hur vet jag om mitt grafikkort är "utslitet"?

Permalänk
Medlem

hur vet jag om mitt grafikkort är "utslitet"?

Hej,
vi har bildskärmsflimmer på vår två år gamla speldator Asus G11CB med grafikkort Geforce 980 GTX. Vissa jag har frågat menar att grafikkortet kan vara "utslitet", dvs att det inte kan användas längre. Hur kan vi ta reda på om det stämmer?

Enligt enhetshanteraren i Windows ska grafikkortet vara bra.
Vi anser oss inte tillräckligt kunniga för att själva byta till ett annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

@ervufd: vad för kabel använder du till skärmen? har du testat byta plats till någon av skärmkontakterna på grafikkorten bredvid den du redan har inpluggat i nu? samt har du möjlighet att testa med en annan kabel mellan skärmen?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Sötast

Rent generellt så fungerar grafikkort antingen väldigt bra eller så visar de artifakter som oftast (inom sekunder till minuter) leder till krasher. Finns inget direkt mellanting annars.

Exempel:
https://www.google.se/search?q=gpu+artifacts&source=lnms&tbm=...

-----

Om man upplever "flimmer" (låt säga typ "lysrörsflimmer" eller darrig text och liknande så brukar det uteslutande bero på att man kopplat grafikkortet med en analog signal via VGA vilket ofta kan ge en något "darrig" bild.

Detta löses då genom att ansluta med någon annan typ av kontakt (allt utom VGA i princip)

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jag har prövat att koppla olika kablar (DVI, HDMI och Displayport) men det ändrar inte flimret.

Vi har också laddat ner de senaste drivrutinerna för grafikkortet. Inte heller det ger någon ändring av bilden.

Intressant det du skriver om att grafikkort som är trasiga inte ger någon bild alls efter en stund.

Finns det något annat sätt att undersöka och åtgärda bildskärmsflimmer som ni kan tipsa om?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det inte är skärmen som är trasig? Testa datorn med en annan skärm (eller TV)

Permalänk
Medlem

Testat med annan skärm? Tv kan funka om ni inte har något annat.

Edit: jag har aldrig varit med om att ett grafikkort har blivit ”lite sämre” eller ”slitet”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kan ju vara fel på andra komponenter i datorn som orsakar/orsakat felet, t.ex. damm och smuts eller dålig kylning och dåligt nätaggregat. Kolla upp om du kan testa grafikkortet i en annan dator. T.ex. hos en kompis eller om du har någon äldre dator stående.

Skulle personligen aldrig köpa en märkesdator som ofta har begränsad kylning och ventilation, nätaggregat i budgetklass m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Finns det en annan skärm att koppla in för att se om problemet uppstår då med?
Det första man brukar märka på en skärm om den år på väg att gå sönder (antagligen en kondensator eller två) är just att den börjar flimra.
Om det inte finns en skärm till så kanske en tv att koppla in, eller försök att få låna en kompis skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Testat med annan skärm? Tv kan funka om ni inte har något annat.

Edit: jag har aldrig varit med om att ett grafikkort har blivit ”lite sämre” eller ”slitet”.

Skickades från m.sweclockers.com

På de gamla AGP nVidia NV5M64 RIVA TNT2 kunde VGA-drivkretsen degenerea så att bilden blev väldigt "blaskig" med skuggor, ungefär som med reflektioner i mottagningen på analog-tv-tiden.
Hade tre såna kort där två uppvisade det felet.

För TS kan man klart misstänka bakgrundsbelysningen i skärmen. Så testa med annan skärm är ett bra tips.

Permalänk
Medlem

Är skärm & dator kopplade till samma strömuttag? Om skärmen är jordad & inte datorn eller vise versa kan det uppstå jordslingeflimmer precis som det kan uppstå brum i högtalare.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

En annan sak som kan ge skärmflimmer är om man har skärmad nätverkskabel som är jordad i båda ändarna och där man har olika jordpotential i korskoppling och dator.

Råkade ut för det på jobbet en gång, bytte till oskärmad kabel mellan uttag och dator och då var problemet borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Är skärm & dator kopplade till samma strömuttag? Om skärmen är jordad & inte datorn eller vise versa kan det uppstå jordslingeflimmer precis som det kan uppstå brum i högtalare.

Det är livsfarligt att ha både ojordat och jordat i samma rum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är livsfarligt att ha både ojordat och jordat i samma rum.

Det beror på apparaten - en del apparater har så kallad förstärkt isolering istället där de helt enkelt inte har en jordledare.

Det stora problemet är närmast att skyddsjord och verklig jord inte alltid är samma utan att det förekommer jordströmmar. Det är något som även kan skapa problem mellan skyddsjord och centralantennuttag i lägenheter.

