Permalänk
Medlem

Kraken x62 fans vs Noctua?

Hejsan, Jag undrar bara hur stor skillnad det hade blivit om jag bytte ut krakens x62 stock fans till Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM

Permalänk
Medlem

Skillnad? Helt klart. A14 fläktarna är mycket bra. Flyttar mycket luft, högt statiskttryck och relativt bra ljudnivå.

Men hur stor skillnad? Bra fråga. Jag bytte på min H115i till ett par A14 vilket resulterade i betydligt lägre ljudnivå, lägre rotstionshatighet på fläktarna och lägre temperatur även vid lägre fläktharigheter.

Så summan av kardemumman var ~300rpm lägre, ljudlöst och 5c bättre temp vid samma fläkt profil.

Slutade med att jag satte en mildare profil för lägre volym och fortfarande bättre temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ah oke, så där är iallafall en markvärdig skillnad.

Jag tänkte bytta ut min fläkt på baksidan och kom då på att jag kan sätta krakens x62 fans där back och ovanpå och sen sätta de nya Noctua på x62 radiatorn där framme.

Permalänk
Medlem

Om du tycker CPUn är för het är det bara att delid.
x62 är overkill för en CPU så om den är het är det inte mycket mer du kan begära från kylaren.

1500 RPM är på tok för högludd, Noctua standard fläktar räcker väl.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Just nu så är det inte bara för CPUn. Jag använder mitt grafikkort väldigt mycket och just nu så har jag bara en halv kass fläkt på baksidan och det känns lite lite (och att den alltid lyser blåt... ;/)

Permalänk
Medlem

@mambans: Ideellt vore det väl att sätta radiatorn i toppen för att och sedan köpa fläktarna fram och bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Elghinnarisa: Ah oke, så där är iallafall en markvärdig skillnad.

Jag tänkte bytta ut min fläkt på baksidan och kom då på att jag kan sätta krakens x62 fans där back och ovanpå och sen sätta de nya Noctua på x62 radiatorn där framme.

Position av radiator och riktning av luft kommer kog göra störst skillnad. Så beroende på hur den är placerad just nu så är det steg 1.
Shövk fin jag bäst resultat med topp installation och insug från toppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: hm.. Det kan du nog ha rätt i. Iallafall för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Och hur hade du dem andra fläktarna? Om jag också har insug från framsidan och en fläkt med utsug på baksidan, blir det inte lite konstigt att då ha 4 fläktar på insug och bara en på utsug? Eller spelar det inte så stor roll? Eller är det kanske till och med bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Skillnad? Helt klart. A14 fläktarna är mycket bra. Flyttar mycket luft, högt statiskttryck och relativt bra ljudnivå.

Men hur stor skillnad? Bra fråga. Jag bytte på min H115i till ett par A14 vilket resulterade i betydligt lägre ljudnivå, lägre rotstionshatighet på fläktarna och lägre temperatur även vid lägre fläktharigheter.

Så summan av kardemumman var ~300rpm lägre, ljudlöst och 5c bättre temp vid samma fläkt profil.

Slutade med att jag satte en mildare profil för lägre volym och fortfarande bättre temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ägt både X62 och en H115i. X62 kommer ändå med två helt ok fläktar medan det som följer med Corsairs är rena skämtet. Noctua är förmodligen fortfarande bättre.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Jag monterade 2 x noctua NF-A14 på mitt X62 kraken, jag får endast fläktarna att snurra på 100% i cam. Annars står de helt still.

Testade med stock fläktar, och allt funkar som det ska.

Vad gör jag för fel?