Grafikkort (Att uppgradera eller inte uppgradera)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Grafikkort (Att uppgradera eller inte uppgradera)

Hej kära Sweclockare!

Jag har börjat få ett visst sug för att påbörja uppgraderingen av min stationära dator men har inte hållit mig så uppdaterad sedan jag satte ihop den nuvarande dumburken för ca 4 år sedan. Jag skulle nu behöva råd från er ifall det är värt att med nuvarande konfiguration köpa ett nytt grafikkort samt vilket kort jag i sådana fall bör köpa.

Datorn används till spelande på casualnivå (än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet) förutom när jag spelar PUBG. Jag har full förståelse för att spelet är ganska dåligt optimerat och att det är svårt att veta exakt var flaskhalsar sitter men jag är trots detta villig att försöka mig på en uppgradering. Om det inte förbättrar prestandan i PUBG kommer det åtminstone höja prestandan eller ge möjligheten att pressa inställningarna i andra spel jag spelar exvis GTA V, Fallout, Skyrim, Stellaris mm. Jag ser det också som en möjlighet att uppdatera grafikkretsen nu och flaska andra komponenter vilka jag sedermera kan byta ut.

Nuvarande konfiguration:
GPU: Sapphire Radeon Vapor-X R9 280X 3GB GDDR5, (OC till core 1100 MHz och minne 1500 MHz. Högre ville den ej)
CPU: I5 4670K @ 4,2GHz + Noctua NH-U14S
MB: Asus Z87-A, socket 1150 LGA
Mem: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHz DDR3 LP
PSU: be quiet! Pure Power L8 630W Modular
Bootd: Samsung SSD 840 EVO

Jag körde ursprungligen CPU:n i stock-clockning (tror 3,4 GHz) men testade peta upp den till 4,2 GHz. Detta gav dock ingen märkbar prestandaförbättring och det var därför jag börjat misstänka att det är GPU:n som är flaskhalsen.

Jag har väl ingen strikt budgetgräns men håller mig gärna under ca 4000 kr eftersom jag inte spelar så ofta.

Edit: Kan tillägga att jag spelar i 1920x1080.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Har du den budgeten så får du kolla efter ett Nvidia 1060 eller efter något begagnat.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Scrangle:

än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet

Tyckte du svarade på din egna fråga där. Låt inte något enstaka dåligt optimerat spel styra dina beslut.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | 2x Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Deathadder | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Scrangle:

Hej kära Sweclockare!

Jag har börjat få ett visst sug för att påbörja uppgraderingen av min stationära dator men har inte hållit mig så uppdaterad sedan jag satte ihop den nuvarande dumburken för ca 4 år sedan. Jag skulle nu behöva råd från er ifall det är värt att med nuvarande konfiguration köpa ett nytt grafikkort samt vilket kort jag i sådana fall bör köpa.

Datorn används till spelande på casualnivå (än så länge tycker jag att den uppfyller mina krav i största allmänhet) förutom när jag spelar PUBG. Jag har full förståelse för att spelet är ganska dåligt optimerat och att det är svårt att veta exakt var flaskhalsar sitter men jag är trots detta villig att försöka mig på en uppgradering. Om det inte förbättrar prestandan i PUBG kommer det åtminstone höja prestandan eller ge möjligheten att pressa inställningarna i andra spel jag spelar exvis GTA V, Fallout, Skyrim, Stellaris mm. Jag ser det också som en möjlighet att uppdatera grafikkretsen nu och flaska andra komponenter vilka jag sedermera kan byta ut.

Nuvarande konfiguration:
GPU: Sapphire Radeon Vapor-X R9 280X 3GB GDDR5, (OC till core 1100 MHz och minne 1500 MHz. Högre ville den ej)
CPU: I5 4670K @ 4,2GHz + Noctua NH-U14S
MB: Asus Z87-A, socket 1150 LGA
Mem: Corsair Vengeance 16GB 1600 MHz DDR3 LP
PSU: be quiet! Pure Power L8 630W Modular
Bootd: Samsung SSD 840 EVO

Jag körde ursprungligen CPU:n i stock-clockning (tror 3,4 GHz) men testade peta upp den till 4,2 GHz. Detta gav dock ingen märkbar prestandaförbättring och det var därför jag börjat misstänka att det är GPU:n som är flaskhalsen.

Jag har väl ingen strikt budgetgräns men håller mig gärna under ca 4000 kr eftersom jag inte spelar så ofta.