Men under några år har det varit tillåtet att ha jordat och ojordat i samma rum, bl.a. kök där jordat funnits vid diskbänk och kylskåp men ojordat vid t.ex. köksbord. Numera så är jordat mer eller mindre standard. För att det skall bli farligt så måste det bli ett fel i den apparat som är ojordad samtidigt som man tar i en jordad apparat. Är dessa sammankopplade är det mera risken att den blå röken rymmer.

Betydligt farligare är då de som friskt kopplar och sätter in jordat uttag utan särskild jordledare och något decennium senare så är det någon som får en apparat med problem som då blir farlig. Eller att de helt enkelt kopplar ena ledaren till jordkontakten i uttaget. Jag har även sett de som använt telefonledning för 230V.

Värsta jag hört om är någon som inte hade kontakter till sin skarvsladd till borrmaskinen utan helt enkelt lindade ihop gulgrön+ledare med en av ledarna från skarvdosan - den gubben blev inte långlivad efter den övningen.

Jordfelsbrytare är en lösning på problemet - men dessa är oftast en central enhet och när den väl löser vet man inte vad som gick åt pipan utan att kolla igenom allt. En variant är så kallade personskyddsautomater som är kombinerad säkring och jordfelsbrytare - snordyra men också mycket enklare att felsöka eftersom då vet man vilken krets som har problemet.

I gamla hus så är jordledaren inte gulgrön utan röd.

Det går alltså inte kategoriskt att säga att något är livsfarligt utan att se till helheten.

Permalänk
Medlem

Hej,
tack för alla hjälpsamma kommentarer
Vi överväger dessa och funderar på vad vi ska göra.

Vi prövade att koppla en TV till datorn men det funkade inte. Vi har inte haft någon annan skärm tillgänglig.

Är det någon som har anlitat ett reparationsföretag,
till exempel datorreparation.se? Vad är era erfarenheter av det i så fall?

Permalänk
Avstängd

@ervufd: Om det faktiskt är så att grafikkortet är sönder, vilket fortfarande är väldigt osannolikt så är det absolut ingenting en butik kan reparera.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

En annan orsak till skärmflimmer är att backlighten på LCD/TFT-displayer kan börja flimra, det är oftast "vanliga" lysrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är livsfarligt att ha både ojordat och jordat i samma rum.

Det är det, men det är tyvärr vanligare än man tror. Har varit i flera hem där jag sett detta, i några fall var det någon som "kunde fixa det själv" och i mer än ett fall fuskbyggen av värdelösa hantverkare som med all sannolikhet inte haft en tillstymmelse till el-lära. Ojordat i kök och våtrum är även det något jag stött på. Kanske blivit lite skadad med en farsa som jobbat inom bygg men det är nog tur det.
En av de första gångerna (den första kanske t.om.) kollade jag inte efter när jag skulle koppla in en dator och höll i nån annan elpryl samtidigt - herrejävvlar så det känns med 230 genom pekfingret men man var ju inte trött på några minuter efteråt iaf...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervufd:

Hej,
tack för alla hjälpsamma kommentarer
Vi överväger dessa och funderar på vad vi ska göra.

Vi prövade att koppla en TV till datorn men det funkade inte. Vi har inte haft någon annan skärm tillgänglig.

Är det någon som har anlitat ett reparationsföretag,
till exempel datorreparation.se? Vad är era erfarenheter av det i så fall?

Fick du ingen signal alls till TVn? Har ni några andra kablar att testa med, kan ju vara både port i skärmen samt på grafikkortet som är trasigt. Reparation av grafikkort när gratantin löpt ut är bara att glömma, ingen garanti att de kan fixa det och kommer troligtvis gå på minst samma summa för att köpa ett nytt kort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om man misstänker grafikkortet så är väl ändå det enklaste att stoppa i ett annat kort - ett äldre/enklare kort räcker för att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervufd:

Hej,
tack för alla hjälpsamma kommentarer
Vi överväger dessa och funderar på vad vi ska göra.

Vi prövade att koppla en TV till datorn men det funkade inte. Vi har inte haft någon annan skärm tillgänglig.

Är det någon som har anlitat ett reparationsföretag,
till exempel datorreparation.se? Vad är era erfarenheter av det i så fall?

Finns inget att reparera på ett grafikkort förutom eventuellt fläkten...
Prova annan skärm först och främst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervufd:

Hej,
vi har bildskärmsflimmer på vår två år gamla speldator Asus G11CB med grafikkort Geforce 980 GTX. Vissa jag har frågat menar att grafikkortet kan vara "utslitet", dvs att det inte kan användas längre. Hur kan vi ta reda på om det stämmer?

Enligt enhetshanteraren i Windows ska grafikkortet vara bra.
Vi anser oss inte tillräckligt kunniga för att själva byta till ett annat grafikkort.

Du nämner inget om vad det är för skärm eller hur gammal den är, något du hade innan eller är den väldigt gammal? Har du rätt drivrutiner till skärmen?