Noctua NH-U14S
MB: Asus Z87-A, socket 1150 LGA
Mem: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHz DDR3 LP
PSU: be quiet! Pure Power L8 630W Modular
Bootd: Samsung SSD 840 EVO

Jag körde ursprungligen CPU:n i stock-clockning (tror 3,4 GHz) men testade peta upp den till 4,2 GHz. Detta gav dock ingen märkbar prestandaförbättring och det var därför jag börjat misstänka att det är GPU:n som är flaskhalsen.

Jag har väl ingen strikt budgetgräns men håller mig gärna under ca 4000 kr eftersom jag inte spelar så ofta.

Edit: Kan tillägga att jag spelar i 1920x1080.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Johan

Skrivet av slusk:

Har du den budgeten så får du kolla efter ett Nvidia 1060 eller efter något begagnat.

Köp begagnat som slusk rekommenderar Du får utan tvekan ett GTX 1070 med den budgeten eller kanske ett GTX 1080 med lite tur!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av anon78208:

Tyckte du svarade på din egna fråga där. Låt inte något enstaka dåligt optimerat spel styra dina beslut.

På sätt och vis håller jag ju med dig men man kan ju tyvärr inte riktigt styra vilka spel man fastnar för. Kan inte minnas den otaliga mängden dåligt optimerade spel som jag envisats med (Hidden & Dangerous, Europa 1400 The Guild/The Guild 2, Street Legal Racing osv..)

Är det stor skillnad om man slantar lite extra för att få ett GTX 1070 kontra ett 1060?

Är det några speciella modeller man ska undvika, eller specifika mängder minne man vill uppnå, typ 6GB?

Hälsningar,
Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scrangle:

Är det stor skillnad om man slantar lite extra för att få ett GTX 1070 kontra ett 1060?

Är det några speciella modeller man ska undvika, eller specifika mängder minne man vill uppnå, typ 6GB?

Det är skaplig skillnad mellan GTX1060 och GTX1070 men det är väl främst i högre upplösningar som man har glädje av GTX1070. Enligt Sweclockers prestandaindex är GTX1070 ungefär 32% snabbare än GTX1060.

Undvik kort med 3GiB. Minst 4GiB ska det vara idag, och gärna lite till inför framtiden.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, 1070 är sweetspot för din budget, eller begagnat 1070ti/1080. Tillägg för referens, ett 1070 är runt dubbelt så kraftfullt som ditt nuvarande 280x, värt att veta så du vet på ett ungefär vad du får för de där 4000.

Egentligen hade det nog varit smart att hålla ut ett tag till då en ny generation kort är på g. Priserna lär röra på sig när detta sker, alternativt tar du ersättaren till 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Tack för alla svar!

På sätt och vis håller jag ju med dig men man kan ju tyvärr inte riktigt styra vilka spel man fastnar för. Kan inte minnas den otaliga mängden dåligt optimerade spel som jag envisats med (Hidden & Dangerous, Europa 1400 The Guild/The Guild 2, Street Legal Racing osv..)

Är det stor skillnad om man slantar lite extra för att få ett GTX 1070 kontra ett 1060?

Är det några speciella modeller man ska undvika, eller specifika mängder minne man vill uppnå, typ 6GB?

Hälsningar,
Johan

Det är fler skillnader på 1060 3GB / 1060 6GB än mängden minne, så det senare är helt klart värt att satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Beroende på om du har en skärm med variabel synk, typ AMD FreeSync eller Nvidia G-Sync så kan det även påverka valet. Om du sitter på en FreeSync skärm är kanske en RX580 8GB ett något bättre val mot ett 1060 6GB då prestandan är ungefär likvärdig (beroende på spel).

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så avvakta på 1160, jag har för mig att de har nya kort nu på gång som torde dyka upp under hösten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om du har möjlighet så avvakta på 1160, jag har för mig att de har nya kort nu på gång som torde dyka upp under hösten

Skickades från m.sweclockers.com

NVIDIA har själva sagt att de inte kommer släppa några nya kort i år pga att de fortfarande har stora partier av denna generations grafikkort i lager! Så ska man vänta så blir det mer än ett halvår(vilket inte är värt det enligt mig(ifall man vill ha ett nytt grafikkort NU))!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

NVIDIA har själva sagt att de inte kommer släppa några nya kort i år pga att de fortfarande har stora partier av denna generations grafikkort i lager! Så ska man vänta så blir det mer än ett halvår(vilket inte är värt det enligt mig(ifall man vill ha ett nytt grafikkort NU))!

Har du möjlighet att länka till artikeln, jag har inte hört om att de inte skulle släppa nya kort i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du möjlighet att länka till artikeln, jag har inte hört om att de inte skulle släppa nya kort i år.

Skickades från m.sweclockers.com

https://m.sweclockers.com/nyhet/25781-nvidia-nasta-generation...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte plocka upp denna tråden igen! Nu har vi sett lanseringen av RTX-korten och följderna av dess prissättning är väl att vi kanske inte kommer att få allt för stora prissänkningar av GTX 1070, Vega 56 mfl. Jag kan tänka mig att de sjunker och lägger sig runt 4k, vad tror ni?

Följdfråga: Jag är nu lite inne på att köpa mig ett begagnat 1070, men vad tycker ni det är värt att ge för dessa?