Edit: Kan tillägga att jag spelar i 1920x1080.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Johan

Skrivet av slusk:

Har du den budgeten så får du kolla efter ett Nvidia 1060 eller efter något begagnat.

Köp begagnat som slusk rekommenderar Du får utan tvekan ett GTX 1070 med den budgeten eller kanske ett GTX 1080 med lite tur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Tack för alla svar!

Skrivet av Brisse:

Tyckte du svarade på din egna fråga där. Låt inte något enstaka dåligt optimerat spel styra dina beslut.

På sätt och vis håller jag ju med dig men man kan ju tyvärr inte riktigt styra vilka spel man fastnar för. Kan inte minnas den otaliga mängden dåligt optimerade spel som jag envisats med (Hidden & Dangerous, Europa 1400 The Guild/The Guild 2, Street Legal Racing osv..)

Är det stor skillnad om man slantar lite extra för att få ett GTX 1070 kontra ett 1060?

Är det några speciella modeller man ska undvika, eller specifika mängder minne man vill uppnå, typ 6GB?

Hälsningar,
Johan

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Scrangle:

Är det stor skillnad om man slantar lite extra för att få ett GTX 1070 kontra ett 1060?

Är det några speciella modeller man ska undvika, eller specifika mängder minne man vill uppnå, typ 6GB?

Det är skaplig skillnad mellan GTX1060 och GTX1070 men det är väl främst i högre upplösningar som man har glädje av GTX1070. Enligt Sweclockers prestandaindex är GTX1070 ungefär 32% snabbare än GTX1060.

Undvik kort med 3GiB. Minst 4GiB ska det vara idag, och gärna lite till inför framtiden.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | 2x Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Deathadder | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

Håller med föregående talare, 1070 är sweetspot för din budget, eller begagnat 1070ti/1080. Tillägg för referens, ett 1070 är runt dubbelt så kraftfullt som ditt nuvarande 280x, värt att veta så du vet på ett ungefär vad du får för de där 4000.

Egentligen hade det nog varit smart att hålla ut ett tag till då en ny generation kort är på g. Priserna lär röra på sig när detta sker, alternativt tar du ersättaren till 1070.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Scrangle:

Tack för alla svar!

På sätt och vis håller jag ju med dig men man kan ju tyvärr inte riktigt styra vilka spel man fastnar för. Kan inte minnas den otaliga mängden dåligt optimerade spel som jag envisats med (Hidden & Dangerous, Europa 1400 The Guild/The Guild 2, Street Legal Racing osv..)

Hälsningar,
Johan

Det är fler skillnader på 1060 3GB / 1060 6GB än mängden minne, så det senare är helt klart värt att satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Processor: Intel i7-8700K Moderkort: ASUS Strix Z370-i Gaming Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: G.Skill TridentZ RGB DDR4 3200MHz 16GB Systemdisk: Samsung Evo 970 NVME 500GB M.2 SpelSSD: WD Blue 1TB M.2 SATA Övrig lagring: 2x Seagate Barracuda 2TB 2,5" HDD 7mm slim Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Beroende på om du har en skärm med variabel synk, typ AMD FreeSync eller Nvidia G-Sync så kan det även påverka valet. Om du sitter på en FreeSync skärm är kanske en RX580 8GB ett något bättre val mot ett 1060 6GB då prestandan är ungefär likvärdig (beroende på spel).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Om du har möjlighet så avvakta på 1160, jag har för mig att de har nya kort nu på gång som torde dyka upp under hösten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Jimemy:

Om du har möjlighet så avvakta på 1160, jag har för mig att de har nya kort nu på gång som torde dyka upp under hösten

NVIDIA har själva sagt att de inte kommer släppa några nya kort i år pga att de fortfarande har stora partier av denna generations grafikkort i lager! Så ska man vänta så blir det mer än ett halvår(vilket inte är värt det enligt mig(ifall man vill ha ett nytt grafikkort NU))!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Brekker:

NVIDIA har själva sagt att de inte kommer släppa några nya kort i år pga att de fortfarande har stora partier av denna generations grafikkort i lager! Så ska man vänta så blir det mer än ett halvår(vilket inte är värt det enligt mig(ifall man vill ha ett nytt grafikkort NU))!

Har du möjlighet att länka till artikeln, jag har inte hört om att de inte skulle släppa nya kort i år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Jimemy:

Har du möjlighet att länka till artikeln, jag har inte hört om att de inte skulle släppa nya kort i år.

https://m.sweclockers.com/nyhet/25781-nvidia-nasta-generation...