Med nya generationen runt hörnet och fallande priser så vet jag inte om jag är villig att betala mer än ca 2,5k för ett kort med flera år på nacken och där man inte har garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Tänkte plocka upp denna tråden igen! Nu har vi sett lanseringen av RTX-korten och följderna av dess prissättning är väl att vi kanske inte kommer att få allt för stora prissänkningar av GTX 1070, Vega 56 mfl. Jag kan tänka mig att de sjunker och lägger sig runt 4k, vad tror ni?

Följdfråga: Jag är nu lite inne på att köpa mig ett begagnat 1070, men vad tycker ni det är värt att ge för dessa?

Med nya generationen runt hörnet och fallande priser så vet jag inte om jag är villig att betala mer än ca 2,5k för ett kort med flera år på nacken och där man inte har garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror priserna på 1070 kommer ligga kring 3-3500 den närmsta tiden. Jag tror faktiskt att det krävs lite energi och koll för att lyckas få ett 1070 för 3000 och jag har svårt att se att de kommer dyka ner mot 2500 den närmsta tiden. De som kan pressa korten ner mer i pris är om 1160 lanseras och har bra prestanda till ett något lägre pris, men med de uppskruvade priser som är nu så skulle jag inte förvånas om ett 1160 lanseras för 4000kr och presterar som ett 1080.

Det är iaf mina tankar och spekulationer. Dvs ingen fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Tänkte plocka upp denna tråden igen! Nu har vi sett lanseringen av RTX-korten och följderna av dess prissättning är väl att vi kanske inte kommer att få allt för stora prissänkningar av GTX 1070, Vega 56 mfl. Jag kan tänka mig att de sjunker och lägger sig runt 4k, vad tror ni?

Följdfråga: Jag är nu lite inne på att köpa mig ett begagnat 1070, men vad tycker ni det är värt att ge för dessa?

Med nya generationen runt hörnet och fallande priser så vet jag inte om jag är villig att betala mer än ca 2,5k för ett kort med flera år på nacken och där man inte har garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Vent til etter den 20. sept. da Nvidia vil slippe de nye kortene på markedet! Uten å vite noe hvordan disse kort presterer i spill, med og uten RayTracing/DLSS teknologi, så kan er det vanskelig å si noe om hvordan prisene ville kunne utvikles. "Eldre" kort som GTX 10xx serien har jo fordelen at drivrutinene (og respektive spill) i hvert fall er blitt utviklet og er relativ stabile i dag, noe en med sikkerhet kan gå ut fra vil ta tid for de ny generasjonen kort. Sett i det perspektiv kan GTX serien være et bedre kjøp enn RTX serien inntil vi vet mere om både hardvare kompatibilitet (mulige problemer med moderkort/UEFI) og hvordan visse spill vil fungere.

En annen sak er at vi kan være på vei inn i en lavkonjunktur der vil ramme større deler av Europa, så det kan også få effekt på hvordan prisene på videokort kan forandres relativ hurtig. Akkurat nå er det mulig å sette et relativ høyt pris fra Nvidia pga generell høykonjunktur og relativ lav arbeidsledighet, men dersom dette ville forandres på kort sikt så ville også Nvidia (og brukt markedet for bl a GTX 1070 kort) rase. Som alltid er det også et spørsmål om total tilgang (inkl konkurrenters tilsvarende produkter) og etterspørsel (villighet og mulighet fra potensielle kjøpere) til å betale det pris som disse kort er blitt tilbudt på.

For å svare på ditt spørmål å kjøpe et brukt GTX 1070 (ikke noe TI kort). For det første er kortet i hele tatt blitt brukt? Bare for det er et eldre kort, så vil det ikke bety at kortet er dårlig og har det ikke ens blitt pakket opp og fortsatt har garanti, så burde priset ligge kanskje nærmere ny pris ( et sted på rundt 75% ville ikke være urimelig).

Er kortet slitet og savner garanti, så er det opp til deg å forhandle om hva du og selgeren kan finne frem som rimelig. Dersom du ikke er villig til å betale over 2500 kr (Prisjakt.nu viser i dag den 23. aug at helt nye GTX 1070 fra butikk ligger på rundt 4500 kr eller mer [2500 / 4500 = 55,5 %]), så er det jo opp til deg å finne alternativer. Du må jo tilpasse deg hvordan markedet faktisk fungerer og akkurat nå er det for mange ting der hurtig kan gjøre GTX 1070 til 2500 kr til en bra eller dårlig deal med tanke på at ikke noen vet alternativet på kort sikt når RTX kortene vil komme på markedet.

Permalänk
Medlem

Jo men jag försöker tänka framåt. Tror det kommer vara svårt att kränga begagnade 10xx-kort framöver, dels för att det finns en stor tillgång på nya kort och förmodligen också kommer finnas en god tillgång på begagnatmarknaden. Därav kanske det finns goda möjligheter att göra en bra affär nu.

Att konstant vänta på vad som kommer härnäst är en strategi jag hållit mig till i närmare 20 år, men nu när det snarare är tiden än pengarna som tryter så funderar jag på att ändra mig. Vad jag däremot inte vill göra är betala 3k+ för en begagnad GPU om nypriserna sjunker markant inom kort.

Angående begagnade kort så gäller ju faktiskt inte garantin andrahandsägare heller, även om det förstås går att arbeta runt.